Bloempjeh_ schreef:Air : sommige paarden zijn van nature gewoon heter en sneller afgeleid dan anderen. Ik denk niet dat voor elk paard dan geldt dat ze ergens last van hebben of dat de verstandhouding niet goed is. Zoals jij het hierboven beschrijft, lijkt het alsof je wil zeggen dat het een tijdelijke oplossing is (totdat die ook niet meer helpt). In stress-situaties (kan voor een paard een buitenrit zijn, een vlag, ...) zijn bepaalde reacties volgens mij heel normaal. Het proberen steigeren kan daar dan een gevolg van zijn. Hierbij kan een martingaal een mooie oplossing zijn of een hulpmiddel zeg maar.. Terwijl het maar een 'tijdelijk probleem' is (een reactie op een prikkel die ze krijgen).
Als je paard steigerd is een martigaal levensgevaarlijk, deze zal door de hoge hoofdhouding druk naar beneden geven waardoor het paard alleen maar harder omhoog wil en de kans dat je achterover klapt word hierdoor zeker verdubbeld.
Een martingaal kan een handig middel zijn voor sterrekijkers en paarden die het trucje gebruiken om de ruiter de controle te laten verliezen maar uiteindelijk is het een rijtechnisch gebrek van de ruiter waardoor naar een hulpteugel gegrepen word.
begrijp me niet verkeerd, voor nieuwe aanwinsten en jonge(re) paarden kan het wel veiliger zijn om ze te gebruiken tot je een betere relatie met je paard hebt en hem dan wel kunt begelijden.
Ook voor probleem paarden kan het veiliger zijn er wel een martingaal aan te hangen, hij hoort namelijk niets te doen als er niets aan de hand is.
Helaas zie ik veel mensen met een te kleine of te strakke afstelling van de martingaal, in die gevallen is het niet veiliger en zeker niet goed voor ruiter en paard.
Naar mijn mening moet je pas een hulpteugel gebruiken als je weet hoe hij werkt en hoe hij GOED zit.