waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:29

Goed, ik lees veel voor, maar ook veel tegenstanders.

Imo kan het een goed trainingshulpmiddel zijn, maar moet je er idd goed bij nadenken en niet te snel naar grijpen. Het gedoe over losjes hangen vind ik een beetje onzin, dan heeft het helemaal geen zin. Een martigaal werkt ook niet als hij te lang is. Dan zou de werking alleen 'tusssen de oren' bij de ruiter zitten. Natuurlijk moet je wel kunnen afwisselen, dus niet constant strak houden. Dat moet met gewone teugels ook niet, daarmee moet je ook nageven.

Voor buitenritten vind ik het ronduit gevaarlijk, er is imo veel kans dat het paard er (bij een schrik bijv.) in blijft hangen. In de bak kan dat ook, maar is een situatie in de regel sneller onder controle. Ook ben ik er niet voor om de slofteugel bij jonge paarden (bij inrijden of doorrijden) te gebruiken. Alleen voor echte 'probleem'gevallen kan het uitkomst bieden. Ik zie het als iets om een paard wat te leren, zodat je na een tijdje zonder kan. Maar ook hier valt over te twisten, want een (heel erg) goede ruiter zou zonder moeten kunnen. Vraag me echter niet hoeveel ruiters er zijn die dat echt kunnen en doen. Zullen er niet veel zijn vrees ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:30

Espoir_ schreef:
Dan vraag ik me af. Stel je krijgt het voor elkaar om je paard bij je te houden omdat je er een slof aan hebt.. Krijg je het dan ook voor elkaar zonder slof? Want dat is uiteindelijk de kunst! Je bent sterker met slof, maar dan lukt het je op den duur toch ook helemaal niet meer zonder slof.. Lijkt mij dan!

En daar zit de crux: Je paard iets laten doen wat je wilt dmv kracht ga je nooit winnen. Dan moet je inderdaad grijpen naar hulpteugels en daarna is het nog 10 keer lastiger om zonder hulpteugel hetzelfde te vragen.
Paardrijden doe je nooit op kracht....

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:32

Ja en daar doelde ik dus op :P.. In dit geval gaat het puur om kracht! Je kan dan wel naar een slofteugel grijpen, om het op dat moment op te lossen! Maar dan ben je m.i. ronduit verkeerd bezig! Want hoe dan verder, als je er géén slof om hebt hangen! Dan heb je je paard in mijn ogen alleen nóg maar sterker gemaakt en dan ben je zelf echt niks meer! Al moet je inderdaad paardrijden, zónder kracht!

Dus ik ben het 100 % met jou eens focussed!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:38

Dat zou best waar kunnen zijn. Dat hoor je wel vaker over hulpmiddelen. Vandaar dat ik er ook niet van houd. Maar heeft iemand een idee hoe ik het anders op zou kunnen lossen? Wil het in ieder geval de eerst volgende maanden weer even aankijken (ze heeft een winterstop gehad en wil binnenkort weer rustig beginnen. In maart hoop ik een workshop rechtrichten te kunnen volgen.

Odysseus

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:39

Jouw paard maakt zich sterk, drukt de rug weg en zet t dan op een lopen toch?
Ik zou me eerst eens afvragen waarom ze de druk ontwijkt door naar boven te gaan ipv neerwaarts met het hoofd. Blokkade in de spieren/rug?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:41

Espoir e.a dan hebben jullie mijn verhaal dus niet begrepen. Juist omdat paard nooit de kans kreeg om aan de kletter te gaan doet hij het dus niet meer. Probeer een paard maar eens af te leren om aan de kletter te gaan als hem dat al een paar keer gelukt is. Je moet hulpmiddelen in het juiste verband zien. Zoals in mijn stukje beschreven is slof drie keer gebruikt en paardje was verder op pinken te rijden (moest gewoon een keer door gepakt worden) en dochter kon hem na een half jaar ook gewoon in het bos rijden. Maar in zijn jonge overmoed had hij dat gewoon even nodig.
Ik krijg buikpijn van een paardje bij ons op stal dat al een hele onderhals aan spieren heeft gekweekt en zijn baasje maar vriendelijk blijven proberen om hem omlaag te krijgen. Als daar toen hij jong was paar keer een slofje was gebruikt was dat beestje al jaren fijn geweest om te rijden. Maar ja dan ben je als ruiter niet goed bezig hé! Want een slof gebruiken is uit de boze volgens velen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:43

