wie nog meer met gelders type kwpn in de sport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:38

Lia_ schreef:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben...hoe is het paard jou aangeboden, als Gelders paard of als tuigpaard en wat staat er op het stamboekpapier, GP of TP?
Het lijkt mij dat het KWPN deze afstamming in eerste instantie als TP zal registreren.

Ze hadden eerst gezegt dat ze Gelderse type was. Maar op haar stamboekpapier staat wel TP. tuigpaardje dus:P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: wie nog meer met gelders type kwpn in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:16

Inderdaad een tuigpaard, kan haast ook niet anders dan met tuigpaard ouders.
Wat wil je eigenlijk zélf met dit paard gaan? Wil je haar naar het Z rijden of was het meer een vraag van ... ?

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:40

Quir schreef:
Inderdaad een tuigpaard, kan haast ook niet anders dan met tuigpaard ouders.
Wat wil je eigenlijk zélf met dit paard gaan? Wil je haar naar het Z rijden of was het meer een vraag van ... ?

ik wil haar naar het Z rijden. Ze heeft wedstrijden gelopen op L niveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:46

Als jij er een klik mee hebt en er lekker op rijdt moet je er gewoon voor gaan :j
Een paard met de juiste instelling compenseert heel veel evt. tekortkomingen in het exterieur.
Met een bloedmooi rijpaard dat niets wil, alleen maar staakt en narrig is kom je ook nergens...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:17

Wij hebben een KWPN'er met 25% gelders bloed, zie profiel voor foto's. Heeft bij de vorige eigenaars Z niveau gelopen, zowel springen als dressuur. Veelzijdig paard dus. Mijn man heeft L 2 met hem gestart met winst, ik ben niet verder dan 4 wp's in de B dressuur gekomen omdat ik zwanger werd/bevallen ben werd en nu even geen wedstrijden rijd. Vader van het paard is -helaas- onbekend, zijn moeder is gedekt door een hengst die nog goedgekeurd moest worden vandaar dat er niks in zijn paspoort staat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:18

mexlovenoa schreef:
afstamming is trouwens Waterman x Lorton

Maar dat is geen Gelderse afstamming dat is een Tuigpaard afstamming. Een Gelders Paard is GEEN Tuigpaard. Een Tuigpaard kan wel een Gelderse afstamming hebben maar dient zo veel mogelijk vrij te zijn van Hackney Bloed.
Zowel Waterman als Lorton gaan terug op Hackney bloed. (rep. Brokk Acres Silversul en Cambridge Cole)

Maar als antwoord op je vraag. Gelderse Paarden zijn zeer veelzijdig en kunnen ver komen in de sport mits de ruiter en de training daar ook naar zijn.

Tyara( Gelderse merrie) is Grand Prix dressuur en Tepic la Silia was Grand Prix springen onder diverse ruiters.(tot op zeer hoge leeftijd) er zijn nog heel veel meer voorbeelden.

Mensen die zeggen dat een Gelderse (en ook een Tuigpaard) niet ver kunnen komen in de sport hebben meestal weinig verstand van paardensport en fokkerij...

Als jij fijn met dit paard kan rijden en je een goed gevoel geeft zou ik me er niet aan storen en lekker er mee aan de slag gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:20

mexlovenoa schreef:
Lia_ schreef:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben...hoe is het paard jou aangeboden, als Gelders paard of als tuigpaard en wat staat er op het stamboekpapier, GP of TP?
Het lijkt mij dat het KWPN deze afstamming in eerste instantie als TP zal registreren.

Ze hadden eerst gezegt dat ze Gelderse type was. Maar op haar stamboekpapier staat wel TP. tuigpaardje dus:P

Dat gebeurt wel vaker...dat ze een Tuigpaard als Gelderse verkopen. Een Gelderse is in de markt over het algemeen meer waard dan een Tuigpaard.

Maakt niet uit. Nogmaals als jij een klik hebt met deze en het gevoel is goed...lekker er mee aan de slag. Er lopen ook zat Tuigers in de Z dressuur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:22

SusanH schreef:
Wij hebben een KWPN'er met 25% gelders bloed, zie profiel voor foto's. Heeft bij de vorige eigenaars Z niveau gelopen, zowel springen als dressuur. Veelzijdig paard dus. Mijn man heeft L 2 met hem gestart met winst, ik ben niet verder dan 4 wp's in de B dressuur gekomen omdat ik zwanger werd/bevallen ben werd en nu even geen wedstrijden rijd. Vader van het paard is -helaas- onbekend, zijn moeder is gedekt door een hengst die nog goedgekeurd moest worden vandaar dat er niks in zijn paspoort staat.

Gelders = KWPN.. en iedere KWPNer heeft wel 25% Gelders of Groningerbloed in de adere....
Uit die twee types is tenslotte het rijpaardtype ontstaan.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:34

Een stalgenootje van mij rijdt alleen maar tuigers. Ze beleerd ze, start ze en verkoopt ze door. In de tijd dat ze bij ons op stal staat heeft ze met 3 verschillende tuigers M1,M2 en Z2 gereden, toen kreeg ze een goed bod en waren ze verkocht. Allen hadden potentie tot meer!
Waarom zou het niet kunnen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:20

Juist een paard met tuigerbloed kan in de dressuur net dat beetje extra geven vind ik :D

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:22

Colway schreef:
Juist een paard met tuigerbloed kan in de dressuur net dat beetje extra geven vind ik :D

ja dat vind ik dus ook. Vandaag na een week weer opgepakt. Ze was super braaf maar een beetje hyper. Maar als ze hyper is komt die mooie tuigerdraf weer naar voren *kwijl*

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:37

volgens mij is de vraag stelling hier verkeert, vaak is niet het paard het probleem maar de ruiter.
De meeste paarden hebben maar een grote beperking en die zit er boven op, het zijn de ruiters die vaak niet verder komen dan de L, de L van levenslang.
Om de vraag zelf te beantwoorden tuurlijk kun je met een gelders/tuigpaard de top halen, echter wanneer je er mee overweg kunt is de top met een dressuur paard makelijker te halen.