Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
moelly schreef:mijn zus is een keer achterover geklapt met een martingaal, paard steigerde zomaar uit het niets, deed ze wel vaker maar dit keer ging het rijden wel redelijk goed!
kop omhoog en steigeren maar, toen ze merkte dat ze "vast zat" aan een martingaal was het ook gelijk doei martingaal, en lagen ze beide op de grond, het steigeren wordt er dus zéker gevaarlijker op met martingaal.
Bonney4ever schreef:En ga maar gewoon langs de weg met haar. hoe eeerder hoe beter .je bent gek als je de grootste omweg maakt omdat je paard niet verkeersmak is.
Ik had ook een 3 jarige merrie. De eerste dag dat ze bij me was heb ik thuis gerreden. De 2e keer heb ik langs de weg gereden. En dan te bedenken dat ze nog nooit langs de wg is geweest. Ze vond het allemaal doodeng, maar na nog 2 keer vond ze het allemaal heel normaal. Dus denk gewoon ze vind he tniet eng ze moet het leren.
Als de mens niet bang is, heeft het paard ook weinig reden om bang te zijn. Maar een autoweg waar autos 100 km per uur rijden en niet kunnen stoppen of uitwijken indien nodig (en een paard hoeft de kont maar een stap opzij te zetten) is niet de ideale weg om te beginnen met verkeersmak maken. Daarvoor kun je beter een weg kiezen waar men wel kan uitwijken of stoppen.
)
) abeltje_xx schreef:gelukkig heb je goed gelezen
hij word niet tegen het steigeren gebruikt, hij zou bedoeld worden om controle te blijven houden en normaal in te blijven werken in de mond, dus voor de veiligheid als of wanneer ze steigert.
Shawtie schreef:Ik zou het niet doen. Misschien kun je haar beter gewoon rijden waar je haar normaal rijdt, tot ze daar aan gewend is, en je zeker bent dat ze niet meer omhoog gaat komen. Zo snel al een martingaal.. Paard gaat dit uiteindelijk gewend raken en blijven nodig hebben. Hoe meer je er in het begin aan hangt, hoe meer je uiteindelijk zult blijven nodig hebben, lijkt me.
IKbenEllen schreef:Shawtie schreef:Ik zou het niet doen. Misschien kun je haar beter gewoon rijden waar je haar normaal rijdt, tot ze daar aan gewend is, en je zeker bent dat ze niet meer omhoog gaat komen. Zo snel al een martingaal.. Paard gaat dit uiteindelijk gewend raken en blijven nodig hebben. Hoe meer je er in het begin aan hangt, hoe meer je uiteindelijk zult blijven nodig hebben, lijkt me.
Onzin... als je maar afwisselt. Ik rij buiten altijd met, gewoon voor iets meer zekerheid. Binnen heb ik hem nooit om.