3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:19

Misschien kunnen we het een beetje vriendelijk en onderbouwend houden hier? Ik vind het een interessante discussie, zou zonde zijn als er een slotje op komt...

@ Shahazai: ik begrijp je punt, maar wat ik me afvraag is of de werkwilligheid niet afneemt naarmate een paard ouder wordt. Eens gewend aan het leven in de wei... Hoe heb je dat ervaren met jouw arabier, bijvoorbeeld? En is je arabier er lichamelijk beter aan toe in vergelijking met arabieren van dezelfde leeftijd, die eerder zijn ingereden?

Overigens impliceer je met je vorige post dat mensen waarvan de paarden niet 24/7 buiten staan en die wel wedstrijden rijden, níet het beste voorhebben met hun paard. Dat lijkt me nou ook weer niet helemaal juist...
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 07-04-11 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:20

Ik vind 3 jaar toch wel een richtlijn. Zou nooit op een paard onder de 3 jaar gaan rijden. Niet voor wedstrijden, niet voor keuringen, niks. Ik heb het paard voor mij maar kan er nog wel meer mee doen dan alleen rijden. Na die 3 jaar zien we wel hoe ze zich ontwikkeld hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:21

Shahazai schreef:
Maar iets dat zo bewezen is en er dan toch voor de naam en faam van de ruiter scheit aan hebben... Nee.

is dat bewezen? ik vraag het mij af....bv in de TOP spring-en dressuursport zijn de paarden meestal op leeftijd (vaak pieken ze pas na hun 15e)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:22

AaronYve schreef:
Ik vind 3 jaar toch wel een richtlijn.

Waarom die 3 jaar?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:22

ik vind het heel verschillend per paard. kwam pas op internet een paard tegen dat nog drie moet worden maar al wel stap en draf onder het zadel kon. persoonlijk vind ik dat heel jong. laat ze nog lekker even op wei staan. het is wel heel afhankelijk van het soort paard wat je hebt vindt ik.
de een is jonger volwassen dan de ander en daar hou ik me een beetje aan. als ik denk dat ze het werk goed oppakken en ze er aan toe zijn begin ik langzaamaan met beleren. sommigen hebben wat langer nodig voordat ze alles snappen of zijn nog heel jeugdig. dan wacht ik wat langer.
drie is voor mij een richtlijn maar het is niet zo dat een driejarige beleerd moet zijn. dat moeten ze pas als ze er aan toe zijn.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:26

Voor mij nooit meer met 3 jaar heb zelf ondervonden dat het voor sommige paarden niet goed is, levende bewijs staat in het rusthuis en is compleet versleten(maar nog zo gek als een deur).

Je kan evt met 3 jaar beleren en daarna weer een jaar het land op en dan met 4 verder gaan. Ik zou nooit meteen een 3 jarige volledig aan het werk zetten.

Mijn voorkeur gaat uit naar 4 jaar en dan pas beleren, evt afhankelijk van het paard de winter stilzetten en dan vanaf het voorjaar paard weer aan het werk zetten.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:27

Sonja89 schreef:
@ Shahazai: ik begrijp je punt, maar wat ik me afvraag is of de werkwilligheid niet afneemt naarmate een paard ouder wordt. Eens gewend aan het leven in de wei... Hoe heb je dat ervaren met jouw arabier, bijvoorbeeld? En is je arabier er lichamelijk beter aan toe in vergelijking met arabieren van dezelfde leeftijd, die eerder zijn ingereden?

Overigens impliceer je met je vorige post dat mensen waarvan de paarden niet 24/7 buiten staan en die wel wedstrijden rijden, níet het beste voorhebben met hun paard. Dat lijkt me nou ook weer niet helemaal juist...

Nee hoor, dat is wat IK vind dat het beste is voor MIJN paarden. Met de mogelijkheden die IK heb. Dat wil niet zeggen dat iemand die andere mogelijkheden heeft en het anders doet, niet het beste wil.

Daarnaast, nee de werkwilligheid neemt niet af. De arabier bvb. geniet ervan om te werken en gaat doet 3x zoveel als wat ik van hem vraag. Daarnaast hij is nu 14 en super sterk (in zijn lijf) dat hoort bij deze leeftijd. Aftakeling is vaak pas te zien vanaf ongeveer 20 jaar, dus tegen die tijd zullen we dat zien. Maar ja, ik ben er zeker van overtuigd. Lees bijvoorbeeld het stukje van Arabesk haar onderschrift over hoge school paarden vergeleken met onze moderne sportpaarden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:28

Sonja89 schreef:
AaronYve schreef:
Ik vind 3 jaar toch wel een richtlijn.

Waarom die 3 jaar?

