Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Re: Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:56

Voor een echte kenner is het niet een ja of nee kwestie, die kijkt zo haarscherp naar het paard, dat hij echt wel kan zien of het paard zich door het lichaam op de achterhand draagt, of dat het maar zo lijkt.

CalishaAmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:59

luve_rozes schreef:
krln schreef:
Ik denk niet dat die paarden wat te klagen hebben hoor, worden optimaal verzorgd en het zijn paarden! Heb niet het idee dat ze er allemaal niet tegen kunnen.. Ze zijn er een beetje voor gemaakt! ;)

Heh? Zou je deze opmerking me kunnen uitleggen?

Mij ook?
Paarden zijn zoiezo niet gemaakt om op te rijden.
Dat is alvast punt 1.

Het zijn paarden ja, dieren met gevoel en emoties, zij het beperkter dan de mens.
Wanneer jij elke dag in een verkeerde houding loopt, krijg jij ook last van je lijf.
Sterker nog, ik heb last van een s vormige ruggegraat, en ga dus heel snel een verkeerde houding aannemen.
Geloof mij nou maar dat het echt pijn doet.

Nog even van verder boven..
De moderne ''rijkunst'' vind ik 3 maal niks.
Nederland heeft een nieuwe manier van rijden, en er zijn nog maar zeer weinig paarden die echt nagefelijk zijn, die niet in een houding zijn gezet.
Iedereen wil maar zo snel mogelijk zo hoog mogelijk, dat gaat gewoon niet.
Wanneer jij besluit dat je de tour de france wilt gaan fietsen ( even terwege dat dit ook weer niet zomaar gaat ), ga jij dan 2 maanden trainen, en dan vollop de race uitfietsen?
Spieren trainen heeft tijd nodig.
Na zo'n 6 weken ( gemiddeld ) beginnen de spieren te ontwikkelen ( vanaf de dag dat je dus begint met trainen. ).
Laten we zeggen dat je na 2 maanden net aan je conditie hebt verbetert.
Dit soort dingen kosten jaren van training.
Zo ook bij een paard.

De gemiddelde leeftijd van paarden die komen te overlijden, ligt in Nederland op 5.
Waarom? Veelal paarden die kapot getraind worden, en dan nergens meer goed voor zijn.

Is dit nou wat wij zo graag willen bereiken?
Gaan we daarom op een paard zitten?

Ik vind het zeer triest zoals het op dit moment in Nederland gaat.
En we kunnen wel klagen over het achterbeen van de duitse paarden, maar de duitsters rijden op het moment wel veelal stukken fijner dan wij zelf in Nederland.
En ik heb liever een talentloos paard dat knap gereden word, dan een Totilas waar zo'n halve zool op zit te kl*ten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:03

Professor persoonlijk ben ik van mening dat het niet vlug goed is bij je, nogmaals perfectie besstaat niet, maar je kan er wel naar streven :)
Echter moet dit wel realistisch en haalbaar zijn en dat is puur kijken naar de capaciteiten van het paard en de ruiter...de methode en tijdsbestek waarop kan men van mening verschillen.
Mi is het tijdsbestek ook weer afhankelijk van de capaciteiten van zowel paard als ruiter en de combinatie die ze vormen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:06

Ik vind het gezeur. Dat rijden van de Pavo cup duurt geen uren. En deze paarden worden thuis gewoon getraind. Ook over de rug en laag en los. Het is echt een misverstand dat bij jonge paarden dit de enige manier van goed rijden is. Bij sommige paarden is het zelfs helemaal niet handig om ze zo laag te rijden. En hoe lopen ze dan in het land? Altijd met hun hoofd laag? Bij mijn weten alleen tijdens het grazen. Zo gauw een paard gaat lopen of rennen, rent hij niet over de rug en los en met zijn hoofd laag.
Als je de training aflost door te gymnastiseren en gewoon te rijden, is er niets aan de hand.
De meeste ruiters rijden hun paarden juist veel te laag en op de voorhand. Ze denken dan dat ze over de rug en laag rijden, maar dat is niet zo. Ook dat is namelijk erg moeilijk. Om een paard sterk te krijgen, moet hij ook opgericht kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 31-03-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:07

Ik mis in dit topic wat plaatjes van jonge paarden die dan volgens sommige mensen in de valse knik lopen en die door ander mensen juist gezien worden als toppertjes?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:11

Tulandro schreef:
Ik mis in dit topic wat plaatjes van jonge paarden die dan volgens sommige mensen in de valse knik lopen en die door ander mensen juist gezien worden als toppertjes?

foto's begin daar aub niet aan, dat is altijd een momentopname en er zijn altijd slechte kiekjes te vinden :')

Er is wel een filmpje geplaatst van een voorbeeldpaard (4 jarige) dat geeft een realistischer beeld.....

