Te weinig echte 'paardenmensen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Te weinig echte 'paardenmensen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:52

Ik schaar mezelf onder de paardenmensen. Waarom? Een stuk of 30 paarden zadelmak gemaakt, veulen gefokt, rij wedstrijden onder de man, train mijn paard ook voor de wagen, kom er dagelijks,paarden klaargemaakt voor keuringen, enz.

Ik denk echter dat iedereen het beste wil voor z'n paard. Ik dus ook. En wat ik het beste vind, kan best zijn dat een ander dat niet vind. Ik vind dagelijks naar buiten in een groep belangrijk. Ik rij niet met hulpteugels. En een paard afwissling in het werk bezorgen vind ik dat je als paardenmens ook moet doen.
Ik rij wel wedstrijden, terwijl er ook mensen zijn die zichzelf paardenmens vinden die dat nooit doen. Er is ook niet 1 definitie voor paardenmensen. DE paardenmens bestaat niet.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:54

Sprangrytter schreef:
Het lijkt wel of veel mensen een paard hebben 'om er een te hebben'. Ze komen drie dagen niet, beest komt niet uit zijn stal en de stal wordt dus ook niet uitgemest. Als ze er wel zijn kijken ze het paard amper aan en hebben binnen 1 minuut gezadeld om vervolgens er een kwartier in te liggen schoppen en trekken en het paard daarna weer bezweet op stal zetten. Ze doen maar wat. Dat zijn in mijn ogen 'mensen met paarden' zoals ik ze vooral meemaak. Paardenmensen gaan koste wat kost iedere dag naar hun paard, geven hem genoeg aandacht en zijn zich bewust van waar ze mee bezig zijn (voorbeeld :Y) ). In mijn ogen is de eerste groep toch vele malen groter dan de tweede groep.

Hoeveel van die mensen heb jij gezien dan?
Ik kan me voorstellen dat die mensen er zijn, en dat ontken ik zeker niet, maar ik heb persoonlijk maar 3 mensen in 7 jaar gekend die hun paard dan ook werkelijk in de steek lieten, en alleen maar schoppen, trekken en het paard daarna bezweet op stal zetten zonder er naar om te kijken. Dat zijn in mijn ogen geen mensen met paarden, maar mensen die hun paard als een ding zien. Een gebruiksvoorwerp, een hobbyvoorwerp, hoe je het ook kunt noemen, maar een mens met paarden heeft in mijn ogen wel degelijk meer verstand. Eerlijk gezegd vind ik wel dat tegenwoordig alleen maar naar de ergste gevallen gekeken worden. Ik kijk regelmatig bij ITP en als je heel Bokt voor je neemt, zie ik toch echt maar 25% of misschien wel minder die hun paard werkelijk alleen maar slecht doen.

@ kim345: Volgens mij gaat deze discussie er niet over of je het ideaal vind wat je dan ook bedoelt, maar meer hoe het nou werkelijk gesteld is met het echte paardenwereldje, verstand van paarden en alles eromheen etc..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:42

germie schreef:
Ik schaar mezelf onder de paardenmensen. Waarom? Een stuk of 30 paarden zadelmak gemaakt, veulen gefokt, rij wedstrijden onder de man, train mijn paard ook voor de wagen, kom er dagelijks,paarden klaargemaakt voor keuringen, enz.

Ik denk echter dat iedereen het beste wil voor z'n paard. Ik dus ook. En wat ik het beste vind, kan best zijn dat een ander dat niet vind. Ik vind dagelijks naar buiten in een groep belangrijk. Ik rij niet met hulpteugels. En een paard afwissling in het werk bezorgen vind ik dat je als paardenmens ook moet doen.
Ik rij wel wedstrijden, terwijl er ook mensen zijn die zichzelf paardenmens vinden die dat nooit doen. Er is ook niet 1 definitie voor paardenmensen. DE paardenmens bestaat niet.

ik schaar mijzelf ook onder de paardenmensen...ik rijd geen wedstrijden,nooit gedaan omdat ik dat niet leuk vind(ben wel vaak benaderd door mensen),mennen doe ik niet...doodeng(heb wel dravers getrained vroeger).
Ik rijd met hulpteugels als dat nodig is maar over het algemeen niet.
Ik ben dus het soort paardenmens wat zich paardenmens durft te noemen die geen wedstrijden rijdt...en gewoon lekker met andermans(probleem/groene) paarden bezig of met mijn eigen paarden.
Wel geef ik alles voor mijn paarden,deel mijn dag er naar in....ga nooit op vakantie.
Mijn paarden komen altijd op de eerste plaats....daarom ben ik een paardenmens.

