Waarom buiten rijden met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:25

k rijd niet met sporen en ook niet met zweep k vind het maar onhandig

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:11

Heel simpel, als ze buiten iets zien waar ze niet langs willen, moeten ze ook gehoorzaam zijn op been. En dan is dat spoortje er om ze te corrigeren als ze het niet zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:36

Thanks god, dat ik vandaag mijn sporen aan had, het klinkt grof, maar zonder die sporen had ik mijn paard niet langs het slachthuis gekregen, we gingen uitrijden en moesten persee over het fietspad langs een slachthuis, paarden slachthuis, de pony liep eerst lekker ontspannen en vloog opeens de weg op, als ik die ijzeren dingetjes niet om mn voeten had gehad lach ik nu hoogst waarschijnlijk in het zieken huis. Na een keer 'prikken' liep ze gelijk weer door, een extra stimulans om langs te lopen, een drang, gezien sommigen een tik geven met de zweep maar de pony daar echt niet voor gaat doorlopen.

Ook spring ik vaak genoeg in het bos, sporen 'nodig'. Ooh hier en daar wat dressuurmatig werk, weer sporen 'nodig'.

Bosrit betekend niet gelijk 'paard mag zich wat gaan hangen', het betekend hier dat je gewoonweg een andere omgeving tegemoet gaat, eens afwisseling hebt van je rechthoekige rijbak :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:40

nine1987 schreef:
Ik heb ze zowiezo altijd om, dus dan automatisch ook als ik naar buiten ga.. :)
Ik heb deze sporen:

Afbeelding

is dat van rubber? is dat zacht?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:41

xSlvna schreef:
Thanks god, dat ik vandaag mijn sporen aan had, het klinkt grof, maar zonder die sporen had ik mijn paard niet langs het slachthuis gekregen, we gingen uitrijden en moesten persee over het fietspad langs een slachthuis, paarden slachthuis, de pony liep eerst lekker ontspannen en vloog opeens de weg op, als ik die ijzeren dingetjes niet om mn voeten had gehad lach ik nu hoogst waarschijnlijk in het zieken huis. Na een keer 'prikken' liep ze gelijk weer door, een extra stimulans om langs te lopen, een drang, gezien sommigen een tik geven met de zweep maar de pony daar echt niet voor gaat doorlopen.

Ook spring ik vaak genoeg in het bos, sporen 'nodig'. Ooh hier en daar wat dressuurmatig werk, weer sporen 'nodig'.

Bosrit betekend niet gelijk 'paard mag zich wat gaan hangen', het betekend hier dat je gewoonweg een andere omgeving tegemoet gaat, eens afwisseling hebt van je rechthoekige rijbak :)

waaarom wou die niet langs het slachthius? was die bang?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:42

Ik heb mijn paard nooit met sporen gereden en ben dat niet van plan ook ;) Wel neem ik altijd uit voorzorg een zweepje mee.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:59

Laura_x_ schreef:
Ik heb mijn paard nooit met sporen gereden en ben dat niet van plan ook ;) Wel neem ik altijd uit voorzorg een zweepje mee.

ik rijd juist altijd met zweep, maar wissel die soms voor sporen als ik eerst een stukje langs de weg moet. Hij heeft wel eens de neiging om te schrikken van een bord, heg of schaapje en onder een vrachtwagen te springen, en ik vind het heeeeeel erg vervelend om een zweep mee te nemen op buitenrit...

EvaaaXX

Re: Waarom buiten rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:02

ik rijd op de manege altijd zonder sporen en bij sommige zweepjes heb ik een zweepje nodig.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:08

Ilse_123 schreef:
Laura_x_ schreef:

ik rijd juist altijd met zweep, maar wissel die soms voor sporen als ik eerst een stukje langs de weg moet. Hij heeft wel eens de neiging om te schrikken van een bord, heg of schaapje en onder een vrachtwagen te springen, en ik vind het heeeeeel erg vervelend om een zweep mee te nemen op buitenrit...