[pien_2010] schreef:
Espoir e.a dan hebben jullie mijn verhaal dus niet begrepen. Juist omdat paard nooit de kans kreeg om aan de kletter te gaan doet hij het dus niet meer. Probeer een paard maar eens af te leren om aan de kletter te gaan als hem dat al een paar keer gelukt is. Je moet hulpmiddelen in het juiste verband zien. Zoals in mijn stukje beschreven is slof drie keer gebruikt en paardje was verder op pinken te rijden (moest gewoon een keer door gepakt worden) en dochter kon hem na een half jaar ook gewoon in het bos rijden. Maar in zijn jonge overmoed had hij dat gewoon even nodig.
Ik krijg buikpijn van een paardje bij ons op stal dat al een hele onderhals aan spieren heeft gekweekt en zijn baasje maar vriendelijk blijven proberen om hem omlaag te krijgen. Als daar toen hij jong was paar keer een slofje was gebruikt was dat beestje al jaren fijn geweest om te rijden. Maar ja dan ben je als ruiter niet goed bezig hé! Want een slof gebruiken is uit de boze volgens velen.

Een paard wordt nooit nagevelijk door het naar beneden te trekken: Iets wat je wel doet met een slof.
Een paard wordt goed nagevelijk omdat het actief is op het achterbeen en de energie/activiteit behoud door te sluiten van voor. Sluiten is iets anders dan het op de rem te trekken.

Een paard kan nooit goed ontspannen als er aan getrokken wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:45

Jammer Focussed je conclusie. Ik stop want het wordt wel en nietes en daar gaat het dus helemaal niet om.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:50

Wat is er mis met de conclusie dat nagevelijkheid voort komt uit activiteit en sluiting/verzameling van voor? En dat dit NIET komt door het naar beneden trekken (of dit nu met een hand gebeurt of door een hulpteugel doet niet ter zake). Als dit een welles nietes wordt kijk jij blijkbaar heeel anders tegen nagevelijkheid aan.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:55

Ik had het niet over jou stukje [pien_2010]!

Ik weet zo één twee drie geen oplossingen, ik wilde daarom ook eigenlijk niet reageren maar kom je erg vinden in het stukje wat Focussed postte. Daarom heb ik hier gereageerd, normaal had ik dat dus ook niet gedaan :P.

Iedereen ziet die hulpteugel tóch anders, dus dan kan ik wel in discussie gaan maar daar heb ik geen zin in.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:59

Ik gebruik hem zelf nooit, maar mijn instructrice wel momenteel als ze op mijn paard zit. Ze heeft iets aan haar hand, waardoor ze, als een paard een keer trekt of druk zet, ze een paar dagen niet kan rijden als ze pech heeft. Gaat wel weer over, maar is even lastig nu. Als ze de slof eraan heeft, en hetzelfde gebeurd, is het nooit zo'n grote druk op haar hand... :) Ze gebruikt hem als hulpmiddel voor haarzelf te ontlasten :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:02

Is met de slof rijden per definitie, naar beneden trekken?

De pessoa doet het zelfde, een paard loopt fijn op de pessoa, en die zit in princiepe op de zelfde manier vast.
Alleen door het bewegen van zijn achterbenen,krijgt hij dus links en rechtsom een ophouding in zijn mond.

Een slof heb je als het goed is, stil in je hand, en je gebruikt hem als het paard omhoog komt met zijn hoofd?
Waardoor hij dus druk krijgt op zijn mond, en besluit dat het beter is om beneden te lopen? Tsja wat is dan dwingen?
In zo'n geval denk ik dat het beter is om een slof in te laten werken, dan hem naar beneden te rammelen met je handen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:14

Snackie schreef:

De pessoa doet het zelfde, een paard loopt fijn op de pessoa, en die zit in princiepe op de zelfde manier vast.
Alleen door het bewegen van zijn achterbenen,krijgt hij dus links en rechtsom een ophouding in zijn mond.

Een slof heb je als het goed is, stil in je hand, en je gebruikt hem als het paard omhoog komt met zijn hoofd?
Waardoor hij dus druk krijgt op zijn mond, en besluit dat het beter is om beneden te lopen? Tsja wat is dan dwingen?
In zo'n geval denk ik dat het beter is om een slof in te laten werken, dan hem naar beneden te rammelen met je handen?

Maar waarom 2 uitersten? Waarom naar beneden rammelen met je handen OF slof.
Want als de slof in werkt trekt hij in de mond naar beneden, dus trekken doet hij hoe je het wendt of keert.
Waarom niet de optie: Van achter naar voor rijden en rustig sluiten zonder "ophoudingen/kneepjes/rammelen" of een hulpteugel van voor.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:19

@Focussed: Jammer dat je zo ver weg woont, anders had je me wel eens "les" mogen geven. Het is erg makkelijk te zeggen om je paard van achter naar voor te rijden, maar dan moet je dat wel voor elkaar krijgen. Het is mij bij dit paard nog nooit gelukt. Zou bijna zeggen: probeerd het eens bij mijn paardje.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:27

JoannevZ schreef:
@Focussed: Jammer dat je zo ver weg woont, anders had je me wel eens "les" mogen geven. Het is erg makkelijk te zeggen om je paard van achter naar voor te rijden, maar dan moet je dat wel voor elkaar krijgen. Het is mij bij dit paard nog nooit gelukt. Zou bijna zeggen: probeerd het eens bij mijn paardje.