Sprangrytter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:04

Shona schreef:
Sprangrytter schreef:
Het lijkt wel of veel mensen een paard hebben 'om er een te hebben'. Ze komen drie dagen niet, beest komt niet uit zijn stal en de stal wordt dus ook niet uitgemest. Als ze er wel zijn kijken ze het paard amper aan en hebben binnen 1 minuut gezadeld om vervolgens er een kwartier in te liggen schoppen en trekken en het paard daarna weer bezweet op stal zetten. Ze doen maar wat. Dat zijn in mijn ogen 'mensen met paarden' zoals ik ze vooral meemaak. Paardenmensen gaan koste wat kost iedere dag naar hun paard, geven hem genoeg aandacht en zijn zich bewust van waar ze mee bezig zijn (voorbeeld :Y) ). In mijn ogen is de eerste groep toch vele malen groter dan de tweede groep.

Hoeveel van die mensen heb jij gezien dan?
Ik kan me voorstellen dat die mensen er zijn, en dat ontken ik zeker niet, maar ik heb persoonlijk maar 3 mensen in 7 jaar gekend die hun paard dan ook werkelijk in de steek lieten, en alleen maar schoppen, trekken en het paard daarna bezweet op stal zetten zonder er naar om te kijken. Dat zijn in mijn ogen geen mensen met paarden, maar mensen die hun paard als een ding zien. Een gebruiksvoorwerp, een hobbyvoorwerp, hoe je het ook kunt noemen, maar een mens met paarden heeft in mijn ogen wel degelijk meer verstand. Eerlijk gezegd vind ik wel dat tegenwoordig alleen maar naar de ergste gevallen gekeken worden. Ik kijk regelmatig bij ITP en als je heel Bokt voor je neemt, zie ik toch echt maar 25% of misschien wel minder die hun paard werkelijk alleen maar slecht doen.

@ kim345: Volgens mij gaat deze discussie er niet over of je het ideaal vind wat je dan ook bedoelt, maar meer hoe het nou werkelijk gesteld is met het echte paardenwereldje, verstand van paarden en alles eromheen etc..

Je moet mijn voorbeeld niet te letterlijk nemen, het is maar een voorbeeld. Wat jij zegt zit zekers te weten waarheid in en ben ik het zeker mee eens maar volgens mij snap jij mijn punt niet helemaal. Ergste gevallen of minder erge. In mijn ogen hebben alle 'mensen met paarden' geen verstand. Als je een paard hebt ga er dan alsjeblieft toch voor de volle honderd procent voor, deze sport is anders veelste duur. De mensen die door weer en wind naar hun paard gaan, bewust trainen en je eigen fouten verbeteren ipv je paard de schuld te geven omdat hij je niet snapt, SAMEN met hun paard plezier beleven iedere dag weer en het paard altijd op nummer 1 plaatsen. Dát vind ik paardenmensen. Hier schiet het bij een hele grote meerderheid van alle paardenhouders toch heel erg tekort.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 07:59

ik denk dat je er het meest samenvatten in kan zijn door te stellen dat een paardenmens iemand is die met ieder paard aan de gang kan. Zowel in handen als onder zadel. Want kun je dat, dan zegt dat heel veel over je kennis en kundigheid. Het geeft aan dat je kunt putten uit ervaring en een brede manier van benaderen in de wijze waarop je omgaat met een paard. Wat betreft de verzorging denk ik dat enkel een paard goed kunnen verzorgen iemand nog niet een paardenmens maakt.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:55

ik was nog iets vergeten wat in mijn ogen een paardenmens is: stukje mentaliteit. Of je paard nou op pension staat of dat je 'em zelf verzorgd. Geen zin is geen optie in mijn ogen. Gewoon gaan en aan de gang gaan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:18

joyce_eddy schreef:
ik sluit mij hierbij aan.
kijk eens hoeveel mensen de problemen zoeken bij hun paard, terwijl het toch zo is dat 99% een fout van de ruiter / verzorger is!

naar mijn mening is de paardenwereld nu aan het veranderen. ´vroeger´ toen waren paarden alleen voor mensen met veeeeeel geld. momenteel wordt de aanschaf steeds goedkoper, maar het onderhoud steeds duurder. hierdoor krijg je mensen die de maanlijkse lasten NET aan kunnen betalen, maar ALS een paard dan ziek wordt, of extra kosten krijgt voorbeeld een hoefsmid, tandarts of wat dan ook, moeten de dieren weer weg omdat het allemaal toch wel erg duur wordt 8)7 8)7 8)7 :n :n :n :n
JONGENS, WAAR GAAT DIT HEEN?

