Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Espoir_ schreef:Dan vraag ik me af. Stel je krijgt het voor elkaar om je paard bij je te houden omdat je er een slof aan hebt.. Krijg je het dan ook voor elkaar zonder slof? Want dat is uiteindelijk de kunst! Je bent sterker met slof, maar dan lukt het je op den duur toch ook helemaal niet meer zonder slof.. Lijkt mij dan!
.. In dit geval gaat het puur om kracht! Je kan dan wel naar een slofteugel grijpen, om het op dat moment op te lossen! Maar dan ben je m.i. ronduit verkeerd bezig! Want hoe dan verder, als je er géén slof om hebt hangen! Dan heb je je paard in mijn ogen alleen nóg maar sterker gemaakt en dan ben je zelf echt niks meer! Al moet je inderdaad paardrijden, zónder kracht![pien_2010] schreef:Espoir e.a dan hebben jullie mijn verhaal dus niet begrepen. Juist omdat paard nooit de kans kreeg om aan de kletter te gaan doet hij het dus niet meer. Probeer een paard maar eens af te leren om aan de kletter te gaan als hem dat al een paar keer gelukt is. Je moet hulpmiddelen in het juiste verband zien. Zoals in mijn stukje beschreven is slof drie keer gebruikt en paardje was verder op pinken te rijden (moest gewoon een keer door gepakt worden) en dochter kon hem na een half jaar ook gewoon in het bos rijden. Maar in zijn jonge overmoed had hij dat gewoon even nodig.
Ik krijg buikpijn van een paardje bij ons op stal dat al een hele onderhals aan spieren heeft gekweekt en zijn baasje maar vriendelijk blijven proberen om hem omlaag te krijgen. Als daar toen hij jong was paar keer een slofje was gebruikt was dat beestje al jaren fijn geweest om te rijden. Maar ja dan ben je als ruiter niet goed bezig hé! Want een slof gebruiken is uit de boze volgens velen.
.
Ze gebruikt hem als hulpmiddel voor haarzelf te ontlasten
Snackie schreef:Is met de slof rijden per definitie, naar beneden trekken?
De pessoa doet het zelfde, een paard loopt fijn op de pessoa, en die zit in princiepe op de zelfde manier vast.
Alleen door het bewegen van zijn achterbenen,krijgt hij dus links en rechtsom een ophouding in zijn mond.
Een slof heb je als het goed is, stil in je hand, en je gebruikt hem als het paard omhoog komt met zijn hoofd?
Waardoor hij dus druk krijgt op zijn mond, en besluit dat het beter is om beneden te lopen? Tsja wat is dan dwingen?
In zo'n geval denk ik dat het beter is om een slof in te laten werken, dan hem naar beneden te rammelen met je handen?
JoannevZ schreef:@Focussed: Jammer dat je zo ver weg woont, anders had je me wel eens "les" mogen geven. Het is erg makkelijk te zeggen om je paard van achter naar voor te rijden, maar dan moet je dat wel voor elkaar krijgen. Het is mij bij dit paard nog nooit gelukt. Zou bijna zeggen: probeerd het eens bij mijn paardje.
Espoir_ schreef:Ja en daar doelde ik dus op.. In dit geval gaat het puur om kracht! Je kan dan wel naar een slofteugel grijpen, om het op dat moment op te lossen! Maar dan ben je m.i. ronduit verkeerd bezig! Want hoe dan verder, als je er géén slof om hebt hangen! Dan heb je je paard in mijn ogen alleen nóg maar sterker gemaakt en dan ben je zelf echt niks meer! Al moet je inderdaad paardrijden, zónder kracht!
Dus ik ben het 100 % met jou eens focussed!
) Maar wil er wel meer over weten en onderbouwde discussie is nooit mis
Ik leer graag van de mening van anderen, om mijn eigen ideen daaraan te toetsen. Al moet je wel met heel goede argumenten komen wil ik staken met het gebruik van de slof. Als dit nu eindelijk goede resultaten geeft? Het hele verhaal van onze pony wil ik ook best vertellen als iemand daar interesse in heeft.
Focussed schreef:[pien_2010] schreef:Espoir e.a dan hebben jullie mijn verhaal dus niet begrepen. Juist omdat paard nooit de kans kreeg om aan de kletter te gaan doet hij het dus niet meer. Probeer een paard maar eens af te leren om aan de kletter te gaan als hem dat al een paar keer gelukt is. Je moet hulpmiddelen in het juiste verband zien. Zoals in mijn stukje beschreven is slof drie keer gebruikt en paardje was verder op pinken te rijden (moest gewoon een keer door gepakt worden) en dochter kon hem na een half jaar ook gewoon in het bos rijden. Maar in zijn jonge overmoed had hij dat gewoon even nodig.
Ik krijg buikpijn van een paardje bij ons op stal dat al een hele onderhals aan spieren heeft gekweekt en zijn baasje maar vriendelijk blijven proberen om hem omlaag te krijgen. Als daar toen hij jong was paar keer een slofje was gebruikt was dat beestje al jaren fijn geweest om te rijden. Maar ja dan ben je als ruiter niet goed bezig hé! Want een slof gebruiken is uit de boze volgens velen.
Een paard wordt nooit nagevelijk door het naar beneden te trekken: Iets wat je wel doet met een slof.
Een paard wordt goed nagevelijk omdat het actief is op het achterbeen en de energie/activiteit behoud door te sluiten van voor. Sluiten is iets anders dan het op de rem te trekken.
Een paard kan nooit goed ontspannen als er aan getrokken wordt.
Focussed schreef:Snackie schreef:Is met de slof rijden per definitie, naar beneden trekken?
De pessoa doet het zelfde, een paard loopt fijn op de pessoa, en die zit in princiepe op de zelfde manier vast.
Alleen door het bewegen van zijn achterbenen,krijgt hij dus links en rechtsom een ophouding in zijn mond.
Een slof heb je als het goed is, stil in je hand, en je gebruikt hem als het paard omhoog komt met zijn hoofd?
Waardoor hij dus druk krijgt op zijn mond, en besluit dat het beter is om beneden te lopen? Tsja wat is dan dwingen?
In zo'n geval denk ik dat het beter is om een slof in te laten werken, dan hem naar beneden te rammelen met je handen?
Maar waarom 2 uitersten? Waarom naar beneden rammelen met je handen OF slof.
Want als de slof in werkt trekt hij in de mond naar beneden, dus trekken doet hij hoe je het wendt of keert.
Waarom niet de optie: Van achter naar voor rijden en rustig sluiten zonder "ophoudingen/kneepjes/rammelen" of een hulpteugel van voor.
Focussed schreef:geerke:
Het probleem is dat de ruiters DIE slof gebruiken (iig die ik wel eens met slof zie rijden) zie ik denk ik 7 a 8 van de 10 keer de slof gebruiken als "trekker" ipv begrenzer...