Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 11:35

HappyH schreef:
Ik vind de beweging van het paard er niet op vooruit gaan als (de instructeur in het filmpje) het paard inbuigt en het paard achter de loodlijn gaat.

Ik begrijp de bedoeling wel maar ik denk dat die ontspanning wordt tegengewerkt omdat er nog geen soepele samenwerking is. Maar hoe meer ontspanning bij beide wordt bereikt des te beter zal het rijden gaan.

Mee eens... rijdt nu met een passier zadel (psl E) de open zit van dit zadel is erg fijn!! meteen merk ik een verschil in mijn houding en kan mijn bekken vrijer bewegen (niet geperst in het zadel). Die lage handen daar kan ik echt niet aan wennen "ja Happy" achter de loodlijn wat naar mijn gevoel de voorwaartse drang belemmert, hij komt dan meteen terug in tempo. Vind het lastig hem daarin tegen te spreken, hij rijdt immers op hoog niveau en is in opleiding bij Bastiaan recht.

germie

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:04

Goed:
Afbeelding

Een jong paard mag van mij zoekende zijn, te diep, te rond, te hoog, allemaal niet belangrijk, zolang het dier maar ontspannen is.
Een meer doorgereden paard mag niet meer tegen de hand komen (oke, zelfs het beste paard doet dat wel eens, maar je traint er voor om het te voorkomen). Hier kun je uds de hoofdhouding meer instellen. Trekken is niet goed.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:31

Ik ben benieuwd wat de bokkers van deze foto's vinden :)

http://img13.imageshack.us/img13/8227/img7069o.jpg
Twijfelgeval. Los in de rug en kaak maar te weinig verbinding.

http://img62.imageshack.us/img62/49/img7095l.jpg
Goed voor het losrijden. Neus voor de loodlijn en voldoende contact. Loopt wat op de voorhand, maar voor het losrijden oké.

http://img839.imageshack.us/img839/6711/p1010618bijsn.jpg
Meer opgericht: goed, fijn achterbeengebruik, voldoende actief, maar mijn lichaam helt te veel naar achteren.

http://img829.imageshack.us/i/img7003b.jpg/
Fout. Het beeld is fijn maar hij werkt er té weinig aan. Achterhand is niet voldoende geactiveerd, aanleuning is oké, maar door gebrek activiteit wat gewrongen. Het kan ermee door, het is niet per definitie fout maar het kan beter!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:00

Wat een interessant topic dit! De foto's van voor en na de breuk zijn inderdaad enorm verschillend!
Ik vind het wel raar dat je met je handen zover uit elkaar moet rijden. Een nageeflijk paard volgt ook een hand die wel gewoon rechtop staat. Met losrijden heb ik de handen wel iets lager en beweeglijker naar de mond toe (hand wat meer toestaan als ie mooi zakt), maar niet zo laag en breed. voor mijn gevoel blokkeer je hem dan juist.

Je hoeft je instructeur niet tegen te spreken, maar een gezonde discussie op z'n tijd is niet verkeerd. Mijn instructrice heeft ook GP gereden, maar ik ga gerust met haar in discussie. Dat is voor mij een manier om te leren. Natuurlijk huur je een instructeur in omdat je op zijn kunde vertrouwt, maar ook goede uitleg is aan discussie onderhevig;)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:03

Olympus_ even een complimentje voor je vriendelijke manier van rijden!

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:50

Leuk paard olympus! die laatste foto vind ik niet zo verkeerd hoor (een na laatste zit je achter de massa).
2e foto wel mooi over de rug, dat is niet makkelijk op zo,n paard.
Ik plaats er binnenkort ook weer wat.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:01

danny2000 wat leuk dat je verschil merkt, een zadel kan veel doen voor je zit maar kan je net zo goed ook tegenwerken. Belemmeren de wrongen je bewegingsafloop niet?
Als het goed is kun je ook direct aan je paard merken dat je beter zit, was dat bij jou ook het geval en wat viel je op?
Wat het rijden achter de loodlijn betreft, de achterhand verliest dan direct aan kracht en het gaat ten koste van de balans en het draagvermogen.

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 00:11

Wilde nog eens kijken naar de video, maar die zijn verwijderd?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 12:47

HappyH schreef:
danny2000 wat leuk dat je verschil merkt, een zadel kan veel doen voor je zit maar kan je net zo goed ook tegenwerken. Belemmeren de wrongen je bewegingsafloop niet?
Als het goed is kun je ook direct aan je paard merken dat je beter zit, was dat bij jou ook het geval en wat viel je op?
Wat het rijden achter de loodlijn betreft, de achterhand verliest dan direct aan kracht en het gaat ten koste van de balans en het draagvermogen.

