Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:00

jasmijn78 schreef:
Colway schreef:
er zijn ook maneges die voor hun manege paarden een maximum aanhouden van 80kg. Vind ik op zich een goede zaak, zeker manegepaarden worden toch intensief gebruikt

Op zich een goede zaak, maar nog mooier is dat maneges ook voorafgaand aan de lessen aandacht besteden aan de fysieke gesteldheid en conditie van de ruiter. Door ook iets van een warmingup-cooling down te doen voor ruiters of zo. En ruiters adviseren over een goede training naast het paardrijden etc. Als (jonge) beginnende ruiters dat al meteen meekrijgen. Jong geleerd is oud gedaan. Zeker voor de kinderen van nu waarvan een groot deel misschien wel buiten dat ene uurtje paardrijden om alleen maar op de bank ligt te gamen en tv te kijken...

Helemaal mee eens. Als manege een folder ontwikkelen om mee te geven/in kantine te leggen. En inderdaad en warmingup en cooling down naast het paard is ook een goed idee. Er stond ook laatst in het bit een goed stuk hierover. De houding op je paard verbeterd aanzienlijk na een goede lichamelijke conditie.

Je zou als manege een personal trainer in dienst moeten hebben die in een sportschool trainingen via de manege aanbiedt. Nog mooier zou zijn als je als manege(etc) een ruimte hebt waar dit soort trainingen gegeven kunnen worden.

Zeker voor de jeugd is dit belangrijk. Ik zie in de praktijk waar ik werkzaam ben, vaak kinderen met overgewicht en een zwakke tot matige lichamelijke gesteldheid en lichamelijke conditie.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:08

julius_juut schreef:
@jasmijn: Je lijkt het idee te hebben dat iemand die te zwaar is niet in een goede lichamelijke conditie kan zijn. Dit is alleen een illusie van mensen die zelf geen ervaring hebben met te dik zijn. ;)
Mijn zus is bij tijden veel te zwaar voor haar lengte, maar sport de meeste jongeren er makkelijk uit. Eerste rondje skeeleren van het jaar? Och, dan doe je een rondje Zoutkamp van 40 kilometer. En weet je niet wat je zal doen op de zondag? Dan stap je om 10 uur 's ochtends op de fiets en kom je om 6 uur 's avonds weer eens thuis.
Te dik zijn is echt geen reden om geen goede conditie of lichaamscontrole te hebben.

Overigens denk ik dat mensen gewoon hun gezonde verstand moeten gebruiken. Net zoals je een rank klein kind geen zware rugtas geeft, ga je niet op een paard zitten die dat gewicht niet aankan. Gezond verstand lijkt alleen vaak te ontbreken bij mensen in de paardenwereld.

Dikke mensen met een puike conditie zijn echt een uitzondering. Ik heb zelf 95 kilo gewogen en geloof me, m'n conditie was flut. Natuurlijk durfde ik dat niet onder ogen te zien, want ik schaamde me rot. Dus gaf ik m'n astma de schuld. Maar nu ik 70-75 kilo weeg en nog steeds astma heb, is m'n conditie een heel stuk beter :j

MarliesV

Re: Wanneer is een ruiter te vors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:14

Wanneer is iemand te zwaar/overgewicht.

Simpel voorbeeld.
Ik weeg 70 kg met een lengte van 1.68. Mijn beste vriendinnetje weegt hetzelfde en is even lang.
Toch pas ik in maat 38/40 qua kleding en kan zij broeken met mt 44 nauwelijks dicht krijgen.

Als ik op een paardje van 1.50 rijdt stoort niemand zich er aan, als zij dat zou doen zou iedereen het zielig vinden blijkbaar. Toch wegen we hetzelfde al is dat aan de buitenkant niet te zien.
Mijn botten/spiermassa enz zorgen voor een flink gewicht zonder dat ik qua vetpercentage boven een ongezonde lijn uitkom.

