Na opstappen meteen nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:00

themuisje schreef:
de eerste en laatste 10 minuten zijn altijd voor mijn paard :j

Maar dat snap ik dus niet helemaal...
Paard kan de hele dag zijn eigen zin doen, waarom moet hij in dat ene uur per dag dat hij moet werken, ook nog 20 minuutjes krijgen?'
Voor mij maakt het niet uit dat hij meteen los moet zijn, of dat ik mijn tijd verdoe,
het gaat om consequent zijn.
De hele dag mag paard zich vermaken, spelen in de wei, lang geborsteld worden enzovoort.
Maar vanaf het moment dat het zadel erop komt, is het paard van mij, en dan beslis ik waar hij naar kijkt, hoe hij zijn voeten zet, en welke spieren hij gebruikt.
Misschien ben ik extra streng omdat ik een vrij dominant paard heb waarvoor ik echt duidelijk moet zijn, maar het is niet de bedoeling dat mijn paard het rijden ook als tijd voor zichzelf ziet.

996981

Re: Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 07:32

Zo dacht ik eerst ook :)
Tot mijn paard steeds stijver en strammer werd. Had steeds meer tijd nodig voor het loswerken. We stappen trouwens wel. Gewoon in mijn tempo. Na ong 10 min vraag ik verbinding, rijd een paar rechte lijnen, buigen een keer door op beide kanten en rijd wat tempo wisselingen. Dan draaf uk meestal vrij snel aan en doe het zelfde in draf. Meestal nog wat voltes openen en sluiten en wat sb. Weer even stappen en dan pak ik hem meer op naar de oefeningeb toe. Werkt voor ons prima :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:33

Mijn paard moet zowiezo nageeflijk lopen zodra ik opstap, of dit nu echter met contactteugel is of met losse teugel, als ik ze oppak wil ik de (goede :D) reactie verkrijgen.
het losstappen en draven gebeurd echter wel met een contactteugel, en dan hoeft ze van mij niet direct "in de krul", maar wil ik wel dat ze mijn hand opzoekt, en los en ontspannen is, eenmaal we verder werken stel ik ze dan hoger/lager of ronder in

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:28

Mijn paard staat alleen nagefelijk. Als ik stop waar dan ook staat ze nagefelijk maar als we moeten gaan rijden gaat dr hoofd omhoog.. Ik ben dr mee aan het werk!

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:11

Ik stap op en begin meteen in een actieve stap, licht contact met de mond en rechtrichten.
Eerst een kwartier los met de kop in de lucht schieten we helemaal niets mee op

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:15

Ik stapte altijd 10 minuten in, lekker losse teugel maar wel actief stappen. Vaak liep mijn pony dan al wel als vanzelf wat nageeflijk. :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:47

[***] schreef:
Ik rijd altijd eerst lekker voorwaarts neerwaarts. Lekker op beide kanten los stappen, draven, klein stukje galop met lang teugeltje en daarna aan de slag! :D

Even een toevoeging: Ik blijf wel lekker actief stappen en zorg dat hij goed over zijn rug loopt. En ik houd dus heeeeel lichtjes contact. Hij gaat meestal uit zichzelf lekker op zn bitje knabbelen en nageeflijk lopen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:53

aerdenhout1 schreef:
Maar vanuit de mens gezien, geen enkele sporter gaat toch direct een prestatie leveren? Je warmt altijd eerst de spieren op, rek oefeningen, langzaam beginnen met bewegen enz.
Waarom zou het dan bij een paard of willekeurig welk ander dier in willekeurig welke sport dan ook, anders zijn?

Met een paard gaat het precies hetzelfde.
Nageeflijkheid is namelijk nog geen prestatie, maar een onderdeel van het opwarmen.
Pas als het paard wat losser is ga je wat meer schakelen en daardoor komt je paard weer meer aan elkaar en krijg je meer oprichting en verzameling.
En dan kun je ook met de moeilijkere oefeningen gaan beginnen en dus komen dan pas de prestaties.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:57

Dat hangt er denk ik helemaal vanaf.
Mijn vorige pony die ik 4 jaar had liet ik eerst een paar rondjes helemaal lang.
Mijn nieuwe arabiertje kan dit dus nu echt nog niet. Als ik hem los zou laten zou hij er geheid vandoor gaan. Dus deze pak ik wel meteen op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:16

Misschien een nota:
wat begrijpen jullie onder nageeflijk?
volgens mij is nageeflijk een paard dat loslaat en netjes aan de hulpen staat, ongeacht de hoofdhouding.
Aan teugel is als het paard nageeflijk loopt maar met zijn hals in een bepaalde houding (meestal dus afgeknikt)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:20

Ja zulke ruiters ken ik ook :j Paard meteen flink kort, en dan lekker aandraven en doorzitten. Hobbel hobbel.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:23

Ik laat hem eerst ongeveer 5 minuten aan lange teugel lopen, maar wel actief.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:26

Zowel bij mijn pony als paard, wanneer ik de teugels aanneem zoeken ze vrijwel direct mijn hand op.
Laat ze echter bij de warming-up wel lekker lang & laag.

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:01

Eerst lekker losrijden en daarna pas aan het werk :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:18

Ik heb een heel vreemde manier, maar dat is misschien omdat mijn paard atactisch is, en dus niet met 'losse teugel' bereden mag worden.

