Hoe ziet jullie warming up eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissSantj

Re: Hoe ziet jullie warming up eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:19

Een kwartier à twintig minuten stappen lang en diep, eerst veel voltes en andere figuren, overgangen naar halhouden en paar passen achteruit, schouderbinnen- en buitenwaarts op de volte enz.
Dan draven op rustig tempo, nog steeds lang en soepel, veel voltes en eventueel wat wijken.
En tada: i.p.v een kleine Spaanse bom een soepel en ontspannen paard.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:46

Ik rij op mijn gevoel.
De ene dag langer als de andere dag dus.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:50

TS: jouw warming up duurt dus 30 minuten??
Ik rij maar 30 minuten in totaal, haha. :+
Mijn warming up is gewoon ongeveer 10 minuten rustig stappen en draven, met veel voltes en figuren, klein galopje en dan kunnen we aan het werk! :)

Black_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:48

Ik begin altijd met een paar rondjes stap met een volledig lange teugel. Wanneer hij zijn nek lang en laag strekt, neem ik hem in de hand. Dan draaf ik een 10tal minuutjes laag en rond wat grote figuren. Meestal is dat voldoende om hem los te krijgen.
Bij koud weer of als hij een tijdje stil heeft gestaan galoppeer ik eerst een 5tal minuutjes over de hoefslag in verlichte zich, zodat hij zijn rug los laat.

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:36

5 min - linkerhand stappen
5 min - rechterhand stappen
15 min - draven , veel figuren rijden , overgangen , van hand veranderen enz.
5 min - linkergalop
5 min - rechtergalop
15 min - draven , veel figuren rijden , overgangen , van hand veranderen enz.

haha, dat is mijn warming up ;)

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:03

ik heb opzich wle een pittig warming up
eerst lekker stappen 5 min
5 min draven
galoperen bijde handen met zo als met draven en stappen

even om goed de spieren te strekken
verruimde draf en schouder buiten en binnen waarts

dan pas merk ik altijd goed dat mijn pony vloeiende bewegingen maakt
tuurlijk ook voltes etc

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:49

Ligt er aan de ene keer is ze wat soepeler als de andere keer. Is bij mensen ook zo.
Meestal doe ik z`n 5 minunten stappen en dan ga ik draven en dan lekker los galoperen. Maar wel lang en laag.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:53

5 minuten de ene kant op rijden in stap
en dan van hand veranderen en 5 minuten die kant rijden in stap.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:19

xApple schreef:
Eerst 10 minuten instappen met lange teugel.
Dan nog een paar minuten veel buig/stel oefeningen
rijden in stap. Daarna aandraven en vrij snel aangaloperen daar
wordt ze erg los van :)

Omschrijft ook wel mijn manier van losrijden. Van vroeg galopperen laat hij mooi los en komt ie mooi over de rug. Eerst natuurlijk instappen, hij begint vaak al vanzelf laag, daarna paar overgangen en schakelen om 'm meer voor het been te krijgen en daarna eigenlijk gelijk paar minuten op elke hand galopperen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:19

per paard scheelt het bij mij, de eene wordt los in galop de andere helpt drafwerk meer.
Maar eerst gewoon 10 min. instappen en want stelling en buiging vragen op beide handen, en dan wat drafwerk, even een galopje tussen door. Het scheelt wel eens.

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:55

Ik heb sinds kort m'n warming up wat aangepast. Ik ga nu eerst ongeveer tien minuutjes instappen. Lekker lang en laag en veel voltes met overdreven stelling. Dat doe ik vervolgens ook in draf en als ze in draf lekker los is hetzelfde in galop. Vervolgens laat ik haar een rondje met lange teugel stappen. En dan pak ik haar op. Eerst nog even wat voltes pakken in draf (lichtrijden). En dan moet ze aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:59

Ik stap ongeveer 5 minuten, draaf er 10 en ga dan galopperen. Hierbij let ik niet op hoe ze loopt, misschien slecht maar voor haar werkt dit het beste. Al moet ik zeggen dat ze geen sterrenkijker is oid. Ik rijd dan wat grote lijnen, achtjes en een enkele slangenvolte. Ik probeer haar wel steeds vaker al wat op te pakken tijdens het losrijden (dus lang, laag en evt. wat ronder instellen) en dat gaat steeds beter, maar als ze daar niet fijn op reageert laat ik het ook gewoon.
Als ze niet eerst een paar ronden flink heeft mogen galopperen in haar eigen houding (op beide handen) is er daarna sowieso niets mee te beginnen. (Op alles letten behalve op mij, doordrammen, zo hard mogelijk gaan :P)
Ze is gewoon altijd vrij fris/vol energie in het begin. Als ik voel dat ze in de galop meer begint te ontspannen galoppeer ik meestal nog een rondje en daarna krijgt ze 1 à 2 rondjes stappauze. En dan kunnen we zonder problemen aan het werk. :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:59

- Met lange teugel een paar rondjes linksom stappen
- Lange teugels paar rondjes rechtsom
- Lange teugel figuren rijden, slangevolte, volte, van hand veranderen.
- Lange teugel een paar rondjes beide kanten om draven.