Vind dus dat je moet oppassen met de kg die je aan een paard verbind. Natuurlijk snap ik ook dat mensen die 120 kg wegen geweigerd worden op een manege. Het klinkt heel hard maar ik vind wel dat de gezondheid van het paard voor het gewicht van de ruiter gaat.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:22

maaikedewit schreef:
ik vind dat mensen boven de 90 a 100 kilo niet op een paard mogen. dat vind ik niet goed voor de rug van het dier. verder gewoon iemand die te lang is vind ik ook niet mooi en niet lekker voor het dier zelf. maar het ligt er natuurlijk aan of het een shetlander is of ene forse tinker...

nou sommige mensen kunnen wel te lang zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat ze niet mee kunnen zitten met het paard en dan heb je natuurlijk wel het verschil van een beetje te lang bijv. ik ben 1.85 en rij op een arabierXwelsh van 1.48 maar die is ook heel sterk en dat misstaat ook niet dat is iets anders dat ik op een shetlander ga zitten ook lange mensen moeten kunnen rijden mits ze mee kunnen zitten natuurlijk

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:27

Citaat:
Op zich een goede zaak, maar nog mooier is dat maneges ook voorafgaand aan de lessen aandacht besteden aan de fysieke gesteldheid en conditie van de ruiter. Door ook iets van een warmingup-cooling down te doen voor ruiters of zo. En ruiters adviseren over een goede training naast het paardrijden etc. Als (jonge) beginnende ruiters dat al meteen meekrijgen. Jong geleerd is oud gedaan. Zeker voor de kinderen van nu waarvan een groot deel misschien wel buiten dat ene uurtje paardrijden om alleen maar op de bank ligt te gamen en tv te kijken...

Helemaal mee eens. Als manege een folder ontwikkelen om mee te geven/in kantine te leggen. En inderdaad en warmingup en cooling down naast het paard is ook een goed idee. Er stond ook laatst in het bit een goed stuk hierover. De houding op je paard verbeterd aanzienlijk na een goede lichamelijke conditie.

Zou inderdaad mooi zijn als daar meer aandacht naartoe gaat, zeker met het oog op dat toch wel fors veel mensen te dik zijn/

Citaat:
Natuurlijk snap ik ook dat mensen die 120 kg wegen geweigerd worden op een manege. Het klinkt heel hard maar ik vind wel dat de gezondheid van het paard voor het gewicht van de ruiter gaat.

Vind 90kg eigenlijk al een grens

Citaat:
Toch wegen we hetzelfde al is dat aan de buitenkant niet te zien.
Mijn botten/spiermassa enz zorgen voor een flink gewicht zonder dat ik qua vetpercentage boven een ongezonde lijn uitkom.

denk inderdaad wel dat je bouw en je lichamelijke conditie (dus veel vet of veel spieren) ook belangrijk is in de vraag of je op een paard past ja of nee. Bij een gespierd atletisch lichaam zit je je paard veel minder in de weg dan als je lijf ' slap' (klinkt een beetje ongenuanceerd) en ongespierd is

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:32

Leuk topic!

Ik ben er zeker voor dat iedereen leuk kan paardrijden, ook mensen met overgewicht.
Maar, dan moeten ze wel het paard daarnaar aanpassen. Zo kan de gem. KWPNer max. 90kg houden is uit onderzoek gebleken. Die grens wordt vaak overschreden. Ik vindt dat als je erg stevig bent je dus moet gaan kijken naar een type paard wat daar bij past. En als je heel dik bent, dan niet eigenwijs tóch willen rijden, ga dan mennen.

