Hoe "zit" je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: Hoe "zit" je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:09

Nou die van mij zit na 4 jaar nog steeds niet lekker door :+ :+ :+ Hahaha.

Ach ja, terwijl een vriendin van mij hem wel lekker vind zitten. Ik vind het meer ruitergebonden daar paardgebonden, hoe fijn je ergens op zit...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:20

Jampuppy schreef:
Een paar met veel schwung kun je gewoon beter uitzitten dan een vlak paard heb ik het idee.

Ik denk juist precies het tegenovergestelde. Een paard met veel beweging is lastiger dan een paard met vlakkere gangen.

Jampuppy schreef:
Ik heb een keer op een dressuur gefokte Ruin gezeten van 1.78 en ik dacht dat ik in een luie stoel zat.
Daarnaast heb ik ook op een pony gezeten die zo recht was als een plank en je dus bijna geen ruimte had om je heupen mee te laten 'wiegen' in de beweging van het paard. Dus mijn mening is er is zeker verschil.

Logisch, maar dat heeft niets te maken met de vergelijking vlakke gangen/schwung, maar met los in de rug of niet. Een paard met vlakke gangen kan ook los in de rug zijn en correct buigen. Dat zit je nog makkelijker uit dan die correct bewegende dressuurruin met schwung.

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:11

Ik reed de laatste 10 jaar met Cleoh, dus de paarden die ik ervoor heb gereden kan ik me niet echt meer herinneren.
Maar ik kan me voorstellen dat elk paard anders zit, zeker!
Cleoh zal ondertussen ook al anders zitten dan 10 jaar geleden, hij loopt stijver, dus ook het zit gevoel is anders.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:13

Een paard zit zo lekker als dat het gereden wordt. Als het paard in een verkeerde houding wordt egreden en niet goed getraind wordt zit hij als eenplank, een paard wat fijn door zijn lijf gereden wordt zit heerlijk. Je kunt er dus niks van zeggen als je een vastgereden paard probeert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:11

Mindfields schreef:
Een paard zit zo lekker als dat het gereden wordt. Als het paard in een verkeerde houding wordt egreden en niet goed getraind wordt zit hij als eenplank, een paard wat fijn door zijn lijf gereden wordt zit heerlijk. Je kunt er dus niks van zeggen als je een vastgereden paard probeert.

Niet altijd...
Mijn paard beweegt heel fijn door het lichaam.
Maar tot een week geleden kon ik niet doorzitten.
Mijn fout... Ik had m'n handen ongeveer onder de buik zitten, waardoor ik mijn rug niet optimaal kon gebruiken.
Zodra ik ging doorzitten verloor ik de controle over mezelf, en paard hobbelde maar een beetje verder.
Mezelf op foto laten zetten, de fout gevonden, handen hoog en ik kan weer heerlijk doorzitten, paard blijft lekker voorwaarts.

Ik heb verkeerd op het paard gezeten (hem misschien deels ook verkeerd gereden), maar paard werd er (godzijdank) niet stugger van in beweging. Scheelt natuurlijk een stuk dat hij een leerpaard voor mij is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:14

mijn paard zit werkelijk verschrikkelijk !!!! al 16 jaar heb ik hem en het blijft een ramp. Alleen als hij goed aan het werk is en rond loopt met goed ruggebruik kan ik hem redelijk uitzitten. Buitenritjes etc moet ik lichtrijden....anders gaat het echt niet.
Mijn 6 jarige Quarter daarentegen zit heerlijk!!! als een luie stoel, mooi vlak en is altijd uit te zitten.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:23

Een gezond paard met een passend harnachement, dat met goed ruggebruik beweegt en ontspannen over vier benen en door het lijf gaat, zit heerlijk en dat voel je meteen, ongeacht de africhtingsgraad.
Een paard met pijn, ongemak en dus blokkades in het lichaam, laat dat direct voelen.. en dat zit natuurlijk minder fijn.
Hoe hij zit, is dus voor een groot deel afhankelijk van zijn gezondheid, van hoe hij zijn lichaam kan gebruiken en gereden/getraind wordt.. Maar de houding en zit van de ruiter is daarin natuurlijk van evengroot belang. Een blokkerende ruiter staat een paard niet toe om zonder blokkade te bewegen, laat staan ontwikkelen. Het is uiteindelijk de twee-eenheid die dit bepaalt.. en zeker op termijn!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:40

Ik zit bijna nooit door...simpelweg omdat ik dat niet kan (hou het maar 1 rondje vol)!
Miro is tuigpaard gefokt en gooit dus erg hoog op, als hij rustig draaft en goed door zijn lijf dan is het te doen maar dan nog hou ik het geen lange tijd vol.
Ik ben een echte boscrosser dus rijd sowieso weinig in de bak (maximaal 1x per week :o )...vind er gewoon geen donder aan ;)

Cute_Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:42

als een huis :D

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:36

Ik heb mijn pony nu bijna al een anderhalf jaar.
Toen ik hem kocht kon ik er van geen kanten op doorzitten en vond ik het moeilijk om er fijn op te kunnen rijden maar dit probleem lag ook dat ik van die manege knollies gewent was en Ashko is altijd bij eigenaren geweest dus is totaal anders opgeleerd enzo. (Hier ben ik nu eigenlijk heel blij mee dat hij nog geen enkel contact heeft gehad met een manege). Maar in de zomer had ik ook een ander zadel gekocht en dit schilde ook heel veel. En nu kan ik er perfect op doorzitten. Omdat ik er ook ontspannen op zit en mooi recht in het zadel dus dat schilt ook al heel veel natuurlijk.

