Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Inderdaad, en misschien omdat springpaarden hindernissen zien en die soms gek kunnen zijn, dat zij meer getraind worden op niet te schrikken.Citaat:ik denk niet dat het ligt aan dressuur of springen. Het gaat vooral om het karakter van het paard en hoe hij/zij is opgevoed
Leorah schreef:Mijn springgefokte dressuurpaard (euhhh haha) is heter dan mijn dressuurgefokte dressuurpaard (snap je hem nog?). Als we het over pittiger paarden hebben, dan denk ik dat de tuigpaarden (niet zo zeer de friezen e.d. maar echt de kwpn-tuigers) pittiger zijn dan de rijpaarden.. maar tussen spring- en dressuurpaarden, kun je dat denk ik niet zeggen. Wel denk ik dat springpaarden meer "gekkigheid" te zien krijgen waardoor ze er misschien makkelijker aan wennen dan dressuurpaarden.
). Die gevoeligheid wordt er voor een deel ingefokt en voor een deel op getraint. Natuurlijk moet een springer ook goed aan de hulpen staan, maar een dressuurpaard moet op net even wat meer verfijnde hulpen kunnen reageren. Ik denk dat een springpaard anders "heet" is dan een dressuurpaard. Springers zijn wakker met drang naar voren en naar het hout toe, maar over het algemeen redelijk nuchter. Persoonlijk heb ik het idee dat dressuurpaarden, door hun fijngevoeligheid die van ze verwacht wordt, meer een soort van "heetheid" heeft die stressig en daardoor misschien wel wat heftiger oogt/voelt.

Suzanne_18 schreef:Ik denk dat je niet zo zeer over pittiger, maar over sensibeler moet spreken. Dressuurpaarden dienen heel nauw aan de hulpen te staan (als het goed is). Die gevoeligheid wordt er voor een deel ingefokt en voor een deel op getraint. Natuurlijk moet een springer ook goed aan de hulpen staan, maar een dressuurpaard moet op net even wat meer verfijnde hulpen kunnen reageren. Ik denk dat een springpaard anders "heet" is dan een dressuurpaard. Springers zijn wakker met drang naar voren en naar het hout toe, maar over het algemeen redelijk nuchter. Persoonlijk heb ik het idee dat dressuurpaarden, door hun fijngevoeligheid die van ze verwacht wordt, meer een soort van "heetheid" heeft die stressig en daardoor misschien wel wat heftiger oogt/voelt.
Ok, dat was mijn theorie
Cassidy schreef:Suzanne_18 schreef:Ik denk dat je niet zo zeer over pittiger, maar over sensibeler moet spreken. Dressuurpaarden dienen heel nauw aan de hulpen te staan (als het goed is). Die gevoeligheid wordt er voor een deel ingefokt en voor een deel op getraint. Natuurlijk moet een springer ook goed aan de hulpen staan, maar een dressuurpaard moet op net even wat meer verfijnde hulpen kunnen reageren. Ik denk dat een springpaard anders "heet" is dan een dressuurpaard. Springers zijn wakker met drang naar voren en naar het hout toe, maar over het algemeen redelijk nuchter. Persoonlijk heb ik het idee dat dressuurpaarden, door hun fijngevoeligheid die van ze verwacht wordt, meer een soort van "heetheid" heeft die stressig en daardoor misschien wel wat heftiger oogt/voelt.
Ok, dat was mijn theorie
En is die heetheid erin getraind of genetisch bepaald? Ook een dressuurpaard kan gevoelig aan de hulpen staan zonder meteen stijf te staan van de Adrenaline. Die Adrenalinepiek willen de dressuurruiters juist vaak omdat ze dan net dat beetje meer beweging krijgen.
Piebe_Post schreef:Het slaat werkelijk nergens op. Het verschil tussen en spring- en een dressuurpaard is de bouw. En zelfs daarover verschillen de meningen. Want soms zijn paarden springefokt en dan zijn ze super in de dressuur. Het is maar net waar je ze voor traint.
En hoe bepaal je sowieso of je paard pit heeft of niet? Als ik een 'van nature rustig paard' een maand stilzet in stal en veel haver voer, en k haal er hem dan weer uit en ga ik gelijk opzitten in de bak, wat denk je dat er gebeurd? Heeft mijn paard dan pit? Ik vind dat altijd gevaarlijke uitspraken over een paard. Heel veel mensen zeggen: ja mijn paard is heel dominant, alleen dat klopt niet.
Je hebt extraverte paarden en introverte paarden. Bij de extraverte is heel makkelijk emotie op te wekken, bij de introverte wat minder. Dat is allemaal wetenschappelijk vastgesteld door middel van hartslag en hoeveel cortisol wordt aangemaakt.
Oftewel: de uitspraak dat dressuurpaarden pittiger zijn slaat om meerdere redenen nergens op.
Connie_ schreef:Nee ben ik het totaal niet mee eens, dressuurpaarden moeten wat pittiger op de hulpen reageren maar daarintegen kunnen springpaarden hun pittigheid meer 'uiten' en moeten dressuurpaarden het weer meer inhouden. Denk dat het meer ligt aan het ras en hoe het paard zelf gereden wordt.