Hoe zie jij de "paardensport"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:43

joyce_eddy schreef:
mensen die volledig in de sport rijden en paarden die met 9 jaar op Z lopen??
dat vind ik niet normaal
alles wordt er maar uitgereden. paarden zijn met 10 jaar af en worden aangeboden als leerpaard!
3 jarige paarden die al L klaar zijn na 15 keer rijden??

mensen die hun paard naar beneden trekken en jury zegt: paard loopt lekker ontspannen
zoals hier gezegd wordt jonge kindertjes die van pappie en mammie een pony krijgen, allerlei bijzetteugels en slofjes en thiedemans eraan. kind sporen om en crossen maar!

ik vind dat NIET normaal

Met 9 jaar Z niet normaal? Waarom niet, dan heb je al 5 jaar!! kunnen rijden met je paard...Als ik met een paard al 5 jaar dressuurmatig aan het rijden ben (en nee, dat gaat niet met 6x per week hoor) dan is er iets misgegaan (blessure oid) waardoor hij nog niet Z klaar is!
Zelfde voor L klaar, 15 keer is misschien wat overdreven maar als je met 3,5 zadelmak maakt kan ik doorgaans na 3 tot 4 maanden (a 3x per week rijden) toch echt wel een L proefje doorkomen hoor. Ik doe het niet, zie de meerwaarde niet, maar het zou best prima kunnen...L proefje stelt helemaal geen ... voor namelijk.

Ik vind het niet normaal dat mensen met een driejarige beginnen en dan trots zijn als je als die 12 is ofzo eens Z mogen starten...wat heb je dan gedaan? Dat zijn vaak de paarden die dus echt met hangen en wurgen en eigenlijk te weinig ruitergevoel het Z in worden geduwd...dan zie ik liever een fijne, in basis goed afgerichte 7jarige in het Z, die lopen er vaak een stuk makkelijker doorheen hoor!
En nee, ik scheer niet iedereen over een kam, als je vooral lol met je paard hebt en niet serieus traint, of voorheen gesprongen/buitengereden hebt of weet ik wat is het allemaal prima en leuk...maar als je echt vanaf 4jarige leeftijd enkele keren per week dressuurgericht hebt getraind en constant wedstrijden hebt gereden...ja dan vraag ik me serieus af hoe je dat doet.

DDW1190

Re: Hoe zie jij de "paardensport"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:02

daar ben ik het met je mee eens ester!
maar ik zie ook het tegen over gestelde..
sommige paarden gaan echt ieder weekend op wedstrijd en soms ook vaker dan 1 keer..
ik ben er niet op tegen hoor, maar dan is het ook wel logisch dat je er sneller doorheen vliegt dan een 12 jarige :+

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:48

_Esther_87_ schreef:
joyce_eddy schreef:
mensen die volledig in de sport rijden en paarden die met 9 jaar op Z lopen??
dat vind ik niet normaal
alles wordt er maar uitgereden. paarden zijn met 10 jaar af en worden aangeboden als leerpaard!
3 jarige paarden die al L klaar zijn na 15 keer rijden??

mensen die hun paard naar beneden trekken en jury zegt: paard loopt lekker ontspannen
zoals hier gezegd wordt jonge kindertjes die van pappie en mammie een pony krijgen, allerlei bijzetteugels en slofjes en thiedemans eraan. kind sporen om en crossen maar!

ik vind dat NIET normaal

Met 9 jaar Z niet normaal? Waarom niet, dan heb je al 5 jaar!! kunnen rijden met je paard...Als ik met een paard al 5 jaar dressuurmatig aan het rijden ben (en nee, dat gaat niet met 6x per week hoor) dan is er iets misgegaan (blessure oid) waardoor hij nog niet Z klaar is!
Zelfde voor L klaar, 15 keer is misschien wat overdreven maar als je met 3,5 zadelmak maakt kan ik doorgaans na 3 tot 4 maanden (a 3x per week rijden) toch echt wel een L proefje doorkomen hoor. Ik doe het niet, zie de meerwaarde niet, maar het zou best prima kunnen...L proefje stelt helemaal geen ... voor namelijk.