Zo heb ik eens een paard gezien dat zadelmak gemaakt was voor de eigenaar, leuk paard, beetje jeugdig maar goed zadelmak gemaakt (3/4jaar oud?)... Komt de eigenaresse het paard ophalen en wil ze ff rijden, ze stapt op, het paard gaat met zijn gewicht naar voren, naar achteren naar voren en zakte toen zo door de knieen. Hij kon het gewoon niet aan. Nou, dat is dus echt héél erg sneu!!!! :(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:36

Inderdaad als je echt te zwaar bent kan je wellicht je paardenfun halen uit grondwerk, vrijheidsdressuur, mennen etc :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:48

zonder heel het topic door te lezen...

ik zie hier gewichtsgrenzen staan en kan me hier wel ergens in vinden... ALLEEN

je moet alles in z'n geheel bekijken, heel begrijpelijk dat een manege een ruiter van boven de 90-95kg weigert, want zo iemand kan een paard nog niet over de rug rijden, dus een zware ruiter die nog stuitert op een holle rug... Dat is om gezondheidsproblemen vragen. Echter een "ervaren" ruiter die door de jaren heen een "overgewicht" ontwikkeld heeft en bv 90kg weegt en aandacht heeft voor goed rug en achterhand gebruik bij zijn paard, is volgens mij minder "schadelijk" dan een "ontwetende" ruiter die stuitert, geen benul heeft van goed ruggebruik of trainingsopbouw en wekelijks hals overkop door de bossen crosst.

Alleen jammer dus dat "zwaardere" mensen niet altijd de kans hebben/krijgen om "goed" te leren rijden omwille van hun gewicht.

Er staat mij iets voor dat een ruiter met utirusting( dus zadel bij in) nooit een bepaald percentage van het gewicht van het paard mag overschrijden (15%)en dat dit dan een beetje kan variëren naar gelang de bouw (dus korte rug stevige romp versus een lange rug en iele romp)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:51

phormicola schreef:
Dikke mensen met een puike conditie zijn echt een uitzondering. Ik heb zelf 95 kilo gewogen en geloof me, m'n conditie was flut. Natuurlijk durfde ik dat niet onder ogen te zien, want ik schaamde me rot. Dus gaf ik m'n astma de schuld. Maar nu ik 70-75 kilo weeg en nog steeds astma heb, is m'n conditie een heel stuk beter

Mooi voorbeeld. En met een goede conitie gaat het rijden een stuk beter :D

Miepie1980 schreef:
Wanneer is iemand te zwaar/overgewicht.

Nou, dat is heel simpel: gewoon je BMI berekenen. met een BMI onder de 20 zit je supergoed. Met een BMI tussen de 20 en 27 zit je in de 'gevarenzone' en met een BMI boven de 27 heb je obesitas. En als je zo zwaar bent dat je geen BMI kunt berekenen dan heb je morbide obesitas. Op tig sites kun je je BMI berekenen en er dus achter komen of die goed is of niet. Op de sportschool of via andere wegen (bijvoorbeeld de fysiotherapeut) kun je conditietesten doen, dan weet je ook hoe het daar mee staat. ;)

Dus als je twijfelt of je voldoende in shape bent voor paardrijden dan weet je wat je te doen staat :Y)

Chaos schreef:
Ik ben er zeker voor dat iedereen leuk kan paardrijden, ook mensen met overgewicht.

Echt waar? Dus jij vind niet dat ruiters ook een verantwoordelijkheid hebben om enigzins fit en in conditie te paard te stappen? Jij vind dus dat als je te dik bent je gewoon maar een wat sterker paard moet nemen? En dan is het probeem opgelost?

petitparis schreef:
Alleen jammer dus dat "zwaardere" mensen niet altijd de kans hebben/krijgen om "goed" te leren rijden omwille van hun gewicht.

Wat is daar jammer aan? Als jij zwaar overgewicht hebt als ruiter dan beschik je niet over een noodzakelijke basisvoorwaarde om goed te leren rijden. Beginnende ruiters met zwaar overgewicht zullen nooit goed leren rijden omdat hun gewicht/conditie ze in de weg zit bij het paardrijden. Bovendien wordt de kans om goed te leren rijden hen niet ontnomen door anderen... Zij kunnen de kans voor zichzelf creeren door aan hun fysiek en conditie te gaan werken. En als je doel is goed/bewust en verantwoord te leren paardrijden dan is dat toch een heel mooi streven en een hele goede motivatie om eerst aan jezelf te gaan werken?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:54

jasmijn78 schreef:
Nou, dat is heel simpel: gewoon je BMI berekenen. met een BMI onder de 20 zit je supergoed. Met een BMI tussen de 20 en 27 zit je in de 'gevarenzone' en met een BMI boven de 27 heb je obesitas. En als je zo zwaar bent dat je geen BMI kunt berekenen dan heb je morbide obesitas. Op tig sites kun je je BMI berekenen en er dus achter komen of die goed is of niet.

