jasmijn78 schreef:Colway schreef:er zijn ook maneges die voor hun manege paarden een maximum aanhouden van 80kg. Vind ik op zich een goede zaak, zeker manegepaarden worden toch intensief gebruikt
Op zich een goede zaak, maar nog mooier is dat maneges ook voorafgaand aan de lessen aandacht besteden aan de fysieke gesteldheid en conditie van de ruiter. Door ook iets van een warmingup-cooling down te doen voor ruiters of zo. En ruiters adviseren over een goede training naast het paardrijden etc. Als (jonge) beginnende ruiters dat al meteen meekrijgen. Jong geleerd is oud gedaan. Zeker voor de kinderen van nu waarvan een groot deel misschien wel buiten dat ene uurtje paardrijden om alleen maar op de bank ligt te gamen en tv te kijken...
Helemaal mee eens. Als manege een folder ontwikkelen om mee te geven/in kantine te leggen. En inderdaad en warmingup en cooling down naast het paard is ook een goed idee. Er stond ook laatst in het bit een goed stuk hierover. De houding op je paard verbeterd aanzienlijk na een goede lichamelijke conditie.
Je zou als manege een personal trainer in dienst moeten hebben die in een sportschool trainingen via de manege aanbiedt. Nog mooier zou zijn als je als manege(etc) een ruimte hebt waar dit soort trainingen gegeven kunnen worden.
Zeker voor de jeugd is dit belangrijk. Ik zie in de praktijk waar ik werkzaam ben, vaak kinderen met overgewicht en een zwakke tot matige lichamelijke gesteldheid en lichamelijke conditie.

Tussen 20 en 25 is normaal en met 25 tot 30 heb je overgewicht.
Lees mijn post eens helemaal in plaats van er 1 zin uit te quoten.