Ik vind het niet normaal dat mensen met een driejarige beginnen en dan trots zijn als je als die 12 is ofzo eens Z mogen starten...wat heb je dan gedaan? Dat zijn vaak de paarden die dus echt met hangen en wurgen en eigenlijk te weinig ruitergevoel het Z in worden geduwd...dan zie ik liever een fijne, in basis goed afgerichte 7jarige in het Z, die lopen er vaak een stuk makkelijker doorheen hoor!
En nee, ik scheer niet iedereen over een kam, als je vooral lol met je paard hebt en niet serieus traint, of voorheen gesprongen/buitengereden hebt of weet ik wat is het allemaal prima en leuk...maar als je echt vanaf 4jarige leeftijd enkele keren per week dressuurgericht hebt getraind en constant wedstrijden hebt gereden...ja dan vraag ik me serieus af hoe je dat doet.

<
de meningen zullen hier altijd over verdeeld zijn maar ik vind dat een paard geen paard meer mag zijn tegenwoordig. een 3,5 jarige hoort in mijn ogen nog redelijk groen te zijn en niet L waardig!
die paarden zijn met 9 jaar af en dan worden ze verkocht,, mijn god mensen waarom z.n haast???
ik vind het niet normaal dat er met 3 jarige paarden al dike 1 meter wordt gespronge!!
zelfde als je een kind van 9 jaar (en dus nog volop in de groei, net als dit 3 jarige paard) elke dag 10 stallen laat mesten,, ik ken werkelijk mensen zoals ik noem, die zijn nu 20 jaar en hebben dikke rugprobleme,n, nekproblemen en vergoeiingen!! denk je niet dat zon jong paard dat niet heeft als hij 9 is?

gelukkig zijn er nog wel mensen met mij eens zoals sabine1985! :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:22

Wat ik niet snap is waarom redelijk groen en L klaar niet samen kan gaan in jouw ogen?
Een paard kan bij mij nog nooit van huis zijn geweest, niks gezien hebben, niks hebben meegemaakt.
Het enige wat er gebeurd is, is tussen 3 en 3,5 jaar zadelmak gemaakt (afhankelijk van datum van geboorte want meestal begin ik juni/juli/aug ergens) en wordt dan gereden tot het echt slecht weer wordt. Vaak eind oktober zo'n beetje, ze lopen dan 3 keer in de week als het lukt. En jaja, er zijn er bij die zou ik dan echt in een L proef kunnen starten hoor...

Let wel, dat zou kunnen!! Kans is groot dat ze op wedstrijd volledig overrompeld blijken en heel veel tijd nodig hebben om alles te leren en verwerken. Daarom doe ik dat dus niet op die leeftijd, maar een jaar later, dan zijn ze al 4,5! Dan hebben ze dus een winter vrijgehad, worden april ongeveer weer opgepakt en doorgereden en gaan eind zomer of begin winterseizoen mee op concours....poehe wat een zwaar leven hebben ze dan al gehad, niet dus!

Feit blijft dat ze op 3,5 jarige leerftijd thuis dan L klaar zijn...ik kan je echter verzekeren dat ze daar lichamelijk en vooral geestelijk minder van hebben 'geleden' dan het paard dat met 3,5 jaar vanaf oktober iedere 2 weken op wedstrijd gaat, in de B begint en tegelijk met mijn, inmiddels 4,5 jarige, L2 gaat starten. Die heeft veeel meer kilometers in de benen, mogelijk ook veeel meer stress gehad, en vooral veeeel meer training! Mijn keuze lijkt me duidelijk :)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:36

