Dressuurpaarden zijn pittiger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:45

dressuur paarden zijn niet pittiger alleen de echte dressuurpaarden van jazz ofzo die zijn echt van die schrikkkende weetjewel van de wedstrijden die snel wegschieten ofzo.
maaar de springpaarden zijn ook soms heeel pitttig ik heb zoo veel pittige springpaarden gezien dus het klopt niet helemaal denk ik hihi

Evelotje

Re: Dressuurpaarden zijn pittiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:44

ik denk niet dat het ligt aan dressuur of springen. Het gaat vooral om het karakter van het paard en hoe hij/zij is opgevoed.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:00

Citaat:
ik denk niet dat het ligt aan dressuur of springen. Het gaat vooral om het karakter van het paard en hoe hij/zij is opgevoed
Inderdaad, en misschien omdat springpaarden hindernissen zien en die soms gek kunnen zijn, dat zij meer getraind worden op niet te schrikken.
Ik denk dat het een kwestie is van training. Als je alleen maar rondjes in de binnenbak rijdt en nooit iets anders schrikt je paard zich kapot van mensen met een paraplu oid. Als je oefent met vanalles en bv veel, ook over straat buitenrijdt, krijg je een paard dat veel normaal vindt. Dan maakt het niet uit of ie nou dressuurgefokt of springgefokt is.

Tsjebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:02

ik vind het maar een rare stelling...

het is eigenlijk vooral karakter

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:04

Leorah schreef:
Mijn springgefokte dressuurpaard (euhhh haha) is heter dan mijn dressuurgefokte dressuurpaard (snap je hem nog?). Als we het over pittiger paarden hebben, dan denk ik dat de tuigpaarden (niet zo zeer de friezen e.d. maar echt de kwpn-tuigers) pittiger zijn dan de rijpaarden.. maar tussen spring- en dressuurpaarden, kun je dat denk ik niet zeggen. Wel denk ik dat springpaarden meer "gekkigheid" te zien krijgen waardoor ze er misschien makkelijker aan wennen dan dressuurpaarden.

Tuigpaarden pittig? laat me niet lachen hahaha

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:42

Dat maakt volgens mij grof gezegd geen hol uit.
Het ligt aan het karakter en aan het paard, hoeveel 'pit' hij heeft of nodig zal hebben.

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:14

ligt erg aan het paard zelf lijkt me. Ik ken hele rustige dressuurpaarden, maar ook hele drukke. dit geldt ook voor de springpaarden!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:28

Ik vind juist dat springpaarden pittiger zijn dan dressuur paarden.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:02

Ik denk dat je niet zo zeer over pittiger, maar over sensibeler moet spreken. Dressuurpaarden dienen heel nauw aan de hulpen te staan (als het goed is ;) ). Die gevoeligheid wordt er voor een deel ingefokt en voor een deel op getraint. Natuurlijk moet een springer ook goed aan de hulpen staan, maar een dressuurpaard moet op net even wat meer verfijnde hulpen kunnen reageren. Ik denk dat een springpaard anders "heet" is dan een dressuurpaard. Springers zijn wakker met drang naar voren en naar het hout toe, maar over het algemeen redelijk nuchter. Persoonlijk heb ik het idee dat dressuurpaarden, door hun fijngevoeligheid die van ze verwacht wordt, meer een soort van "heetheid" heeft die stressig en daardoor misschien wel wat heftiger oogt/voelt.

Ok, dat was mijn theorie :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:28

Suzanne_18 schreef:
Ik denk dat je niet zo zeer over pittiger, maar over sensibeler moet spreken. Dressuurpaarden dienen heel nauw aan de hulpen te staan (als het goed is ;) ). Die gevoeligheid wordt er voor een deel ingefokt en voor een deel op getraint. Natuurlijk moet een springer ook goed aan de hulpen staan, maar een dressuurpaard moet op net even wat meer verfijnde hulpen kunnen reageren. Ik denk dat een springpaard anders "heet" is dan een dressuurpaard. Springers zijn wakker met drang naar voren en naar het hout toe, maar over het algemeen redelijk nuchter. Persoonlijk heb ik het idee dat dressuurpaarden, door hun fijngevoeligheid die van ze verwacht wordt, meer een soort van "heetheid" heeft die stressig en daardoor misschien wel wat heftiger oogt/voelt.