Ik stretch het paard eerst voor ik opstap (ik haal hem wel uit de wei, dus eigenlijk is dat misschien wel overbodig). Alle benen oppakken, naar voor en achter strekken, hals en nek stretchen door hoofd te laten kantelen en draaien, met hoofd de voorbenen aantikken, paar stapjes voor en achteruit. Dan stap ik op met direct contact, en direct juist tempo, want van zodra hij op de voorhand komt is de kans groot dat hij begint te struikelen (tot onderuit gaan toe...) Ik begin in actieve stap met slangevoltes, voltes, diagonalen, ... zodat spieren op beide kanten los komen, en dan begin ik met draven, hoog instellen, laag instellen, alles tussenin, VWNW maar wel actief met contact, galopje, ...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:39

als ik opgestapt ben pak ik wel meteen contact, mag het paard even zelf kijken waar hij wil lopen. Na enkele minuten ga ik dan richting het VWNW en van daaruit oprichten. Helemaal losse teugel doe ik eigenlijk nooit tijdens het instappen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:47

Als ik de eerste tien of 2 minuten helemaal niets doe, dus alleen 'passagier' speel, is de toon gezet en reageert mijn pony slecht op de hulpen.
Ze krijgt wel een langere teugel in het begin, en daarmee werk ik haar juist eerst een beetje op 'spanning'. (ze is vrij lui en handremmerig van zichzelf) tot ze bijna gaat dribbelen. Daarna laat ik haar een poosje lang en laag flink doordraven. Dan een pittig, kort galopje, en vanaf dan kan ik haar een beetje gaan rijden.
Dan staat ze redelijk aan de hulpen en kan ik haar wat oppakken op echter te 'werken'.
Als ik bovenstaande niet doe, heb ik zolang de sessie duurt een sloom paardje.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:42

Nee, als je zelf gaat sporten doe je ook eerst even een warming up voordat je hard aan het werk gaat. Dus vind dat je paardje dit ook verdiend. Niet dat ie er als een kameel bij loopt, probeer lang, laag en ontspannen. (niet dat dit altijd lukt :o )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:46

Maar hoe wil je je paard lang, laag en ontspannen krijgen zonder dat hij nageeflijk is?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:50

Sorry, lang en laag is misschien niet de juiste naam..
Hij loopt meestal uit zichzelf helemaal met zn neusje naar de grond (dit vind ik ontspannen en laag, vandaar dat ik het zo zei).
En dan steeds een beetje oppakken, en dan als ie op die hoogte ontspannen is weer een beetje oppakken, totdat je je teugels op maat hebt.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:52

Met inrijden laat ik het paard redelijk vrij maar niet 100%
Zo vraag ik wel ontspanning en een lage hoofd half houding.
en begin ik al met loswerken

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:57

asjemenou schreef:
aerdenhout1 schreef:
Maar vanuit de mens gezien, geen enkele sporter gaat toch direct een prestatie leveren? Je warmt altijd eerst de spieren op, rek oefeningen, langzaam beginnen met bewegen enz.
Waarom zou het dan bij een paard of willekeurig welk ander dier in willekeurig welke sport dan ook, anders zijn?

Met een paard gaat het precies hetzelfde.
Nageeflijkheid is namelijk nog geen prestatie, maar een onderdeel van het opwarmen.
Pas als het paard wat losser is ga je wat meer schakelen en daardoor komt je paard weer meer aan elkaar en krijg je meer oprichting en verzameling.
En dan kun je ook met de moeilijkere oefeningen gaan beginnen en dus komen dan pas de prestaties.

Mee eens. Dit doe ik dus ook. Meestal staat mijn paard nog in de wei als ik ga rijden en beweegt dus eigenlijk continu. Ze wordt er echt niet losser van als ik er met mijn dikke reet met losse teugel in stap eerst nog 10 minuten op rondhobbel. Ik wil juist gelijk in stap gelijk spieren opwarmen die ze voor het rijden nodig heeft en niet de spieren waarmee ze lekker op de voorhand sloft.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:58

Mijn paard loopt wat op de voorhand.
Ik begin altijd met stappen links en rechts om aan een lange teugel daarna neem ik de teugels op maat en begin met werken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:04

Ik heb misschien een vreemd paard... maar hij loopt ook nageeflijk op een lange teugel ;)
Dat is ook wat ik wil, ontspannen aan een lange teugel eerst wat rondjes stappen... maar wel ontspannen in de kaak en goed van achter naar voren stappen.
Aan het eind van het rijden, met uitstappen krijgt hij ook een lange teugel, en meestal ergens tussendoor ook. Maar toch blijft hij wel nageeflijk.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:03

c_alsemgeest schreef:
Ik heb misschien een vreemd paard... maar hij loopt ook nageeflijk op een lange teugel ;)
Dat is ook wat ik wil, ontspannen aan een lange teugel eerst wat rondjes stappen... maar wel ontspannen in de kaak en goed van achter naar voren stappen.
Aan het eind van het rijden, met uitstappen krijgt hij ook een lange teugel, en meestal ergens tussendoor ook. Maar toch blijft hij wel nageeflijk.

Dit bedoel ik zelf ook kreeg het alleen niet zo mooit uitgelegd.