Vanuit een andere benadering...... of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:54

Ik denk dat men zich niet altijd bewust is dat wanneer men zo rijdt dat men de teugels in aanleuning heeft dat men wel degelijk teugelhulpen gebruikt, zonder er waarschijnlijk erg in te hebben.
Alleen al met het meedraaien van het lichaam in de wending, men geeft met zit en been de richting aan en daarmee dus ook met de hand.
Teugelhulpen zoals de bedoeling is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 22:56

murphy102 schreef:
Heb je toch nog iets geleerd van dat andere topic. Iets waar je in het begin helemaal niet voor was. Niets met die teugel, toch, uit die mond blijven...?! Denk je nu echt dat de mensen hier gek zijn en jou niet door hebben?

Begrijpend lezen is blijkbaar heel moeilijk voor je :D

Hier en in het andere topic :')

Wat ik DENK houd ik maar voor me. Dat lijkt me veel beter, dan net zoals jij met modder te gaan gooien.
Daar voel ik me net "iets" te goed voor :D
En vat dit op, zoals JIJ wilt *D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 22:58

Dusa schreef:
Ik denk dat men zich niet altijd bewust is dat wanneer men zo rijdt dat men de teugels in aanleuning heeft dat men wel degelijk teugelhulpen gebruikt, zonder er waarschijnlijk erg in te hebben.
Alleen al met het meedraaien van het lichaam in de wending, men geeft met zit en been de richting aan en daarmee dus ook met de hand.

Of bijzets zoals de bedoeling zou moeten zijn in bepaalde stallen *D

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:02

cherie78 schreef:
orienta schreef:
Ja maar ik zou het graag met beeldmateriaal onderbouwd willen zien of met vergelijkbaar beeldmateriaal want je kan het nog zo leuk vertellen ik zou het graag willen ZIEN hoe jij vind dat het moet

Beeldmateriaal voegt eigenlijk weinig toe.

Want met het losrijden/stappen is het nooit continue aanwezig wat ik bedoel.
Maar zo begin ik met rijden, dat voorwaarts/neerwaartse in de beweging.
De ruime stappen, de lage hoofd/halshouding.

Moment-opname's zijn op foto vast te leggen, maar nooit de weg ernaar toe of het stukje er na.

Hooguit met film-materiaal.
En we bezitten geen digitale video-camera.

Een digitale camera is heden ten dage eigenlijk wel een must voor de enigszins serieuze ruiter, voor menigeen de beste eyeopener die er is.
Vaak kan men denken dat het eigen rijden wel aardig goed is maar na het zien van videobeelden er toch wel een grote schrik is waardoor de zelfoverschatting aardig afneemt.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:05

Ik zie weleens ruiters die de ophouding voornamelijk en enkel met de hand maken en daarbij de belangrijke been-en zithulpen voor een groot deel of zelfs helemaal vergeten. Maar om nu een ophouding te maken zonder handgebruik, dat lijkt me de omgekeerde wereld en dat kan ik maar moeilijk volgen, maar ik sta open voor uitleg naar een ander inzicht. Volgens mij zijn die drie onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:09

cherie78 schreef:
Dusa schreef:

Of bijzets zoals de bedoeling zou moeten zijn in bepaalde stallen *D

Een antwoord wat slaat als een tang op een varken!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 23:15

JPS schreef:
Ik zie weleens ruiters die de ophouding voornamelijk en enkel met de hand maken en daarbij de belangrijke been-en zithulpen voor een groot deel of zelfs helemaal vergeten. Maar om nu een ophouding te maken zonder handgebruik, dat lijkt me de omgekeerde wereld en dat kan ik maar moeilijk volgen maar ik sta open voor uitleg naar een ander inzicht. Volgens mij zijn die drie onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Als de concentratie van het paard bij de ruiter is en andersom, is een halve ophouding heel goed te maken zonder de teugel.
Dan hangt de teugel gewoon in een boogje :j
Zit en been kunnen net zo goed ophoudend werken als activerend.

In plaats van mee te gaan met de beweging, rem ik die af met mijn zit.