Dat is niet helemaal waar hoor. Tussen de 20 en 25 is goed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:02

Ilzas schreef:
Dat is niet helemaal waar hoor. Tussen de 20 en 25 is goed.

Oeps, ja inderdaad :o Tussen 20 en 25 is normaal en met 25 tot 30 heb je overgewicht.
Vanaf 30 heb je obesitas.

Een voorbeeldje: met een lengte van 1.75 en een gewicht van 80 kg heb je een BMI van 26,1 en heb je dus overgewicht....
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 14-01-11 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:02

jasmijn78 schreef:
Chaos schreef:

Echt waar? Dus jij vind niet dat ruiters ook een verantwoordelijkheid hebben om enigzins fit en in conditie te paard te stappen? Jij vind dus dat als je te dik bent je gewoon maar een wat sterker paard moet nemen? En dan is het probeem opgelost?

Kijk nu eens wat een onzin je schrijft Jasmijn. :P Lees mijn post eens helemaal in plaats van er 1 zin uit te quoten. 8)7
Ik ben dus absoluut níet voor te dikke mensen op een paard wat dat niet kan houden. Maar weegt men 100kg. en schaft een trekpaard aan om er mee het bos in te kunnen, wie zijn wij dan om daar wat van te zeggen. De combinatie zal qua draagkracht dan niet zo'n moeite hebben, denk dat de ruiter er wel veel last van kan hebben tijdens het rijden. Daarom is het ook zo veel fijner om lekker in conditie te zijn als je gaat paardrijden. Maar ik vindt niet dat je mensen met Obesitas een hobby of sport helemaal kunt ontzeggen. Zolang ze maar reeël zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:06

Chaos schreef:
Kijk nu eens wat een onzin je schrijft Jasmijn. Lees mijn post eens helemaal in plaats van er 1 zin uit te quoten.

Waar begrijp ik je dan verkeerd? Vind je nu wel of niet dat mensen met zwaar overgewicht die willen paardrijden daar niets aan hoeven doen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:08

Dat is vragen naar de bekende weg.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:09

+ Dat ik me niet kan voorstellen dat je bij dergelijk overgewicht daar vrede mee kunt hebben. Dus zul je wat gaan proberen om in betere conditie te gaan verkeren. Toch?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:14

jasmijn78 schreef:
petitparis schreef:

Wat is daar jammer aan? Als jij zwaar overgewicht hebt als ruiter dan beschik je niet over een noodzakelijke basisvoorwaarde om goed te leren rijden. Beginnende ruiters met zwaar overgewicht zullen nooit goed leren rijden omdat hun gewicht/conditie ze in de weg zit bij het paardrijden. Bovendien wordt de kans om goed te leren rijden hen niet ontnomen door anderen... Zij kunnen de kans voor zichzelf creeren door aan hun fysiek en conditie te gaan werken. En als je doel is goed/bewust en verantwoord te leren paardrijden dan is dat toch een heel mooi streven en een hele goede motivatie om eerst aan jezelf te gaan werken?

al zouden er paarden zijn die bv 100kg met gemak kunnen dragen, dan weet ik ook wel dat obese mensen nooit goed zullen leren rijden omwille van hun "omvang" en DAT vind ik jammer en uiteraard kunnen ze in de meeste gevalleen daar zelf iets aan veranderen

en louter op BMI afgaan is ook kort door de bocht. Ik had ook een BMI van 25 en toch hadden ze mij liever op de jonkies dan enkele mannen met een BMI van 23. Mag jij het BMI bij mannen die ook power training doen gaan vragen, ik denk dat er weinig zijn die tegen de 20 zitten, de meeste zitten rond de 25. Spiermasse heeft een hogere densiteit dan vetweefsel...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:17

Een goede BMI berekening houdt rekening met man/vrouw :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:18

Chaos schreef:
Maar, dan moeten ze wel het paard daarnaar aanpassen.

