een eeuwenoude discussie: het mak maken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:45

Hoe ik het doe en verder ga doen:

Mijn hafje heb ik vanaf dat hij 3 maanden is. Hij heeft (bewust) niet in de opfok gestaan, maar in een gemengde kudde. Vanaf dat hij een kleine hummel was ging hij al mee wandelen, dus meelopen aan het halster kon hij al vroeg, en hij was ook al heel snel verkeersmak. Verder kende hij borstelen, vlechten en wassen ook al heel vroeg.

Hij wordt in maart 3, en we zijn sinds kort begonnen met 'werken'. Hij heeft een paar keer een zadeltje op gehad (boomloosje, heel licht), en hij kent de longeersingel en het bitloos hoofdstel. We zijn een paar week geleden begonnen met werken aan de hand, en met lange lijnen.
Ook doen we de grondwerk basis: stapje achteruit, volgen, eigen ruimte respecteren, hand volgen.

Dit wil ik het komende jaar allemaal gaan voortzetten. Gewoon lekker spelenderwijs. Ook zet ik af en toe een emmer naast hem waar ik op ga staan, dan hang ik lekker een beetje over hem heen. Eigenlijk bij wijze van knuffelen van bovenaf, dit vindt hij ook allemaal goed.

Als hij dan (ruim) 4 is, en hij is klaar om te gaan rijden, dan gaan we er op. Klaar voor rijden vind ik:
- Als hij het sturen al kent vanaf de grond (dus zowel teugelhulpen als wijken voor de druk = beenhulpen).
- Als hij genoeg spieren heeft opgebouwd met het longeren/langelijnen/aan de hand werken.
- Als hij volledig vertrouwd is met alles. (zadel, hoofdstel, mij op kruk er naast, alle hulpen)
- Als hij alle stemhulpen kent aan de longe.
- Als hij mij 100% vertrouwt en respecteert.

We doen het super rustig aan. Dus er kan afgeweken worden van dit, maar sneller gaan we sowieso niet. :)

Anoniem

Re: een eeuwenoude discussie: het mak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:49

Sodeluut ik zit met precies hetzelfde schema en dezelfde denkwijze :j

Loop enkel jaartje achter :D
Alles rustig aan steed wat uitbouwen.
kan zeggen dat hij echt 100% verkeersmak is nu, we maken lekkere wandelen voor de spiertjes en conditie, hij staat braaf stil als ik dat wil, stapt en draaft mooi naast me mee, ik kan hem al van mij afdrijven en weer terughalen (los) en volgend jaar wil ik ook met de lange lijnen gaan beginnen eer ik erop ga.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:50

suze_ schreef:
Sodeluut ik zit met precies hetzelfde schema en dezelfde denkwijze :j

Loop enkel jaartje achter :D
Alles rustig aan steed wat uitbouwen.
kan zeggen dat hij echt 100% verkeersmak is nu, we maken lekkere wandelen voor de spiertjes en conditie, hij staat braaf stil als ik dat wil, stapt en draaft mooi naast me mee, ik kan hem al van mij afdrijven en weer terughalen (los) en volgend jaar wil ik ook met de lange lijnen gaan beginnen eer ik erop ga.

Hihi okee, kies je er bewust voor om pas te gaan rijden met 5 jaar? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:54

ow nee ik bedoel ik loop een jaar achter met dat [***] nu 2 jaar is :D
ik ben wel van plan het tot zijn 6de rustig aan te doen met rijden :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:59

Oooh, grapje ik dacht net verkeerd om. Ik dacht dat jouw paard dus 4 was. :')

Ja dat ga ik idd ook doen, tot de zesde.. Vind paarden die met 6 jaar al in de M2 lopen zo jammer..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:10

Ik heb zeer veel ervaring met zadelmak maken. Wat ik altijd doe is voorzichtig wat longeren met singe, dan keertje bijzetten, dan keer bijgezet longeren, keertje zadel op, keertje hangen en dan aankijkendn hoe ze daarop reageren gaan zitten. Vaak niet aan de longeerlijn met zitten. Paard moet gelijk naar voren bij mij en als ze dan vastzitten kunnen ze juit bang worden.
Tot nu toe slechts 1 niet zelf klaar gekregen en die is naar Gert van het Hof gegaan. Super manier!
Het is dat ik het niet zelf zo durf, maar na die week bij Gert heb ik een nieuw paard teruggekregen.

