knieën klemmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:22

Langzamer? Haha nou wij hebben een pony daar moet je echt niet op gaan zitten te klemmen want dan gaat die hard en nog haaaaaaaaaaaarrrrrrrdeeeerrr.
Haha ze loopt mee op een manege en aan haar kun je goed zien of ruitertjes klemmen of niet ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:25

Zonder singel? dat is gestoord en onverantwoord imo. Zonder zadel of zonder beugels oké, maar wel een zadel en geen singel lijkt me wat gevaarlijk.

Ik zie het klemmen met de knieen helemaal niet zitten om verschillende redenen. Je spant daarbij ook je bovenbenen aan en kunt dus niet meer goed op je kont zitten, ook verlies je dan de druk op de beugels, die je dus eerder kwijtraakt. Het paard aandrijven doe je met het onderste stuk van je onderbeen, dit kun je niet doen als je je knieen aanklemt, omdat je paard rond is en je been niet kan buigen. Vaak zie je die ruiters dan hun tenen wat naar buiten draaien en de hakken omhoog trekken, om toch het paard aan te kunnen drijven.

petitparis

Re: knieën klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:35

met zadel zonder singel?! dan verongeluk ik gelijk! da's toch levensgevaarlijk...

dressuur is denk ik idd wat verschillend van springen, mede door de beugellengte. als ik op mijn dressuurzadel zit en mijn benen ontspannen langs de buik van mijn paard laat hangen, dan sluiten mijn knieën idd niet aan tegen mijn zadel, kan ook niet, want dan steken mijn onderbenen af. Als ik mijn bovenbenen licht aanspan en du ook licht met mijn knieën knijp, dan vertraagd mijn paard of stop vanuit stap. Zit ik echter enkel gaten korten op een vzhzadel of springzadel, dan liggen mijn knieën ontspannen tegen het zadel en wrong en liggen mijn onderbenen ook gewoon rond mijn paard.
Als ik met een renzadel rij, dan steun in in verlichte zit vnl op mijn knieën, want was tijdens mijn eerste snelwerk een stijgbeugel kwijt omdat ze te lang waren en ik dus op mijn knieën "steunde" om balans te houden...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 07:46

gestoord was het wel ja :')
onverantwoord?
njaa denk het niet :)
werd alleen gedaan bij de ruiters die een goede balans hadden, bij rustige paarden, en vaak alleen een rondje stap, draf en galop :))
als controle hoe goed je balans was...
geen idee of het echt onverantwoordt is... ik zou het nu niet meer zo snel doen :)
(er is overgens nooit iemand gevallen hiermee oid)

met dressuur sluiten mijn knieeen ook aan het zadel aan :))

maar schoentje, wil je dan zeggen dat jij je knieen los hebt van het zadel?
ik weet wel dat ik niet moet klemmen, want dan gaat de pony steeds harder en harder en harder omdat je door klemmen spanning krijgt :))
maar ik heb mijn knieen wel aan een gesloten met het zadel :))

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:54

M'n knieen steken niet echt af, maar een briefje blijft er ook niet tussen zitten.
Met de verlichte zit zijn mijn knieen automatisch meer aangesloten, ik vind het dan ook minder makkelijk om goed been te geven.
Zoiezo zie ik het constant aanspannen van een lichaamsdeel niet zitten, dat sloopt je als je veel paarden op een dag moet rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:43

Zonder singel? :oo
Oké dat moet ik eens proberen. :')

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 10:05

schoentje schreef:
M'n knieen steken niet echt af, maar een briefje blijft er ook niet tussen zitten.
Met de verlichte zit zijn mijn knieen automatisch meer aangesloten, ik vind het dan ook minder makkelijk om goed been te geven.
Zoiezo zie ik het constant aanspannen van een lichaamsdeel niet zitten, dat sloopt je als je veel paarden op een dag moet rijden.