Omdat ik zelf veel ervaring heb met paarden van 3 en 4 jaar en dat die leeftijd voor mijn paarden altijd een richtlijn is geweest om te kijken hoe ze ervoor staan.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:28

Het hangt natuurlijk altijd van het paard af, daar moet je altijd naar blijven kijken.
Maar.. ik heb mijn hengst als 3 jarige ingereden, nooit problemen mee en toevallig laatst als 12 jarige op de foto's geweest en nergens slijtage ofzo en ik heb een ander paardje als 4 jarige iets ingereden en toen pas als 5 jarige wat meer laten doen en die was op 6 jarige leeftijd versleten!

Het is allemaal niet zo zwart wit!!

Als je een jong paard rustig de tijd geeft om sterker te worden en geestelijk te ontwikkelen kan je er best op 3 jarige leeftijd al wat mee gaan doen en als een paard in aanleg niet goed is dan kan je er nooit op gaan zitten, maar dan is dat paard gewoon niet goed.

De opbouw is het belangrijkste, niet ineens van altijd in een zachte wei lopen naar dagelijks aan het werk, ook niet als een paard al ouder is.
Veel rechtuit met een groen paard en kijken of het even een rustperiode nodig heeft of juist beter wordt van iets meer werk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:32

AaronYve schreef:
Sonja89 schreef:

Waarom die 3 jaar?

Omdat ik zelf veel ervaring heb met paarden van 3 en 4 jaar en dat die leeftijd voor mijn paarden altijd een richtlijn is geweest om te kijken hoe ze ervoor staan.

Maar waarom is juist die leeftijd een richtlijn om te kijken hoe ze ervoor staan? Wat heeft de ervaring je hierover geleerd? (puur uit nieuwsgierigheid)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:35

Het hangt er maar net vanaf. Vind 3 wel vroeg, en hoe "stevig" ze er ook uit zien, botten zijn nog volop in de groei.

Vroeger gaan beleren omdat ie anders wel eens lastig kon zijn vind ik ook een slecht excuus, zoek dan iemand die er wel mee om kan gaan.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 10:36

ik vind ben er ook niet voor dat westernpaarden blijkbaar zo vroeg worden ingereden, maar als deze sport dit eist is het denk ik wel OK. het is ook niet zo dat paarden gewoon stoppen met groeien als je ze gaat inrijden ,en het klopt helemaal dat ze wat sneller gehoorzamen op 3jarige leeftijd en mss zelfs vroeger. ik merk het zeker met mijn paardje en zelfs meerdere paarden magizines hierover artikels hebben overgeschreven en over de voordelen van 3jarig inrijden, dus het mag en volgens mij is er niet echt schade voor op latere leeftijd. ik ken een paardje dat ook op 3jaar is ingerden, die is nu ongev 18 jaar en ziet er mss nog geen 10 tot 13 jaar uit rijd nog fantastisch en zit nog helemaal vol met leven doet ook nog steeds mee met wedstrijden uit hogere klassen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:38

Ik heb wel eens een onderzoek gelezen naar de hardheid van botten en pezen (ik kan het helaas niet meer terugvinden). Daaruit bleek dat jong lichtjes aan het werk o.a. sterkere pezen gaf dan op late leeftijd omdat de pezen maar tot ongeveer 3,5 jaar doorgroeien en dat is dus de tijd dat ze ontvankelijk zijn voor impulsen van buitenaf. Op jonge leeftijd past het skelet zich nog sterker aan. Als je dan rustig wat licht werk doet kan ik me juist voorstellen dat het lichaam daar dan ook nog beter op in kan spelen. Op late leeftijd heb je een 'lui' skelet gemaakt dat dan ineens een gewicht moet gaan dragen. Ik heb net een 8 jarige ingereden en die had aanzienlijk meer moeite met gewicht dan alle 3 jarige waar ik ooit op gestapt ben. Je moet het natuurlijk niet overdrijven, maar kinderen laat je ook met zware boeken zeulen en tegen de wind in fietsen naar school, daar gaan ze ook niet stuk van ondanks dat ze nog groeien.
Groeischijven zijn zeker iets om in de gaten te houden ivm overbelasting, maar je hoeft ze niet als breekbare poppetjes te behandelen. Als ik zie hoe jonge hengsten hele stukken met elkaar "mee-liften" hangend over de nek of rug dan kan ik me niet echt voorstellen dat 10-minuutjes wat rondjes stap en draf in een ontlastende zit nou zo schadelijk is. Echt aan het werk zetten op kleine voltes en verzameling vind ik persoonlijk teveel gevraagd. Hoe dan ook bestaat er geen sluitend bewijs dat de leeftijd an sich slecht is, hooguit de hoeveelheid eenzijdige training. Anderzijds gaan net zo goed stapels paarden naar de slacht die hun hele leven zo ongeveer niets uitgevoerd hebben.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:10

lilly_s18 schreef:
ik vind ben er ook niet voor dat westernpaarden blijkbaar zo vroeg worden ingereden, maar als deze sport dit eist is het denk ik wel OK.

