Galophulp: Binnen of Buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:33

Sonja schreef:
Gypsy schreef:
@Sonja: Theorie opfrissen? Maar dat doen we dan wel samen he...
Er zijn namelijk meerdere wegen naar rome:

http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisba ... n-in-galop

Wat wil je daar precies mee zeggen Gypsy :? De galoppade begon al nooit met het binnenachterbeen, doet dat vandaag niet, en gaat dat morgen hóógstwaarschijnlijk nog stééds niet doen...

Was net aan het zien of ik er nog iets over kon vinden ja, aangezien je dat veel hoort....
Zelf ook regelmatig voorbij horen komen, is idd een appart iets.
Ik mag graag wat meer met het binnenbeen doen, voelt op de een of andere manier beter maar mischien is dat omdat het er zo ingehamerd is? Veel paarden reageren daar overigens heel goed op.

Anoniem

Re: Galophulp: Binnen of Buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:38

Sorry, ik snap je post nog steeds niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:38

svdijk86 schreef:
Doe ik het dan zo vaag?

Ik maak een halve ophouding. Kantel mijn bekken, ontspan mijn binnenhand en geef
dan met 2 benen tegelijk wat druk waarbij mijn buitenbeen misschien een kleine fractie
meer naar achteren ligt. Leer het ze allemaal vnl. op mijn zit te doen.. wordt al snel
automatische piloot. Mijn benen gebruik ik bijna alleen om bij te drijven als het nodig is
en om te begrenzen??

Voor de wissels doe ik ook weinig met mn beenligging, wel ietsjes.. maar voornamelijk
leer ik ze wisselen door het veranderen van zitbeenknobbel (heuphulp) en toestaande hand
altijd aan de binnenzijde? Been leg ik wel wat naar achter en leg hem aan maar echt drijven
doe ik niet.. meer ietsjes "druk" geven. Stelling vragen doe ik ook maar weinig.. naar mijn weten
moeten ze vanuit achter geactiveerd worden en dat heeft weinig met stelling te maken.. wat je vaak
krijgt met stelling vragen voor galop is dat veel ruiters binnenhand vastzetten waardoor paard
contra aanspringt.

:+

Eindelijk iemand die ook de paarden leert op een zithulp aan te springen. :D
Ik doe het op dezelfde manier, op een gegeven moment heb ik mijn benen niet meer nodig merk ik altijd. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:42

Ehm ja ik ben gewoon nog altijd niet wakker. :')
Maar ik vroeg me gewoon af waar dat vandaag komt, je hoort het zoveel mensen zeggen, dat het op het binnenbeen moet, want het binnenachterbeen komt eerst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:44

Het binnenachterbeen komt niet eerst.
De galoppade begint met het BUITENachterbeen. Ben je niet in de war met de uitspraak dat het binnenachterbeen stabiel onder de massa moet staan om een goede opstap te kunnen maken met het buitenachterbeen? Dat is de reden dat het bv soms met een jong paard makkelijker is om vanaf een wat kleinere cirkel aan te galopperen. Dan treedt het binnenachterbeen 'automatisch' wat beter onder de massa waardoor ze makkelijker in de goede galop aanspringen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:10

Nope ik zweer het, heb dit mensen horen zeggen. :')
Dus voor het paard het meest logisch lijkt mij dan, binnenbeen eraan omdat binnenachterbeen te activeren, en dat dan juist het buitenbeen zegt en zo nu moet dat buitenachterbeen wat gaan doen?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:12

mylittlejoy schreef:
Handen naar buiten, buitenkuit naar achter, binnenbeen aanspringen. Zo is het mij altijd geleerd. Op het alleen je buitenbeen naar achteren leggen mag het paard niet aanspringen, want dan kom je in de knoop met je andere oefeningen. Tenminste, zo heb ik het geleerd.

Door op de juiste manier je zit te gebruiken kan je wel je buitenbeen naar achter leggen bij het aanspringen. Mijn paard weet perfect wanneer ik galop vraag of travers of een appuyement.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:22

@Izzy: Tuurlijk kan je buitenbeen naar achter leggen bij het aanspringen, dat zeg ik juist. Maar door ze op je binnenbeen te laten aanspringen (uiteraard ook met je zit), voorkom je dat je tijdens appuyeren of travers in galop springt. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden; dit is de weg die ik geleerd heb.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:31

