Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantaloves

Re: Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:58

Ik heb een keertje zonder zadel gereden, en dat was redelijk pijnlijk. Maar dat lag aan de rug van de pony, niet aan iets anders, haha !

loetiscool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:29

heeeeeei
het ziet er allemaal er pro uit ik wil je echt gelofen
maatr ik weet het toch nog niet zo zeker
mijn pony is dolblij als wij zonder zadel rijden dan ga ik meetsal ff liggen op hem dan gaan zijn oren echt naar voren hahahah ik rijm
maar dus ik denk dat ze het soms wel eens leuk vinden al doe je het niet te vaak
:D :D :D :D :D
groetjes

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:20

jolliegirl@ een rugspier heeft heel wat nodig om daar door te komen.
dat red je niet met die paar kilos.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 02:14

Als je goed kunt rijden, kun je ook zonder zadel een paard pijnloos rijden, lijkt mij. Ik bedoel het lijkt me voor het paard niet fijn als je er iemand op zet die nog nooit gereden heeft bijvoorbeeld. Naar mijn weten heeft het ook wat te maken met het ritmegevoel wat je krijgt, of zeg ik nu iets heel doms?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 02:42

haha, ja... maar je eigen anatomie en dat van het paard speelt ook mee.
Als ik zonder zadel op m'n volbloed duik, dan voelt dat echt niet prettig (een beetje als een spijkerbed)
Ik heb nl zelf niet veel zitvlees en mijn volbloed beetje veel ruggengraat en behoorlijke harde en hoge schoft. Ik zit er een beetje op alsof ik moet kiezen tussen stuitje breken of ruggenwervel in m'n kont, beide is niet fijn.
Vandaar dat ik bij haar toch liever een deken gebruik.
Bij de andere paarden heb ik er geen last van, maar die zijn wat meer gebouwd op zadelloos.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 04:17

Even een leuk trucje, ga maar eens gewoon op je handen zitten, dan kun je heel prima voelen hoe die zitbeenknobbels aanvoelen. Als je wat verder naar achteren leunt merk je wel degelijk dat je meer op het vet gaat zitten dan wanneer je rechtop zit. Nou zit er bij mij evengoed wel een aardig stukje vet tussen en heb ik ook nog eens een stel flinke dijbenen, dus die ene keer dat ik zonder zadel op mijn paard zit, zal niet zoveel problemen opleveren denk ik zo.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 05:46

Dat zeg ik.. Anatomie.
Ik heb geen vet, dus naar achteren zitten is stuitje breken op een wervel.
Ooit op een sate-prikker gezeten? Zit wel stevig, maar fijn is anders.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 07:28

Interessante topic.
Rij zelf meestal met zadel maar ook regelmatig met een dik (western) pad met een voltige singel. Op deze manier merk ik heel duidelijk mijn veranderingen in houding en hulpen. Ik train mijn paarden op zit en been hulpen. Heel duidelijk geven mijn paarden aan wanneer ik niet fijn op hun rug zit. Maar het verschil tussen fijn zitten en net niet fijn zitten ligt, voor mijn paarden, heel dicht bij elkaar.

Na het lezen van de verschillende reacties ben ik niets tegen gekomen over de moment krachten die wij veroorzaken op de rug van een paard.

Iemand die mee is in de beweging van het paard en echt 1 is met hem, zal in mijn ogen niet "schadelijk" zitten op een paard, niet met maar ook niet zonder zadel.
Van iemand die niet goed zit kan ik alleen het volgende als voorbeeld geven: we weten allemaal dat als je in een auto rijdt met zeg 30 kmh en je tegen een boom botst, dit krachten geeft als of je 60 kmh reed. Dit is pure natuurkunde en niet iets nieuws. Stel je dus even voor dat je net niet mee bent in de beweging van je paard dan kom je dus steeds met meer kracht in de rug dan je in kilo's weegt.

De definitie van moment is in formulevorm:

M = r x F

Daarin is:

M het moment, uitgedrukt in Newton·meter (N.m)
F de krachtvector die op het voorwerp werkt. De grootte ervan wordt uitgedrukt in Newton.
r de positievwctor van het aangrijpingspunt van de kracht. De lengte wordt uitgedrukt in meter.

