Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:41

spokie79 schreef:
Professor, ik kan me helemaal vinden in de stelling dat klassieke rijkunst een manier van leven is. De mensen die ik ken ademen klassieke dressuur, zijn hier ieder vrij moment mee bezig en zelfs nog meer.

ik denk we dat dat klopt, klassiek rijden is een manier van denken en dus leven, en dat je daar ieder vrij moment mee bezig bent, ja dat klopt wel, bewust of onbewust, het moet je alleen niet consumeren, er is meer in het leven, en daat moet je ook blijven waarderen, het gevaar is echter dat het je leven gaat beheersen, en dat je bewust of onbewust gaat pronken met andermans veren

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:42

Equimotion schreef:
spokie79 schreef:
Wat ik jammer vind is dat het weer de ene stroming tegen de andere stroming is. Ik ben zeker vóór de klassieke opleiding. Mijns inziens zijn de meeste sportruiters (in ieder geval die recreatief sportruiters) meer bezig met de dressuur en daarvoor een paard hebben. De gemiddelde leeftijd van een sportpaard is 7 en daar schrok ik echt van. Maar er zijn er natuurlijk ook zoveel die wel goed vóór hun paard zijn. Je hoort vaak alleen de negatieve verhalen.
.

Wie heeft je dat verteld en kan je even het wetenschappelijke onderzoek aanhalen dat het bevestigd?

kan u dit weerleggen dan?

Equimotion

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:44

Dan wil ik het eerst wel eens bewezen zien :))

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:47

Equimotion schreef:

denk niet dat hier ver naar gezocht dient te worden, echter kan ik mij herrineren dat er hier over al eerder gesproken is, in een voorgaand topic, en daar was de vraag hoe oud is de gemiddelde GP paard wanneer deze de sport verlaat, en hoe oud was de oudste.

in vergelijking tot de paarden in Wenen die op hoge leeftijd de hoogeschool sprongen nog doen en dagelijks hun training hebben

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:48

Citaat:
Ik zelf gebruik een combi. AR doe ik eigenlijk alleen aan de hand met kaptoom. Rijden doe ik toch meer a la klassiek met een trens. Ik vind van de AR zo fijn dat de paarden heerlijk soepel worden en hierdoor zijn ze onder het zadel makkelijker te buigen.

Handarbeid is niets iets speciaals en zeker niet "uitgevonden" door de AR. De Klassieke Reitkunst bediende zich daarvan,de AR doen het op een primitievere aard, wat geen buiging is in de Klassieke zowel als in de modern klassieke dressuur, het is een verbuiging van de hals, en niet vanuit achteruit dus een kunstje wat een schijn soepelheid geeft die in de verdere africhting niet ten goede komt.

Citaat:
Nadeel is inderdaad dat als je niet goed oplet je paard de impuls verliest. Maar dat is hetzelfde met een heleboel ruiters. Is niet alleen een nadeel van de AR. Ga op een gemiddelde manege kijken en je ziet een heleboel zogenaamd 'flegmatieke' paarden. Er zijn maar weinig mensen die volgens een ideaal plaatje rijden.

Men dient de Klassieke Rijkunst niet op een Manege te bekijken, helaas zijn de Maneges zo verschrikkelijk verkeerd bezig men leert de mensen niet meer zitten, geeft gehoor aan de klanten om zo snel mogelijk op een paard te hobbelen, dat is jammer heel jammer. De zit is de basis van het rijden, nu en ook in de toekomst.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:54

Equimotion schreef:

Kunt u opvragen bij de Nationale organisatie´s zoals FN Warendorf, KNHS enz....

