Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:58

MarcoBorsato schreef:
Wooow, waar staat dat ik jouw mening niet respecteer? Jij zegt dat ik moet nadenken als ik het niet met je eens ben, dus misschien eerst even kritisch naar jezelf kijken? Wat een hypocriete reactie...

Jij mag vinden wat je wilt, alleen vind ik dat je sommige dingen nogal stellig stelt, zonder dat daar aanleiding voor is.

Nou ik vnd het eerlijk gezegt erg vervelend dat wat ik vind over paarden op topniveau
dat je er maar over door blijft zaniken of zeuren of hoe je het ook wilt noemen.

;)
En ik leg het een beetje onnozel / onduidelijk uit ,maar morgn kan ik het wel beter uitleggen.
zit half slapend achter depc xd

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:58

Elin_ schreef:
Elin_ schreef:
daar heb je gelijk Lusitana
de sport kan er niets aan doen (behalve militry (of hoe je dat ook schrijft) net zoals rodeo , wilde paarden opzadelen en dan erop gaan rijden en stierenvechten ohz )
,maar helaas zijn de mensen zo ziek (sommige) om het weer te vergallen

Military,daar heb je JUIST een band met je paard mee nodig!

Ik vind dit wel een walgelijke reactie van je!

Wat vind je er dan zielig aan? :)

Ik heb het niet over dat je geen band hebt ;)
Maar ... wacht us... Is dat niet die sport waarbij ze echt MEGA hoge afdalingen doen waarbij paard bijna naar beneden donderd?

Nu schaam ik me echt :o Ik ben nu op internet aan het zoeken naar dat plaatje v/d afdaling.
volens mij stond daar echt military bij

:o
Wacht effkes hoor :')

En walgelijke reactie? Wat vind jij goed aan stierenvechten ohz ? of doel je alleen op military?[/quote]

Ik doel idd op Military,stierenvechten vind ik ook walgelijk!

op zo'n hoog niveau lijkt het me dat je paard/pony en jijelf weet hoe je een afsprong goed moet nemen en de klap op de pezen komt een stuk minder hard :)
En je wilt niet weten wat er na een cross word gedaan om het paard zo goed mogelijk te verzorgen :)

ik ga eerst maar eens slapen :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:00

Elin_ schreef:
MarcoBorsato schreef:
Wooow, waar staat dat ik jouw mening niet respecteer? Jij zegt dat ik moet nadenken als ik het niet met je eens ben, dus misschien eerst even kritisch naar jezelf kijken? Wat een hypocriete reactie...

Jij mag vinden wat je wilt, alleen vind ik dat je sommige dingen nogal stellig stelt, zonder dat daar aanleiding voor is.

Nou ik vnd het eerlijk gezegt erg vervelend dat wat ik vind over paarden op topniveau
dat je er maar over door blijft zaniken of zeuren of hoe je het ook wilt noemen.

;)
En ik leg het een beetje onnozel / onduidelijk uit ,maar morgn kan ik het wel beter uitleggen.

Ik vind het nogal apart dat je zegt dat ik zanik en zeur. Kun je gewoon even respectvol blijven naar je discussiegenoten?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:00

TheHorseInn"
[quote="Elin_ schreef:
Elin_ schreef:
daar heb je gelijk Lusitana
de sport kan er niets aan doen (behalve militry (of hoe je dat ook schrijft) net zoals rodeo , wilde paarden opzadelen en dan erop gaan rijden en stierenvechten ohz )
,maar helaas zijn de mensen zo ziek (sommige) om het weer te vergallen

Military,daar heb je JUIST een band met je paard mee nodig!

Ik vind dit wel een walgelijke reactie van je!

Wat vind je er dan zielig aan? :)

Ik heb het niet over dat je geen band hebt ;)
Maar ... wacht us... Is dat niet die sport waarbij ze echt MEGA hoge afdalingen doen waarbij paard bijna naar beneden donderd?