Of je nu met of zonder zadel rijdt dat maakt dus niet uit. Of je fijn kan zitten op de blote rug van je paard is imo van meerdere factoren afhankelijk: o.a. houdig en zit van de ruiter, africhtings niveau van het paard (niet of hij Z loopt, maar puur correct rug gebruik), gevoeligheid van het dier zelf, bouw van het paard, maar ook de ruiter, wijze van lopen met een zadel en zo kunnen we nog wel verder gaan.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:21

Mijn vz knollie (kijk ff terug op pagina 2 ;) ) kwam er prima onder vandaan, ze had zelfs haar haartjes niet overeind. Maar tussen mijn billen was het kapot, van mijn ondergoed denk ik. Auw!
Ik heb totaal niet zitten schuiven omdat ik alleen maar gestapt heb...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:25

Arianna1983 schreef:
Mijn vz knollie (kijk ff terug op pagina 2 ;) ) kwam er prima onder vandaan, ze had zelfs haar haartjes niet overeind. Maar tussen mijn billen was het kapot, van mijn ondergoed denk ik. Auw!
Ik heb totaal niet zitten schuiven omdat ik alleen maar gestapt heb...

Gha, meteen op zoek gegaan naar naadloos ondergoed? :P Lijkt me niet de meest fijne plek op schuurplekken te hebben... :P

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 03:44

Wat een leed...
Maar goed dat er zadels zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:51

Ik heb gisterenmiddag eens goed een paardenrug bekeken in de slachterij.

De schoft : De huid bij de schoft ligt bijna bloot op de schoft, hier zit totaal geen spierweefsel onder. Misschien 1cm. De kussens van de voorboom van je zadel liggen aan de zijkant wel tegen de schoftspier.
Aan de bovenkant zit geen spier, daarom krijg je hier zo snel drukkingen van o.a dekens.

En de ruggenwervel ook daar ligt de huid vlak bovenop.
De spieren zitten pas echt naast de wervels. Ik heb ze bekeken van een ongetraind paard en een getraind paard. En er zit wel verschil in, maar het zal geen 3 of 4 cm schelen.

De paardenrug is dus eigenlijk maar een teer ding.

Voor de geinteresseerden heb ik (schone)foto's gemaakt. zijn per PB op te vragen na het weekend.(kan ze nu niet op de pc zetten)

mariska32 schreef:

Dat snap ik. Maar jij zegt dat ze dik zijn, en dat zijn ze dus absoluut niet.
Stevig en klein.

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:57

ik heb 1x op de manege zonder zadel gereden, maar toen wist ik niet beter.
Nooit weer nu ik dit weet:P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:09

Ik rijd ook vaak zonder zadel,
maar ik heb ook een dikke kont :3 je hebt ook echt spitse mensen,
die zouden meer kunnen drukken dan anderen,
maar mijn kont verdeeld al aardig wat,
en mijn dijbenen vangen echt nog wel veel meer op.
Daarbij loopt mijn paardje zonder en met zadel heerlijk ontspannen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:08

Jolliegirl schreef:
De spieren zitten pas echt naast de wervels. Ik heb ze bekeken van een ongetraind paard en een getraind paard. En er zit wel verschil in, maar het zal geen 3 of 4 cm schelen.

En hoe heeft dat je mening over zadelloos/met zadel rijden veranderd/gevormd?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:42

Het heeft mijn mening nog niet echt gevormd.
Ik rij zelf wel eens zonder zadel. Maar ook dan loopt mijn pony ontspannen... ik rij nooit langer als 15 minuten zonder zadel omdat ik het zelf niet makkelijk vind.

Maar vind het wel interessant om te zien hoe die spieren in elkaar zitten e.d, maar dat ga ik misschien maandag even bekijken bij het uitbenen, dan worden de ruggen ook gebruikt,en dan kijk ik even of ik iets in handen kan krijgen om te bekijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:51

Idd, hou ons zeker op de hoogte!! :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:13

Goed, intressant topic! :)
Ik reed vroeger altijd zonder zadel op mijn pony omdat ik het idee had dat hij hier beter op reageerde dan met zadel.
Een paar jaar geleden kreeg ik een paard erbij, en deze flipte 'm compleet als ik zonder zadel reed. Heb het een paar keer geprobeerd, dacht dat hij er misschien aan moest wennen, maar het werd niet beter. Hij was heel gevoelig op z'n rug. Ik heb voor hem een zadel met een brede kamer, en dan is hij super ontspannen.
Twee jaar geleden kreeg ik een nieuwe instructrice en deze heeft me uitgelegd wat er in dit topic ook beschreven staat, dat het erg pijnlijk kan zijn.
Sindsdien rij ik vrijwel nooit meer zonder zadel.
Maar vraag me ook af of het niet per paard verschilt, want mij pony reageerde er helemaal niet op, liep eerder beter dan met een zadel.. (Het zadel is nagekeken door goede zadelmakers en ligt echt goed).

