Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:15

Als het iets engs is wat stilstaat, wat ze eng vinden, is het natuurlijk makkelijker.
Als een paard bang is in het bos voor een mierenhoop, kun je alle tijd nemen en sprongen links en rechts is niks erg.
Maar dat vind ik op de weg met verkeer toch wel iets anders.
Dan ga ik echt niet bij een grote vrachtwagen met een losse teugel rijden om mijn paard 'niet bang te maken'. En maar hopen en vertrouwen dat het goed zal gaan.
Daarom ga ik bij groot verkeer wel aan de kant. (dat zijn in mijn omgeving voornamelijk trekkers).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:33

rustig blijven
gerust stellen
vooral zorgen dat hij neit terugdraait (dat is zijn gewoonte)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 02:34

Ik heb wel gemerkt dat je je paard echt bang kan maken als je teveel aandacht besteed aan dingen waar hij van schrikt (of van nature wat angstig voor is). Ik denk dat je angst gewoon moet negeren, maar een reactie uit angst moet je natuurlijk wel corrigeren. Maar ik vind dat soms zelf ook heel erg moeilijk, want het is soms ook erg moeilijk om je over je angst heen te zetten en je paard helemaal niets te laten merken. Toch zie ik bijv bij mijn instruteur dat als je echt alleen in het moment reageerd en niet denkt 'ahhh een trekker/hond/gans' je een paard zoveel rustiger langs zoiets krijgt als wanneer je zelf ook reageerd. Hij doet echt helemaal niets anders, zolang het paard maar gewoon in het zelfde tempo door blijft lopen, reageerd het paard anders doet hij precies hetzelfde als wanneer het paard normaal niet luisterd.

Als je dus bijv wil neuriën of zingen om je adem onder controle te krijgen moet je dat dus eigenlijk veel vaker doen, net als blijven praten voor jezelf, kan best als het maar iets is wat je normaal ook doet en niet alleen als er een grote brullende trekker aan komt. Ik hang normaal ook verhalen op dus ik denk dat een paard het wel merkt als ik daar dan juist ineens mee ophoud.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:41

Mijn beide ponies zijn niet bang voor verkeer, maar willen nog weleens schrikken bij bijv voetballende kinderen, een hond die plotseling in 't water springt, gekleurde paaltjes, etc. Ik probeer het te negeren en eigenlijk lopen ze er altijd wel langs (de één onder het zadel, de ander voor de kar).

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:22

Tja, wat zal ik zeggen..., ik ben zelf niet verkeersmak, hahaha. Mijn paard reageert eigenlijk totaal niet op wat voor verkeer dan ook. Maar ik vind zelf groot verkeer wat eng, vooral omdat wij eerst een stuk over een smalle landweg, zonder echte berm, met veel bochten ed. moeten rijden. Mijn paard daarentegen vind een tuinkabouter, een putdeksel, een geverfde wegmarkering op de grond, een kliko ed vaak wat engig. Daar regageer ik in eerste instantie niet op, gewoon niet aanstellen en er voorbij. Met desnoods wat extra been en een heel klein tikje. Paard is dan ook niet echt superbang, gewoon wat overdreven kijkerig. Ze gaat er altijd uiteindelijk langs, maar.... wel altijd met een boogje. En daarom ben ik wat bang voor groot verkeer. Met zo weinig ruimte als dat passeerd, ben ik een beetje zenuwachtig. Stel je voor dat ze dan net zo'n eng doosje oud papier ziet en een meter uitwijkt, op het moment dat die vrachtwagen passeert.. brrr je moet er niet aan denken. Voor die vrachtwagen zou ze in dat geval dus niet uitkijken want DIE is niet eng. Ik los dit op door altijd, dat eerste stuk langs die weg (cicra 800meter)te gaan zingen. Verkeer of geen verkeer. Doordat ik dan niet mijn adem vast blijft houden en omdat mijn paard mijn stem graag hoort(snap ik niets van, zing als een valse kraai) blijf ik met gewone trekker, busjes en dergelijke gewoon langs de rand rijden. En met de hele grote vrachtwagens en landbouwvoortuigen ga ik even naar een inham om daat stil te staan. Paard kijkt dan nergens naar.
Er is echter 1 stukje van 150 meter wat heel smal is, met hekken langs de weg, zonder inhammen. Toen ik een keer een hele grote vrachtwagen aan zag komen, net toen ik aan dat stuk begon. Kon ik niet anders dan snel aan te draven om voorbij dat stuk te komen voordat die vrachtwagen mij zou passeren. Gelukkig zag die chauffeur mij vroeg genoeg en remde hij bijtijds af om mij de tijd te geven. Was echt te smal om elkaar te passeren, dus afstappen en ernaast staan was ook geen optie. Omkeren en een stukje rijden kon niet want daar waren ze een huis aan het verbouwen en lag allemaal zeil en bouwmateriaal (en dat vind mijn paard dan weer eng) Er is helemaal niets gebeurd voor de rest, maar ik merkte dat daarna mijn paard door dat gehaaste gedraaf en dat paniekerige gedrag van mijn onrustig was geworden. (en dus niet door die vrachtwagen)
Dus vandaar, ik ben niet verkeersmak.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:28