Verder deel ik de mening van Johanna59, zoals aangegeven in mijn eerdere posts vind ik het ook gepiep :+

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:17

CalishaAmira, gemiddelde leeftijd dat een paard komt te overlijden 5, tuurlijk ;)

En nee , de tour de france fiets je niet uit met 2 maanden training. Nu is het al niet de beste vergelijking omdat wielrennen een duursport is en Dressuur meer te vergelijken is met krachtspiert/Gym.
Doel van Dressuren is sterker maken en Gymnastiseren van het paard. Ben het met je eens dat de amateurs te snel willen, maar je komt niet aan de top zonder sterker maken en Gymnastiseren. Die 'kl**tzak' Edward, weet donders goed waar die mee bezig is en heeft een paard geestelijk als lichamelijk dus op 8 jarige leeftijd al weten te klaarstomen voor GP. Dit was hem echt niet gelukt als hij de basis principes vergeten was!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:27

Johanna59 schreef:
Ik vind het gezeur. Dat rijden van de Pavo cup duurt geen uren. En deze paarden worden thuis gewoon getraind. Ook over de rug en laag en los. Het is echt een misverstand dat bij jonge paarden dit de enige manier van goed rijden is. Bij sommige paarden is het zelfs helemaal niet handig om ze zo laag te rijden. En hoe lopen ze dan in het land? Altijd met hun hoofd laag? Bij mijn weten alleen tijdens het grazen. Zo gauw een paard gaat lopen of rennen, rent hij niet over de rug en los en met zijn hoofd laag.
Als je de training aflost door te gymnastiseren en gewoon te rijden, is er niets aan de hand.
De meeste ruiters rijden hun paarden juist veel te laag en op de voorhand. Ze denken dan dat ze over de rug en laag rijden, maar dat is niet zo. Ook dat is namelijk erg moeilijk. Om een paard sterk te krijgen, moet hij ook opgericht kunnen lopen.

Je vergelijkt een situatie van een paard op het land, met een paard, belast met een ruiter. Dat zijn twee verschillende dingen. En dat er ruiters zijn die fout laag rijden, en daarbij niet over de rug, zal vast kloppen. Net zoals heel veel ruiters dus fout opgericht rijden, zonder gebruik van de rug.

Punt is, en dat is al jaren zo, dat dierenliefde verandert, zodra er geld in het spel komt. Dan staat aanzien, in wat voor vorm dan ook, voorop. Dan wil het gros van de eigenaren, toch hun paard aan de top zien, en hoe, dat interesseert ze niet. Zoals 1 van die mensen ooit tegen me zei; rond de tijd dat ie kapot is, is ie allang verkocht.

Iedereen weet, dat het bekken van een paard, rond zijn 4e levensjaar sluit, en dat je dan heel rustig, heel rustig aan, wat meer kunt gaan vragen. Maar dat kost tijd, en tijd kost geld. En paarden praten toch niet. Tenminste, ze doen het wel, maar je moet een goed verstaander zijn.

Bepaalde mensen hier, gaan met de bombarie mensen om, die al dan niet lopen te pochen in de stallen. En tsja, als je maar lang genoeg met een bepaalt soort omgaat, ga je, afhankelijk van je eigen zelfverzekerdheid, vanzelf geloven. En is de rest maar alternatief gepiep.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:39

luve_rozes schreef:
Bepaalde mensen hier, gaan met de bombarie mensen om, die al dan niet lopen te pochen in de stallen. En tsja, als je maar lang genoeg met een bepaalt soort omgaat, ga je, afhankelijk van je eigen zelfverzekerdheid, vanzelf geloven. En is de rest maar alternatief gepiep.

ik hoop niet dat dat op mij slaat want dat is echt een insinuatie pur sang :o

Ik sta op een stal met allemaal recreatieruiters, waarvan meerendeel haflingers en kinderen :D tja die spelen wel eens anky of edward :+