Hieruit maak ik op: als je overgewicht hebt, gewoon een sterker paard nemen... Maar misschien begrijp ik het verkeerd?

Chaos schreef:
Dat ik me niet kan voorstellen dat je bij dergelijk overgewicht daar vrede mee kunt hebben. Dus zul je wat gaan proberen om in betere conditie te gaan verkeren. Toch?

Ik denk inderdaad dat veel mensen met overgewicht daar geen vrede mee hebben. Ik denk wel dat het vaak aan discipline, motivatie en doorzettingsvermogen ontbreekt om daar wat aan te doen. Ik denk ook niet dat dat makkelijk is. Ik vind alleen dat je je paard daar niet (letterlijk) mee op mag zadelen.

petitparis schreef:
en louter op BMI afgaan is ook kort door de bocht. Ik had ook een BMI van 25 en toch hadden ze mij liever op de jonkies dan enkele mannen met een BMI van 23. Mag jij het BMI bij mannen die ook power training doen gaan vragen, ik denk dat er weinig zijn die tegen de 20 zitten, de meeste zitten rond de 25. Spiermasse heeft een hogere densiteit dan vetweefsel...

De BMI is de meest eenvoudige richtlijn, en daar gelden inderdaad wat uitzonderingen op. Zoals wanneer je erg gespierd bent, of van een ander ras, of borstvoeding geeft etc. Als je het zeker wilt weten moet je het door je huisarts laten bepalen. Verder blijft wat mij betreft onverminderd van kracht dat het voor je paard altijd beter is om hem met zo min mogelijk ruitergewicht te belasten. Hoe minder hoe beter, zolang het voor de ruiter dan nog maar gezond blijft.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:20

Ik ben iemand met overgewicht, ik rij al jaren niet meer dit heeft meer met mijn fibromyalgie te maken dan met ik kan geen paard vinden om te rijden.

Ik heb verschillende mensen die lesgeven met eigen dieren (ook manege) gezegt dat ik 95/100 kg ben en ik jaren niet meer gereden heb. Ik kan bij iedereen komen rijden, ze hebben wel een paard/bijna paard (hoogte) voor me. Misschien mijn mazzel dat ik geen beginner ben, ik ben een recreatieruiter en geen dressuurruiter, maar ik loop dus niet tegen het te zwaar gebeuren aan.

Wel kijk ik als iemand me al aanbied of ik wil rijden eerst naar de rug van het dier. Zolang er niet weggetrokken wordt zodra ik met wat kracht langs de wervels wrijf wil ik de gok wel nemen, zodra er ingezakt wordt stap ik al niet meer op. Ook ik geef altijd aan, zodra je merkt dat het te zwaar wordt, er gezakt gaat worden in de rug of minder actief met liften van de benen dan stap ik af.

Ik zou zeker geen hoogte van het paard of wel of niet rank bebouwt als graadmeter willen nemen voor wat een dier wel of niet kan hebben. De ene is gewoon sterker in de rug ed dan de andere, ras is hierbij niet van belang in mijn ogen.

Natuurlijk erg dom gezicht als ik op een pony van 1.29 stap maar hij kan het wel hebben. Sterker nog ik heb hem zien inzakken met een ruiter van 60 kg die redelijk kon rijden. Ergens zit ik dus niet in de weg met de beweging van die pony, ondanks mijn gewicht.
En nee ik zit niet elke week of elke maand op hem, het kwam soms voor als hij weer eens alle ruiters zand liet happen. En na een keer verdwaalt te zijn geweest kwam hij met mij 1.5 uur gewoon fris weer thuis benen op de zelfde hoogte stappend als bij vertrek (heb ik steeds nagevraagt bij de mede ruiter) Anders was het een lange wandeling geweest voor mij ;)
Ik heb wel eens op 1.67cm gezeten die mij dus weer niet lang kon houden.