Mijn paard is best goed verkeersmak eigenlijk, als we door het dorp gaan maakt het hem niet zoveel uit wat er langs komt. Maar gisteren waren we voor het eerst in lange tijd weer weg en kwamen we op wat landweggetjes steeds 1 auto per keer tegen. Als die dan niet afremt en over zo'n strook scheurt met ribbels, wat dus lekker herrie maakt, dan verschiet die van mij wel even. Hij wordt dan helemaal gespannen en gaat dribbelen, maar hij rent niet weg. Ik weet dat hij ertegen kan en zal eerder streng HEY als hij begint te passageren :+ , dan hoooo maaar braaaaf, tegen hem zeggen.
Niet dat ik boos op hem wordt, maar hij hoeft zich niet aan te stellen voor zoiets, dat is in het dorp ook niet eng, dus daar ook niet :)
Dat werkt eigenlijk erg goed.
Als hij daarna weer heel snel rustig is krijgt hij een aai en is hij braaf.

Mijn paard was tijdens de eerste buitenritten wel bang voor takjes :')

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:36

geerke schreef:
ik doe alsof ik gek ben en er niets aan de hand is...verander niets aan mijn houding,teugels,ga niet 'rustig maar braaf' roepen.
Maar hou wel goed in mijn hoofd wat er kan gebeuren,zijn we er eenmaal voorbij beloon ik hem.

hier hetzelfde. alleen als er geen mogelijkheden zijn dat moijn paard veilig een beetje uit kan wijken stap ik af en neem ik hem aan de hand erlangs.

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:47

Sonja schreef:
Ik laat het haar eerlijk gezegd gewoon zelf uitzoeken zolang ze geen stomme dingen doet.ze mag kijken, stilstaan, ergens aan ruiken etc, maar niet omdraaien of andr vluchtgedrag vertonen. Dan grijp ik pas in.

Wat doe je dan (ingrijpen)?

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:23

zelf vooral niet gaan stressen maar gewoon zo rustig mogelijk blijven.
ik praat tegen hem/haar op een rustige zachte warme manier en aai hem een beetje over zijn hals enzo.
op het moment dat het goed gegaan is beloon hem! met je stem ook!
gaat het echt niet zou ik even afstappen en dan precies het zelfde doen maar toch even lopend.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:27

Voor mij heel simpel: ik neem en of rijd geen paarden die te groot zijn, levensgevaarlijk, maar liever eentje dat bij mijn formaat past.

Ik heb een arabier, gewoon doorgaan en of heel vaak herhalen tot het niet meer eng is, nu kan het wel mits het langzaam langsrijdt. Durft hij het echt niet, dan stap ik af en loop ik met hem aan de hand gewoon verder, niet gaan troosten en of wat dan ook maar doe gewoon of je neus bloedt, en ga gewoon door en dan weer opstappen en verder, geeft hem heel veel vertrouwen, een volgende keertje is het niet eens meer nodig om af te gaan stappen.

Dus blijf gewoon kalm en doe of er niets is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:31

Toevallig heb ik een merrie van 1.70, dus ik voldoe denk ik aan je eisen :')

Als ik iets groots tegenkom, heb ik áltijd uitwijkmogelijkheden. Ik ga nl nergens rijden waar ik dat niet heb :) Mocht ik iets engs tegenkomen, begin ik altijd in mezelf een liedje te zingen oid, omdat ik weet dat ik dan meer rust uitstraal dan wanneer ik dat niet doe. Dan ga ik me onbewust drukmaken. Of ik begin in mezelf te praten over hoe we er het beste langskomen, beredeneren etc. In ieder geval niet me druk maken over het erg grote ding dat er aan zit te komen. En dan los teugeltje, en drijven. Oppakken als het nodig is, maar in ieder geval de ruimte nemen om er zo langs te gaan :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:34

twee passen achteruit lopen en dan er langs (achteruit lopen zet vaak het hoofd op 'neutraal')
mijn eigen knollie is nergens bang voor :D

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:12

ESSIE70 schreef:
Ik heb ook een keer de argeloze kabouter uitgehangen toen er een vrachtwagen
naderde.
Alleen draaide mijn paard zich plotsklap om en kreeg toen een tik van de vrachtwagen
en toen lagen we allebei op een de grond :(
Sindsdien neem ik geen risico meer :n

Komt mij bekend voor...

