Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vudress schreef:jorretje schreef:Vaak is het genoeg om aan de galop te denken (dan ga je toch onbewust anders zitten) en je hand wat toe te staan
Bij een oud bijrijdpaardje stond ik toe en zei 'toe maar' verder niets.
Hand toestaan? Dus elke keer als jij je hand toestaat galoppeert je paard aan of gaat hij harder?![]()
Galophulp is buitenbeen naar achter en een keer aantikken met been. Alle varianten daarop zijn overbodig, maken het verwarrend en geven verder in de africhting problemen bij het aanleren van andere oefeningen. Uitgezonderd stemhulpen, maar die gebruik je als het goed is enkel bij aanleren van aanspringen.

SanderD schreef:Ik geef inderdaad ook niet mee in mijn hand tijdens aanspringen. Paard dient bij elkaar gehouden aan te springen zonder langer te worden in zijn lijf, dat wilt zeggen de halszetting hoeft niet te veranderen, wanneer er vanuit de achterhand wordt aangesprongen hoef je dan ook niet toe te geven omdat je paard geen extra spanning op het bit opbouwt.
KingMarco schreef:Maar als je met de hand toestaat om aan te springen in galop, hoe doe je dat dan als je met lang teugeltje rijd en dan overgang naar galop wilt maken ?
Normaal rijd ik engels/dressuur, maar doe ook wel eens aan soort freeweelen en rij dan teugels met de gesp in de hand en dus vanuit gehele ontspanning van vooruit.
Rij mijn paard dus voornamelijk op zit/beenhulp (of tenmisnte daar streef ik zoveel mogelijk naar).
) zonder meteen op het bit te pleuren. Eerst op eigen benen, dan verzameling. Of vergis ik me?SanderD schreef:Ik geef inderdaad ook niet mee in mijn hand tijdens aanspringen. Paard dient bij elkaar gehouden aan te springen zonder langer te worden in zijn lijf, dat wilt zeggen de halszetting hoeft niet te veranderen, wanneer er vanuit de achterhand wordt aangesprongen hoef je dan ook niet toe te geven omdat je paard geen extra spanning op het bit opbouwt.
) cybrdynk schreef:Met Parelli heb ik geleerd om met de buiten de hand naar achteren te leggen op de bil, met binnenhand en bovenlichaam te gaan galoperen.
Dus tijdens draf gaan galoperen met je bovenlijf. 1 x gedaan, sindsdien snapte ze het direct en begon te galoperen.
Daarna ga je alleen nog maar in die houding zitten en snappen ze de link al. Als fase 2 dan evt. toch gaan bewegen met lijf, fase 3 een klapje met je hand op de bil (buitenhand)
Professor schreef:Anya schreef:Nee westernruiters geven het aan met de zit. Het buitenbeen zet alleen de achterhand miniem naar binnen.
Helaas maar die geven de galop aan met het buitenbeen.
hestejente schreef:Alhoewel... als ik lees dat er maar 1 manier is om aan te galopperen krijg ik toch wel een beetje jeuk. Er is nooit ergens maar 1 manier voor behalve voor je pincode intoetsen
Vudress schreef:hestejente schreef:Alhoewel... als ik lees dat er maar 1 manier is om aan te galopperen krijg ik toch wel een beetje jeuk. Er is nooit ergens maar 1 manier voor behalve voor je pincode intoetsen
Er zijn al heel veel generaties voor ons geweest die paarden hebben afgericht. Natuurlijk kun je een paard aanleren om aan te galopperen door Pietje Bel te roepen terwijl je aan zijn staart trekt. Het is alleen niet handig om dat te doen omdat je in de proef geen stemhulp mag gebruiken en je er niet zo functioneel opzit als je aan zijn staart trekt.
Natuurlijk kun je het wiel opnieuw uitvinden, maar ik geloof niet je daar op dit basale niveau beter van gaat rijden.