Hier ben ik het echt niet mee eens. Vroeger waren paarden niet alleen voor mensen met veel geld.... vroeger waren paarden voor de boerenmens... Zelfs als ik nu wedstrijden van pakweg 15jaar vergelijk met wedstrijden nu, zie je daarin al een heel sterk verschil. 15jaar geleden liep de helft van het volk daar rond met een overall en regenlaarzen, en werd het vervoer geregeld door de boer die een gigantische aanhanger had achter zijn tractor, waar makkelijk 15 paarden op konden. Ondertussen loopt iedereen in z'n beste kleren op wedstrijd rond en heeft iedereen z'n eigen trailer/vrachtwagentje.

Trennie schreef:
ik denk dat je er het meest samenvatten in kan zijn door te stellen dat een paardenmens iemand is die met ieder paard aan de gang kan. Zowel in handen als onder zadel. Want kun je dat, dan zegt dat heel veel over je kennis en kundigheid. Het geeft aan dat je kunt putten uit ervaring en een brede manier van benaderen in de wijze waarop je omgaat met een paard. Wat betreft de verzorging denk ik dat enkel een paard goed kunnen verzorgen iemand nog niet een paardenmens maakt.

Hier ga ik dan wel in mee.. Mooi verwoord. Een paardenmens is iemand die met paarden kan samenwerken, en dat is iets wat weinig mensen kunnen. Wel straf trouwens dat praktisch iedereen hier in het topic ook wel aangeeft (al dan niet expliciet verwoord) een paardenmens te zijn :Y).
Laat me de uitzondering zijn, ik ben altijd een mens met paarden geweest.... Pas op, paarden hebben bij mij nooit iets te kort gehad, zijn altijd perfect verzorgd geweest, stal werd drie keer per dag gedaan, kregen drie keer per dag eten, want paarden hebben is ook paarden verzorgen. Ik heb ook altijd heel graag gereden, altijd heel graag met paarden omgegaan. Maar ik heb het niet in me, die échte feeling. Maar ik ben er ook van overtuigd dat er heel weinig mensen zijn die die feeling wél hebben.... (eventjes geteld, ken ik er een 4/5tal)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:27

Wat is een paardenmens? Ik wil er graag nog een categorie bij doen: koeien met paarden, voorbeeld onderaan in post.

Ik denk dat iedereen daar een andere visie over heeft. Want ik zie hier ook posts waar ik het niet mee eens ben, maar ieder z'n mening. Ik probeer altijd vanuit een paard te denken en een keer een paard flink op z'n donder geven moet kunnen, in een kudde gaat het niet anders. Op het juiste moment op de juiste manier straffen is niet zielig. Een paard hele dagen in een blubber wei is met genoeg eten is ook niet zielig. Paarden die daar en tegen alleen een bak kennen is imo wel zielig.
Veel mensen die een paard hebben vergelijken dit met een mens, noemen het paard (in alle ernst) hun kind(je) (Deze trend zie je trouwens ook bij hondenbezitters.) Sorry, maar hier moet ik echt van kotsen. Een paard is een dier, wat je moet behandelen zoals hij ook behandeld zal worden door een soortgenoot. Dat hele gedoe met kloppende setjes valt hier ook onder naar mijn mening. Want stel je toch eens voor dat je vest niet bij je sjabrak past! En je paard moet natuurlijk op z'n 5de al een GP proef (oid) kunnen lopen, zo niet komt er gewoon een ander. Dit zijn de mensen die ik onder de groep 'mensen met paarden' schaar.

De opmerking van Trennie dat je als paardenmens ook op ieder paard moet kunnen zitten, ben ik het niet mee eens. Want ik ken een aantal paardenmensen die niet kunnen rijden, maar er naast lijken te kunnen toveren met een paard.

