paard nageeflijk rijden in het bos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:34

Ben ik het wel mee eens, kleinvosje maar bij het ene paard is dat makkelijker te bereiken dan met de ander. Ik heb een paard verzorgd die sowieso netjes op 4 benen liep ipv pal op de voorhand en uit zichzelf mijn hand opzocht. Ik heb ook paarden gereden die hier iets minder makkelijk in zijn en dan ben ik wat strenger en rij ik ze ook weleens echt rond. Dit is eigenlijk vooral met de manegepaarden omdat die anders zo stug zijn dat ze bijna niet uit te zitten zijn.

kleinvosje

Re: paard nageeflijk rijden in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:37

Maar daar gaat het hier niet over DS, het gaat over buitenrijden en nageeflijkheid. Ik heb het idee dat TS bedoelt dat ze haar paard inh et bos wel of niet aan de teugel rijdt, met de neus op de loodlijn dus. Dat is iets anders dan nageeflijkheid.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:39

paardengek_8 schreef:
Het ligt er dan wel aan hoe je die nageefelijkheid verkrijgt :) als je sommige mensen ziet trekken kan dat nooit ontspannend zijn
stef schreef:
toch leuk dat mensen roepen: Buitenrit is voor de ontspanning, terwijl nageeflijkheid juist een gevolg van ontspanning is :?

Een paard wat in een krul getrokken wordt is niet nageeflijk, das iets heel anders :j

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:40

Ik doe gewoon een lang teugetje en dan strekt hij zijn hals zegmaar.

Als die iets eng vindt loopt hij opgericht en gaat dansen :Y)
Op een drukkere weg neem ik wel me teugels wat meer aan om contact te bewaren.

Maar als mijn paard ontspannen is dan loopt hij nagevelijk...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:43

Mijn pony laat ik, als hij ontspannen is, gewoon lekker met een lang teugeltje lopen,
lekker met de neus omlaag dus :D
als we een stuk gaan draven of rustig galoperen, valt hij gelijk in de hand eigenlijk,
vooral omdat hij in het bos wat loperiger is.
Als we echt gaan gassen mag de neus natuurlijk lekker naar voren :))

maar over het algemeen dressuur ik dus ook lekker in het bos,
want als ik iets van hem vraag, moet hij ook luisteren, bos of niet :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:45

Ik rijd mijn pony in het bos laag, omdat ze dan meer haar gedachte bij mij is en minder snel schrikt van vogels die ineens uit de struiken opvliegen :)

Verder is laag beter dan sterrenkijken, ook in het bos, dus gewoon lekker naar beneden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:49

Ik rijd mn paard buiten altijd met een los teugeltje. Train dan ook voornamelijk voor de endurance en vind het belangrijker dat zij oplet waar ze loopt en haar tempo aanpast aan de omstandigheden, dan dat ze bezig is met nageeflijk of aan de teugel gaat lopen. In de bak gaan we wel weer eens wat aan de dressuur doen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:56

kleinvosje schreef:
Maar daar gaat het hier niet over DS, het gaat over buitenrijden en nageeflijkheid. Ik heb het idee dat TS bedoelt dat ze haar paard inh et bos wel of niet aan de teugel rijdt, met de neus op de loodlijn dus. Dat is iets anders dan nageeflijkheid.

Ik haal dat niet uit de OP hoor maar misschien kan de ts dit nog toelichten?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:04

kleinvosje schreef:
kleinvosje schreef:
Ja, ik wil mijn paard in het bos ook nageeflijk hebben. Ik denk dat je nageeflijkheid hier verwart met aan de teugel, zijn twee verschillende dingen. Je kunt een paard ook nageeflijk hebben zonder dat je het hoofd op de loodlijn hebt. Ik vraag nageeflijkheid in het bos, maar mijn paard mag dan best met de neus eruit lopen.

Ik quote mezelf nog maar een keer, in de hoop dat wat meer mensen erop reageren. Ik merk aan de reacties in dit topic dat er heel veel mensen zijn die e.e.a. met elkaar verwarren...

Absoluut mee eens. Nagéven is iets anders dan getrk zodat er een krul in de nek zit.
Professor? dus nee, het gaat niet om aan de teugel rijden, dat zie je mij ook nergens zeggen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:53

lekker voorwaarts neerwaarts en als ie er even uit wil mag dat best.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:48