Bij mijn pony verschilt het echt per geval. In het ergste geval gaat hij stokstijf stilstaan en kun je helemaal niks meer: schoppen, slaan, niks helpt. Het probleem is dus dat hij ineens omdraait, en dat doet hij pas als er een auto, fietser, vrachtwagen of net wat aankomt. Levensgevaarlijk. Als hij nu dus stil staat stap ik af en loop een stukje, vooral als ik al auto's zie naderen. Als dat niet zo is blijf ik zitten. Ik weet dat het fout is maar ik ga geen risico's nemen, ben al een paar keer bijna verongelukt..

Soms schrikt hij ook van dingen achter zich, dan gaat zijn hoofd in de lucht en word ie helemaal lijp. Meestal draaf ik dan rustig aan en geef hem voor de ruimte. Als ik hem vast hou krijg ik een reuzenbok en zijn we zo thuis.

Als hij iets langs de weg eng vind draaf ik er meestal gewoon voorbij, dat helpt het beste.

Soms heb ik een rit dat hij super braaf is, en soms wil hij niks anders dan omdraaien... jammer maar helaas. Hij is nu 19 jaar en ik ben bang dat het niet veranderd.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:30

Mijn pony is niet echt ergens bang voor. Maar ons paard is redelijk bang voor auto's ( sinds hij bijna aangereden werd.)
Dan sturen we zijn lichaam naar het gene wat 'eng' is en dan zijn hoofd naar de andere kant , een soort van SchouderBinnerwaarts.

Succes :j!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:38

Altijd voor veiligheid zorgen / kiezen, verder zelf rustig blijven en er zelf zo min mogelijk aandacht aan schenken.

Laatst kwam er echt zo'n mega trekker achter ons aan nou ik kon niet aan de kant van de weg staan. Toen ging ik even draven om zo snel mogelijk een plekje te zoeken waar ik veilig kon wachten zodat de trekker er lang kon. Kreeg van de bestuurder een dikke duim. En de paardjes zijn geen moment gespannen geweest!
Mijn paard vind een auto vrachtwagen of trekker niet eng, zeker niet als ze van voren komen. Maar komt er iets van achteren dicht op ons rijden kan ook een fietser zijn dan wordt ze onrustig! Dit was in mijn situatie naar mijn idee de veiligste oplossing, en de bestuurder van de trekker hield netjes afstand, dat zijn wij hier wel eens anders gewend!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:45

Over het praten: ik denk zeker dat dat goed werkt zo lang je zelf ontspannen bent. Doe dat zelf ook weleens, maar pas op het moment dat mijn paard iets eng vindt. Ik spreek haar dan opgewekt en bemoedigend toe zo van: 'Kom op je kunt er wel langs, dat stukje plastic bijt echt niet, ik beloof het je. :D Ja braaf zie je nou wel dat het kan, dat stukje plastic durft zo'n imposant paard als jij niet aan te vallen :)) Knap hoor. '.

Ik maak het vaak een beetje belachelijk waardoor ik er zelf ook om moet lachen (waardoor ik mijn spieren nog een extra ontspan en paard dat ook weer voelt). Als er weinig ruimte is ergens pak ik haar van tevoren altijd wel even op. Ongeacht of ik denk dat er iets engs is, want ik pak haar buiten ook weleens op om een beetje te dressuren. Daardoor is ze dan ook gelijk weer even goed op mij gericht en kan ik haar makkelijk met mijn been begrenzen. :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:00

Mijn paard vindt trekkers en ander groot spul niet eng gelukkig.
Maar laatst kwam ik voor het eerst over een viaduct. Het viaduct bestaat uit een auto en een watergedeelte waar je overheen gaat. Links dus de reling en rechts een vangrail die het fietspad met de weg scheidt.Hij vondt het niks dat was duidelijk te merken. Ik ben dus afgestapt en heb hem aan de hand meegevoerd. Ik ben dus zo iemand die altijd tegen mijn paarden kletst zo ook nu. Afgelopen week was de 2e keer, met het verschil dat het nu tijdens het mennen was. Ik ben wederom afgestapt omdat ik aan hem merkte dat hij er heel erg hyper van werdt. Aan de hand het autogedeelte gepasserd en bij het watergedeelte weer opgestapt. Zo blijf ik het doen tot het moment dat ik merk dat hij me hiervoor niet meer nodig heeft,dat heeft altijd gewerkt en zal dit keer niet anders zijn lijkt me.Ik ben er voor hem en hij voor mij (als ik bv verdrietig ben)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:02

geerke schreef:
ik doe alsof ik gek ben en er niets aan de hand is...verander niets aan mijn houding,teugels,ga niet 'rustig maar braaf' roepen.
Maar hou wel goed in mijn hoofd wat er kan gebeuren,zijn we er eenmaal voorbij beloon ik hem.