Dat is natuurlijk onzin! Bij de PAVO cup laten ze 4 jarigen ook al flink werken, dat wil nog niet zeggen dat het daarom goed is!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:11

Tilmar schreef:
lilly_s18 schreef:
ik vind ben er ook niet voor dat westernpaarden blijkbaar zo vroeg worden ingereden, maar als deze sport dit eist is het denk ik wel OK.

Dat is natuurlijk onzin! Bij de PAVO cup laten ze 4 jarigen ook al flink werken, dat wil nog niet zeggen dat het daarom goed is!

flink werken :o alleen stap , draf , galop en een keer 5 m wijken of wat erop lijkt....

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:19

Ja, ha, ha. :+
Kom je als gewone ruiter met je 4 jarige en dan ga je een stukje stap, draf en wijken. Kom je dan verder?
Die paarden worden toch niet als een 4-jarige gereden? En hoeveel moet je trainen om ze in zo'n omgeving zo te laten lopen?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:20

Sizzle: is er bij dat onderzoek dan ook rekening mee gehouden met het verschil tussen paarden 24/7 buiten of 24/7 binnen?
24/7 buiten moeten de pezen ook "werken" net als met rijden?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:25

Mizsz_Kitty schreef:
Sizzle: is er bij dat onderzoek dan ook rekening mee gehouden met het verschil tussen paarden 24/7 buiten of 24/7 binnen?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Jammer dat je het onderzoek niet terug kunt vinden Sizzle, het klinkt wel erg interessant. Weet je nog wel wat er werd verstaan onder 'jong lichtjes aan het werk'? Wel of niet rijden, welke oefeningen juist wel of niet..?

Mizsz_Kitty

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:17

Ik denk dat je dit soort dingen nooit hard kan maken, want misschien als ik mijn nu 4jarige eerder had opgepakt, had ze wel een blessure opgelopen, en voor hetzelfde geld was het een draak geworden als ik r later had ingereden?

vond die vna mij een jaar terug echt nog te pup in haar hoofd om er op te gaan. van de zomer paar keer erop gezeten, en toen 2 keer in de week beetje gereden en pas sinds oktober/november wat vaker/langer aan het werk gezet.
zit nu op 3-4 keer in de week een half uurtje, en nu mag ze wat meer dan simpel aan een lang teugeltje rondstappen/draven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:37

Mizsz_Kitty schreef:

De proef was met volbloeden (galopwerk). Hoeveel weidegang er was weet ik niet, maar volbloeden staan doorgaans als jonge dieren veel op de wei. Je kunt belasting in de weidegang niet vergelijken met werk, als dat zo zou zijn zou niemend je aanraden om paarden met blessures op de wei te gooien voor herstel. Weidegang is geen werk.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:45

Afhankelijk van het paard....met 3jr en paar mnd zadelmak maken...JA.
(toevalig zijn we nu net met een nieuwe 4jr begonnen)..

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 19:37

Tilmar schreef:
lilly_s18 schreef:

ik zeg niet dat het goed is en ik ben er ook niet voor om ze vóór 3 jaar op te leren maar het zal wel niet zo erg zijn als ze echt nog op latere leeftijd kunnen gereden worden en nog gezond zijn enz en ik zou graag hebben da je mijn mening respecteert het is niet omdat jij vind dat het niet kan terwijl mensen dit vaak doen en het toegestaan is dat wij minder om onze paarden geven en dat ze minder gelukkig zijn

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:57

Maar iets is toch niet goed omdat de sport er om vraagt? Die logica snap ik gewoon niet. Renpaarden worden al met 2 jaar ingezet, maar daarmee is het toch niet goed voor het paard?

Jij zegt dat het dan ok is en daar reageer ik op. Dit is toch een discussie topic?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:55

ja ik vind het zelf veel te jong en ook denk ik dat het niet goed kan zijn voor de paarden maar ik heb er niet al te veel problemen mee want mijn paardje is ook op 3 ingereden dat is de respectievelijke leeftijd maar toch lijken mensen hier niet mee akoort te gaan

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:06

Ik denk er ook een verschil is per paard
Je hebt paarden die erg heet worden en zelfzelf desnoods kapot lopen
Andere paarden sparen zichzelf meer en lopen niet harder dan nodig
En 3 jarige die pas ontspannen loopt na 3 kwartier zwoegen lijkt me niet gezond
en toch heb ik dit al vaak gezien..