Tja, ik denk dat wanneer het je zo geleerd is je er minder moeite mee hebt.
Ik rij regelmatig ook een stuk of 5 paarden per dag en ik raak er niet meer of minder vermoeid van.
Been geven is bij mij druk geven met je kuit (tenminste, zo heb ik het geleerd ;) ) en dat gaar prima als je je knieen aangesloten hebt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:30

ik heb overgens mij knieen wel aan een gesloten met het zadel, maar zoder dat mijn tenen naar buiten af steken :))

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:11

Er is ook niks mis met de knieen ontspannen tegen het zadel te hebben liggen, maar wel met het klemmen met de knieen.
Ga je klemmen, dan druk je jezelf echt uit het zadel en ga je ook vaak je hakken optrekken. Ik zie echt niks in het constant aanspannen van lichaamsdelen, dat gaat op den duur echt ergens klachten geven. Niet als je 1 of 2 paarden rijd, maar wel als je er tussen de 8 en 11 per dag rijd. Bovendien vind ik dat het je houding vaak echt niet ten goede komt.
Ik zie dan ook echt niks in het lichtrijden zonder beugels. Ga maar na, om te staan klem je dan je knieen en span je je bovenbenen. Je drukt jezelf dan dus uit het zadel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:13

maar het was ook niet echt klemmen he, wat hier bedoelt werd ;)
maar het aaneengsloten houden van je knieen met het zadel :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:15

hoe heet de titel van het topic dan? ;)
en veel hier schreven toch echt over klemmen...

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:15

Volgens mij moet ik dat ook doen hoor, deed ik sowieso, want mijn oudere verzorgpony ging altijd errug hard!

Lichtrijden zonder beugels heb ik ook eens gedaan. Die spierpijn _O-

ben trouwens bijna 14..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:45

schoentje schreef:
hoe heet de titel van het topic dan? ;)
en veel hier schreven toch echt over klemmen...

denk dat de titel van het topic verkeerd gekozen is :)
en niemand had het hier over echt klemmen ;)
dat staat namelijk overal in de posts :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:04

als ik de openingspost en de eerste paar reacties lees, gaat het wel degelijk over klemmen. Daar reageerde ik ook op.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:18

Kijk, je zit natuurlijk niet als een gek enorme druk met je knieen te geven,maar je hebt ze wel dusdanig aangesloten dat je 2 briefjes van 10 ertussen van kan houden.
Dat moest toendertijd niet alleen om druk te geven met je knieen maar ook om een stille zit en beenligging te hebben.
Ik heb in dat opzicht inderdaad de verkeerde titel aan mijn topic gegeven :)

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:14

moet je niet meer op je kont gaan zitten eigenlijk ?

Eigenlijk hoor ik nooit dat ik mijn kieen moet klemmen :o

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:06

Op de manege reden we ook regelmatig met bierviltjes tussen onze knieën en zonder beugels. Heb ook heel veel zonder zadel gereden op een vroegere verzorgpony (2 pony's, ik en vriendin wouden tegelijk rijden maar was maar 1 zadel en 1 hoofdstel en ik was altijd "de klos" en moest zonder zadel). Had toen niet altijd zin om alsmaar door te zitten dus ging toen zelf al heel veel lichtrijden (zonder zadel en dus ook zonder beugels). Merk dat nu nog hoor dat ik gewoon te weinig druk op de beugels heb om echt stevig te zitten (trek bv. mijn hak ook sneller omhoog), heb het idee dat ik mijn knieën niet klem maar wel aangesloten heb en wanneer ik uit balans raak val ik terug op mijn knieën waar ik steun uit wil halen (komt dus weer van vroeger denk ik?), had het van de week nog raakte beugel kwijt in draf onder het lichtrijden direct steun ik dan op mijn knie en blijf door lichtrijden, beugel heel snel weer terug onder mijn voet overigens.

Mij is echter nooit geleerd en gezegd dat ik mijn knieën moet aanklemmen, in tegenstelling juist benen ontspannen en veren in je enkels (en nee dan steken je knieën niet enorm af, constant je kuiten tegen het paard aan drukken is imo ook niet goed / correct :n ). Maar dat afleren en dus je benen goed 'ontspannen', veren in je enkels is moeilijk als je zelf een andere rijstyle hebt aangeleerd. ;)

Merk overigens wel dat er bij mij dus nooit gehamerd is op dat "klemmen" waar TS het over heeft in de OP, maar juist op het ontspannen liggende been dat ik daardoor niet "klem" wanneer ik gewoon rijd maar dus pas wanneer ik uit balans raak bv. En dus dan op mijn oude gewoonte uit dat zonder zadel tijdperk terug val, immers wanneer ik mijn onderbenen aanspande ging de pony dus alleen maar harder en dat is niet je bedoeling als je uit balans zit dan wil je juist terug en boven je pony blijven zitten, ik merkte al snel dat ik dat dus bereikte door mijn boven benen aan te klemmen en steun uit mijn knieën te halen. Maar dit is dus echt zelf aangeleerd en is mij nooit op gehamerd, juist het tegen over gestelde. Niet ideaal dus..