Wat mij opviel met dit zadel is dat ik mezelf beter rechtop kan houden. Ik zit op de juiste plek (dieptepunt) en val niet meer voorover.
De wrongen vind ik wel fijn omdat mijn paard nog wel eens een flinke schijnbeweging maakt, dit kan ik uitzitten omdat de wrongen mij op dat moment steun geven.
Ik heb het zadel tweedehands gekocht van een bokker, het is helaas beschadigd bij het rokje (goed gecontroleerd of de boom oke was omdat dit zadel duidelijk over de grond is gesleept) ook het randje op de boom is beschadigd, ik hoop dat de zadelmaker het iets uit elkaar kan halen om daar een nieuw reepje leer tussen te zetten. De kussens zijn gelijk en erg zacht (heel belangrijk!!) het is een passier psl E, de E staat voor een recht zweetblad, dat geeft hem veel schoudervrijheid. Zal er even een foto bij zetten.
Misschien weet iemand of een dergelijke schade te maken is?

http://oi54.tinypic.com/2iiemf5.jpg
http://oi53.tinypic.com/27xqd20.jpg

Het zadel is zo fijn dat ik het graag wil laten maken, zonder deze schade zou het zadel ook behoorlijk prijzig zijn geweest.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:19

Interessant topic, ik lees graag even mee.
TS heb je de filmpjes verwijderd? Wil heel graag nl even je instructeur aan het rijden zien.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 00:44

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:36

Hoi!

Probeer ook je ellebogen in je zij te houden. Dit helpt mij heel erg bij mijn stabiliteit (heb snel heup- en rugklachten). Misschien helpt het jou ook om jezelf beter rechtop te houden.
Verder vind ik dat je hem vriendelijk rijdt. Wél krijg ik zelf altijd het advies van mijn instructrice om hem óf helemaal laag te rijden, óf omhoog. Ik zie dat je hem er hier wat tussenin rijdt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:13

Het inbuigen wat je aan het begin van het filmpje doet spreekt mij niet aan. Omdat het uit je hand en niet uit het (hele) paard komt.

Ik heb niet het hele filmpje gezien, maar ik vind dat je makkelijker "rechtop" kunt zitten. Je compenseert wel in je schouders die draai je in. Kun je je paard ook opvangen met de zit? Zodat je paard meer op de achterhand komt?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:28

ilse86 schreef:
Hoi!

Probeer ook je ellebogen in je zij te houden. Dit helpt mij heel erg bij mijn stabiliteit (heb snel heup- en rugklachten). Misschien helpt het jou ook om jezelf beter rechtop te houden.
Verder vind ik dat je hem vriendelijk rijdt. Wél krijg ik zelf altijd het advies van mijn instructrice om hem óf helemaal laag te rijden, óf omhoog. Ik zie dat je hem er hier wat tussenin rijdt.

Ja die lastige ellebogen!!! probeer daar echt op te letten maar je valt snel weer in je oude doen. Er tussen is juist de kunst, hij loopt graag helemaal laag of bovenin...het neusje er uit is juist moeilijk bij hem (basis), hij zoekt dan snel steun op mijn handen of paskt juist een kant vast.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:32

HappyH schreef:
Het inbuigen wat je aan het begin van het filmpje doet spreekt mij niet aan. Omdat het uit je hand en niet uit het (hele) paard komt.

Ik heb niet het hele filmpje gezien, maar ik vind dat je makkelijker "rechtop" kunt zitten. Je compenseert wel in je schouders die draai je in. Kun je je paard ook opvangen met de zit? Zodat je paard meer op de achterhand komt?

Het inbuigen is de bootschap van mijn instructeur. Ik weet dat ik hem meer op mijn zit (en kuit) moet rijden (dat is mijn manco) ik ben geneigd mijn benen af te steken. Ik vind het moeilijk mijn benen er continu aan te houden, merk wel dat hij dan eerder van mijn hand af blijft omdat ik hem meer van achter naar voor rijdt.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:34

Ik las een stukje in het boek Paardrijden met gevoel deel II dat het rijden met wijde handen het paard blokkeert en alleen handig is bij jonge paarden die weinig balans hebben?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:43

Ok, kan idd ook per paard verschillen. De mijne vindt het juist lastig het uiterste stukje van z'n hals te strekken. Daar rij ik in het loswerken naartoe.
Ik verval zelf ook altijd in brede ellebogen hoor ;) maar ik merk wel dat mijn balans en beheersing van bovenlijf beter wordt als ik op mijn ellebogen let. Hopelijk ben je snel weer in je oude doen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:30

Ik vind het belangrijk wanneer je een beweging /oefening van het paard vraagt, dat het paard dit door het hele lijf doet. Bij het inbuigen buigt alleen de hals en doet de rest niet op een door mij gewenste manier mee. Maar daar heb je natuurlijk zelf de keuze in hoe je dat wilt of doet.