Ik heb een keer iemand horen zeggen dat haar paard geen gras lust. En dat hij daarom maar niet op de wei gaat. Ditzelfde paard moet wel ff 30 keer in een half uur een perfecte galop-wissel doen, want anders leert hij het nooit (paard vindt dit gewoon rete moeilijk). Mijn voorbeeld van koe die een paard rijdt.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:53

tantjeuh schreef:
Trennie schreef:

Hier ga ik dan wel in mee.. Mooi verwoord. Een paardenmens is iemand die met paarden kan samenwerken, en dat is iets wat weinig mensen kunnen. Wel straf trouwens dat praktisch iedereen hier in het topic ook wel aangeeft (al dan niet expliciet verwoord) een paardenmens te zijn :Y).
Laat me de uitzondering zijn, ik ben altijd een mens met paarden geweest.... Pas op, paarden hebben bij mij nooit iets te kort gehad, zijn altijd perfect verzorgd geweest, stal werd drie keer per dag gedaan, kregen drie keer per dag eten, want paarden hebben is ook paarden verzorgen. Ik heb ook altijd heel graag gereden, altijd heel graag met paarden omgegaan. Maar ik heb het niet in me, die échte feeling. Maar ik ben er ook van overtuigd dat er heel weinig mensen zijn die die feeling wél hebben.... (eventjes geteld, ken ik er een 4/5tal)

Ik zou mezelf geen paardenmens noemen en ik kan mezelf ook geen mens met paarden noemen. Ik heb geen paarden, ik ben 'maar' een manegeruiter en heb echt niet zoveel ervaring en kennis als paardenmensen waarschijnlijk hebben. Maar ik denk dat ik qua instelling toch meer zou neigen naar paardenmens dan mens met paarden. Ik ben geen goede ruiter, maar ik doe mijn best. Ik kom de paarden niet alleen op zoeken om ze te rijden, ik ga er ook graag heen om gewoon bij ze te zijn. Ik heb geen eigen paard, zelfs geen verzorgpaard, maar ik verdiep me wel in paarden (gedrag, omgang, trainingsmethoden, rijden etc.). Dus ik weet niet hoe ik mezelf moet noemen, maar paarden zijn ontzettend belangrijk voor me en ik leer graag van ze. Misschien ben ik een wannabe-paardenmens :=

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:55

Een paardenmens kan je pas worden als je vragen durft te stellen en wilt leren. Vragen naar goede zadels zie ik gráág voorbij komen, beter dan dat mensen zelf op stap gaan zonder kennis. Wat mij betreft kunnen deze mensen juist mensen worden met kennis van paarden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:43

een paardenmens is een mens dat een paard begrijpt en kan leiden. Deze heeft bijvoorbeeld geen paardenfluisteraar of NH nodig, maar past dit van nature toe en noemt dit gewoon niet bij de commerciele naam.

Deze mens is dus de leider van de kudde, verkrijgt respect van het paard en respecteerd het paard, maar staat altijd boven het paard.

Ook herkent hij ziektes of onvrede bij het paard, zonder boeken-wijsheid.

Zo zie ik het althans...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:42

Ik ook Schoentje. Zonder alle tierelantij

Of het paardenmens nu recreatie rijdt of hoog in de sport maakt dan niet eens uit. Maar paard gaat voorop, soms is er een supplement voor nodig, een schop onder zn kont, met of zonder bit, een slofteugel. Het moet allemaal wel goed in praktijk gebracht worden, met allees theoretische kennis kom je ook niet erg ver.

Helemaal foutloos doet niemand. en dat maakt ook niet zo veel uit zolang alles maar veilig blijft en je je gezonde verstand gebruikt. Een paardenmens die een fout(je) maakt kan dat ook zelf oplossen :D

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:04

mijn opmerking dat je ook ieder paard moet kunnen rijden neem ik deels terug. Ik ga in deze opmerking uit van het ultieme en daar zijn er maar heel weinig van die dat kunnen. En ik ben daarin even voorbij gegaan aan het feit dat iemand die dat nog niet kan dan geen paardenmens is. Zo bedoelde ik het niet.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:36

Daar heb je wel een punt Trennie. Ik vind mezelf een paardenmens, maar ben op een (vreemd) paard niet de dapperste (meer). Dit komt gewoon omdat ik er net een keer te veel van afgevallen ben. Al zal ik wel gewoon op een paard stappen, wanneer mij dit gevraagd wordt. Dan merk ik snel genoeg of ik er wat mee kan.

Maayke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:36

Ik vind dat er (ook op wedstrijden) er steeds meer mensen MET paarden zijn in plaats van paarden mensen. Dit valt mij zeker op in de regio Brabant.
Kinderen die pese een paard/pony willen. Ouders met goed veel geld... En iedereen wordt steeds aroganter naar elkaar... Is dit de paardenwereld die wij willen hebben?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:20

Maaike 16, het valt mij ook op dat je op wedstrijden, bij zowel volwassenen als kinderen, altijd nog mensen tegenkomt die de prestatie boven het paard verkiezen..