Ik vindt het jammer dat er direct gekeken wordt naar gezette mensen, nee je kan niet rijden je bent te zwaar. Kijk naar het dier waar ze op willen stappen, de eigenaar weet zelf vaak wel of dit dier een goed getel heeft of wat minder. Het dier geeft echt aan het kan wel of het kan niet, alleen moet de lesgever/eigenaar kijken naar het paard.

Jonge dieren zou ik zelf dus niet opstappen met dit gewicht, puur omdat er eerst spieren opgebouwt moeten worden. Ik zelf laat dus ook een lichtgewicht het eerste rijwerk verrichten zodra onze jaarling de leeftijd van 4 heeft bereikt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:22

toch blijf ik erbij dat soms 5kg meer minder belastend kan zijn voor eenzelfde paard als die ruiter "beter" kan rijden en belang hecht aan ruggebruik etc dan iemand die minder weegt, maar als een zandzak meehobbelt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:29

BlueStar schreef:
Wel kijk ik als iemand me al aanbied of ik wil rijden eerst naar de rug van het dier. Zolang er niet weggetrokken wordt zodra ik met wat kracht langs de wervels wrijf wil ik de gok wel nemen, zodra er ingezakt wordt stap ik al niet meer op. Ook ik geef altijd aan, zodra je merkt dat het te zwaar wordt, er gezakt gaat worden in de rug of minder actief met liften van de benen dan stap ik af.

Als het om de gezondheid van mijn paard gaat neem ik liever geen gok.... Paarden geven het vaak pas aan als het al te laat is...

BlueStar schreef:
Ik vindt het jammer dat er direct gekeken wordt naar gezette mensen, nee je kan niet rijden je bent te zwaar.

Nou, dan heb je de strekking van mijn posts in ieder geval niet goed begrepen. Mij gaat het er om dat wanneer je als ruiter bewust, verantwoord en gezond bezig bent met paardenSPORT je ook aandacht besteed aan je eigen fysiek en conditie (en dus niet met zwaar overgewicht te paard stapt) Ik heb al meerdere keren onderbouwd waarom ik dat vind.

Verder vind ik dat ruiters die zichzelf ook trainen essentiele kennis opdoen die nodig is bij het verantwoord trainen van een paard; namelijk hoe een lichaam reageert op training. Als jij je een keer hebt afgebeuld in de sportschool en na twee dagen haast niet meer kan lopen van de spierpijn... Dan krijg je al een beter idee van hoe je paard zich zou kunnen voelen na een zware training.

Nogmaals: ik vind dat overgewicht van de ruiter en ruitertraining echt uit de taboesfeer gehaald moet worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:34

Citaat:
De ene is gewoon sterker in de rug ed dan de andere

Dat is wel zo, en ik denk dat als je af en toe rijdt het niet direct tot schade zal leiden

Maar een paard frequent bereiden met veel gewicht (ongeacht zijn sterke rug) betekend gewoon meer slijtage voor de rug

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:35

Citaat:
Paarden geven het vaak pas aan als het al te laat is

da's zeker waar en ieder paard geeft het anders aan, de 1 gaat staken, de ander zal z'n rug wegdrukken, weer een ander zal....

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:37

Vroeger toen ik slank was, was mijn houding te paard sowiezo stukken beter. Nu merk ik ook dat als het paard fris is, ik veel meer moeite moet doen om te blijven zitten.

Dat is voor mij ook de voornaamste reden om af te gaan vallen: makkelijker rijden en geen rekening meer hoeven te houden op welk paard ik stap.

Als je erg veel overgewicht hebt en toch van de sport wilt genieten kun je bv ook gaan mennen.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:50

mennen??
Arm beest, moet hij straks een kar en dan nog eens 2 personen achter zich meeslepen die ook bijna een kar per stuk wegen :P