JPS

Re: Vanuit een andere benadering...... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:18

Dat begrijp ik maar heb je het nu specifiek over de halve ophouding?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:21

JPS schreef:
Ik zie weleens ruiters die de ophouding voornamelijk en enkel met de hand maken en daarbij de belangrijke been-en zithulpen voor een groot deel of zelfs helemaal vergeten. Maar om nu een ophouding te maken zonder handgebruik, dat lijkt me de omgekeerde wereld en dat kan ik maar moeilijk volgen, maar ik sta open voor uitleg naar een ander inzicht. Volgens mij zijn die drie onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Wilt men goed rijden en iets verder in niveau komen dan B/L niveau met mogelijk enkele stukjes vrijblijvende trainingsoefeningen dan zijn de zit, been en teugelhulpen ook onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Zouden die teugelhulpen niet nodig zijn, of zou men zonder kunnen rijden dan zouden er wel mensen een GP proef zonder hoofdstel kunnen rijden.
Maar ik denk dat veel mensen die zeggen zonder teugelhulpen te rijden en toch de teugels aan nemen of zogezegd aan laten nemen gewoon met lichte teugelhulpen rijden.

Waarschijnlijk komt het zo gefocusd zijn op zonder hand te rijden juist door mensen die eigenlijk altijd alleen maar met de hand reden en niet met zit en been, en die op de één of andere manier het licht zijn gaan zien dat zit en been heel veel effect hebben met rijden en de teugelhulpen er veel minder toe doen dan ze altijd gedacht hebben dat ze zo doorslaan naar het idee dat er eigenlijk het best alleen zonder enkele teugelhulp gereden kan worden.
Maar het hoofdstel en bit blijft wel in en wanneer het paard aan de haal gaat zal er zeker aan de noodrem getrokken worden.
Dus bij deze zolang er een hoofdstel aan hangt neem ik het hele verhaal zonder teugelhulpen niet serieus.
Laatst bijgewerkt door Dusa op 23-04-11 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 23:22

JPS schreef:
Dat begrijp ik maar heb je het nu specifiek over de halve ophouding?

Ja :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 23:23

Dusa schreef:
JPS schreef:

Wilt men goed rijden en iets verder in niveau komen dan B/L niveau met mogelijk enkele stukjes vrijblijvende trainingsoefeningen dan zijn de zit, been en teugelhulpen ook onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Zouden die teugelhulpen niet nodig zijn, of zou men zonder kunnen rijden dan zouden er wel mensen een GP proef zonder hoofdstel kunnen rijden.
Maar ik denk dat veel mensen die zeggen zonder teugelhulpen te rijden en toch de teugels aan nemen of zogezegd aan laten nemen gewoon met lichte teugelhulpen rijden.

Waarschijnlijk komt het zo gefocusd zijn op zonder hand te rijden juist door mensen die eigenlijk altijd alleen maar met e hand reden en niet met zit en been, en die op de één of andere manier hetlicht zijn gaan zien dat zit en been heel veel effect hebben met rijden en de teugelhulpen er veel minder toe doen dan ze altijd gedacht hebben dat ze zo doorslaan naar het idee dat er eigenlijk het best alleen zonder enkele teugelhulp gereden kan worden.
Maar het hoofdstel en bit blijft wel in en wanneer het paard aan de haal gaat zal er zeker aan de noodrem getrokken worden.
Dus bij deze zolang er een hoofdstel aan hangt neem ik het hele verhaal zonder teugelhulpen niet serieus.

Is dit een soort "stokpaardje" van jou, vestasiana :')

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:28

cherie78 schreef:
JPS schreef:
Ik zie weleens ruiters die de ophouding voornamelijk en enkel met de hand maken en daarbij de belangrijke been-en zithulpen voor een groot deel of zelfs helemaal vergeten. Maar om nu een ophouding te maken zonder handgebruik, dat lijkt me de omgekeerde wereld en dat kan ik maar moeilijk volgen maar ik sta open voor uitleg naar een ander inzicht. Volgens mij zijn die drie onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Als de concentratie van het paard bij de ruiter is en andersom, is een halve ophouding heel goed te maken zonder de teugel.
Dan hangt de teugel gewoon in een boogje :j
Zit en been kunnen net zo goed ophoudend werken als activerend.

In plaats van mee te gaan met de beweging, rem ik die af met mijn zit.

En dit zal alleen maar gebeuren in een tuttempo, rijdt je paard maar eens wat actiever, door het lijf en met schwung, zoals we een paard graag willen zien bewegen dan houdt het bovenstaande verhaal op.