En een echte fanatieke wedstrijdruiter ben ik niet en mijn paard is een afgekeurd slachtpaard (wobbler gradatie 4) :=

dus die mensen waar jij het over hebt tref ik niet ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:43

Tulandro schreef:

Chinook, wordt in 2011 vier jaar

Afbeelding

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:49

luve_rozes schreef:
Johanna59 schreef:

Je vergelijkt een situatie van een paard op het land, met een paard, belast met een ruiter. Dat zijn twee verschillende dingen. En dat er ruiters zijn die fout laag rijden, en daarbij niet over de rug, zal vast kloppen. Net zoals heel veel ruiters dus fout opgericht rijden, zonder gebruik van de rug.

Punt is, en dat is al jaren zo, dat dierenliefde verandert, zodra er geld in het spel komt. Dan staat aanzien, in wat voor vorm dan ook, voorop. Dan wil het gros van de eigenaren, toch hun paard aan de top zien, en hoe, dat interesseert ze niet. Zoals 1 van die mensen ooit tegen me zei; rond de tijd dat ie kapot is, is ie allang verkocht.

Iedereen weet, dat het bekken van een paard, rond zijn 4e levensjaar sluit, en dat je dan heel rustig, heel rustig aan, wat meer kunt gaan vragen. Maar dat kost tijd, en tijd kost geld. En paarden praten toch niet. Tenminste, ze doen het wel, maar je moet een goed verstaander zijn.

Er is een verschil tussen oprichting en oprichting. De paarden die de Pavo cup lopen lopen anders opgericht, als een paard dat al jaren getraind is en op niveau loopt. Maar iedere echte paardenkenner, kan dat zien.
Ze worden toch ook nog niet verzameld. Deze paarden worden juist voorwaarts gereden. Voor de oprichting op niveau, moet je je paard toch op een andere manier voor elkaar hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:52

Zooist die was op die foto wel pas 3 hè en em staat er nu niet bepaald bekend om ze veel lucht te geven van voor :o

3 jarige kan gewoonweg nog niet op het achterbeen komen en lopen met een juiste oprichting en aanleuning :D

De eerste die dit wel voor elkaar krijgt is eeuwig mijn held :')

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:58

Hier 3 of 4 jaar
Afbeelding

Hier 3 of 4 jaar
Afbeelding

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:59

[/quote]
Er is een verschil tussen oprichting en oprichting. De paarden die de Pavo cup lopen lopen anders opgericht, als een paard dat al jaren getraind is en op niveau loopt. Maar iedere echte paardenkenner, kan dat zien.
Ze worden toch ook nog niet verzameld. Deze paarden worden juist voorwaarts gereden. Voor de oprichting op niveau, moet je je paard toch op een andere manier voor elkaar hebben.[/quote]

Dus zie je paarden met een foute oprichting, met een gespannen bovenlijn , die boven tempo lopen. En omdat 'men' dat gewoon vind, is het acceptabel. Ik zie ergens wel waarom ze het zien willen. Het 'lijkt al wat. Maar zie het voordeel voor het paard niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:06

tja voordelen voor het paard hoe moet ik dat zien?...dan moet je mi er helemaal niet op gaan zitten en fijn in de wei laten grazen :D

luve_rozes die paarden worden echt niet continu 7 dagen per week een uur aan stuk in de oprichting gereden hoor :')

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:07

listiglistje schreef:
Zooist die was op die foto wel pas 3 hè en em staat er nu niet bepaald bekend om ze veel lucht te geven van voor :o

3 jarige kan gewoonweg nog niet op het achterbeen komen en lopen met een juiste oprichting en aanleuning :D

Maar dit is nu wel precies waar het om gaat. Deze amazone is een "succesvolle" subtopper. Maar is zij het voorbeeld?! Zeg het maar! Voor velen wel en dit wordt ook weer gecopieërd. En zo wordt het ook "verkondigd" door onze Ned. top!
Deze manier van rijden is precies wat we overal op de wedstrijden zien: achterover hangend in een stoelzit, alleen de armleuningen ontbreken nog. Dit staat gelijk aan REMzit. Paarden kúnnen niet voorwaarts!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:09

Ik denk dat een deel van de mensen die hier nogal streng tegen zijn er ook niet zo goed tegen kan dat er jonge paarden zijn die al zo kunnen lopen. Ik bedoel, het is nooit echt leuk om te zien hoeveel talent anderen wel niet hebben..