En is die heetheid erin getraind of genetisch bepaald? Ook een dressuurpaard kan gevoelig aan de hulpen staan zonder meteen stijf te staan van de Adrenaline. Die Adrenalinepiek willen de dressuurruiters juist vaak omdat ze dan net dat beetje meer beweging krijgen.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:41

Cassidy schreef:
Suzanne_18 schreef:

En is die heetheid erin getraind of genetisch bepaald? Ook een dressuurpaard kan gevoelig aan de hulpen staan zonder meteen stijf te staan van de Adrenaline. Die Adrenalinepiek willen de dressuurruiters juist vaak omdat ze dan net dat beetje meer beweging krijgen.

Beiden. En zoals ik in de eerste zin al zei van m'n vorige berichtje, ik denk dat je niet zo zeer over heetheid, maar over senibiliteit moet spreken. Een sensibel paard is vaak gewoon wat heftiger dan een nuchter dier. Die sensibiliteit wordt, tot op zekere hoogte natuurlijk, van een dressuurpaard verlangt omdat het dier op steeds meer verfijnde hulpen moet gaan reageren.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:19

Piebe_Post schreef:
Het slaat werkelijk nergens op. Het verschil tussen en spring- en een dressuurpaard is de bouw. En zelfs daarover verschillen de meningen. Want soms zijn paarden springefokt en dan zijn ze super in de dressuur. Het is maar net waar je ze voor traint.

En hoe bepaal je sowieso of je paard pit heeft of niet? Als ik een 'van nature rustig paard' een maand stilzet in stal en veel haver voer, en k haal er hem dan weer uit en ga ik gelijk opzitten in de bak, wat denk je dat er gebeurd? Heeft mijn paard dan pit? Ik vind dat altijd gevaarlijke uitspraken over een paard. Heel veel mensen zeggen: ja mijn paard is heel dominant, alleen dat klopt niet.
Je hebt extraverte paarden en introverte paarden. Bij de extraverte is heel makkelijk emotie op te wekken, bij de introverte wat minder. Dat is allemaal wetenschappelijk vastgesteld door middel van hartslag en hoeveel cortisol wordt aangemaakt.

Oftewel: de uitspraak dat dressuurpaarden pittiger zijn slaat om meerdere redenen nergens op.

Ik denk dat wanneer je over extraverte paarden spreekt je hier de tuigpaarden/Hackneys/Amerikaanse showpaarden onder moet scharen. Deze worden hierop geselecteerd.
Met dit soort paarden dressuurrijden is niet eenvoudig. Ik vind dressuur- en springpaarden over het algemeen introvertere paarden. De dressuurpaarden zijn schrikachtiger/sensibeler.

Overigens heb ik door de kruising (dressuur x tuig) een sensibele extraverte merrie. Wordt je heel erg blij van :\

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:28

Nee ben ik het totaal niet mee eens, dressuurpaarden moeten wat pittiger op de hulpen reageren maar daarintegen kunnen springpaarden hun pittigheid meer 'uiten' en moeten dressuurpaarden het weer meer inhouden. Denk dat het meer ligt aan het ras en hoe het paard zelf gereden wordt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:11

Indd!
Maar dat is denk niet waar dat dressuurpaarden meer pit hebben, Och, Ik ken zat paarden die dressuur met gemak doen en springen juist heel veel moeite voor nodig hebben :')

Seraphim schreef:
En een paard hoeft geen pit te hebben om over 1.50m te kunnen springen? Beetje raar argument...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:11

Mee eens :j _/-\o_
Connie_ schreef:
Nee ben ik het totaal niet mee eens, dressuurpaarden moeten wat pittiger op de hulpen reageren maar daarintegen kunnen springpaarden hun pittigheid meer 'uiten' en moeten dressuurpaarden het weer meer inhouden. Denk dat het meer ligt aan het ras en hoe het paard zelf gereden wordt.

Zombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:52

Onzin natuurlijk. Dit is dezelfde discussie als "alle Italiaanse mannen hebben een snor".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:55

Idd :')

Overigens ben ik dol op extraverte paarden (en extraverte honden) maar dat is zo offtopic..... :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:33

En trouwens, Ik dacht altijd dat karakter of ras het meest over het paard te zeggen had? :?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:38

Kolder naar mijn idee.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:07

Wij hebben hebben vier merries met precies de zelfde, dressuur, afstamming. Hun moeder en vader zijn de zelfde ouders.
Ze zijn echter alle vier verschillend. Het is het karakter, wat hun "heetheid" bepaald.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:20

Kijk eens bij het losrijden voor de klasse Z. Ik zie daar toch meer paarden die even aangetrapt moeten worden dan dat ik echt hete paarden zie.