Citaat:
Ik zelf gebruik een combi. AR doe ik eigenlijk alleen aan de hand met kaptoom. Rijden doe ik toch meer a la klassiek met een trens. Ik vind van de AR zo fijn dat de paarden heerlijk soepel worden en hierdoor zijn ze onder het zadel makkelijker te buigen.
Handarbeid is niets iets speciaals en zeker niet "uitgevonden" door de AR. De Klassieke Reitkunst bediende zich daarvan,de AR doen het op een primitievere aard, wat geen buiging is in de Klassieke zowel als in de modern klassieke dressuur, het is een verbuiging van de hals, en niet vanuit achteruit dus een kunstje wat een schijn soepelheid geeft die in de verdere africhting niet ten goede komt.
Citaat:
Nadeel is inderdaad dat als je niet goed oplet je paard de impuls verliest. Maar dat is hetzelfde met een heleboel ruiters. Is niet alleen een nadeel van de AR. Ga op een gemiddelde manege kijken en je ziet een heleboel zogenaamd 'flegmatieke' paarden. Er zijn maar weinig mensen die volgens een ideaal plaatje rijden.
Men dient de Klassieke Rijkunst niet op een Manege te bekijken, helaas zijn de Maneges zo verschrikkelijk verkeerd bezig men leert de mensen niet meer zitten, geeft gehoor aan de klanten om zo snel mogelijk op een paard te hobbelen, dat is jammer heel jammer. De zit is de basis van het rijden, nu en ook in de toekomst.