Maar waarom niet?
Natuurlijk op papier klinkt het mooi maar in praktijk is het een stuk lastiger, daar loopt denk ik 99% van de ruiters tegen aan.

Maar in mijn ogen is een hulpteugel niet de oplossing. Want je wilt een paard dat correct nagevelijk loopt. Niet alleen het plaatje waarbij het hoofd en hals in de wenste houding lopen. En wat doe je met een slof? Het hoofd en hals in een gewenste houding laten komen. Maar daarbij vergeet je de rest van het lichaam wat moet meewerken.

Het is namelijk een optelsom van activiteit + elasticiteit + juiste aan- en ontspanning.
Pas wanneer dat allemaal in orde is is je paard correct nagevelijk.
Enkel aan de voorkant werken heeft dus geen zin. Eerst aan de achterkant, dán aan de voorkant. Niet slof om de voorkant, paard loopt met het hoofd mooi, dan aan de achterkant werken. Dan werk je achterste voren en kan het paard nooit correct lopen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:52

Ik hoef geen slof om mijn paard "nagevelijk" te maken/trekken. Nagevelijk is voor mij nu bijzaak. Ik wil alleen niet alweer het gevecht aan moeten gaan, want dat verlies je als ruiter. Dat maakt het rijden er niet echt leuker op.
Heb contact opgenomen met een osteopaat. Eens zien wat die ervan zegt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:07

Espoir_ schreef:
Ja en daar doelde ik dus op :P.. In dit geval gaat het puur om kracht! Je kan dan wel naar een slofteugel grijpen, om het op dat moment op te lossen! Maar dan ben je m.i. ronduit verkeerd bezig! Want hoe dan verder, als je er géén slof om hebt hangen! Dan heb je je paard in mijn ogen alleen nóg maar sterker gemaakt en dan ben je zelf echt niks meer! Al moet je inderdaad paardrijden, zónder kracht!

Dus ik ben het 100 % met jou eens focussed!

Hebben jullie het hier over mijn stukje bovenaan? Of in het algemeen?

Ik volg deze discussie even, ga wel zelf gewoon op mijn/onze manier voorzichtig verder met de slof. (Sorry, maar eigenwijs is ook wijs :o ) Maar wil er wel meer over weten en onderbouwde discussie is nooit mis :) Ik leer graag van de mening van anderen, om mijn eigen ideen daaraan te toetsen. Al moet je wel met heel goede argumenten komen wil ik staken met het gebruik van de slof. Als dit nu eindelijk goede resultaten geeft? Het hele verhaal van onze pony wil ik ook best vertellen als iemand daar interesse in heeft.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:41

Ik was eerder ook altijd tegen de slof (zag niet in waarom je het ding zou gebruiken), maar heb er inmiddels (zoals in een eerdere post aangegeven) nu 2x onder begeleiding van mijn instructeur mee gereden.
Het klopt, ik kan mijn paard rij-technisch niet aan als ze eenmaal de kolder in dr kop heeft. Ze schiet soms zo door de bak dat ik gewoon geen stuur meer in handen heb. Waarom ze het doet?
Ik maak het haar iets moeilijker, en als het haar uiteindelijk te moeilijk wordt/te lang duurt barst ze los.
Echter zal ik ooit eens grenzen op moeten zoeken om vooruit te komen.
Ik heb de slof zo vast dat deze ingrijpt wanneer mijn paard zich er onderuit probeert te trekken en mij buiten spel wil zetten. Ze mag iets best moeilijk vinden, maar dat flippen is niet nodig. Bovendien kan ik nette kleine hulpen blijven geven ipv mij bezig te houden met het niet uit de bak vliegen. Na eenmalig gebruik hangt de slof vervolgens weer maanden in de kast.

Ik gebruik de slof alleen als haar reactie echt te bont wordt, en gebruik het ding liever niet. Ik wil het zelf op kunnen lossen maar soms... is het een fijn hulpmiddel. Ik gebruik het ook expres alleen onder begeleiding, zodat ik hem niet per ongeluk te strak in handen neem.

