HappyH schreef:Liene ik zou het ook fijn vinden als je dat onderzoek wilt plaatsen.
ART_UMA Ik denk dat er wel goede kanten aan kunnen zitten, als een paard ergens een probleem heeft, maar dat je wel precies moet weten wat je doet. Ik denk dat alles waar "te" (te veel, te ver etc.) bij te pas komt niet het gewenste effect op kan leveren.
Ik zie het nut niet in van het hoofd naar de borst tijdens het rijden, want je koppelt dan de voorkant als het ware los van de achterkant. Je ziet dan ook, met name in de hals, tijdens het bewegen dat de spieren zich op een andere manier aanspannen en de opgebouwde spanning niet af kunnen laten vloeien. Velen beweren dat ze het doen om het paard losser te maken, ik zie dat in de beweging niet terug.
Maar wat is TE ver of Te veel? Statisch (in stand, los in de bak) zie je ze soms de meest extreme buigingen maken, soms ook dynamisch om een ander in z'n ... te happen tijdens paarden spelletjes.
Kan er sprake zijn van een soort secondair effect, hoofd en hals laag en rond (extreem LDR), rug komt strakker te staan, je "rekt" rug en bovenlijn, waardoor bij normaal / hoger plaatsen van hoofd en hals de achterhand er dan beter onder kan? Uit de aard van de zaak, kort in tijdsduur (zeg tiental seconden, vergelijkbaar met statisch stretchen bij mensen oid).
Op TV wel eens Chinese turnstertjes gezien, dat zag er niet plezant uit zullen we maar zeggen. Stretchen voor meer lenigheid gaat denk ik snel met pijn gepaard, of moet je zeggen, zonder pijn gaat het niet? Kun je dit ook op paarden betrekken? Hoeveel nut heeft meer lenigheid? Gaat het meer om kracht? Lenigheid en kracht tezamen is misschien wel vragen om blessures.