Nu schaam ik me echt :o Ik ben nu op internet aan het zoeken naar dat plaatje v/d afdaling.
volens mij stond daar echt military bij

:o
Wacht effkes hoor :')

En walgelijke reactie? Wat vind jij goed aan stierenvechten ohz ? of doel je alleen op military?[/quote]

Ik doel idd op Military,stierenvechten vind ik ook walgelijk!

op zo'n hoog niveau lijkt het me dat je paard/pony en jijelf weet hoe je een afsprong goed moet nemen en de klap op de pezen komt een stuk minder hard :)
En je wilt niet weten wat er na een cross word gedaan om het paard zo goed mogelijk te verzorgen :)

ik ga eerst maar eens slapen :')[/quote]

oke maar is dat dus niet die sport met die belachelijk hoge hellingen waar ze af moetne crosse
en met zijn alle tegelijk over ene hindernis waar paarden vertrapt worden?

zo niet . sory dan heb i kme qua naam vergist en dan sta je ook helemaal in je recht :)

Welteruste btw ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:01

MarcoBorsato schreef:
Elin_"
[quote="MarcoBorsato schreef:

;)

Ik vind het nogal apart dat je zegt dat ik zanik en zeur. Kun je gewoon even respectvol blijven naar je discussiegenoten?[/quote]

1) je beoordeeld mij ook ? moet niet hypocriet ofseu zijn
en ik vind idd dat je een beetje doorzeurt ,maar dit zal vast meer aan de schrijfwijze en aan jou mening liggen dan aan jou als persoon zelf..
en zanik en zeuren is hetzelfe vor mij ,maar ik weet niet wat iemand liever heeft of waar die vandaan komt / zelf gebruikt ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:02

stierengevechten daar gaat het hier niet over ;)

en milrtery, of eigenlijk eventing zoals het nu heet...
wist je dat paarden dat veel makkelijker springen?
die hindernissen zijn lang niet zo zwaar als dat ze lijken...
sterker nog, de meeste paarden springen die hindernissen beter als dat ze ooit met een andere hindernis doen ;)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:11

Zullen we er een nette discussie van maken? Zonder elkaar de vliegen af te vangen?
Iedereen heeft een eigen mening en die moeten we respecteren. Je kunt elkaar proberen te overtuigen van elkaars mening maar wel op een nette manier.
( Zo oma heeft gesproken ;-) )

M_D_H

Re: Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:37

ideeen zat...!!
ik b.v. weet dat er bij springen veel mag, maar een paard met een tong over het bit hoort altijd uitgebeld te worden!
heeft de jury het niet gezien ofzo?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:43

Ik lees dit topic net even door maar het eindigt wel een beetje apart.
Maar goed, ik heb eurosport ook gezien vanaf negen uur en ik vond dat de meeste ruiters en amazones heel netjes hun parcours hebben gereden. De paarden hadden er zelf ook lol in anders springen ze zo'n parcours echt niet, ook niet met 5 scherpe bitten in hun mond.
Die ruiters trainen uren per dag op verschillende paarden en krijgen van de beste mensen les.
Als je een barage rijdt en je moet supersnel draaien moet je w.s. veel meer met je zit en teugels werken om het paard dat te laten doen. Maar dat maakt het niet paardonvriendelijk. Van de 20 uur dat ze rijden is er maar 1 minuut barage bij. Dus 20 uur min 1 minuut zijn ze dus echt niet zo fanatiek met die teugels en het bit.
Ik heb dat paard met de tong uit de mond ook gezien, en misschien heeft het paard wel pijn gehad.
Maar moet je daarvoor iemand uitbellen als je niet weet wat er aan de hand is?
Sommigen rijden hun paard met hackamore, die heeft misschien wel meer pijn dan dat ene paard met de tong uit de mond, maar deze ruiter wordt niet uitgebeld omdat het paard nu niet kan aangeven dat het pijn doet.
Ik weet ook niet wat de regels zijn bij de springsport als het paard de tong over het bit gooit.
En ook niet of het altijd pijn is als een paard z'n tong uit de mond gooit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:12

Elin_ schreef:
Vienna2007 schreef:
Rijden op een steenkreupel arabiertje zoals jij dat doet is dan wel okee Arabesk?

