Leorah schreef:Ik las ook dat iemand zei, dat als het paard meer in verzameling komt, deze oprichting automatisch volgt daar achteraan. Ja de oprichting wel, maar ook hierbij blijven sommige paarden door hun bouw nogmaals, liever in aanleuning achter de loodlijn dan ervoor. Ze komen door die oprichting niet automatisch voor de loodlijn (ik heb het nu over Z2+ niveau)
Dan moet er vanuit de anatomie toch ook bekeken zijn dat niet elk paard dezelfde bouw heeft en dat hierin wel degelijk verschil zit? Ik denk dat DAT juist het punt is waar veel te weinig naar wordt gekeken.
Er zijn zeker paarden die door hun bouw makkelijk wat 'eng' in de hals worden en achter de loodlijn kruipen. Ook zijn er genoeg argumenten om in training een punt achter de loodlijn op te zoeken. Maar uiteindelijk moet je hem wel op de loodlijn kunnen rijden, dat is het doel van je training. Als je dat nog niet kunt heb je nog werk liggen, en als je het niet meer kunt ben je de verkeerde weg ingeslagen.
Ook bij mensen die hun paard rond en diep werken is het uiteindelijke doel een fijne aanleuning voor de loodlijn.
Maar dat is zeker het beeld waar we naartoe trainen
Helemaal mee eens. 
Ook loopt het paard NIET achter de loodlijn. 

)