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:23

Maar als jy Z hebt gepsrongen is dat aardig wat.
dan weet je zelf toch ook wel wat beter springen is .
met knieen klemmen of zonder.

Ik heb namelijk een gevoelig paard. Hij word panisch als ik klem met mijn knieen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:26

Akhal_Teke schreef:
Ik doe het ook nog. Ik ben ook nog van de gulden-klem-tijd ;-)
Ik moest ook oefeningen doen met lichtrijden zonder beugels enz.
Tevens kan ik mij geen andere manier van sturen voorstellen in een les dan met je benen en je gewicht. Een instructeur zou het toch goed moeten uitleggen (dus met je benen sturen en niet met je teugels)

Hier het zelfde ja.
En krijg nu overal te horen NIET KLEMMEN MET JE KNIEEN. :P
En dan glibber ik het hele zadel over..

en kreeg altijd spierpijn met het lichtrijden zonder beugels :P

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 09:26

sweetdreams_ schreef:
Maar als jy Z hebt gepsrongen is dat aardig wat.
dan weet je zelf toch ook wel wat beter springen is .
met knieen klemmen of zonder.

Ik heb namelijk een gevoelig paard. Hij word panisch als ik klem met mijn knieen.

Mijn paard was ook gevoelig, maar toendertijd werd het zo geleerd en werden de meeste (spring) paarden ook zo opgeleid...beter of slechter, zo leerde je het en je wist niet beter ;)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 09:29

xxOrlando schreef:
moet je niet meer op je kont gaan zitten eigenlijk ?

Eigenlijk hoor ik nooit dat ik mijn kieen moet klemmen :o

Je zit dan ook op je kont :)
Je zal nu inderdaad niet meer horen dat je je knieen moet klemmen omdat het een "ouderwetse" manier van rijden is ;)

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:38

ik ben niet van de gulden-klem-tijd maar gebruik het erg vaak. Het geeft mij toch wat meer zelfvertrouwen om te weten dat ik stevig zit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:52

Als je het nodig hebt om te klemmen met je knieen om stevig te zitten en er niet af te vallen, dan is er ergens anders iets mis met je zit.
Je hebt misschien een balans probleem of je rijdt zowieso te gespannen bijv.
Vertrouw gewoon op je reflexen, als je paard een sprongetje op zij doet en je hebt goed ontwikkelde reflexen dan span je best op tijd je benen even aan.

Een been hoort onstpannen om een paard heen te liggen, zonder klemmen.
Geldt trouwens niet alleen voor knie maar ook voor boven- en onderbeen.
Tenzij dit kortstondig is en je hebt er een bedoeling mee, een hulp geven dus.

Bekijk het eens vanuit het oogpunt van het paard:
Stel je eens voor dat iemand constant zijn armen als een bankschroef om je middel heeft geslagen en je vraagt lekker onstpannen te wandelen of te joggen......
Dat doe je ongeveer ook je paard aan als je constant met je knieen klemt.
Ik vertel iedereen dus ook altijd dat ze hun paard niet in de houdgreep moeten nemen. :D
En natuurlijk het allerbelangrijkste wat ik doe ik op zoek gaan naar de oorzaak: waarom klemt men (vroeger zo geleerd of een ander probleem) en wat kunnen we daar aan doen.
(ik ben trouwens uit de hele oude doos hoor!) :j

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:59

Het is een beetje Duits. In de lagere klasses in Duitsland zie je nog wel heel duidelijk dat de Duitsers hun bovenbenen wat strakker aan hun zadel hebben terwijl hun onderbenen wat verder naar achter, tegen het paard aanliggen.

In Nederland is er heel duidelijk de invloed van Anky te zien. Losse benen, onderbenen eraf en een tikkeltje naar voren.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:02

Gelukkig geef ik heel veel (jeugdige) duitsers les, kan ik daar mooi verandering in brengen. :D