Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:42

Leorah schreef:
Ik las ook dat iemand zei, dat als het paard meer in verzameling komt, deze oprichting automatisch volgt daar achteraan. Ja de oprichting wel, maar ook hierbij blijven sommige paarden door hun bouw nogmaals, liever in aanleuning achter de loodlijn dan ervoor. Ze komen door die oprichting niet automatisch voor de loodlijn (ik heb het nu over Z2+ niveau)

Dan moet er vanuit de anatomie toch ook bekeken zijn dat niet elk paard dezelfde bouw heeft en dat hierin wel degelijk verschil zit? Ik denk dat DAT juist het punt is waar veel te weinig naar wordt gekeken.

Er zijn zeker paarden die door hun bouw makkelijk wat 'eng' in de hals worden en achter de loodlijn kruipen. Ook zijn er genoeg argumenten om in training een punt achter de loodlijn op te zoeken. Maar uiteindelijk moet je hem wel op de loodlijn kunnen rijden, dat is het doel van je training. Als je dat nog niet kunt heb je nog werk liggen, en als je het niet meer kunt ben je de verkeerde weg ingeslagen.
Ook bij mensen die hun paard rond en diep werken is het uiteindelijke doel een fijne aanleuning voor de loodlijn.

singel64

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:05

Ik ben het voledig met TS eens.
Ik heb zelf een niet correct gebouwd paard, waarmee ik altijd en eeuwig moeite had om hem op de loodlijn te krijgen.
Desondanks toch in het Z terecht gekomen. De ene jury vindt het drama, en straf het af, de andere jury vindt het niet zo erg.
Het is in de training altijd een aandachtspunt geweest. Elke keer als hij goed voelde, en ik keek in de spiegel, liep hij er toch achter.
Nu heb ik me er bij neergelegd, en dat scheelt een hoop frustratie!
De geplaatste foto is op zich duidelijk, maar in mijn ogen is dit wel een correct gebouwd paard, en zou deze met training wel op de loodlijn moeten gaan lopen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:30

Dat doet hij ook singel64... Echter is dit paard wel 180 groot waardoor hem soms nog de kracht ontbreekt ;) Maar dat is zeker het beeld waar we naartoe trainen ;)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:53

Vind het ook een goede, handige foto PSM. Prima illustratie en je weet dat hij van daaruit weer meer eruit moet. Maar een goed begin.
Ik ben persoonlijk nog geen paard tegengekomen die niet de neus op de loodlijn kon krijgen ivm met zijn/haar bouw. Wel paarden die moeite hebben met de oprichting bv omdat ze overbouwd zijn, maar de neus krijg je er uiteindelijk na wat training wel uit hoor. En zo hoort het uiteindelijk ook. Maar er is niets mis met een keer wat ronder losrijden, zoals Equimotion ook al zegt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:05

den naar mate dat de opleidning van het paard vorderd dat de duur van het een halve hand voor de loodlijn rijden en behouden langer en constanter word, in het begin van de opleiding zal het dier toch wat meer achter de loodlijn komen en ik zie hier geen probleem.

Dat het dwang is dat een dier een halve hand voor de loodlijn word gereden vind ik wel heel erg ver gezocht.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:10

__PSM__ schreef:
Dat doet hij ook singel64... Echter is dit paard wel 180 groot waardoor hem soms nog de kracht ontbreekt ;) Maar dat is zeker het beeld waar we naartoe trainen ;)

Ik bedoel het ook niet afkrakend, maar de discussie is over niet correct gebouwde paarden die niet op de loodlijn kunnen lopen, en die van jou is dat niet.
Die mist alleen wat kracht. Niets mis mee hoor:)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:12

Moll schreef:
den naar mate dat de opleidning van het paard vorderd dat de duur van het een halve hand voor de loodlijn rijden en behouden langer en constanter word, in het begin van de opleiding zal het dier toch wat meer achter de loodlijn komen en ik zie hier geen probleem.

Dat het dwang is dat een dier een halve hand voor de loodlijn word gereden vind ik wel heel erg ver gezocht.

Ik ook Moll :j Helemaal mee eens.

nhfan228

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 02:26

Professor schreef:
__PSM__ schreef:
Afbeelding

ZOiets... vorig jaar op B-L1 niveau

Wat moet men met zo´n foto????????
Nog even en het paard doet een koprol.

Rijd jij je jonge paarden al zo opgericht dan? Belachelijk, ouderwetse duitse wijze zeker! Daar kwamen al die planken van.

Dit is een jong paard. Zijn nek is wel degelijk het hoogste punt echter optisch bedrog door zijn vette manenkam :D Ook loopt het paard NIET achter de loodlijn.

Erg mooie houding om het paard beetje bij beetje sterker te maken in de achterhand waardoor je oprichting krijgt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 07:56

Citaat:
Rijd jij je jonge paarden al zo opgericht dan? Belachelijk, ouderwetse duitse wijze zeker! Daar kwamen al die planken van.

Dit is een jong paard. Zijn nek is wel degelijk het hoogste punt echter optisch bedrog door zijn vette manenkam :D Ook loopt het paard NIET achter de loodlijn.