Same here, ik beloon alleen pas als ze er gewoon langs lopen, niet als dat half galloperend in een appuyement is :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:07

Mijn paard vindt ooievaars eng, kwam ik vandaag achter.
Die liepen de hele tijd heen en weer in het weiland, achter de paddock waar de paarden staan.
Mijn paard stond er snuivend naar te kijken en toen ik aan het poetsen en opzadelen was, hield ze de ooievaars steeds in de gaten.
Toen we later langs het pad gingen, naast het weiland met de ooievaars, schoot mijn paard er langs, zo bang was ze ervoor.
Terwijl ze meestal zo'n relaxed paard is. :?
Maar het was een rustig zandpad dus ik kon gewoon ontspannen blijven zitten en mijn paard er op haar eigen manier langs laten gaan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:08

Haha, ik heb toch echt meer moeite om mijn kleine b-pony langs iets te krijgen dan m'n paard van 165. Al vind de pony wel minder snel iets eng.
M'n paard blijft gewoon stilstaan als hij iets eng vindt. Dan stap ik meestal gewoon af en ga er naast lopen tot hij erlangs is. Heeft tot nu toe altijd gewerkt, behalve bij ezels :P overigens is hij niet bang voor groot verkeer (bijvoorbeeld wel voor ligfietsen, rare bomen, ezels, grassprietjes, enz). Al let ik wel extra op als er zoiets aankomt, zeker als de weg smal is, dan ga ik even harder of juist stilstaan naar een plekje waar het wat breder is.
De pony keert gewoon om en gaat in rengalop terug naar huis, die hou je niet tegen. Hij mag dus ook niet alleen mee op buitenrit, en met een ander paard erbij is het geen probleem :)

Grappig wat hierboven staat over het achteruitlopen, ik ga het eens proberen.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:14

Shetlander of Belg als ze echt bang zijn houje ze beide niet ;)

Mijn ponie is ook niet verkeersmak, als er een traktor of vrachtwagen aankomt ga ik snel een weide op of een oprit van iemand. *veiligheid voor alles* Rij met hem ook alleen op zondag buiten omdat de kans dan al heeeeeel klein is iets tegen te komen. Daarnaast gaat mijn papa mee op de fiets die kan dan even het verkeer tegen houden totdat ik in veiligheid ben :P Ik bedenk bij mijn route ook altijd waar ik wel en niet kan komen. Ken de buurt op mijn duimpje (in een straal van 20 km om mijn huis, verder kom ik toch niet) en weet ook waar ik kan ontwijken enzo.

Met mijn andere paard is het anders die is verkeersmak maar vrachtwagen en traktoren vind ze spannend. Ze rent niet weg, maar is onzeker. ALs ik dan rustig blijf, haar recht hou gaat het allemaal prima.
Ze staat ook voor de kar en als ik merk dat ze het te spannend vind, stap ik af en ga voor haar lopen. (mijn papa ment). Omdat ze me heel erg vertrouwd loopt ze dan overal langs.
(doen we ook met die ander als er iets "engs" langs de weg ligt, als er iemand anders voor gaat volgen ze meestal wel, en anders bij de bakstukken meenemen.)

Ik heb in het verlenden een paard gereden wat een ongeluk met een traktor had gehad. Die was natuurlijk pittig bang, maar ik wou het weer opbouwen. Omdat ik zelf natuurlijk ook de gevaren kende merkte ik dat ik zelf al bang werd. Het is dan onbegonnen werk het paard weer vertrouwd te maken met verkeer. Wat mij hielp, was als er iets aankwam te praten tegen mijn paard. Niet in trant van braaf maar gewoon:
"Oh kijk, het is een tractor met een prei aanhanger erchter, die prei hebben ze net van het land gehaald en brengen ze nu vast naar de opslag. Daar gaan ze het verkopen en dan wassen en zo komt het in de winkel blablabla"
Heel dom maar ik wordt zelf heeeel rustig van mijn eigen stem en het hielp. Ik niet zenuwwappig mijn paard niet zennuwwappig :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:17

Ik heb wel eens gehoord dat veel paarden erg bang zijn voor varkens, schijnt door de geur te komen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:31

Dan heeft mijn pony een angstig leven vrees ik. Ze woont op een varkensboerderij ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:00

haha ik heb ook 2 varkentjes en mijn belgje staat te neuzen met mijn verkentjes.. zooo lief!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:16

Ezels daarintegen en vooral hun gebalk zorgt hier regelmatig voor snorkende pony's