Ik geef de galophulp nochtans altijd vooral met mijn buitenbeen in combinatie met mijn zit. Binnenbeen blijft eraan om ervoor te zorgen dat hij niet naar binnen valt en om de activiteit te bewaren. Dus het kan inderdaad op verschillende manieren. Naar de zijgangen en wissels toe heb ik bij het aanleren ook niet echt problemen gehad. Ondertussen nu alles bevestigd is, al helemaal geen problemen meer.
Het gaat er hem volgens mij vooral om dat het altijd een combinatie van hulpen is? Jij doet het op je binnenbeen, maar ook niet enkel op je binnenbeen, ik op mijn buitenbeen maar ook niet enkel op mijn buitenbeen :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:41

Sonja: Het maakt toch niks uit dat een paard op het buitenachterbeen aanspringt? Gelijk daarop volgt het binnenachterbeen, waarvan we willen dat die zover mogelijk onder de massa geplaatst wordt. Ik zorg dus dat ik mijn paard voldoende ruimte biedt om goed van achter door te komen. Als het binnenachterbeen ruimte heeft gaat het aanspringen gemakkelijk. Daarom spring ik met jonge paarden altijd klein aan met de schouder ietsje naar binnen (echt ietsje).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:42

Binnenbeen op singel hoor je ook nog steeds vaak. Maar dat snap ik echt niet. Bij mijn weten blokkeer je dan toch je eigen hulp op de singel? :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:20

Sonja schreef:
DE manier om aan te springen is er niet. Paardrijden is geen wetenschap.
De een geeft meer binnenbeen, de ander meer buitenbeen, de volgende doet het op stem (kusgeluidje bij westernruiters bv) en de volgende vooral op zitbeenknobbeltje.

Het meest algemeen is binnenbeen op de singel, buitenbeen er achter, en vervolgens beide kuiten iets richting elkaar bewegen.
Persoonlijk spring ik aan op binnenbeen en zitbeenknobbeltje/heupbeweginkje. Buitenbeen ligt alleen iets wakend naar achteren.

De kennis die beweert dat het op binnenbeen moet omdat galop met binnenachterbeen begint mag even z'n theorie opfrissen.

Hier ga ik toch even in discussie met je! Er zijn wel degelijk hulpen die vast staan voor de galop, het zou erg verwarrend zijn als je op paard 1 zijn oor vast moet pakken om in galop te gaan, op paard 2 zijn staart en op paard 3 achterste voren moet gaan zitten!
Dat je elk paard op willekeurig welke hulp dan ook kan leren aan galoperen is een heel ander verhaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:22

Waar wil je precies over in discussie dan, er van uit gaande dat je de middelste alinea uit de door jou gebruikte quote gelezen hebt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:57

Niet ALGEMEEN...maar ALTIJD zou daar moeten staan!
Dat dat soms niet gebeurd is een fout van de africhter/instructeur die het niet goed uitlegt of aan leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:59

Ik denk dat ik iets teveel ervaring heb met bv africhting voor mensen met een beperking om het woord altijd in mijn mond te nemen ;) Vandaar het gebruik van het woord algemeen. Dus sorry, geen aanvullende discussie ben ik bang, we zijn het gewoon eens :)

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:22

Aukelizzy schreef:
Hulpen om aan te springen in galop:

1. Binnenteugel is van de hals en vraagt stelling en de buitenteugel is iets tegen de hals om het binnenvoorbeen te ontlasten en meer ruimte te geven in de schouder.
2. Buitenteugel maakt halve ophouding om de diagonale beenzetting te verbreken.
3. Binnenbeen is op de plaats en geeft opdracht om het binnenachterbeen van het paard verder onder te laten treden en te laten buigen.
4. Buitenbeen ligt naar achteren, waakt tegen het uitzwaaien van de achterhand en activeert het buitenachterbeen. Beide benen drukken door naar galop, waarbij het binnenbeen het meest actief is.
5. Bovenlichaam is stil en rechtop voor de balans.
6. Op het moment van aanspringen staan beide handen toe, zonder het contact met de mond van het paard te verbreken en komt het ruitergewicht meer op de binnenzitbeenknobbel.

Beide benen drukken naar de galop, maar het meest met je binnenbeen.

Helemaal correct volgens het theorieboekje *D

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:51

Ik heb altijd geleerd. Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, binnenbeen drukt door. Mijn paard heeft het alleen op het buitenbeen geleerd, dus ik druk buitenbeen door. Dit is zodat het later in de hogere dresuur makkerlijker gaat bij de appuyementen

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:19

Ik heb altijd geleerd: binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:05

Lante schreef:
s_en_z schreef:
Doe ik het dan zo vaag?