Ik rij nu geen wedstrijden meer maar ga vaak kijken.
Toen ik 15 jaar geleden op concours ging dan ging je met heel de club op concours.
Je moest je 's ochtends vroeg verzamelen bij de manege en dan wachten tot de tractor kwam met de veewagen erachter.
Alle paarden laden en dan gezellig met elkaar naar het concours.
Paardjes op het terrein aan de veewagen binden en naar je clubgenoten kijken en helpen.
Samen 4 of 8-tal rijden en 's middags de parade.
Dat was nog eens een gezellige tijd.
Nu komen ze aan met de grootste en duurste trailers en vrachtwagens,trekken hun paard ervan af en rijden los en daarna hun proef.
Als het niet goed gaat dan wordt het paard meteen opgeladen en gaan ze meteen naar huis.
Prijsuitreiking vinden ze niet meer belangrijk want iemand anders haalt je coupon en/of prijs wel op.

Geef mij maar de tijd van vroeger want toen heerste er nog echt een clubgevoel en nu is het alleen maar ikke,ikke,ikke en de rest kan stikken.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:15

lovemyhorse1 schreef:
Geef mij maar de tijd van vroeger want toen heerste er nog echt een clubgevoel en nu is het alleen maar ikke,ikke,ikke en de rest kan stikken.

hier ben ik het ook volledig met je eens. je moet eens paarden zien die het niet goed doen bij het inrijden,, mijn god mensen waar zijn we mee bezig schoppen, trappen, slaan met dat zweepje, trekken in die muil!!!

net zo gek!

carmen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:57

mij gaat paardrijden meer voor de lol eingelijk... van mij hoef ik niet perse een wedstrijd te rijden. en paard met zijn ruiter moet een team vormen. en niet denken dat jij het bent die zorgt dat jullie bijvoorbeeld een wedtrijd winnen. je moet je paard ook belonen! zonder je paard zou je die wedstrijd niet kunnen winnen!

FeeKoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:00

ik ben niet zo van de echte sportpaarden. geef mij maar een paardje waarmee ik heeerlijke buitenritten kan maken, daar kan ik echt van genieten. en vaak de meeste paarden ook, gewoon lekker met losse teugel van het bos, de duinen en het strand genieten!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:15

DDW1190 schreef:
Ik begin wel:

-Het niveau is dermate verandert dat "vroeger" minder werd verwacht in de proeven dan nu, een paard moet het liefst al nageeflijk zijn en ook nog het liefst recht op de loodlijn zijn met zijn halshouding.

-het is meer een eenmanssport geworden, vroeger ging je nog "gezellig" met de club naar een bepaalde wedstrijd, nu is het meer ieder voor zich.

-Paarden zijn veel bloederiger dan vroeger, wat soms leid tot onkunde van sommige ruiters, omdat het niveau nog niet zo hoog is als het paard zelf.

-meer prestatie gerichter.

-Ruiters gaan sneller over naar een andere klasse, gelukkig bestaat daarom ook de leeftijdsregel!

Mee eens. Nou ben ik nog niet zo oud, maar mijn moeder met ervaring en wat andere kennissen vertellen vaak dingen over vroeger. Daaruit maak ik dan weer toch op dat het echt verschilt. Het ene ding is zeker negatief veranderd, bijvoorbeeld dus dat het echt een eenmanssport is geworden. Hoewel je dat niet echt een negatieve lijn uit de paardensport kan noemen denk ik, vind ik sociaal zijn op wedstrijd toch belangrijk en tegenwoordig ga je meestal maar met één of twee mensen op wedstrijd. Erg ongezellig, vind ik dan weer.

Positief vind ik de wetenschap van het welzijn van het paard, als je bijvoorbeeld kijkt naar wat ze nu kunnen redden/voorkomen en vroeger in die situaties deden. Ik hoor namelijk wel eens dat als je vroeger een paard had met een gebroken been, die gewoon gelijk afgeschoten moest worden. Tegenwoordig valt er misschien nog wat aan te doen. Ook denk ik dat er meer ziektes uitgevonden zijn, waar je dus meer tegen kunt doen.