Je kan er wel een sport van maken om een paard op zit en been te willen rijden, maar is het dan ook een beeld dat wat anders is als een slomotionfilmpje in een laag tempo.

Ik heb beelden gezien van die rijstijl, maar het is altijd nog heel veel handgebruik, geen onafhankelijke zit en verkeerde teugel, zit, en beenhulpen en als allerbelangrijkste geen ontspannen door het lijf bewegend paard.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:30

cherie78 schreef:
Dusa schreef:

Waarschijnlijk komt het zo gefocusd zijn op zonder hand te rijden juist door mensen die eigenlijk altijd alleen maar met e hand reden en niet met zit en been, en die op de één of andere manier hetlicht zijn gaan zien dat zit en been heel veel effect hebben met rijden en de teugelhulpen er veel minder toe doen dan ze altijd gedacht hebben dat ze zo doorslaan naar het idee dat er eigenlijk het best alleen zonder enkele teugelhulp gereden kan worden.

Is dit een soort "stokpaardje" van jou, vestasiana :')

Nee geen stokpaardje, gewoon een analyse!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:32

Dusa, leuke theorie over waar het gefocused zijn op het rijden zonder handgebruik bij anderen vandaan zou kunnen komen, maar dat blijft natuurlijk voor een deel invullerij..
Verder ben ik het met je eens, zo zie ik het namelijk ook want ik denk dat je de 'ketting' niet moet doorbreken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 23:34

JPS schreef:
Dusa, leuke theorie over waar het gefocused zijn op het rijden zonder handgebruik bij anderen vandaan zou kunnen komen, maar dat blijft natuurlijk voor een deel invullerij..
Verder ben ik het met je eens, zo zie ik het namelijk ook want ik denk dat je de 'ketting' niet moet doorbreken.

Ik weet waar dusa het over heeft.
Ze heeft mij nl zien "meeliften" op mijn Cob, die toen zeer gestresst was.

En dat gebruikt ze graag *D

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:35

Daar bemoei ik me niet mee.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 23:37

JPS schreef:
Daar bemoei ik me niet mee.

Is maar beter ook :)

Bij sommige mensen zijn de maatschappelijke normen en waarden nl heel ver te zoeken.
Maar dit is alles wat ik er nog over "zeg"

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:42

JPS schreef:

Invullerij kan je niet zeggen, door de jaren heen geobserveerd is het eigenlijk.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:51

Ik begrijp wat je zegt en hebt geobserveerd, maar voor een deel gaat die vlieger vast niet op.. Er zijn meerdere manieren om aan verandering tot inzichten te komen dan enkel bovengenoemde.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:53

cherie78 schreef:
JPS schreef:

Ik weet waar dusa het over heeft.
Ze heeft mij nl zien "meeliften" op mijn Cob, die toen zeer gestresst was.

En dat gebruikt ze graag *D

Nou dat gestresst zijn dat viel toen heel erg mee, een M pony die altijd door een kind op wedstrijden is gereden is wel wat meer gewend als een bestgaand rijpony proefje op een bijna leeg terrein, ja als stressen dan is dat je en pony niet langs een vlag kan krijgen dat zal dan wel.
Nee ik heb die rijstijl overigens ook mogen "bewonderen" op mijn eigen paarden

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:56

JPS schreef:
Ik begrijp wat je zegt en hebt geobserveerd, maar voor een deel gaat die vlieger vast niet op.. Er zijn meerdere manieren om aan verandering tot inzichten te komen dan enkel bovengenoemde.

Dat klopt zeer zeker, in veel andere gevallen zullen inzichten het gevolg zijn van meerdere factoren

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:59

Dusa schreef:
JPS schreef:

Dat klopt zeer zeker, in veel andere gevallen zullen inzichten het gevolg zijn van meerdere factoren

Vandaar mijn opmerking, anders komt het zo generaliserend over en lijkt het net alsof eenieder die deze rijstijl aanhangt, uit dezelfde hoek komt ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:58

Ik zet een slotje op dit topic. Het is niet de bedoeling om persoonlijk te worden en elkaar persoonlijk aan te vallen. Iemands persoonlijke manier van rijden zegt niets over de manier van theoretisch discussieren. Daarnaast, als er nog issues zijn tussen mensen ontstaan irl, dan is het beter om dit ook irl uit te praten ipv hier op Bokt af te katten.