In stap loopt mijn paard uit zichzelf in de aanleuning, vaak stap ik na een tijd ook met lange teugel en volgt ze mijn hand gewoon. In draf vraag ik af en toe wel een beetje (nee, geen getrek, gewoon héél zachtjes 1 keertje vragen). Ze moet dan niet netjes rond, op de loodlijn lopen, maar gewoon dat ze niet met weggedrukte rug en hoofd in de lucht loopt. :) In galop ben ik momenteel enkel bezig met tempocontrole in het bos, nageeflijk in galop lukt niet eens in de piste, en buiten wordt ze enorm heet, dus voorlopig ben ik al blij als ik ze min of meer bij mij kan houden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:31

mijn paard loopt op de heenweg aan een teugel met contact :)

want hij doet dan meestal heel lui omdat hij dan geen zin heeft om te gaan, en dan moet ik hem altijd goed de weg wijzen, want dan kijkt hij ook niet echt uit waar die loopt :P

Maar op de terug weg weet hij het altijd te vinden en dan gaat die aan de lange teugel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:33

Ligt er aan de situatie maar meestal rijd ik haar aan een losse teugel :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:36

Ik vind dat ook het fijnste voor het paard :)

jij mag zelf ook van de natuur genieten :) dus je paardje ook :)

En trouwens ik houd hem wel kort op gras, anders dan is die om de seconde aan het grazen :P :=

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:39

Ik rij altijd met met een loshangende teugel. Ik heb een heel druk paardje van 5 dat nog wel vaak er vandoor wil gaan of stijgeren ofzo maarja lekker boeiend waar kan je heen als je in een bos rijd? Niet echt gevaarlijk *D

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:40

Ik begin mn ritje meestal met een lang teugeltje daarna pak ik 'm wat op en ga ik zijgangen doen, appuyeren doe ik dus zig-zaggend over het pad :+ Tegen het einde van m'n rondje weer lange teugel.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:41

Ja als er veel spanning is wel, bijvoorbeeld bij een heet of onzeker paard. Een paard dat dressuurmatig uitgedaagt word is geconcentreerder.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:42

mijn verzorgpaard doet dat meestal al, puur uit ontspanning.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:42

Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed? Je hebt zelf toch niet zodanig de controle over je paard dat je kunt 'bepalen' welke stukken wel en niet nageeflijk worden gereden? Als je op een bepaald punt komt dat je technisch zo ver bent dat je paard aan de teugel loopt, lijkt mij dat een paard in het bos ook zo loopt. Je kunt dan toch niet bewust 'anders' gaan rijden om de nageeflijkheid te verliezen... Ook het stuk 'vragen' van aan de teugel lopen snap ik niet... Je hoort het toch niet te 'vragen'? Komt op mij over alsof je er druk op zet en gaat kneden of zo... Sommige mensen zie ik ook zeggen: "Het paard moet wel ontspannen zijn, dus daarom hoeft hij/zij niet aan de teugel." Aan de teugel is toch júist ontspannen? (Sorry. Ben nog een 'leerling'. -:))
Laatst bijgewerkt door Rosa__ op 29-01-11 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:43

ik ben nog niet in het bos geweest met mijn jonkie, maar wil het bos en de hei wel gaan gebruiken als alternatieve trainingsruimtes. Ook in het bos kun je op gelijkmatige stukken goed overgangen rijden en stukjes als wijken doen. gevolgd door een stuk galopperen met lange teugel heb je dan een lekkere afwisseling.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:43

ja doe ik altijd, ik ben mijn leven nog weleens niet zeker buiten dus heb net even meer controle als ik even doorvraag

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:44

Echt bewust nageeflijk rijden doe ik niet, rij het liefst met lang teugeltje in het bos. Maar als ze druk is zoals vandaag pak ik haar wel wat op, en gaat ze automatisch netjes lopen met haar koppie. Maarja daar is weinig nageeflijks aan :P Maar als madame loopt te dribbelen is een paard die met z'n hoofd in de sterren loopt ook niet echt aan te raden.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:48

Met het hoofd in de lucht, maar niet extreem hoog.
Als ik alleen maar buiten zou rijden zou ik wel wat meer dressuurmatig buiten rijden af en toe, maar rijd al vaak zat in de bak, dus als we het park ingaan zoekt ze zelf maar uit wat ze met dr hoofd doet, zolang ze hem maar niet tegen mijn hoofd aan gooit :D .

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:54

Nageven is ontspanning, mijn paard loopt in het bos sneller nageeflijk dan in de bak.

Wel laat ik de teugels iets langer, dus wat meer lengte in de hals, maar ze blijft zeker contact zoeken.

Ik vind het inderdaad vreemd dat 'nageven' en 'genieten' bij sommige mensen niet bij elkaar passen. Juist omdat mijn paard zo geniet, ontspant ze, en gaat ze lekker mijn hand volgen ipv met de kop erop.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:57

Ja hoor, mijn paard loopt heel fijn in aanleuning en nageeflijk in het bos. Lekker de hals uitschuiven en openen in kaak en nek, hals lekker laten deinen. Oortjes erop. Dán loopt mijn paard te genieten. :P