Mijn hafje heb ik vanaf dat hij 3 maanden is. Hij heeft (bewust) niet in de opfok gestaan, maar in een gemengde kudde. Vanaf dat hij een kleine hummel was ging hij al mee wandelen, dus meelopen aan het halster kon hij al vroeg, en hij was ook al heel snel verkeersmak. Verder kende hij borstelen, vlechten en wassen ook al heel vroeg.
Hij wordt in maart 3, en we zijn sinds kort begonnen met 'werken'. Hij heeft een paar keer een zadeltje op gehad (boomloosje, heel licht), en hij kent de longeersingel en het bitloos hoofdstel. We zijn een paar week geleden begonnen met werken aan de hand, en met lange lijnen.
Ook doen we de grondwerk basis: stapje achteruit, volgen, eigen ruimte respecteren, hand volgen.
Dit wil ik het komende jaar allemaal gaan voortzetten. Gewoon lekker spelenderwijs. Ook zet ik af en toe een emmer naast hem waar ik op ga staan, dan hang ik lekker een beetje over hem heen. Eigenlijk bij wijze van knuffelen van bovenaf, dit vindt hij ook allemaal goed.
Als hij dan (ruim) 4 is, en hij is klaar om te gaan rijden, dan gaan we er op. Klaar voor rijden vind ik:
- Als hij het sturen al kent vanaf de grond (dus zowel teugelhulpen als wijken voor de druk = beenhulpen).
- Als hij genoeg spieren heeft opgebouwd met het longeren/langelijnen/aan de hand werken.
- Als hij volledig vertrouwd is met alles. (zadel, hoofdstel, mij op kruk er naast, alle hulpen)
- Als hij alle stemhulpen kent aan de longe.
- Als hij mij 100% vertrouwt en respecteert.
We doen het super rustig aan. Dus er kan afgeweken worden van dit, maar sneller gaan we sowieso niet.