En dan is hij warm :)

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:36

Een rondje door de bak heen stappen (flink groot) en daarna aan lange teugel draven, op een normaal tempo en dit op beide handen zo'n circa vijf minuten. Dan in galop aanspringen en nog lange teugel ongeveer vijf minuutjes galoperen op beide handen. En daarna aan het werk gaan.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:48

Het ligt er een beetje aan.
Meestal 5-10 minuten stappen op beide kanten. Daarna draf en na zo'n 5 minuten begin ik figuren te rijden in draf. Daarna vaak wat tempo wisselingen halt-stap-draf etc. Na zo'n 20 minuten (gerekend vanaf het opstijgen) een galopje op beide handen en dan is hij wel warm en loopt hij lekker relaxt.
Sinds ik de galop erbij heb gepakt bij de warming up, vind ik hem wel lekkerder lopen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:56

5 min instappen dan aandraven maar als hij niet goed luister (ze wil nog wel eens in galop schieten meteen) dan helemaal terug houden tot hij stil staat, en dan weer opnieuw aandraven. Allebij de kanten 5 min draven en dan klein galopje op rechter en linker hand:P
Vooral veel voltes em andere figuren rijden zodat hij ook een beetje moet nadenken

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:47

Heel veel lang laag rijden en het paard zover mogenlijk met zijn neus over de grond krijgen en dan grote ontspannen stappen laten maken, dan laat je paard helemaal zijn rug los en gaat ie helemaal op je benen lopen

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:50

Opstappen en lang teugeltje weg stappen niet gelijk van voren prutsen.
lekker stappen (links/rechts) heb geen idee hoeveel minuten de ene keer sneller als de andere keer ga ik aandraven teugeltjes nog steeds lang.
Dan op de andere hand draven, nog met een lang teugeltje en daarna iets meer oppakken, licht contact hebben met de mond iets vragen, knikt ze dan, hand weg steken zodat ze met haar neusje over de grond gaat.
zins kort krijg ik op deze manier ook les en het werkt super ze ontspant heerlijk en dan als ze mooi met haar neusje over de grond gaat en teugeltjes dus lang, galoppeer ik aan.
dit doe ik heel kort omdat ze meestal wat heet word en dan de ontspanning kwijt ben, dan ga ik de andere kant op en draaf ik eerst nog een tijd en dan galoppeer ik aan op dezelfde manier.
Meestal ben ik hier zo'n 20/35 minuten mee bezig en daarna nog lekker aan het werk.
vroeger deed ik dit veel korter en niet zo intensief, pakte haar te snel op, waardoor we dus op spanning reden, dit werkt echt geweldig bij mijn paard.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:03

Eerst 5 rondes hoefslag linksom, dan 5 kleine cirkels linksom. Vervolgens 5 rondes hoefslag rechtsom, gevolgd door 5 kleine cirkels rechtsom. Dan overgaand op nog kleinere cirkels van ca. 5 meter, zowel linksom als rechts om 5. Deze oefeningen beginnen allemaal in stap en gaat over in draf.

Hierna ga ik altijd verder om deze oefening deels in draf en deels in galop te doen.

Vervolgens kies ik om gewoon wat oefeningen te proberen, dat kan zijn; zijwaarts lopen, buig oefening (zijn neus naar mijn schoen), door hekjes lopen of over liggende palen stappen, stopjes, back-uppen, etc...

Waarna met losse teugels uitgestapt wordt. Soms ga ik er zelfs gewoon naast/voor lopen en laat haar of hem mij volgen.

Gemiddeld ben ik een uurtje per paard bezig.

Edit: Na het inlopen v.d bak doe ik ook altijd eerst rek- en strek oefeningen met het paard.
Laatst bijgewerkt door coiboi op 02-05-11 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:04

ik rij op manege paarden, maar rij ook op een jonge draver van 5 van een vriendin van mij.

daarbij begin ik met een vierkantje. Dit om te kijken welke teugel ze pakt. daarna begin ik met wenden, kijken welke kant ze valt en dan de tegenovergestelde richting in sturen. dus duurt wel een kwartier denk ik. misschien wel 20 minuten. daarna begin ik op links in draf op de volte. Ik oefen dan het pakken van de lichte teugel. Dit vraagt veel energie dus daarna stap ik even. dit duurt in totaal ook wel iets van 20 minuten. dit herhaal ik op rechts, maar dat is nog wat lastiger.

Dit is normaal op de manege allemaal opwarmen, maar omdat mijn bijrijd paard nog jong is en dit nog maar kort doet vul ik hier mn uur mee haha

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:52

eerst ong. 5 min stappen, dan korte stukjes draven.
dan begin ik met wat overgangen te rijden, en uiteindelijk draven en wat halstrekken oefenen.
Daarna begint het echte werk ; )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:04

Buigen buigen buigen.. kleine circels, eerst in walk buigen (overdreven schouderbinnenwaarts op de kleine volte, dan travers enz) en dan in jog. en dan de rest van de training!

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:16

eerst 5 minuutjes losstappen met aantal simpele voltes,
daarna kwartiertje losdraven met lange teugel, anders krijgen we een gevecht :P
daarna beetje wijken , schouderbinnen, overgangen en een galopje op beide handen :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:21

Ik stap eerst een stukje naar de bak, dan stap ik in de bak een rondje lang en laag. Dan een rondje draf lang en laag op de ene hand, en een op de andere hand. Dan een galopje op allebei de kanten, ook lang. Dan beetje rond rijden en een veel verschillende tempo's en stellingen rijden.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:11

linksom en rechtsom stappen en figuren rijden. als ze dan een beetje los aanvoelt ga ik draven, eerst tempocontrole en dan figuren. is dat goed dan ga ik schakelen. en als het schakelen goed gaat links om en rechts om galoperen.