Verbeter de wereld begin bij jezelf.

Ook beslagen of onbeslagen moet iedereen zelf weten en je filmpjes met dresuur op topniveau zonder touw is echt niet zo aangeleerd hoor ;)
1. dat is ook gewoon met bit gedaan ,want hoe wil je een paard zonder iets opeens piaffe laten doen?
2. Het blijft dresuurmatig gehuppel dus ook net zo onnatuurlijk om dit als mens zijnde op de rug van een dier te vragen.
en dan kan iedereen zeggen dat dat natuurlijke bewegingen zijn ,maar zie nu echt geen paard vor me dat de piaffe doet als ie dor een plasje moet en zijn hoeven niet wil natmaken :=

Ik zeg; kom eens bij mijn paard kijken! Die huppelt met regelmaat de piaffe! Ook wel eens als ik er op zit ;) En geloof me, mijn dressuurniveau is echt niet zo hoog, zou niet weten hoe ik haar dit aan moet leren.
Mevrouw de merrie is soms zo vol energie dat ze spontaan uit zichzelf dressuurmatig gehuppel vertoont.
Hahaha...

Maar daar gaat dit topic niet over, ook niet over het wel of niet met bit rijden. Het anti-bit en tuigage commité is altijd bij dit soort topics aanwezig. Goed dat veel mensen het zo natuurlijk mogelijk houden en ik keur het gedrag van veel 'top'ruiters absoluut niet goed. Ik hoef alleen niet continue het gevoel aangepraat te worden dat ik slecht voor mijn paard ben en bij wijze van met de nek aangekeken word.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:36

M_D_H schreef:
ik b.v. weet dat er bij springen veel mag, maar een paard met een tong over het bit hoort altijd uitgebeld te worden!

Ha, echte inpunt. Nou dát wist ik dus niet dat het automatisch uitbellen betekende, waar kan ik dat vinden?
Maar tong uit de mond is natuurlijk niet altijd over het bit, misschien twijfelde de jury en het kan natuurlijk ook gewoon niet gezien zijn. Wij zien zo'n parcours vanuit allerlei hoeken via de diverse cameras en close-ups, maar zo zit een jury niet te kijken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:53

Ik ken meerdere paarden die de tong ook uit de mond floepen als ze niet eens aan het werk zijn.
De ene heeft altijd de tong er gewoon naast, en de ander floept hem er gewoon zo in en uit.
Dus hoeft niet persé verzet of pijn te betekenen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 07:10

Arabesk schreef:
Ik zit eurosport te kijken, nou ja, me te ergeren eigenlijk. Komt er een miep de ring binnen met een paardje met de tong helemaal uit de mond. Dat is een teken van pijn in de mond. Ze wordt niet uitgebeld en mag gewoon beginnen, vervolgens crasht het arme dier middenin de hindernis. En in beeld zag je ook nog een rood strikje in de staart, dus trapt hij. Ja vindt je het gek als er zo'n springruiter je gebit zit te flossen met een stuk ijzer :(

Waarom bellen ze zo iemand niet uit?

En u kan dat constateren dat het door pijn komt?? Er zijn zoveel oorzaken denk dat u u mond te vol neemt om zo erover te oordelen.
En een tong eruit en een roodstrikje, wat in wezen bijna niets met elkaar te maken heeft.
Roodstrikje betekent niet te dichtbij komen met andere paarden, het kan zijn dat mijn paard slaat.
Denk dat u niet te snel oordelen moet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:27

Moderatoropmerking:
Ik heb hier een hele rij reacties verwijderd. Off-topic, persoonlijke aanvallen, oneliners, opmerkingen over het profiel van mensen, andere takken van sport die erbij gehaald werden, noem maar op. Het topic kan open blijven, maar dan wel graag een normale discussie over het onderwerp.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:32

Arabesk schreef:
Ik zit eurosport te kijken, nou ja, me te ergeren eigenlijk. Komt er een miep de ring binnen met een paardje met de tong helemaal uit de mond. Dat is een teken van pijn in de mond. Ze wordt niet uitgebeld en mag gewoon beginnen, vervolgens crasht het arme dier middenin de hindernis. En in beeld zag je ook nog een rood strikje in de staart, dus trapt hij. Ja vindt je het gek als er zo'n springruiter je gebit zit te flossen met een stuk ijzer :(

Waarom bellen ze zo iemand niet uit?