Ik maak een halve ophouding. Kantel mijn bekken, ontspan mijn binnenhand en geef
dan met 2 benen tegelijk wat druk waarbij mijn buitenbeen misschien een kleine fractie
meer naar achteren ligt. Leer het ze allemaal vnl. op mijn zit te doen.. wordt al snel
automatische piloot. Mijn benen gebruik ik bijna alleen om bij te drijven als het nodig is
en om te begrenzen??

Voor de wissels doe ik ook weinig met mn beenligging, wel ietsjes.. maar voornamelijk
leer ik ze wisselen door het veranderen van zitbeenknobbel (heuphulp) en toestaande hand
altijd aan de binnenzijde? Been leg ik wel wat naar achter en leg hem aan maar echt drijven
doe ik niet.. meer ietsjes "druk" geven. Stelling vragen doe ik ook maar weinig.. naar mijn weten
moeten ze vanuit achter geactiveerd worden en dat heeft weinig met stelling te maken.. wat je vaak
krijgt met stelling vragen voor galop is dat veel ruiters binnenhand vastzetten waardoor paard
contra aanspringt.

:+

Eindelijk iemand die ook de paarden leert op een zithulp aan te springen. :D
Ik doe het op dezelfde manier, op een gegeven moment heb ik mijn benen niet meer nodig merk ik altijd. :)

Instructrice schreeuwt altijd

BINNENHAND LOS, BUITENHAND AAN.. VAN JE BINNENBEEN NAAR JE BUITENHAND EN DAN AANSPRINGEN!

Sammie doet het volgens haar "eigen" manier, paard springt aan..

instructrice GOEDZO!

Dus het zal wel.. wat ik doe lijkt er wel op maar ik maak het mezelf
zo makkelijk mogelijk door meer gebruik te maken van mijn zitbeenknobbels
dan van hand en beenhulpen.. die andere 2 zijn er alleen om te stimuleren
en desnoods begrenzen indien nodig.

:') Nieuwe paardje reageert er super op :P Alleen baasje moet met linksom
aangalloperen niet in rechterhouding gaan zitten :') (linkerschouder optillen)
want dan gaat paardje aanstalten maken om contra te nemen maar springt
dan toch links aan :P Maar dat is omdat zij niet begrijpt wat ik bedoel omdat
de drukverdeling niet klopt (fijn zo'n gevoelig paardje :P )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:27

Aukelizzy schreef:

1. Binnenteugel is van de hals en vraagt stelling en de buitenteugel is iets tegen de hals om het binnenvoorbeen te ontlasten en meer ruimte te geven in de schouder.
3. Binnenbeen is op de plaats en geeft opdracht om het binnenachterbeen van het paard verder onder te laten treden en te laten buigen.
4. Buitenbeen ligt naar achteren, waakt tegen het uitzwaaien van de achterhand en activeert het buitenachterbeen. Beide benen drukken door naar galop, waarbij het binnenbeen het meest actief is.
6. Op het moment van aanspringen staan beide handen toe, zonder het contact met de mond van het paard te verbreken en komt het ruitergewicht meer op de binnenzitbeenknobbel.

Precies zo :)

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:32

Ik zeg ook zoals hierboven word beschreven, meest je binnenbeen. Focus op buitenhand en binnenbeen.

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:37

12sterre34 schreef:
Chaos schreef:
Bij mijn weten is je buitenbeen er puur voor begrenzing achterhand, aanwijzen Linker of Rechtergalop. Op het binnenbeen springt paard aan.

Precies! Buitenbeen waakt en leg je heel lichtjes aan. Maar hij springt aan op het binnenbeen.

inderdaad. zo staat het dus ook in het theorieboek van het knhs. daarbij lijkt het me niet handig om je paard op het buitenbeen aan te laten springen dan krijg je problemen met je travers en appuyementen. Maargoed iedereen doet het op z,n eigen manier natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:41

Jeetje hoe doe ik dat ookalweer..
Binnenteugel van de hals, buitenteugel op de hals, om je paard heenkijken, schoudervoor,
Binnenbeen aandrukken/aanspannen, buitenbeen iets naar achteren, spieren in mn kont handen en benen aanspannen en vooral denken aan galop.

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:25

Aukelizzy schreef:

Dit ga ik boven mijn bed hangen! ;)

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:34

ik doe het met mn binnenbeen buitenbeen leg ik naar achter en dan zitie al in de alop(gevoelige afsemming)