Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
b_o_k_t schreef:ik ben van mening dat een manegeruiter zeker tot gevorderd niveau kan komen. Alleen duurt het dan een aantal jaren langer dan als je een eigen paard en privéles hebt (oid). Als manege ruiter leer je namelijk op veel verschillende paarden rijden en als je in een niet te grote groep rijdt (4a5) dan krijg je genoeg aandacht om veel verder te komen. (En later ook zeker tot gevorderd niveau)
Maar hier kunnen meningen aardig over verschillen! Vind het eigenlijk ook wel een beetje een vaag begrip...
parador schreef:b_o_k_t schreef:ik ben van mening dat een manegeruiter zeker tot gevorderd niveau kan komen. Alleen duurt het dan een aantal jaren langer dan als je een eigen paard en privéles hebt (oid). Als manege ruiter leer je namelijk op veel verschillende paarden rijden en als je in een niet te grote groep rijdt (4a5) dan krijg je genoeg aandacht om veel verder te komen. (En later ook zeker tot gevorderd niveau)
Maar hier kunnen meningen aardig over verschillen! Vind het eigenlijk ook wel een beetje een vaag begrip...
dus eigenlijk kan een manegeruiter/amazone beter rijden , doordat zij op veel verschillende paarden/pony's rijden??
Borg schreef:Ach, mijn instructeur zij altijd: ¨OVERschat niet jezelf en ONDERschat het paard niet¨.
Ik stelde me dus altijd bescheiden op wanneer ik ergens anders op een vreemd paard een buitenrit ging maken. Hierdoor heb ik altijd erg genoten van mijn ritten, terwijl minder bescheiden ruiters soms hun handen vol hadden aan een lastiger te rijden paard.
Zeker bij vreemde paarden pas bescheidenheid vind ik.
dammie1 schreef:Als je zelf beter wil paardrijden dan heb je meer aan deze verdeling:
- onbewust onbekwaam : 'ik kan paardrijden, want ik heb op vakantie 2 uur op een brave pony rondgehobbeld"
-bewust onbekwaam: 'verrek dit is best moeilijk, zal ik ooit zover komen dat ik zelf met een paard op pad/proef kan?'
- bewust bekwaam: 'ik weet wat ik kan, en wat ik niet kan; en van wat ik niet kan, weet ik hoe ik dat moet leren'
Borg schreef:- onbewust onbekwaam : 'ik kan paardrijden, want ik heb op vakantie 2 uur op een brave pony rondgehobbeld"
-bewust onbekwaam: 'verrek dit is best moeilijk, zal ik ooit zover komen dat ik zelf met een paard op pad/proef kan?'
- bewust bekwaam: 'ik weet wat ik kan, en wat ik niet kan; en van wat ik niet kan, weet ik hoe ik dat moet leren'