Ik zelf zie er geen probleem in, dit zijn wel de paarden die in de topsport lopen of gaan lopen dus zoveel verkeerd zullen de ruiters wel niet doen ;)

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:11

Maar het is ook niet voor niets dat de topdressuurpaarden met 17 jaar al met pensioen moeten!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:11

superlise schreef:
Ik denk dat een deel van de mensen die hier nogal streng tegen zijn er ook niet zo goed tegen kan dat er jonge paarden zijn die al zo kunnen lopen. Ik bedoel, het is nooit echt leuk om te zien hoeveel talent anderen wel niet hebben..

Ik zelf zie er geen probleem in, dit zijn wel de paarden die in de topsport lopen of gaan lopen dus zoveel verkeerd zullen de ruiters wel niet doen ;)

Dat zegt dan alles over jouw kennis en kunde...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:12

murphy102 schreef:
listiglistje schreef:

Maar dit is nu wel precies waar het om gaat. Deze amazone is een "succesvolle" subtopper. Maar is zij het voorbeeld?! Zeg het maar! Voor velen wel en dit wordt ook weer gecopieërd. En zo wordt het ook "verkondigd" door onze Ned. top!
Deze manier van rijden is precies wat we overal op de wedstrijden zien: achterover hangend in een stoelzit, alleen de armleuningen ontbreken nog. Dit staat gelijk aan REMzit. Paarden kúnnen niet voorwaarts!

ja maar als mijn buurvrouw in de sloot springt, spring ik er toch ook niet achterna :+

kom zeg...wel heel makkelijk om zo te redeneren en er vanuit gaan dat iedereen als kuddedieren elkaar achterna loopt }:0

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:14

Nojoukus schreef:
Maar het is ook niet voor niets dat de topdressuurpaarden met 17 jaar al met pensioen moeten!

teruggetrokken uit de wedstrijdsport bedoel je :) dat is wat anders als pensioen, die worden thuis of elders echt nog wel gereden hoor :j

Je kunt van een 65+ toch ook niet verwachten dat ie een hele marathon in 1 uur loopt :') op een gegeven moment is de koek op als topsporter...

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:23

Suzanne F. schreef:
Er zijn echt jonge paarden die uit zichzelf al in een prachtige balans lopen, van zichzelf opwaarts zijn gebouwd met een goede hals- en romprichting en dus veel zelfhouding hebben. Dan praat je niet over oprichting maar een natuurlijke balans. Die paarden lopen uit zichzelf al prachtig bergop.

Ik heb zelf een 4 jr duitser(jaja ze zijn er wel) die zo loopt .
Rij ik drie keer in de week 20 min.
Heeft van zichzelf heel veel houding en balans hoef ik niets aan te prikken heerlijk.
Mag finale lopen van de efo competitie.
Kon ik met twee vingers rond sturen.
De geprikte stonden overigens wel bovenaan.

En daarbij ben ik het er wel gedeeltelijk mee eens dat ze dat beeld wel er graag zien bij dat jonge spul.
Maar de echte proffesionels vinden het toch wel heel belangrijk om de paarden heel te houden en ook weten die vaak wel waar ze mee bezig zijn.
Ik denk dat de mensen die het na proberen te doen veel meer schade aanrichten en die zijn er heeeel veel.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:30

Hoe oud denk je, dat paarden zijn, die klassiek gereden worden , LL? 17 jaar, de koek op?? Die lopen nog op niveau met 25 jaar. En ja, wat nadoen betreft, zo werkt het wel, men ziet een plaatje, filmpje, wellicht prachtige commentaren, wie denkt nu niet dat het dan NIET goed is?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:34

Worden die nog gestart dan op die leeftijd? :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:37

Wikipedia, Spaanse Rijschool:

Als jonge hengsten met 5 jaar worden aangewezen voor gebruik in de Hofreitschule, staat hen een lange opleidingstijd te wachten. Pas na zo'n 8 jaar (plm. 13 jaar oud) bereiken ze het hoogste niveau, waarna een jarenlange verfijning en verbetering plaatsvindt. Door de zorgvuldige opbouw kan een paard lang mee: hengsten van 25 in de rijschool zijn geen uitzondering. Alleen de hengsten met de beste prestaties en afstamming mogen op oudere leeftijd terug naar de stoeterij in Piber om als dekhengst te dienen