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:21

Het is natuurlijk altijd wennen als je een nieuw paard koopt. Een vriendin van mij gaat van een C-pony naar een paard (ze word te groot)
Dat is natuurlijk vaak wel een heel verschil kwa zit, maar je kan eraan leren wennen door goed met het ritme van zijn/haar gangen mee te gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:25

vroeger zat mijn paard altijd wiegelwaggel dat je draafde zonder zadel...nu geen enkel probleem (rijd meestal zonder zadel wegens gewoon geen tijd)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:29

Hoe een paard zit vind ik ten eerste erg subjectief en ten tweede van veel factoren afhangen. Van de ruiter (wat is ie gewend (dus referentiekader), wat is 't niveau, rijdt ie lekker met 't paard weg, lichaamsbouw) en van het paard (hoe loopt ie van nature, hoe is ie getraind, hoe zit ie in z'n vel, en van het zadel (icm hoe het op het paard ligt en hoe het voor de ruiter zit).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:21

Toen ik mijn merrie net had vond ik haar altijd zo 'dansen' in draf.
Op een gegeven moment had ik dat niet meer door, totdat ik na een tijdje niet rijden weer opstapte en het 'dansen' weer voelde.

Ook deels gewenning :j

Ze zit ook heel anders dan mijn pony (verschil pony-paard), veel mensen moeten daar even aan wennen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:24

Mijn bijrijpaarden zitten allemaal goed! De Ijslander zit als een stoel komt ook door zijn gangen haha. De Fjord zit als een stoel in de draf in galop huppelt hij maakt korte pasjes zit voor geen meter en de fokmerrie zit ook super! En de mini paardje (groter dan een shet) zit ook lekker door zijn korte passjes haha. Mjin oude verzorg paard zat ook heerlijk alleen zonder zadel met zadel vond ik haar minder!

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:29

paard waar ik een jaar op gereden heb, kon ik nooit goed uitzitten. Maakte onwijs grote passen en had veel schwung in de draf. In de galop daarentegen was het net een stoel waar ik in zat, dat zat wel heerlijk. Maar indd wat BrankaZ al zei; een paard met veel schwung kun je juist niet lekker uitzitten

Paardje waar ik nu actief mee ben is weer precies het tegenovergestelde. Die is klein (1.62m) en maakt kleine pasjes. Die moet juist grotere passen maken en voorwaarts blijven.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:27

Ik merk ook wel een groot verschil als ik op andere paarden heb gereden en dan terug met mijn pony: ze zit echt als een zetel :D

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:23

Ik vind niet dat dat iets is waar je op moet letten. Het belangrijkste is toch het karakter? Iniedergeval; dat is mijn mening. Dan heb ik weer het geluk dat mijn pony heerlijk zit, behalve met doorzitten dan. :+
Maar nee, ik vind niet dat je daarop zou moeten letten. (:

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:15

dat had ik nou ook toen ik mijn pony aanschafte!
ik was dus manegepony's gewend, iets kleiner was die dan mijn pony, 1.57 was die manegepony waar ik altijd op reed. Daar kon je gewoon zo makkelijk op doorzitten! ik dacht: makkie!:D
verkeert gedacht..

ik ging een proefrit maken, en ze gooide gewoon zo hoog op! ze is paardgefokt en heeft echte paardengangen maar wist ik veel :P
nog steeds moet ik er nog aan wennen, ik heb haar nu ongeveer een half jaar

het is een paardgefokte E-pony

ik vind het handiger als mensen het erbij zetten, maar het gaat erom dat dat niet het belangrijkste is denk ik, en ieder mens ervaart het anders ;)

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:32

ik rij haflingers,
die zijn over het algemeen wat breder dan andere paarden, die zitten meestal ook wat fijner -namijnmening-

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:42

BeatleSpooky schreef:
Ik vind niet dat dat iets is waar je op moet letten. Het belangrijkste is toch het karakter? Iniedergeval; dat is mijn mening. Dan heb ik weer het geluk dat mijn pony heerlijk zit, behalve met doorzitten dan. :+
Maar nee, ik vind niet dat je daarop zou moeten letten. (:

Ik vind het karakter daarna belangrijk eigenlijk. Zodra het paard niet lekker zit en nog een draak is ook en alleen maar loopt te bokken bijvoorbeeld heb ik het gauw gehad. Maar zit hij lekker en bokt alleen maar vind ik het veel minder erg :)

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:47

Ik denk omdat iedereen dit anders ervaart/ziet. De een vind een tuiger onwijs fijn zitten, en de ander voelt zichzelf net een stuiterbal. Het heeft geen zin om het neer te zetten omdat het onduidelijk is en geen waarde toevoegt ;)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:49

Tja en meestal als je een paard koopt dan ga je eerst proefrijden.. weetje ook gelijk hoe die zit ;)

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:51

Susyb schreef:
Tja en meestal als je een paard koopt dan ga je eerst proefrijden.. weetje ook gelijk hoe die zit ;)

Mits je een paard koopt dat onbeleerd is. Maar dan nog, als je weg bent van een paard keur je deze niet af op zijn zit.
Je moet er ook aan wennen

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:53

Sinlight schreef:
Susyb schreef:

Mits je een paard koopt dat onbeleerd is. Maar dan nog, als je weg bent van een paard keur je deze niet af op zijn zit.
Je moet er ook aan wennen

Ja daarom.. ik rij zowel een KWPN-er als een Fries en moet toch elke keer weer omschakelen maar na 3 rondjes heb je het al weer ;) maar er even van uit gaan dat als je een braaf paard zoekt dat deze al onder het zadel is ;)