Erg mooie houding om het paard beetje bij beetje sterker te maken in de achterhand waardoor je oprichting krijgt.

Nee men rijdt een paard in een relatieve oprichting wat al verklaard is op dit topic, en dat heeft niets met ouderwets of Duitse wijze (die niet eens bestaat) te doen.

Wanneer dit paard zijn nek het hoogste punt is in relatie met de hals dan denk ik dat u eens objektiever dient te kijken.
Paarden die gereden worden lopen niet maar gaan, en dit paard gaat duidelijk achter de loodlijn.
De stuwkracht is hoger dan de daarkracht wat ook al beschreven staat via een tekening in dit topic.

Hier ziet u de iedeaale voorwaarts neerwaarts houding:
Afbeelding

Wat de hoofdhouding doet bij relatieve oprichting en dragen van hoofd hals en de reactie daarop in het achterbeen:
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:48

nhfan228 schreef:
Professor schreef:
Wat moet men met zo´n foto????????
Nog even en het paard doet een koprol.

niet om het 1 of ander maar dit is gewoon echt te diep, als het hoogste punt tussen W2 en W3 zou zijn, was er geen probleem geweest maar dit is simpel weg te diep, en de opmerking ouderweds duits is een beetje ondoordagt en onervaren.
en de manenkam is niet dikker als normaal hoor.
je kan hier alleen heel goed zien dat de houding van de ruiter, die ook naar beneden kijkt, de zelfde spiegeling heeft op het paard, zoals ze in het duits zo mooi zeggen das inneres bild

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:50

Ik vind hem daar ook echt te diep :j en dat zou inderdaad al minder zijn als ik gewoon naar voren keek en rechtop zou zitten :j De vette manenkam zie ik ook niet....

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:13

__PSM__ schreef:
Ik vind hem daar ook echt te diep :j en dat zou inderdaad al minder zijn als ik gewoon naar voren keek en rechtop zou zitten :j De vette manenkam zie ik ook niet....

Dat hij daar te diep en op de voorhand gaat kan je beter bekijken aan de hand van het lichaamsgebruik dan van hoe z'n hoof-hals houding is. Als je hem hierin meer op het achterbeen zou hebben zou het voor training niet zo erg zijn (maar dan was je paard alweer een stuk verder in z'n opleiding)
Het gaat om het totaalbeeld, niet alleen om de loodlijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:18

Equimotion schreef:
__PSM__ schreef:

Dat hij daar te diep en op de voorhand gaat kan je beter bekijken aan de hand van het lichaamsgebruik dan van hoe z'n hoof-hals houding is. Als je hem hierin meer op het achterbeen zou hebben zou het voor training niet zo erg zijn (maar dan was je paard alweer een stuk verder in z'n opleiding)
Het gaat om het totaalbeeld, niet alleen om de loodlijn.

hoofd/hals houding is bepalend voor een correct lichaam gebruik en achterhand gebruik.
En als Ik u nou goed begrijpt zegt u dat het op hetachterbeen plaatsen en dus het stuwend achterbeen dragend maken komt later in de opleiding pas?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:19

Ik wil ook graag een foto plaatsen. Mijn merrie heeft niet de meest fantastische bouw en is in aanleg zeker geen talentvol dressuurpaard.

Ze heeft van zichzelf een vrij zware hals, is overbouwd en heeft een doorgezakte rug en weke lendenen. D.m.v. training is dit wel te verbeteren, maar dit is vrij lastig ivm longproblemen, daardoor kunnen we niet echt gericht trainen, we moeten per dag aankijken wat ze trekt of niet. Van zichzelf loopt ze graag te diep of achter de teugel in een krulletje.
Desondanks probeer ik haar wel ontspannen te laten lopen en erop te trainen dat ze met haar neus eruit gaat lopen. Ons niveau is B of lager en dit is wat we voor elkaar proberen te krijgen. (Don't shoot too hard, please)

Afbeelding
Afbeelding

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:20

Ik zie hier naar mijn idee een prima trainingsplaatje hoor :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:22

Jibbel schreef:
Ik wil ook graag een foto plaatsen. Mijn merrie heeft niet de meest fantastische bouw en is in aanleg zeker geen talentvol dressuurpaard.

Maar ze heeft van zichzelf een vrij zware hals, is overbouwd en heeft een doorgezakte rug en weke lendenen. D.m.v. training is dit wel te verbeteren, maar dit is vrij lastig ivm longproblemen, daardoor kunnen we niet echt gericht trainen, we moeten per dag aankijken wat ze trekt of niet. Van zichzelf loopt ze graag te diep of achter de teugel in een krulletje.
Desondanks probeer ik haar wel ontspannen te laten lopen en erop te trainen dat ze met haar neus eruit gaat lopen. Ons niveau is B of lager en dit is wat we voor elkaar proberen te krijgen. (Don't shoot too hard, please)

Afbeelding
Afbeelding

heb dit paard en ruiter ook in het echt gezien, en moet zeggen dat dit plaatje mij plezierrig stelt, mrt namen als we bedenken hoe een fries kwa bouw in elkaar zit is dit een ontspannen plaatje.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:23

Moll schreef:
En als Ik u nou goed begrijpt zegt u dat het op hetachterbeen plaatsen en dus het stuwend achterbeen dragend maken komt later in de opleiding pas?