Ik vond een zweep in het begin ook erg onhandig met een buitenrit, maar ben eraan gewend geraakt. Daarbij komt dat ik nooit van mijn leven met sporen heb gereden en dit liever ook niet doe. Mede doordat ik nog aan dit zadel moet wennen (boomloos 1e keer), zit ik nog niet zo stevig. En met een zweep dat ik het makkelijk af, heb hem zelden nodig; maar toch even voor de zekerheid :)

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:12

Ik houd ook altijd mijn sporen aan, meer automatisme. En als ik ze niet nodig heb, dan gebruik ik ze ook niet want dan 'spoor' ik mijn paard aan met mn kuiten. Een zweepje daarnaast kan wel handig zijn als je paard ergens niet langs wil, of als je wat takken opzij wil houden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:13

Sjors493 schreef:
nine1987 schreef:
Ik heb ze zowiezo altijd om, dus dan automatisch ook als ik naar buiten ga.. :)
Ik heb deze sporen:

Afbeelding

is dat van rubber? is dat zacht?

Ja die zijn van rubber en inderdaad zacht :D Dat is ook eigenlijk de hoofdreden dat ik ze gekocht heb..
Ik vind ze heel erg fijn en Sjitske doet het er goed op :j

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:18

Ik rij nooit met sporen alleen op wedstrijd en als ik ga buitenrijden.
ik rijd met sporen buiten om hem inderdaad ergens makkelijker langs te krijgen (zweep werkt bij mijn paard dan ave rechts) en ik heb zo ook buiten om voor het geval we richting de sloot gaan als er iets engs op de weg is dat ik hem net wat beter kan begrenzen (ik weet dat je dat normaal met je teugel doet maar het geeft mij een veiliger gevoel!)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:01

Sjors493 schreef:
xSlvna schreef:

Is normaal, bijna elk paard zal de eerste keren bang zijn, ze ruiken dat er soortgenootjes veelal met angst staan, ook zullen ze zeker wel t bloed etc ruiken. De vorige keer ging ze zo gek doen dat ze op mn achillespees ging staan, heb ik nu (2maanden later) nog steeds last van.

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:57

ik rijd ook met een spoortje buiten met de reden dat ze dan gewoon lekker loopt.
er is bij ons geen bos in de buurt waar ik kan rijden dus ik rijd altijd langs de weg.
ze vind niks meer eng maar gewoon voor de zekerheid paarden blijven nou eenmaal vluchtdieren.
en met een zweepje is ineens alles eng en springt ze steeds de weg op.
maar het spoortje waar ik mee rijd is dan ook wel heel klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:02

Ik zou niet weten waarom ik buiten ineens anders zou moeten rijden dan in de bak en bovendien ben ik veel te lui om m'n sporen van m'n laarzen te halen. Die zitten er standaard om.
Als ik ze nodig heb gebruik ik ze. En als ik ze niet nodig heb, gebruik ik ze niet. Zo simpel is het. Ik heb mijn sporen altijd om, op elk paard. Zwepen doe ik niet aan. Als ik wat anders vast moet houden dan teugels, laat het dan een ijsje zijn.

xarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:56

Ik gebruik ook alleen een zweep, voor net dat beetje aanmoediging.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:18

het sws sporen om met dresuur om mijn been hulpen te verfijnen. (vergeet ze ook wel eens, geen probleem, rij gewoon lekker verder :) ) maar als ik op buitenrit ga heb ik ze altijd om.. mijn merrie begint te puberen en wil dus zo genaamd schrikken en omdraaien, dus ik knol omdraaien en even goed mn sporen erin.. Luisteren zal ze :P hahahahha

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:20

Sjors493 schreef:
xSlvna schreef:

Is normaal, bijna elk paard zal de eerste keren bang zijn, ze ruiken dat er soortgenootjes veelal met angst staan, ook zullen ze zeker wel t bloed etc ruiken. De vorige keer ging ze zo gek doen dat ze op mn achillespees ging staan, heb ik nu (2maanden later) nog steeds last van.

IN het slachthuis ruikt hij niks, de buiten wel? lijkt me wel raar!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:26

hoezo ruikt hij IN het slachthuis niks?

Rosita719

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:35

Ik reed altijd met sporen omdat mijn paard niet reageerde op je been. Als jij wou draven reageerde hij hier niet of nouwelijks op. Vandaar dat ik dus sporen om had. Gewoon voor die keer als hij er gewoon niet op wou reageren. En die keren als hij wel reageerde kreeg hij ook echt een beloning:)