Je enkels veren nog niet genoeg en je zit ook nog wel voorover, maar dat heeft met je zit en je compensaties te maken. Je hebt nu meer balans in je zit dan in het eerdere filmpje dus gewoon rustig de tijd voor nemen. Als jij meer controle /bewustzijn over je schouders hebt zal het wenden ook makkelijker gaan. Wat gebeurd er als je zonder beugels rijdt?
Als je paard meer balans heeft en meer van achter naar voor gereden wordt zal hij inderdaad eerder van je hand afblijven.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 23:17

Ik ben er zelf ook van overtuigd dat het gaan van mijn paard met mijn eigen disbalans te maken heeft (hij is goed geschoold). Zonder beugels ga ik alle kanten op (kan het balanspunt niet goed vinden) vind ik erg spannend op mijn paard...die maakt nog wel eens een schijnbeweging.
Ik probeer steeds mijn hakken uit te drukken (op de grond staan) maar merk vaak genoeg dat ik meer op mijn tenen sta.
Als hij los komt van mijn handen (zichzelf gaat dragen) zit ik beter en rechter... dit is vaak maar even (momenten), het is moeilijk in alle gewenste tempo,s de achterhand erbij te houden, als ik voorover val komt hij terug op de voorhand OF ik zit achter de massa waardoor hij meer tempo maakt Pffffff.... mijn been is er te vaak af waardoor hij waarschijnlijk op de voorhand komt en steun zoekt op mijn handen.
Ik weet het allemaal mooi te vertellen maar uitvoeren is soms erg moeilijk!!

Happy ben jij zelf instructeur?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:03

Heb je je al eens verdiept in Centered Riding?
Degene die het ontwikkelt heeft, Sally Swift, had ook geen optimale zit (scoliose), maar door oefeningen heeft zij veel ontdekt op het gebied van balans en samenwerking met het paard.
Wat mij betreft echt een aanrader.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:12

erg interessant dit topic. ikzelf heb erg veel problemen om mijn paard ontspannen over de rug te rijden. ik heb haar jarenlang verkeerd gereden waardoor ze haar rug altijd veel te vast heeft gehouden. nu is ze ook nog eens niet recht gericht dus draagt er ook flink aan mee. ik ben nu bezig haar recht te richten en het is een hele prestatie voor me als ze lekker ontspannen met juiste rug gebruik door de bak gaat. nu vind ik het recht richten erg lastig. ze is links gebogen waardoor ze dus moeilijk op rechts inbuigt. ik probeer dit zoveel mogelijk vanuit mn zit te laten komen, maar ze pakt uiteraard automatisch de binnenteugel vast. watvoor tips hebben jullie om je paard goed recht te richten zodat ze goed over de rug kan gaan?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 12:22

Bij ons op stal is wel een goede gediplomeerd instructrice op gebied van natural horsemanship.... Centered riding ken ik niet....
Zijn er ook boeken uitgebracht? (lees graag)
senna21 schreef:
Degene die het ontwikkelt heeft, Sally Swift, had ook geen optimale zit (scoliose), maar door oefeningen heeft zij veel ontdekt op het gebied van balans en samenwerking met het paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:59

danny2000 schreef:
Bij ons op stal is wel een goede gediplomeerd instructrice op gebied van natural horsemanship.... Centered riding ken ik niet....
Zijn er ook boeken uitgebracht? (lees graag)
senna21 schreef:

NH is heel wat anders :D .
Centered riding gaat over houding, zit en aandacht. Er wordt veel gewerkt met visualisaties.
Sally Swift heeft 2 boeken uitgebracht. Ik vind ze zeer lezenswaardig en heb echt door het boek veel geleerd. Via de google zijn ze te vinden. Ik weet niet of de nederlandstalige versie weer leverbaar is.
Veel leesplezier!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:21

Ik plaats even een berichtje om mee te lezen in dit intressante onderwerk.
Vind mezelf op sommige stukken wel terug in de problemen van de TS, echter wel op een veel lager niveau :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:30

Bij www.alona.nl kan je cursussen centered-riding volgen. Ik heb vorige zomer een cursusweek gevolgd. Centered riding kan voor ruiters van alle niveaus echt heel nuttig zijn. In mijn week zat bv ook een vrouw die Z-2 startte. Met name bewustwording van je houding en het effect wat dit heeft op het paard was een echte eye-opener voor mij.
Je krijgt ook allerlei oefeningen op de grond, samen met een cursusmaatje, en je leert voelen wat voor signalen je je paard geeft. Ik vond het erg nuttig.

Over het nieuwe filmpje van TS: ik vind het echt een vooruitgang. Leuk om te zien hoe je met je paard (en met jezelf) aan het werk bent.