Gebruik je de stem of je benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:43

Eigenlijk allebei!
Omdat ik het wel prettig vindt als een paard ook naar mijn stem luistert. :+

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:24

Het enige wat ik zeg is braaf of goed zo.
Puur omdat ik het anders mezelf aanleer.
En dat mag ik dan niet op wedstrijden zeggen.
Haha. Nee, ik rijd meer met mijn been.

catzkillz

Re: Gebruik je de stem of je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:26

Hier ook allebei, ik rijd nu sinds kort western en moet altijd eerst proberen het paardje adhv een klik- of kusgeluidje voorwaarts te krijgen, lukt dit natuurlijk niet direct moet ik er wel mijn benen bij gebruiken.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:28

ik ook met beide. mijn pony luisterd onwijs goed naar klakken met de tong, maar niet minder dan me benen dus altijd verschillend. voor bijvoorbeeld strekken gebruik ik amper mijn benen, een pikje met mijn sporen en dan klak klak en voor de rest met mijn zit.

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:05

Eerst stem (klik klakken) en daarna drijven ;P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:04

Bij het ene paard meer met stem dan met de ander. Het paard waar ik het meest op rijd, met benen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:32

beide :D

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:44

anjaenrene schreef:
Zijn net door aan het rijden dus we gebruiken meer onze stem dan benen om haar nu niet af te stompen zonder dat dat ze het nog snapt. Wordt straks een combi en dan vervalt de stem.

Ja inderdaad! Zo ben ik het nu ook aan het doen, combineren. Eerst wat op de stem, maar nu meer op het been, ze luistert er al erg goed naar! :D
Leuk al die reacties!!

bakbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:23

ik gebruik het allebei want me paard reageert erg goed op de been maar ook op je stem. :Y)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:43

ik ook allebei

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:09

Alles dmv zit en been. Maar ik leer de paarden die eenvoudige wissels aan het leren zijn, wel eens dat 'ho' draf is :+ Zodat ze niet alles door elkaar gaan halen in het begin, haha!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:37

met bit rijd ik op mijn benen
bitloos met mijn stem :)

JanineVero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:23

Nou met mijn benen stuur ik, en met mijn stem laat ik hem harder of zachter gaan, je paard zal maar er vandoor gaan en je trekt aan zijn teugels waardoor hij niet reageerd het is wel handig om je stem als kalmering te gebruiken. :P

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:20

ilsexxx schreef:
Hey!

Had een vraagje, ik longeer nu meerdere malen per week 3 paarden,straks komt er 1 bij omdat die 3 jaar word.
Lotte is 7 jaar, alleen gewoon beleerd op 3-jarige leeftijd en is toen verder niks mee gedaan, tot vorig jaar, toen ik op haar begon te rijden. ze hebben een kleine,ronde bak. Meer een longeercirkel dus. Daaromlongeer ik haar vaker dan dat ik op haar rijd. MAar door het longeren is ze heel goed naar m'n stem gaan luisteren, en dus tone ik laatst weer op haar ging rijden, hoefde ik alleen: 'draf' te zeggen, en toen ging ze dus in draf, hetzelfde met stap en galop. (Meer weet ze nog niet ivm de bak, ga binnenkort wel buitenritten maken zodra het weer er klaar voor is), maar had dus m'n benen niet nodig, waar ze overigens ook (nog) niet naar luisterd. De andere 2 paardjes luisteren ook super naar de stem, de 1 is 20 jaar, dus longeer ik alleen om nog wat te laten bewegen, en de ander is 5 jaar en moet nog beleerd worden.

Ik wil Lotte wel dat als ik been geef, dat ze dan ook voorwaarts loop,maar dat het been dan meer een hulpmiddel is, en dat de stem gewoon gebruikt word om aan te geven wat ik wil. Wat vinden jullie daarvan?

