Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:En daar bedoel ik dit mee: ben jij als ruiter wel redelijk naar je paard? Ben je je bewust van je eigen gebreken (in kennis of kunde)?
Vraag je dit eens af: hoe kan het paard recht lopen als de ruiter scheef zit? Ik zie mensen (en dan met name in de Academische Rijkunst) van alles doen om hun paarden recht te richten, en rechtrichten in natuurlijk een prachtig streven. Maar is het wel redelijk van een paard te vragen in horizontale en verticale balans te lopen als de ruiter niet in balans zit? Als de ruiter steeds een heup inknikt, krijg je een ongelijke gewichtsverdeling, en zal het paard onmogelijk rechtuit kunnen gaan op de AC-lijn.
Het paard kan imo niet nageeflijk zijn als de ruiter de handen vastzet. Immers geeft de ruiter dan niet na, en kan het paard niet anders dan in de kaak en de nek vasthouden (en dus ook de rug en het bekken). Maar diezelfde ruiter vraagt het paard wel om na te geven........ Is dat wel redelijk? Is dat wel fair?
Nog zoiets: veel leerlingen wordt voorgehouden dat ze wel makkelijker en beter gaan zitten als het paard goed loopt. Maar hoe kan het paard goed lopen als de ruiter de rug hol trekt en achter de beweging blijft? Je kunt niet van het paard vragen de rug los te laten, de buikspieren aan te spannen, en het bekken te kantelen, als er een ruiter opzit die niet in de beweging mee kan gaan. Geen paard die dat doet.
Jullie mening hierover? Brand los!
Onbewust had ik zo veel spanning in m'n lijf daarvan, waardoor ik ook geen ontspannen paard onder m'n kont had (en dit ook onmogelijk kon verwachten
).Yamcha schreef:En daar bedoel ik dit mee: ben jij als ruiter wel redelijk naar je paard? Ben je je bewust van je eigen gebreken (in kennis of kunde)?
Vraag je dit eens af: hoe kan het paard recht lopen als de ruiter scheef zit? Ik zie mensen (en dan met name in de Academische Rijkunst) van alles doen om hun paarden recht te richten, en rechtrichten in natuurlijk een prachtig streven. Maar is het wel redelijk van een paard te vragen in horizontale en verticale balans te lopen als de ruiter niet in balans zit? Als de ruiter steeds een heup inknikt, krijg je een ongelijke gewichtsverdeling, en zal het paard onmogelijk rechtuit kunnen gaan op de AC-lijn.
Het paard kan imo niet nageeflijk zijn als de ruiter de handen vastzet. Immers geeft de ruiter dan niet na, en kan het paard niet anders dan in de kaak en de nek vasthouden (en dus ook de rug en het bekken). Maar diezelfde ruiter vraagt het paard wel om na te geven........ Is dat wel redelijk? Is dat wel fair?
Nog zoiets: veel leerlingen wordt voorgehouden dat ze wel makkelijker en beter gaan zitten als het paard goed loopt. Maar hoe kan het paard goed lopen als de ruiter de rug hol trekt en achter de beweging blijft? Je kunt niet van het paard vragen de rug los te laten, de buikspieren aan te spannen, en het bekken te kantelen, als er een ruiter opzit die niet in de beweging mee kan gaan. Geen paard die dat doet.
Jullie mening hierover? Brand los!

) te kopen. (Als iemand een tip heeft waar je die kan kopen voor niet al teveel geld, dan hoor ik het graag
) Ik heb bij mijn instructeur ook gevraagd of ik eens zitles kan krijgen dus over een tijdje ga ik daar een afspraak voor maken.Moll schreef:leuk om te lezen, echter niemand die echt verteld wat de idiaale zit is en hoe deze tot stand komt, nog over wat recht gerichtheid inhoud
Moll schreef:leuk om te lezen, echter niemand die echt verteld wat de idiaale zit is en hoe deze tot stand komt, nog over wat recht gerichtheid inhoud
aerdenhout1 schreef:Moll schreef:leuk om te lezen, echter niemand die echt verteld wat de idiaale zit is en hoe deze tot stand komt, nog over wat recht gerichtheid inhoud
Ik ga het proberen! De idiaale zit is een ruiter die ten alle tijden mee kan komen met het paard en aanvoelt waar de problemen zitten.
Dat wil dus ook zeggen dat je als ruiter meekomt met de africhting van je paard, loopt hij vw nw dan zit je meer naar voren, kom je meer naar de verzameling zal je zelf ook meer terug moeten gaan zitten.
Een rechtgericht paard loopt op beide kanten hetzelfde, dus kan zowel links als rechts goed lengte buiging aan nemen en is op 2 teugels gelijk.
Dat is dan wel het super plaatje en eigenlijk denk ik dat geen enkele ruiter als paard dat ooit perfect voor elkaar kan krijgen.
Natuurlijk kom ikzelf voor 90 % in de richting, maar ja dat is maar gegeven aan een enkeling natuurlijk!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Geintje...van mij moet je momenteel zeker geen foto's maken met mijn stramme lijf, maar ik voel gelukkig nog wel hoe het paard loopt.
Kan alleen jammer genoeg alleen maar los werken en niet door werken met een paard.
Ik word oud!!!

aerdenhout1 schreef:Foto 1 vind ik te overdreven. Uiteindelijk willen we balans, en hier valt dus het paard alsmede de ruiter naar voren.
Foto 2 kan ik mee leven, al is de aanleuning vanuit haar hand/arm richting mond niet correct. De hand zou meer moeten worden gedragen zodat de lijn van de teugel geen knik vertoond.
Foto3 is de aanleuning weer niet perfect, te losse teugel. de amazone zelf zit hier wel in evenwicht
foto 4 moet neem ik aan verzameling uitbeelden en dan zou in mijn ogen het paard veel meer los mogen laten in kaak nek gewricht en meer mogen buigen zeg maar.
aerdenhout1 schreef:Foto 1 vind ik te overdreven. Uiteindelijk willen we balans, en hier valt dus het paard alsmede de ruiter naar voren.
Foto 2 kan ik mee leven, al is de aanleuning vanuit haar hand/arm richting mond niet correct. De hand zou meer moeten worden gedragen zodat de lijn van de teugel geen knik vertoond.
Foto3 is de aanleuning weer niet perfect, te losse teugel. de amazone zelf zit hier wel in evenwicht
foto 4 moet neem ik aan verzameling uitbeelden en dan zou in mijn ogen het paard veel meer los mogen laten in kaak nek gewricht en meer mogen buigen zeg maar.
Moll schreef:voor dat ik antwoord op de vraag van de TS, wat is rechtgericht zijn in uw ogen, dus de defenitie?
Yamcha schreef:En daar bedoel ik dit mee: ben jij als ruiter wel redelijk naar je paard? Ben je je bewust van je eigen gebreken (in kennis of kunde)?
!
)