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:39

Ik rij regelmatig zonder zadel, gewoon voor de lol en de afwisseling. Ik merk niet dat mijn paard last heeft van mij. Ook met zadel merk ik niks aan mijn paard. Maar ik moet ook wel zeggen dat als ik zonder zadel rij dat ik niet vol op mijn zitbeenknobbels zit maar meer op mijn kont. Ook rij ik mijn paard lekker lang en rond. Ik merk juist dat mijn paard meer vrijheid heeft om te bewegen. Het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe goed je met je paard meegaat en welk gewicht er op de paardenrug rust. Ik ben benieuwd wat voor meningen er nog meer komen!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 03:43

Jolliegirl schreef:
Ik heb gisterenmiddag eens goed een paardenrug bekeken in de slachterij.

De schoft : De huid bij de schoft ligt bijna bloot op de schoft, hier zit totaal geen spierweefsel onder. Misschien 1cm. De kussens van de voorboom van je zadel liggen aan de zijkant wel tegen de schoftspier.
Aan de bovenkant zit geen spier, daarom krijg je hier zo snel drukkingen van o.a dekens.

Voor de geinteresseerden heb ik (schone)foto's gemaakt. zijn per PB op te vragen na het weekend.(kan ze nu niet op de pc zetten)

mariska32 schreef:

Dat snap ik. Maar jij zegt dat ze dik zijn, en dat zijn ze dus absoluut niet.
Stevig en klein.

De schoft kent geen spierweefsel, alleen aanhechtingen naar spieren en dat is redelijk complex.
Ik heb ooit en keer 2 ribben zwaar gekneusd op de schouderbladen. :+

Die spieren zien er niet bijzonder uit, nee, maar zijn wel bijzonder sterk.
Rugspieren zijn ook bijzondere spieren, die ook een functie hebben om de kapsels in shape te houden.
Het zijn ook hele taaie spieren, waar je geen mals vlees van kunt maken, zonder ze een paar uur te stoven.
Je kunt zeggen dat een paardenrug er iel uitziet, maar alles bij elkaar kan het toch veel hebben.
Overigens bepaald het zadel en de zit het drukpunt, niet de deken.

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:05

heee.
ik wil je eerst even meegeven dat je heel goed kan tekenen met het bewerken.

ik wist niet dat je de spieren van een paard belast met het zonder zadel rijden. maar in de zomer reed ik af en toe in de bak om gewoon even te stappen. in de zomer was het te heet om echt te rijden dus vandaar alleen stap. en dat kan best zonder zadel want een zadel maakt het alleen maar warmer.
de bak zat in de schaduw daardoor was het allemaal best te doen.
ik kan me voorstellen dat de draf zonder zadel erg slecht is voor de rug van een paard.
ook in galop bonken sommege mensen echt heel hard op de rug van hun paard.
af en toe zonder zadel moet volgens mij wel kunnen. en vooral als je zonder zadel alleen maar stapt.

het zadel wat je hebt getekent zit aan de ondekant heel veel ruimte tussen die kussentjes. volgens mij is dat bij een zadel in verhouding niet zo groot. maar ik ben het opzich met je punt eens. je zit op de spieren van een paard en als je van hem gaat verlangen dat ie dan ontspant dat lijkt me een beetje onlogisch. te veel rijden zonder zadel lijkt me bestwel schadelijk voor het paard. maar alleen stappen omdat het in de zomer zo heet is in een bak met veel schaduw lijkt me niet echt schadelijk voor een paard:)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:03

Wat leuk dat je hem hier hebt gebruikt, ik voel me vereerd. :D
Mijn mening maak ik dan ook duidelijk in die uitleg van de OP.
Want hoewel je paard heerlijk ontspannen lijkt te lopen zonder zadel, kan er in dat koppie iets heel anders te zien zijn.

Btw. Het spijt me als mijn uitleg niet helemaal klopt. Het kan inderdaad prima dat de spieren, zenuwen etc. anders liggen. Maar na twee uur zinloos googelen had ik het wel gezien en heb ik het maar zo gelaten. Als er eventueel interesse is kan ik ook nog een uitleg maken over het rijden met Bbp. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:13

Ik hoop nog steeds dat er een dekje op de markt komt zonder poespas, alleen een singel en beetje vrijheid op de schoft enzo. Ik vindt het heerlijk om af en toe buiten te rijden zonder zadel maar vindt dat toch niet altijd prettig...

Verhelderende uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:20

elsenfox schreef:
ik rijd wel eens in de zomer zonder zadel, en dan zie je echt duidelijk zweetplekken bij mijn pony op de plek waar mijn dijbenen liggen, en minder op de plek waar mij zitbeentjes zitten..
ik weet niet wat beter is

Zweet wil niet per definitie zeggen dat er druk is, onder het vrij liggende deel van je dekje zweet een paard immers ook en daar komt geen druk op.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:11

Heb wel interesse om daar een stuk over te lezen Casperzot.
Aangezien ik zelf dus met BBP rijd!