http://www.youtube.com/watch?v=5366fK0FpHk

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:20

ik heb toevallig in november een ruin gekocht die nog bijna niks gewend was (alleen de trein maar daar stond die 2,5 jaar lang naast)
de trailer inlopen ging bij hem heel goed
alleen het er in staan ging rampsalig
gelukkig na 10 minuten waren we op de stal waar die nu nog staat
de eerste dag in de stal was die heel druk, de 2e wat minder, en daarna nog even rustig al vandaag
waar ik mee begonnen ben is in de bak zetten, hem andere paardjes leren kennen en daar lekker mee spelen
daarna een beetje over het erf lopen
met een ander volwassen verkeermak paard naar buiten, stelt hem ook te rust als er iets engs is
en langzaam grondwerk gaan doen in de bak
gaan longeren en als dat allemaal goed gaat erop gaan
zo heb ik het/ en ga ik het doen :D

het longeren heb ik iemand voor die me helpt, die heeft vaker een paard ingereden (ik nog nooit daarom dus)
luinen na het longeren even 2x, gaat ook helemaal super

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:15

zowiso begin ik al met de opvoeding als het een veulen is (fok ze zelf) als ze naar de opfok gaan kunnen ze goed vaststaan, hoeven krabben, naar de smid, poetsen, meestal vlechten en wassen en toiletteren ook voor de keuringen, trailer mak etc. dat scheelt al meer dan de helft hoe je ze als 3 jarige binnen krijgt...

als ze van de opfok terug komen begin ik met een week lang vastzetten, poetsen voetjes geven en in een longeer bakje los rond me heel laten lopen en ik doe wat join up. na deze week luisteren ze zo goed dat als ik op mijn bovenbeen klop ze meteen naast me staan, of ze nou stappen draven of galloperen maakt niet uit. als ik loop lopen ze achter me aan, als ik stop stopt het paard. en dat alles ook met afleiding.

hierna heb je ten eerste al een veilig en goed opgevoed paard.
daarna ga je wat longeren met een hoofdstelletje (eerst halster erover zodat de longe niet meteen aan het bit hoeft) en peesbeschermers om. dat bouw je steeds verder uit, de tijdsduur hangt altijd van het paard af. ik ben niet iemand die zegt elk paard is met een maand zadelmak want sommigen kunnen die snelheid gewoon niet verwerken.
na dat ze het bit enigzins gewend zijn gaat de longeersingel erop, dan een keer los de bijzet die elke dag een cm of wat strakker tot ie contact met de mond maakt.
als ze het accepteren doe ik het zadel erop en met bijzetjes die elke keer ietsje strakker gaan longeer ik ze tot ze het accepteren ook de beugels naar beneden zodat ze dat voelen.
zelf met krukje ernaast een paar keer op en af het krukje en aan het zadel kloppen. alles in m n eentje omdat het paard heel goed is opgevoed en op mijn stem reageerd ook al vind ie iets eng.
uiteraard voor het eerst erop houd iemand het paard vast
heb eigenlijk nooit problemen, de paarden hebben veel vertrouwen en daar draait het om
de bijzet doe ik bewust zodat als je er voor het eerst opgaat en je zit toevallig per ongeluk aan de mond vinden ze dat niet zo n ramp omdat ze al druk gewend zijn, hierdoor kan je ook sneller gaan sturen. dus het rijden gaat wel sneller en netter.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:41

Wat voor join up doe je dan? Mijn paard sjokte afgelopen weekend ook wel achter mij aan in de longeerbak, maar dat was meer uit verveling ;) Zodra er naast hem iets gebeurd hoef ik niet op zijn aandacht te rekenen. Lijkt me wel handig, dus ik ben wel benieuwd wat voor oefeningen je daar voor gebruikt.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:17