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:18

Professor, ik doelde daarmee ook niet op de klassieke rijkunst. Men zou echter verwachten dat er onderwezen zou moeten worden vanuit de klassieke rijkunst op de manege. Maar tegenwoordig leer je pas echt rijden als je een eigen paard of een verzorgpaard hebt en een goed instructeur kan vinden. Er zijn zeker ook wel goede maneges, maar het gros laat iedereen snel aan hun lot over en zetten goedkope instructeurs in om les te geven. Erg jammer, aangezien het de basis is voor bijna iedereen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:41

Moll schreef:
denk niet dat hier ver naar gezocht dient te worden, echter kan ik mij herrineren dat er hier over al eerder gesproken is, in een voorgaand topic, en daar was de vraag hoe oud is de gemiddelde GP paard wanneer deze de sport verlaat, en hoe oud was de oudste.

Volgens mij kan je het rijtje 18-jarigen dat na terugtrekken uit de sport thuis nog gereden wordt zelf ook wel opnoemen, dus dit is een flauwekul argument. Ik wil je er met mijn vraag even over laten nadenken dat als iemand op bokt een keer een bewering uit, waarom die dan ineens door hele groepen klakkeloos als voor waar wordt aangenomen. Geldt niet alleen voor de leeftijdsmythe, zo zijn er wel meer broodjes aap die hier circuleren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:44

Equimotion schreef:
Moll schreef:

Volgens mij kan je het rijtje 18-jarigen dat na terugtrekken uit de sport thuis nog gereden wordt zelf ook wel opnoemen, dus dit is een flauwekul argument. Ik wil je er met mijn vraag even over laten nadenken dat als iemand op bokt een keer een bewering uit, waarom die dan ineens door hele groepen klakkeloos als voor waar wordt aangenomen. Geldt niet alleen voor de leeftijdsmythe, zo zijn er wel meer broodjes aap die hier circuleren.

de bewering is mij niet vreemd, en het daar mee ook niet hoeveel paarden al zodanig in de kreukels zijn gereden voor hun 7e levens jaar

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:55

Weet alleen dat de doorsnee leeftijd van Wedstrijdpaarden in Duitsland niet boven de 10 jaar ligt.
Men moet niet vergeten dat men de bruikbaarheid in de sport daarmee bedoeld.
En dat bij alle sparten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:13

Volgens mij komt dat gegeven over die gemiddelde leeftijd van een paard voort uit een verzekeringsonderzoek.

Verder kan ik niets toevoegen, alleen vertellen dat ik het verschil ad/kd niet kende en dat ik dit soort topics op bokt lezend erachter kom dat ik niets weet.
En dan ben ik toch al 50 en al een leven lang bezig met paarden.

Vroegguh geen internet, dus leerde je gewoon van de instructeurs en familieleden etc en nu helemaal platgebombardeerd met stromingen over Hoe je met een paard om dient te gaan, hoe je dient te rijden enz enz... Een mens zou van minder in de war raken.
En eerlijk is eerlijk... AD kwam op mij erg logisch over, maar ook hier dus weer vraagtekens. Kan me dan weer erg vinden in de stellingen die hier worden gedaan omtrent Klassiek dressuur.
Maar ja... merk dus ook dat ik zelf een klungelaar ben
Het valt niet mee om te leren.

Ik lees dapper door...

(misschien ooit iemand vele vergelijkingsfilmpjes plaatsen... dan zie je het allemaal echt...)

*oh trouwens... ik heb geen ambities hoor. Alleen oprechte interesse. *

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:42

Nu heb ik de post's doorgelezen, maar ik lees dat alleen het "verzameld" rijden een verschil is tussen AR en KR?
Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Want dit "verschil" is niet specifiek AR, want de franse, klassieke rijkunst gaat ook van het verzameld rijden uit.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:03

cherie78 schreef:
Nu heb ik de post's doorgelezen, maar ik lees dat alleen het "verzameld" rijden een verschil is tussen AR en KR?

Want dit "verschil" is niet specifiek AR, want de franse, klassieke rijkunst gaat ook van het verzameld rijden uit.