Nee nou draai je het om. Bij een paard dat zich al meer kan sluiten/verzamelen kan je een keer een rondere hoofd-hals houding opzoeken terwijl hij daarbij toch op het achterbeen kan blijven. Dat kan je echter van een B/L1 paard niet verwachten. (en moet je m.i. ook niet willen)
Zelfs als je hem héél erg rond maakt wil je toch altijd een bepaalde mate van verzameling houden, want het is niet de bedoeling dat hij op de voorhand valt (ik was op zoek naar die foto van Bonfire in piaffe, maar kan die even niet vinden) Uiteraard zal je meer gewicht op de achterhand kunnen plaatsen in een hogere oprichting, maar dat hoeft niet altijd je trainingsdoel te zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:24

Thnx Moll. Vergeleken met de keer dat jullie ons hebben gezien, is ze waarschijnlijk wel vooruit gegaan, of niet?

Wat ze graag doet is dit:

Afbeelding

Zich onttrekken aan de teugeldruk en erachter kruipen en in haar eigen 'fijne' houding gaan lopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 10:27

Ik zal er ook maar even een plaatje op loslaten dan. Ik heb helaas geen andere foto's meer van dit paard, dus het is zeker geen ideale, maar geeft een klein beetje het idee weer van wat ik bedoel. Het paard heeft schofthoogte 176, lange nek, lange rug, hoge schoft en lage rug. Voor zijn doen loopt hij hier in een zo goed mogelijke hoofdhouding. Als het aan hem lag liep hij dieper.:
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:29

Jibbel schreef:
Thnx Moll. Vergeleken met de keer dat jullie ons hebben gezien, is ze waarschijnlijk wel vooruit gegaan, of niet?

Wat ze graag doet is dit:

Afbeelding

Zich onttrekken aan de teugeldruk en erachter kruipen en in haar eigen 'fijne' houding gaan lopen.

Qua het punt van aanleuning is er veel verbetert op de foto, verder kan je de foto niet vergelijken deze foto is Qua moment beter, maar dat zal u zelf ook wel zien ;) de moment opname van de foto is erg bepalend

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:31

ja, dat is zo, qua beweging is het een mooi moment. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:33

Jibbel schreef:
ja, dat is zo, qua beweging is het een mooi moment. :)

maar zondermeer complimenten hoor, je bent zeker lekker opweg

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:35

:) Thnx. T gaat alleen niet zo hard door alle longtoestanden. Dat duurt maar voort..maar goed, we puzzelen verder en het nieuwe project (haar inmiddels 4-jarige zoon) staat klaar. :)

@ Leorah: Ik kan mijn mening niet onderbouwen met theorieën, maar meer met gevoel hoe ik het graag zou willen zien. Volgens mij is dit prima, alleen zou ik zijn hals iets anders willen zien. Iets meer lengte erin ofzo, alsof hij zijn nek uitsteekt (en dan heb je automatisch meer neus eruit)? Zoals ik het plaatje 'voel' zou ik mn hand iets meer naar voren doen om hem daar wat meer ruimte te geven en zorgen dat je daarin geen impuls verliest, denk ik. (of reageert hij daar juist op door dieper weg te zakken?)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:36

Ik ben het wel met je eens.
Een paard moet perse voor de loodlijn of op de loodlijn lopen. Daar wordt bij veel instructeurs en zeker bij veel jury's op doorgedramd. Maar hoe zo'n paard dan voor de loodlijn neergezet wordt daar wordt dan weer niet opgelet. Sommige paarden hebben van nature een wat andere houding.
Het kost veel werk en tijd en ook moeite voor het paard om die uit zijn houding te halen.
En naar mijn idee is het ook niet altijd nodig. Als een paard fijner loopt als hij iets achter de loodlijn loopt dan is het toch ook goed?
Het principe van dressuur is toch ook een paard in zijn houding laten ontspannen.
Want als je zo'n paard op de loodlijn laat lopen dan zie je vaak een hele hoop spanning bij ruiter en paard. Precies wat je niet hebben wilt en wat je ook niet ziet bij achter de loodlijn gaan.
En natuurlijk moet een paard er niet gigantisch achterlopen zodat hij bijna over de kop vliegt want dat is ook niet echt een moment van ontspanning. Maar als de houding nou iets gebouwd is op erachter dan vind ik het niet zo'n punt.

maar dat is mijn mening!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:44

Ach doe eens gek in je koffie pauze..
Dan gooi ik er ook maar foto tegenaan van mijn kleuter.
(meer foto's uit deze serie in profiel van bokt, L1 proefje (2e proef die hij loopt op zijn KNHS debuut))

Afbeelding

(let vooral niet op de hark die erop zit, kon die dag echt niet zitten.
Dag erna ook niet blijkbaar, want toen lag ik eraf :+ )