zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:36

Ik rijd met zweep om hem te corrigeren ;)

ik tik nooit met de zweep op de kont (tenzij hij dus ook echt niet vooruit gaat, ook al is dit nooit het geval) maar achter mijn hak ;)

dit is om mijn hulp nog meer te verfijnen ;)

een zweep word dus ook wel gebruikt om het paard af te straffen.. dit is dus niet de bedoeling..

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:38

Ik rijd aangespannen, en gebruik de zweep zowel om te straffen als te corrigeren, danwel mijn hulp te versterken.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:40

Als je dat ding met verstand kunt gebruiken is er niks aan de hand.
Ik zie mijn zweep als aanwijsstok :)
een mini tikje op z'n kont kan net iets meer activeren enz.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:47

owja ik gebruik het zweepje ook bij vrijheidsdressuur :+ maar dat zal hierbij wel niet tellen :=

Brandonloena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:49

Een corrigerende/consequente tik is niets mis mee, je paard afslaan echter wel.
Een zweep is dus ook niet zielig mits je hem goed gebruikt.

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:48

Je corrigeerd met zweep als je paard niet reageerd op het been

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:50

Het ligt eraan hoe je de zweep gebruikt;
als hulp of als straf./

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:53

Ik zie vaker mensen niet goed omgaan met sporen dan een zweep...

Ik gebruik een zweep als consequente hulp voor netjes aan het been rijden. En ja, soms ook corrigerend.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:29

Ik vind een zweep best kunnen! Ook als je paard bijvoorbeeld een keer stopt met springe, dan mag hij best een paar klappen hebben hij moet weten dat hij er altijd over moet!

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:12

Ik ken ook iemand die absoluut niet met zweep wou rijden omdat dit zielig zou zijn.
Zelf vind ik dit totaal niet, als je er gewoon normaal mee om gaat dan is het gewoon even een extra hulp die bij sommige paarden erg handig is.

brenda0509

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:23

een tikje kan geen kwaad.. maar opletten hoe je het doet en hoevaak!...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:59

In welke mate de zweep gebruikt wordt en wanneer maakt voor mij heel veel uit. Als ik duidelijk probeer om mijn paard bijvoorbeeld voorwaarts te maken en ze reageert niet, dan krijgt ze een zacht tikje. Meer zo van 'hè, let je wel even op?' maar ik zie ook wel eens mensen die gewoon boos zijn en de striemen op de achterhand slaan.. ;(

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:05

Een zweep mag nooit als straf middel gebruikt worden, daar is hij trouwens ook niet voor bedacht.
Hij is een verlenging voor het gene waar je iets meer wil , dus een verlening van jou arm of been om die hulp beter op de juiste plek te geven.
Als je hem wil gebruiken om je paard vooruit te slaan of te straffen dan kun je hem beter even achter slot en grendel doen totdat je weet hoe je wel je paard kan leiden/rijden.
Dat geld eigenlijk ook voor het bit en sporen.
Het zijn middelen om je hulpen te verfijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:54

Onder het zadel is het een verlenging van je arm idd.

Maar ik heb er ook weleens een brutaal paard een tik mee gegeven, toen meneer niet wou dat ik "zijn" merrie meenam...... en toen was het echt wél een strafmiddel.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:59

Wat vinden jullie er dan van als mensen de zweep gebruiken om de achterhand te activeren? dus een heel rondje lang bij elke pas een tik geven.
Zelf kan ik me hier erg aan storen. Mijn paard ook. Ze heeft door manegeverleden een zwepentrauma en vliegt dan behoorlijk de bak door. (ik bedoel dus als anderen dit doen, zelf doe ik het niet.

Als een paard je bedreigt vind ik dat er niets mis is met de zweep als straf. Ook als verlengstuk heb ik er niets tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:03

Heeft ook geen nut, vind ik net zoiets als bij elke pas been geven.
Je moet imo cruise-control op je paard zetten: je geeft been, en dan moet hij ook in die gang en in dat tempo blijven. Je kunt wel een keer achter je kuit tikken om de achterhand er meer bij te krijgen, maar als dat continu nodig is, doe je gewoon structureel iets verkeerd. 1 of 2 keer moet echt genoeg zijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:06

Eens met Yamcha. Eventueel met wijken zou het misschien kunnen om even de achterhand aan te raken met de zweep ofzo. Sowieso vind ik het een slechte zaak als de achterhand 'geactiveerd' moet worden op die manier, als je die niet 'activeert' sleept die er dan gewoon achteraan of zo? :Y)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:07

Neehoor, dat niet. Althans, bij de mensen bij wie ik het zag, zag ik neit eens verschil met die zweep. :+

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:13

Voordat je temt, is het wel handig om te kijken hoe lang een topic is, en hoe lang het loopt, denk je niet? ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:17

Ik laat dit topic open. Ik vind rijtechnisch een zweep gebruiken iets heel anders als waar het in het andere aangehaalde topic over gaat :-)

Daarnaast loopt dit topic ondertussen ook al twee weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:19

Thank you Apple!!!!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:28

Yamcha schreef:
Voordat je temt, is het wel handig om te kijken hoe lang een topic is, en hoe lang het loopt, denk je niet? ;)

O sorry, niet gezien.
Maar je kan het topic als nog doorlezen want er komen de zelfde dingen naar voren. :)

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:28

StarAnna schreef:
Als een zweep juist gebruikt wordt heb ik hier geen enkel probleem mee (gebruik hem zelf ook),
een zweep dient echter om te corrigeren met een licht tikje en NOOIT maar dan ook
NOOIT OF TE NIMMER om te slaan.

Als vergelijking het volgende:
Een mes dient om te snijden of te smeren maar je kan dit ook op de verkeerde manier
gebruiken en er iemand mee vermoorden, dit gewoon even ter illustratie ;) :D

Daar ben ik het niet mee eens, onze jongste in ontzettend dominant en met het loswerken bleef ze slaan, en dan bedoel ik niet met haar benen gooien uit ongenoegen maar slaan om te raken. geprobeert dit op de lossen door haar dominant weg te sturen maar dit had 0 effect en ze bleef maar komen. uiteindelijk terug naar de basis. wat doet een dominante merrie in de kudde als een jong paard haar komt slaan? precies, kei hard terugslaan.

het probleem is met zwepen dat mensen het als wapen gebruiken of als alertmaker i.p.v. een verlengstuk van jezelf. als je je paard een tik geeft omdat ie niet voorwaarts is voor je been is niet meer of minder als hem alert maken door iets wat niet prettig is. dus wat is je definitie van zielig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:32

TinekeHorses schreef:
Yamcha schreef:

O sorry, niet gezien.
Maar je kan het topic als nog doorlezen want er komen de zelfde dingen naar voren. :)

Doe ik ook wel, vind het heus interessant :)