Als je de definitie van verzameling opzoekt kan je hier zelf een antwoord op formuleren ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:06

Equimotion schreef:
cherie78 schreef:

Als je de definitie van verzameling opzoekt kan je hier zelf een antwoord op formuleren ;)

Waarom zou de definitie van verzameling hierin wat toevoegen 8-)

Dus je antwoord snap ik niet helemaal :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:08

Equimotion schreef:
spokie79 schreef:
Wat ik jammer vind is dat het weer de ene stroming tegen de andere stroming is. Ik ben zeker vóór de klassieke opleiding. Mijns inziens zijn de meeste sportruiters (in ieder geval die recreatief sportruiters) meer bezig met de dressuur en daarvoor een paard hebben. De gemiddelde leeftijd van een sportpaard is 7 en daar schrok ik echt van. Maar er zijn er natuurlijk ook zoveel die wel goed vóór hun paard zijn. Je hoort vaak alleen de negatieve verhalen.
.

Wie heeft je dat verteld en kan je even het wetenschappelijke onderzoek aanhalen dat het bevestigd?

Waarom zou een "wetenschappelijk" onderzoek nodig zijn, als de verzekeringsmaatschappijen de cijfers hebben?
Ik mag toch hopen, dat een verz.mij niet onnodig gaat uitkeren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:29

Citaat:
spokie79 schreef:

Mijn paarden gaan pas vanaf 7 jaar de sport IN, wat vind je daar dan van?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:12

cherie78 schreef:

goh en KR ook hoe ken dat nou? :P

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:20

Moll schreef:
cherie78 schreef:

goh en KR ook hoe ken dat nou? :P

Hoe dat ken, dat snap ik ook niet :P

Misschien ken jij me dat even uitleggen :P

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:24

cherie78 schreef:
cherie78 schreef:

Hoe dat ken, dat snap ik ook niet :P

maar als je alles heb gelezen gaat het om de Ausbildung, en bij de AR naar mij mening om de Abrichtung

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:27

Dus volgens jou, gaat de AR niet uit van de Ausbildung?

Hoe komen ze dan tot de Abrichtung?

En ziet de Abrichtung er dan zoveel anders uit dan de Ausbildung?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:34

ja dat is het zeker, wat Ausbildung inhoud is uivoerig beschreven hier in het topic

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:36

Moll schreef:
ja dat is het zeker, wat Ausbildung inhoud is uivoerig beschreven hier in het topic

Ik heb ook geen uitleg gevraagd over Ausbildung, maar wat voor groot verschil er is tussen Ausbildung en Abrichtung?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:56

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Ik heb ook geen uitleg gevraagd over Ausbildung, maar wat voor groot verschil er is tussen Ausbildung en Abrichtung?

Bij de Ausbildung gaat men uit van een bepaalde volgorde in het opleidings proces, en in Abrichtung, traint men onderdelen los van elkaar

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:16

Unter Abrichtung versteht man das Trainieren eines Tieres (Nutztier, Haustier) durch den Menschen (den Abrichter) auf die Ausführung bestimmter Verhaltensweisen. Die Abrichtung ist damit sinnverwandt der Dressur. Die Abrichtung dient jedoch vorwiegend nützlicher Eigenschaften, während der Begriff Dressur eher bei artistischen, künstlerischen und anderen unterhaltenden Aktivitäten der Tiere verwendet wird.

In het Nederlands hebben wij een woord nl Africhten en gebruiken niet het woord opleiden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:26

Moll schreef:
Bij de Ausbildung gaat men uit van een bepaalde volgorde in het opleidings proces, en in Abrichtung, traint men onderdelen los van elkaar

Bij de AR gaat men ook uit van een bepaalde volgorde in het opleidingsproces.
Marijke de Jong beschrijft dat ook heel duidelijk op haar site.

Dus misschien zit er toch minder verschil in AR en KR?

Ik gebruik trouwens ook het Ausbildung in mijn Abrichtung :P