Mijn shetlander was bij mij toen ze iets jonger was dan 2 jaar,
ze kon al een halstertje aan, maar dat was ook een van de enigste dingen ;)

Ik ben begonnen met af en toen eens door de weide te wandelen, stilstaan & poetsen...
Dan op spelenderwijs tijdens het wandelen overgangen (op stemcommando) leren &
daarna ging ik er wandelingen mee gaan maken buiten de weide (op straat, veldjes, ...)
Nu is ze dus 200% bomproof :D

Daarna ben ik begonnen met zeer 'lichte' vrijheidsdressuur : voetje, achteruit, draaien, volgen, komen, voorwerp aantikken.

Dan heb je dus al een goed opgevoed paard ;)
qua zadelmak maken, heb ik nog geen ervaring mee,maar heb wel al zo'n idee hoe ik het zou doen (rustig laten wennen aan materialen, longeren, vrijspringen, eens opzitten, overgangen met stemcommando omzetten naar teugel-, zit-, beenhulpen ... )

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:12

ik ga nu zelf ook weer beginnen met het oppakken van een jonge merrie.
eigenlijk is ze al beleerd maar ze heeft stilgestaan wegens tijdgebrek van de eigenaresse. die heeft er maar twee keer op kunnen rijden.
nu ben ik begonnen met het longeren met touwtjes en ga ik dit een paar keer per week doen. met het zadel of de longeersingel. maakt voor mij niet uit maar het gewicht is ook wel goed op haar rug. ze heeft ook gewoon een bit in en heeft geen reactie hierop.
als het goed gaat en de conditie en bespiering worden wat beter dan wordt ze opgepakt door een ervaren amazone voor een paar weken.
daarna willen de eigenaresse en ik erop gaan om te kijken hoe het gaat en hoe ze het gaat oppakken.

we doen het niet helemaal zelf omdat het gaat om een 4 jarige houston die denkt een hengst te zijn. hahah wat een karakter paard! maar ze heeft echt geweldige gangen en is duidelijk een toekomst topper.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:00

Opfok hebben we hier niet echt. De meeste jonge paarden waar ik aan begin kunnen al vast staan, meelopen, trailer laden, poetsen, etc. omdat ze vaak toch meer in handen zijn geweest. (Niet allemaal hoor). Ik begin het liefst met een zo groen mogelijk paard. Ik probeer zo snel mogelijk het paard aan een vast schema te laten wennen.

Ik begin met poetsen, benen aanraken en optillen, manen en staart borstelen, sprayen, scheerapparaatje, etc. Zodra ze dat allemaal wat toelaten doe ik beenbeschermers om en longeer ik aan het halster, of voor een sterk paard een halster en kettig. Ik leer ze om altijd in stap te beginnen, en alleen op commando te versnellen of vertragen. Na een paar keer snapt het paard de bedoeling en doe ik er een singeltje om. Ik zorg er altijdvoor dat het paard niet gaat bokken door eerst een rondje te stappen, dan aansingelen, weer even stappen, etc.
Volgende stap is een bitje. Ik gebruik altijd een vrij dunne dubbelgebroken watertrens aan een kopstuk zonder neusriem ed, zodat het makkelijk over het halster past. Na een paar dagen bind ik er touwtjes aan, vrij lang in het begin, maar geleidelijk aan korter tot het paard ong. 10 graden voor de loodlijn loopt.
Ik longeer dan zo'n 3 maanden om spieren op te bouwen. Tegen het einde van die 3 maanden gebruik ik ook een paar keer een dubbele longe om het beginsel van sturen en remmen te leren. Dan stap ik er in de roundpen voor de eerste keer op. Dat is meestal geen enkel probleem en ik doe het alleen, dus ik ben niet afhankelijk van hulp :)
In de roundpen leer ik ze dan sturen, stoppen en stap/draf. Daarna ga ik naar buiten of in de bak om te rijden.

Vind die jonge paarden zo leuk, ze pakken alles zo snel op! :D
Heb nu denk ik een dikke 100 paarden zo gedaan, en nog weinig problemen tegengekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:29

Gewoon eerst wat band opbouwen ofzo?