En ja, mijn paard is medisch in orde ;)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-02-11 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:53

Ik vind het eigenljik een onding, teveel in mijn handen en ik ben bang dat met halsstrekken mijn paard erin trapt. Maar een enkele keer heb ik hem gebruikt tijdens de priveles als hij me met galopaanspringen erg uit mijn zadel trok. Hierdoor heb ik kunnen voelen hoe ik anders moet zitten waardoor dit minder snel gebeurd. Maar ik vind wel dat hij met de slof stugger is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:11

Focussed schreef:
[pien_2010] schreef:

Een paard wordt nooit nagevelijk door het naar beneden te trekken: Iets wat je wel doet met een slof.
Een paard wordt goed nagevelijk omdat het actief is op het achterbeen en de energie/activiteit behoud door te sluiten van voor. Sluiten is iets anders dan het op de rem te trekken.

Een paard kan nooit goed ontspannen als er aan getrokken wordt.

kijk dat is dus verkeerd slofgebruik....het paard naar beneden trekken.
Een slof moet gebruikt worden als begrenser niet als dwangteugel.
Mensen die dat verschil niet weten moeten geen slof omhangen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:05

Focussed schreef:
Snackie schreef:

Maar waarom 2 uitersten? Waarom naar beneden rammelen met je handen OF slof.
Want als de slof in werkt trekt hij in de mond naar beneden, dus trekken doet hij hoe je het wendt of keert.
Waarom niet de optie: Van achter naar voor rijden en rustig sluiten zonder "ophoudingen/kneepjes/rammelen" of een hulpteugel van voor.

Omdat de meesten het begrip zacht in de mond, goed aan het been niet kennen,
Bijna elke ruiter is een hand werker, ipv een been. Daar ontbreekt het aan kennis (en dat is waarom diegenen lessen zouden moeten rijden)

En dan heb je in sommige gevallen ook dat het paard niet meewerkt, soms ivm lichamelijke beperkingen, of dwarsigheid?
Dan denk ik, dat een klein steuntje (mits met begeleiding, of ervaring) gebruikt mag worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:43

Saviera en Snackie zo is het volgens mij ook. Goed verwoord.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:16

geerke:
Het probleem is dat de ruiters DIE slof gebruiken (iig die ik wel eens met slof zie rijden) zie ik denk ik 7 a 8 van de 10 keer de slof gebruiken als "trekker" ipv begrenzer...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:19

Focussed schreef:
geerke:
Het probleem is dat de ruiters DIE slof gebruiken (iig die ik wel eens met slof zie rijden) zie ik denk ik 7 a 8 van de 10 keer de slof gebruiken als "trekker" ipv begrenzer...

die gebruiken hem verkeerd en zouden er dus eigelijk niet mee mogen rijden....maar ja,die zijn meestal zo eigewijs dat ze toch niet luisteren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:14

Ik ben er eigenlijk ook altijd tegen geweest, tot we een paar rijtechnische probleempjes tegen kwamen die er door anderen ingereden waren en die ik hem niet duidelijk gemaakt kreeg. De slofteugel gaf me toen zoveel voordelen.

Zo wilde mijn paard bij het aanspringen altijd zijn kop de lucht ingooien en sprong dan omhoog en niet voorwaarts. Veel methodes geprobeerd om het op te lossen, geen leek echt het juiste effect te hebben. Na gebruik van de slofteugel lijkt hij weer door te krijgen wat de bedoeling is en gaat het steeds beter. Hetzelfde geldt met het achterwaarts. Gewoon om hem weer even te leren hoe het ook al weer moest.

Verder merk ik zelf dat ik bij het gebruik van de slofteugel de teugels veel losser laat. Ik durf hem op te richten, iets wat gewoon tussen mijn oren zit. Het helpt me op die manier verder om het gevoel te krijgen wanneer hij goed los loopt in de oprichting, waardoor het me ook beter lukt als ik de slofteugel er niet aan heb.

Ik gebruik hem gemiddeld eens in de week, eerst tijdens mijn lessen om er mee te leren rijden, maar nu rijd ik in de les zonder en gebruik ik hem als ik alleen rijd nog vaak. Veel in de spiegel kijken om zeker te zijn dat de slof los hangt.

Voor mij is het grote voordeel aan de slof dat hij gewoon loshangt en pas inwerkt als ik dat wil. Dus als ik mijn paard opricht, heb ik hem langer als wanneer hij lang en laag loopt. Op momenten dat hij prima loopt gooi ik de boel los, zodat het niet meer inwerkt, bij oefeningen waarbij ik weet dat hij de begrenzing nog nodig heeft pak ik hem er weer bij. Andere teugels missen dit voordeel, maar ik ben van mening dat een slofteugel in de verkeerde handen echt heel veel kwaad kan en zal ook niemand aanbevelen om er mee te rijden...