Maayke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:08

JPS, Ja klopt. Kan daar wel over balen! Die beestjes hebben ook gevoel! Denk ik dan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:17

Er zijn al eerder discussies geweest over paardenmens of mens met paarden.
En ik schaar mezelf onder de mensen met paarden.
Paardenmensen zijn er maar heel, heel weinig.
Ik leef voor mijn paarden, adem voor mijn paarden, zonder paarden ben ik niets.
Maar dat is nog niet genoeg om echt een paardenmens te zijn.
Een paardenmens kan met ieder paard in iedere situatie overweg.
En dat kan ik niet.

Er zijn al eerder topics geweest over "mens met paarden en paardenmens"
Ik zal de links even opsnorren, daar vind je veel leesvoer en het verwoord voor een gedeelte hoe ik er zelf over denk.

[KH] Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

[PP] De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

[PP] Mens met paarden of paardenmens?

[PP] Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 03:09

Denk dat we dan eerst moeten discussiëren over wanneer iemand een paardenmens is. Verder denk ik eerder dat er nog wel genoeg paardenmensen zijn maar dat deze moeilijk te vinden zijn.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:25

ja inderdaad. ben zelf 14jr rij officieel tussen de paarden en rij nu 5 maanden wedstrijden. maar rij bijna alle volwassenen eruit, dan vindt ik toch dat de kwaliteit van het rijden van de meeste volwassenen in de wedstrijden mij erg tegenvalt. maar ook vooral hoeveel er getrokeen en geschopt wordt. als ik in oude proeven van heel vroeger kijkt, waar je in de L1 al galopwissels had, dan is alles veel en veel makkelijk geworden. geen wonder dat er teveel mensen doorstromen naar het ZZ-licht. soms zie ook vragen op bokt staan van mensen met eigen paarden, waar ik echt vraagtekens bij krijg, zulke mensen kunnen toch gewoon niet een eigen pard hebben???!!b.v is het erg als ik van mn paard afval?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:53

Ik vind mijzelf ook een paardenmens omdat ik veel van mijn paard houd, en ik er zoveel mogelijk aan doe dat ik het goed voor haar geregeld heb.

Kijk ik naar mijn familie, zijn heel veel boeren, en de ouderen lachen wat ik soms doe.
Zoals paarden tandarts, fysio etc.

Maar mijn opa was een paardenman van de oude stempel en hij had er echt veel verstand van.
Zag in 1 oogopslag wat een goed paard was (had ook meestal gelijk)
Hij kon met de moeilijkste paarden omgaan.
Hij gaf ook les op de ponyclub vroeger, viertal en achttal, springen, dressuur.
Het maakte allemaal niks uit, hij kreeg iedereen aan het lopen en springen.
Desnoods met een paar flinke schoppen met zijn klomp.
Zo ging dat toen, en hij werd in zijn tijd beschouwd als een echte paardenman.
En dat was hij ook.
Alleen nu in onze tijd wordt er anders met paarden omgegaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:01

Nee, het is niet een kwestie van anders met paarden omgaan.
Er komt een stuk ervaring bij kijken, maar ook een spiritueel aspect. En dat is niet te leren.
En dat hebben maar weinig, echt heel weinig mensen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:05

wat bedoel je met spiritueel aspect?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:08

Jawel, hoor.
Vroeger (' mijn boeren familie van moederskant') stonden dichter bij de natuur en de dieren dan nu.
Die moesten het echt van de paarden en het vee hebben en leefden er mee.
Nu leeft men meestal in een woonwijk en heeft in een pensionstalling een paard staan.
Je leeft en werkt niet meer met de dieren samen, het is een hobby of sport of inkomstenbron.
Dat is heel anders geworden.
Misschien is het stukje spiritueel aspect wat jij bedoelt wel verloren gegaan toen de mens verder van de natuur af kwam te staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:21

@ Geerke, ben je bekend met Henry Blake en zijn boeken?
Dat is een paardenmens. Die van een paar kilometer afstand contact kon maken met zijn paard.
De boer die dichter bij het vee stond, is mijn ogen een mens- met- paarden- met- veel- ervaring....
En wat er nu gemiddeld drie hoog achter woont, zijn paard op een pensionstal heeft staan, soms serieuze fouten maakt is een mens- met- paarden- met - wat - minder - ervaring.