Wat ik dan weer negatief vind van tegenwoordig (enkel weet ik daar niet over of het vroeger al zo was of niet ofzo) is dat er wel veel ruiters zijn die zodoende begeleidingloos met een eigen pony/paard beginnen en verder geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Nu praat ik gewoon over een groep en ik weet dat je er ook heel veel hebt die dit wel degelijk weten, maar ik schrik wel eens van filmpjes op YouTube in een dressuurproef, springproef etc met een ruiter die constant redelijk wat druk op het bit zit, met grote scherpe sporen rijdt terwijl zijn/haar benen niet rustig genoeg zijn imo of wel andere dingen. Nou ben ik natuurlijk ook niet perfect, en ik probeer me op deze dingen dan ook zoveel mogelijk te wijzen/verbeteren. Maar het valt me wel eens op. Maar goed, hier ga ik dus alleen maar in vanuit wat ik gezien heb.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:11

Shona schreef:
DDW1190 schreef:
Ik begin wel:

-

Wat ik dan weer negatief vind van tegenwoordig (enkel weet ik daar niet over of het vroeger al zo was of niet ofzo) is dat er wel veel ruiters zijn die zodoende begeleidingloos met een eigen pony/paard beginnen en verder geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Nu praat ik gewoon over een groep en ik weet dat je er ook heel veel hebt die dit wel degelijk weten, maar ik schrik wel eens van filmpjes op YouTube in een dressuurproef, springproef etc met een ruiter die constant redelijk wat druk op het bit zit, met grote scherpe sporen rijdt terwijl zijn/haar benen niet rustig genoeg zijn imo of wel andere dingen. Nou ben ik natuurlijk ook niet perfect, en ik probeer me op deze dingen dan ook zoveel mogelijk te wijzen/verbeteren. Maar het valt me wel eens op. Maar goed, hier ga ik dus alleen maar in vanuit wat ik gezien heb.

Ik denk dat het verschil met vroeger, vooral is dat we toen minder van de paarden/pony,s verwachten! En wat jij schrijft is inderdaad eentje die ik in onze omgeving ook heel veel zie! Hier is je Pony dit is de bak en wel lief zijn hoor! En dan met een beetje geluk krijgen die kinderen een keer per week zo,n drie kwartier les! Ouders lijken er zich hellemaal niet van bewust dat je Paard rijden niet vanzelf leert!

En als je dan probeert uit te leggen dat het niet heel verstandig is om die kinderen zelf maar beetje te laten aan klooien, is het argument jaaa maar wij doen dit een beetje voor de lol hoor het is gewoon maar hobby! O dus voor de Hobby mag je je pony afranselen met een zweep en sporen? Omdat je vindt dat hij niet doet wat jij wil?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:08

FeeKoolen schreef:
ik ben niet zo van de echte sportpaarden. geef mij maar een paardje waarmee ik heeerlijke buitenritten kan maken, daar kan ik echt van genieten. en vaak de meeste paarden ook, gewoon lekker met losse teugel van het bos, de duinen en het strand genieten!

Ik word altijd een beetje moe van dit soort hokjes denken. Ik heb afgelopen zaterdag een prima wedstrijd gereden. 2x in de 190 gescoort. En zondag heerlijk aan een lang teugeltje het bos in geweest. Ik ken eigenlijk bijna niemand die echt 100% alleen in de sport rijdt.

GPxxxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:09

Vroegah was alles betah... (*oma modus :D *)

Nee zonder grappen, het ligt denk ik voor een groot deel bij welke manege / stal / club / enz waar je rijdt. Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. Daarnaast is informatie natuurlijk makkelijk beschikbaar, vroeger had je je instructrice waar je alles voor waar aan nam en tegenwoordig heb je internet / bokt / youtube noem maar op.

Maar laten we niet het oude leed vergeten. Hoeveel paarden waren er toen niet die bij een boer zwaar werk moesten verrichten, de vooruitgang van het harnachement, de vooruitgang van de medische wetenschap enz.