Jammer dat je het zo ziet, ik heb zelf de wedstrijd niet gezien maar ik vind het raar dat je zo kunt beoordelen. Heb je gezien wat ervoor gebeurde? In mijn ogen kun je niet beoordelen hoe een paard gereden word, als deze nog geen 3 minuten een paar sprongen speelt.
Rood strikje heeft niets te maken met tong naar buiten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:33

Lusitana schreef:
M_D_H schreef:

Ha, echte inpunt. Nou dát wist ik dus niet dat het automatisch uitbellen betekende, waar kan ik dat vinden?
Maar tong uit de mond is natuurlijk niet altijd over het bit, misschien twijfelde de jury en het kan natuurlijk ook gewoon niet gezien zijn. Wij zien zo'n parcours vanuit allerlei hoeken via de diverse cameras en close-ups, maar zo zit een jury niet te kijken.

maar een tong uit de mond mag toch ook niet?
kan zijn dat de regels veranderd zijn hoor, dat weet ik niet ;)
maar wij hadden op school altijd geleerd dat een tong uit de mond uitsluiting is :P
en in de lagere klasses, dus tot en met de M mag er nog met een tonglepel gereden worden...
maar daarna dus niet meer :P
denk ook niet dat de tonglepel voor de grap is uitgevonden :+
aangezien het het probleem niet oplost... het zorgt er alleen voor dat het dier de tong niet kan uitsteken :)
denk inderdaad at de jury het gewoon niet gezien heeft...
op grote concoursen zit de jury natuurlijk ook bovenaan op de tribune... dan kun je ook niet precies details zien etc :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:43

Electra63 schreef:
Ik snap niet wat de opmerking over het rode strikje te maken heeft met dat het paard zijn tong uit zijn mond heeft?

Rook strikje = paard slaat naar andere paarden, so be it...er zijn veel paarden zonder pijn die dit standaard doen.
Gecrasht in hindernis = kan misschien dat het paard niet uitkomt of een stuurfout van de ruiter?
Tong buitenboord, dit doen wel meer paarden, is veelal geen pijn, maar vaak gewenning van het paard of een aanleuningsfout.

Een paard komt niet zomaar op dit niveau, daar gaat een jarenlange gedegen opleiding aan vooraf en goed management ;-)
Dus oordelen vanachter je pc/tv is nogal erg kortzichtig, ieder paard/ruiter heeft wel eens een mindere dag, maar om dat meteen op het bit te gooien :roll:
Laatst bijgewerkt door Apple op 06-01-11 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: persoonlijke sneren verwijderd.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:56

@Elin: met military is niets mis. Ik denk dat jij steeplechase bedoeld. Dat is een tak van sport die van mij onmiddelijk afgeschaft zou mogen worden.

Dit is overigens een erg grappig SC filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ANzDO9ZqppY

Ik heb het gisteren helaas niet gezien, moet eurosport maar eens wat naar voren gaan zetten in mn programmering....

