Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sprangrytter schreef:Het lijkt wel of veel mensen een paard hebben 'om er een te hebben'. Ze komen drie dagen niet, beest komt niet uit zijn stal en de stal wordt dus ook niet uitgemest. Als ze er wel zijn kijken ze het paard amper aan en hebben binnen 1 minuut gezadeld om vervolgens er een kwartier in te liggen schoppen en trekken en het paard daarna weer bezweet op stal zetten. Ze doen maar wat. Dat zijn in mijn ogen 'mensen met paarden' zoals ik ze vooral meemaak. Paardenmensen gaan koste wat kost iedere dag naar hun paard, geven hem genoeg aandacht en zijn zich bewust van waar ze mee bezig zijn (voorbeeld). In mijn ogen is de eerste groep toch vele malen groter dan de tweede groep.
germie schreef:Ik schaar mezelf onder de paardenmensen. Waarom? Een stuk of 30 paarden zadelmak gemaakt, veulen gefokt, rij wedstrijden onder de man, train mijn paard ook voor de wagen, kom er dagelijks,paarden klaargemaakt voor keuringen, enz.
Ik denk echter dat iedereen het beste wil voor z'n paard. Ik dus ook. En wat ik het beste vind, kan best zijn dat een ander dat niet vind. Ik vind dagelijks naar buiten in een groep belangrijk. Ik rij niet met hulpteugels. En een paard afwissling in het werk bezorgen vind ik dat je als paardenmens ook moet doen.
Ik rij wel wedstrijden, terwijl er ook mensen zijn die zichzelf paardenmens vinden die dat nooit doen. Er is ook niet 1 definitie voor paardenmensen. DE paardenmens bestaat niet.
Shona schreef:Sprangrytter schreef:Het lijkt wel of veel mensen een paard hebben 'om er een te hebben'. Ze komen drie dagen niet, beest komt niet uit zijn stal en de stal wordt dus ook niet uitgemest. Als ze er wel zijn kijken ze het paard amper aan en hebben binnen 1 minuut gezadeld om vervolgens er een kwartier in te liggen schoppen en trekken en het paard daarna weer bezweet op stal zetten. Ze doen maar wat. Dat zijn in mijn ogen 'mensen met paarden' zoals ik ze vooral meemaak. Paardenmensen gaan koste wat kost iedere dag naar hun paard, geven hem genoeg aandacht en zijn zich bewust van waar ze mee bezig zijn (voorbeeld). In mijn ogen is de eerste groep toch vele malen groter dan de tweede groep.
Hoeveel van die mensen heb jij gezien dan?
Ik kan me voorstellen dat die mensen er zijn, en dat ontken ik zeker niet, maar ik heb persoonlijk maar 3 mensen in 7 jaar gekend die hun paard dan ook werkelijk in de steek lieten, en alleen maar schoppen, trekken en het paard daarna bezweet op stal zetten zonder er naar om te kijken. Dat zijn in mijn ogen geen mensen met paarden, maar mensen die hun paard als een ding zien. Een gebruiksvoorwerp, een hobbyvoorwerp, hoe je het ook kunt noemen, maar een mens met paarden heeft in mijn ogen wel degelijk meer verstand. Eerlijk gezegd vind ik wel dat tegenwoordig alleen maar naar de ergste gevallen gekeken worden. Ik kijk regelmatig bij ITP en als je heel Bokt voor je neemt, zie ik toch echt maar 25% of misschien wel minder die hun paard werkelijk alleen maar slecht doen.
@ kim345: Volgens mij gaat deze discussie er niet over of je het ideaal vind wat je dan ook bedoelt, maar meer hoe het nou werkelijk gesteld is met het echte paardenwereldje, verstand van paarden en alles eromheen etc..
joyce_eddy schreef:ik sluit mij hierbij aan.
kijk eens hoeveel mensen de problemen zoeken bij hun paard, terwijl het toch zo is dat 99% een fout van de ruiter / verzorger is!
naar mijn mening is de paardenwereld nu aan het veranderen. ´vroeger´ toen waren paarden alleen voor mensen met veeeeeel geld. momenteel wordt de aanschaf steeds goedkoper, maar het onderhoud steeds duurder. hierdoor krijg je mensen die de maanlijkse lasten NET aan kunnen betalen, maar ALS een paard dan ziek wordt, of extra kosten krijgt voorbeeld een hoefsmid, tandarts of wat dan ook, moeten de dieren weer weg omdat het allemaal toch wel erg duur wordt![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
JONGENS, WAAR GAAT DIT HEEN?
Trennie schreef:ik denk dat je er het meest samenvatten in kan zijn door te stellen dat een paardenmens iemand is die met ieder paard aan de gang kan. Zowel in handen als onder zadel. Want kun je dat, dan zegt dat heel veel over je kennis en kundigheid. Het geeft aan dat je kunt putten uit ervaring en een brede manier van benaderen in de wijze waarop je omgaat met een paard. Wat betreft de verzorging denk ik dat enkel een paard goed kunnen verzorgen iemand nog niet een paardenmens maakt.
.tantjeuh schreef:Trennie schreef:ik denk dat je er het meest samenvatten in kan zijn door te stellen dat een paardenmens iemand is die met ieder paard aan de gang kan. Zowel in handen als onder zadel. Want kun je dat, dan zegt dat heel veel over je kennis en kundigheid. Het geeft aan dat je kunt putten uit ervaring en een brede manier van benaderen in de wijze waarop je omgaat met een paard. Wat betreft de verzorging denk ik dat enkel een paard goed kunnen verzorgen iemand nog niet een paardenmens maakt.
Hier ga ik dan wel in mee.. Mooi verwoord. Een paardenmens is iemand die met paarden kan samenwerken, en dat is iets wat weinig mensen kunnen. Wel straf trouwens dat praktisch iedereen hier in het topic ook wel aangeeft (al dan niet expliciet verwoord) een paardenmens te zijn.
Laat me de uitzondering zijn, ik ben altijd een mens met paarden geweest.... Pas op, paarden hebben bij mij nooit iets te kort gehad, zijn altijd perfect verzorgd geweest, stal werd drie keer per dag gedaan, kregen drie keer per dag eten, want paarden hebben is ook paarden verzorgen. Ik heb ook altijd heel graag gereden, altijd heel graag met paarden omgegaan. Maar ik heb het niet in me, die échte feeling. Maar ik ben er ook van overtuigd dat er heel weinig mensen zijn die die feeling wél hebben.... (eventjes geteld, ken ik er een 4/5tal)