En hoe rijden jullie? Meer op de stem of op het been?

x

Allereerst een tip: probeer 'been' aan je stem te koppelen. Dus als je zegt; 'draf' geef je been, en zo ook met stap en galop, enz. Zelf rijd ik altijd met mijn benen, maar dat doe ik omdat mijn knollie het stemgeluid al kent en dus ook wl reageert op; ho, draf, stap, gaaaaaalop, etc :')

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:24

ilsexxx schreef:
anjaenrene schreef:
Zijn net door aan het rijden dus we gebruiken meer onze stem dan benen om haar nu niet af te stompen zonder dat dat ze het nog snapt. Wordt straks een combi en dan vervalt de stem.

Ja inderdaad! Zo ben ik het nu ook aan het doen, combineren. Eerst wat op de stem, maar nu meer op het been, ze luistert er al erg goed naar! :D
Leuk al die reacties!!

Ik doe het nu ook zo inderdaad. Doe af en toe bewust stemhulp weglaten om te kijken of ze ook zonder reageert. Maar dan gaat het ook gewoon goed. Ik praat ook nog veel tegen d'r zodat ze dan op mij blijft letten.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:40

MarieDroomy schreef:
Allereerst een tip: probeer 'been' aan je stem te koppelen. Dus als je zegt; 'draf' geef je been, en zo ook met stap en galop, enz. Zelf rijd ik altijd met mijn benen, maar dat doe ik omdat mijn knollie het stemgeluid al kent en dus ook wl reageert op; ho, draf, stap, gaaaaaalop, etc :')

Tnx voor de tip! Ik zal morgen weer naar de paardjes, alleen longeren omdat het zadel niet past... Dus moet eerst maar zadelpasser komen,heb geen zin in rugproblemen namelijk! Dus als er een goed zadel op ligt, neem ik ook les. Dan weet ik wanneer ik iets fout doe en wanneer iets goed gaat zeg maar!
Maar zodra we weer bezig gaan, ga ik dat absoluut toepassen!! :D

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:46

voornamelijk op been omdat inderdaad met wedstrijden niet gesproken wordt. maar ik ben zelf af en toe een kletsmajoo dus moet wel zeggen dat ik er soms wat bij praat

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:11

Ik rij mijn verzorgpaard op stem, omdat hij altijd al zo gereden wordt. :) Vind het zelf ook erg fijn om op mijn stem te rijden.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:13

stem+zit.
Ik gebruik mijn gewicht en aanknijpen van somige spieren , zo als boven benen aanknijpen = sneller lopen... dat soort dingen... maar tja als ik mijn benen echt ga gebruiken kan ik een bok verwachten:P
(niet heel snel hoor maar wel als je al 2x heb aangedreven dan is de 3e keer te veel :P)

_Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:22

Met allebei, stem en been.
Vooral om wat gerust te stellen als ze ergens van schrikt helpt goed.
Ook klakken met de tong reageert ze goed op, op wedstrijd gewoon zorgen dat de jury je niet hoort :Y)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:44

Ik rijd over het algemeen met de benen, maar zeg wel dingen zoals "kom op" en "braaf" en ook wat megantjuh_ZD doet, klikken met de tong als die even niet doorloopt anders benen werk. Ik vind het soms ook liggen aan de leeftijd van t paardje, als je er zeg maar net mee begint te rijden (beleren etc) doe ik veel op stem en langzaam aan overnemen met benen werk en toch met "braaf" etc op stem.

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:12

Ik rij met benen en stem.
Als je paard niet luisterd naar je been, kan je misschien stem en beenhulp tegelijk doen, dan leert ze het

SanneLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:50

Vooral been, maar ook wel iets stem. Mijn pony reageert behoorlijk snel op mijn been, en eigenlijk ook wel op mijn stem. Volgens mij doe ik het meest met mijn been, maar soms doe ik meer met mijn stem dan ik eigenlijk door heb;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:22

Ik gebruik allebij, klik vaak met mijn tong en paard reageert op HO, dus waarom zou ik in de mond gaan zitten? :)

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:48

Ik gebruik vooral beenhulpen, heel soms mn stem als ik op Universe moet rijden, die zoooo vreselijk lui is.
Ik gebruik wel mn stem om hem te belonen, als in ''goed zo'' enzo.