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:00

Maar je wordt toch nooit uitgebeld ? Ik heb gehoord dat je alleen geen winstpunten krijgt !! Maar dat rode lintje is idd dat ze naar andere paarden slaan !!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:13

_Gaby1994 schreef:
Maar je wordt toch nooit uitgebeld ? Ik heb gehoord dat je alleen geen winstpunten krijgt !! Maar dat rode lintje is idd dat ze naar andere paarden slaan !!

euhm...
je wordt uitgebeld bij de 3e weigering,
bij een val van jezelf of het paard wordt je uitgebeld...
in principe wordt je ook uitgebeld als er iets niet klopt aan het harnachement ;)
en natuurlijk kan de ruiter zelf ook afgroeten ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:16

Dat klopt, ik heb een aantal reacties verwijderd, net als nu weer :-)

Moderatoropmerking:
Graag nogmaals het verzoek ontopic te blijven, anders gaat dit topic op slot

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:31

Weet je wat ik heel jammer vind dat de discussie wordt aangezwengeld door T en die laat zich vervolgens niet meer zien, hoezo discussie dan of is het ik gooi het erin want het is mijn mening..

Ik vind dat topsportpaarden het prima hebben, men ziet slechts een fractie van wat de dieren gereden worden, makkelijk daar commentaar op te hebben

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:32

M_D_H schreef:
_Gaby1994 schreef:

euhm...
je wordt uitgebeld bij de 3e weigering,
bij een val van jezelf of het paard wordt je uitgebeld...
in principe wordt je ook uitgebeld als er iets niet klopt aan het harnachement ;)
en natuurlijk kan de ruiter zelf ook afgroeten ;)

Euh ze bedoelt bij tong uit de mond :D.

Weet niet wat er veranderd is dan maar oude stalgenoot reed oom met tong uit de mond gewoon winstpunten en geen toeter of bellen....

Tong in de mond is vaak ontstaan met een aanleuningsprobleem en vele blijven het helaas doen erna uit gewoonte. Tja hoe op te lossen als iets gewoonte is.....

Echwel schreef:
Weet je wat ik heel jammer vind dat de discussie wordt aangezwengeld door T en die laat zich vervolgens niet meer zien, hoezo discussie dan of is het ik gooi het erin want het is mijn mening..

Ik vind dat topsportpaarden het prima hebben, men ziet slechts een fractie van wat de dieren gereden worden, makkelijk daar commentaar op te hebben

Mensen op bokt zien alleen de slecht dingen van andere vooral topruiters. Maar op het moment dat het een "eigen bokker" is mag opeens een hoop vaak er dom en dubbel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:43

nou, ik weet dat je er een paar jaar terug echt om gedikwalificeerd wordt ;)
en het is wel op te lossen... je moet alleen de gewoonte doorbreken ;)
en dat kost tijd :))

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:54

Electra63 schreef:
Bitloos heb ik nog niet gezien in de professionele spring/dressuurwereld.
Ik wel: Gerco Schröder met Eurocommerce Monaco in actie tijdens de landenwedstrijd van het CHIO in Rotterdam (Op dezelfde manier reed hij ook bij CSI Twente, en hij was niet de enige).

listiglistje schreef:
Rook strikje = paard slaat naar andere paarden, so be it...er zijn veel paarden zonder pijn die dit standaard doen.
Gecrasht in hindernis = kan misschien dat het paard niet uitkomt of een stuurfout van de ruiter?
Tong buitenboord, dit doen wel meer paarden, is veelal geen pijn, maar vaak gewenning van het paard of een aanleuningsfout.

Een paard komt niet zomaar op dit niveau, daar gaat een jarenlange gedegen opleiding aan vooraf en goed management ;-)
Dus oordelen vanachter je pc/tv is nogal erg kortzichtig, ieder paard/ruiter heeft wel eens een mindere dag, maar om dat meteen op het bit te gooien :roll:
Precies, hier ben ik het mee eens. Al denk ik dat tong buiten boord ook wel degelijk te maken kan hebben met pijn.
En er kunnen inderdaad zoveel oorzaken zijn waardoor het paard niet over die betreffende hindernis kwam. Daar hebben het strikje en de tong buiten boord misschien wel helemaal niks mee te maken.

Ik las ook ergens dat de ruiter in kwestie waar TS het over heeft niet uitgebeld hoefde te worden, maar waarschijnlijk geen winstpunten krijgt? Is dit wel waar??