ik kijk eigenlijk altijd naar mijzelf, de keren dat ik er naast ben gevallen zijn toch echt mijn eigen schuld geweest, miss 2 keer ofzo niet maargoed dat is dan bijv omdat het paard ergens van schrok.
Ik kijk ook altijd eerst naar mezelf, want gelukkig is er vaak ook wel een logische verklaring waarom mijn paard zo reageerde. Ik ben ook blij dat het aan mij ligt en niet dat ik een paard heb die uit verveling of boosheid mij eraf probeert te gooien. Toevallig vandaag nog tijdens een buitenrit in het bos ervan af gevallen. De heen weg ging prima langs een afgebroken tak, maar terugweg gingen we er in draf langs en dacht ik nog dat moet kunnen. dus niet, mevrouw was er bijna langs en vond het toen toch wel raar dat die tak er lag. Ze schoot ineens op zij en ik hing half naast me zadel en heb me toen maar laten vallen. Ik kreeg haar alleen niet meer te pakken, want er ging een hond uit het niets achter haar aan. Mijn hart zat in mijn keel en uiteindelijk kwam ze weer terug in galop en was ze blij dat ze mij zag. Dit was wel mijn grootste nachtmerrie, maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
GP60
Geplaatst: 08-01-11 19:18
Ik kijk meestal naar de oorzaak waarom bokt mijn paard, heeft hij pijn of misschien schrok hij ergens van. Mocht het pijn zijn ga ik na zoeken waar de pijn vandaan komt etc.
Chocomelll
Geplaatst: 08-01-11 20:53
Ik heb ook altijd geleerd om eerst naar jezelf te kijken. Mijn instructrice zegt altijd: De ruiter is de oorzaak, het paard is het gevolg.
Girassol
Geplaatst: 08-01-11 21:48
Ik heb ook geleerd eerst naar mezelf te kijken, niet het paard zomaar de schuld geven als iets niet goed gaat. 9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter, niet aan het paard. Een tijdje geleden ging ik wijken met een paard, maar het ging niet zo lekker. Dan denk ik niet 'het paard deed het niet', maar 'het paard deed het niet, maar ik weet dat hij het wel kan dus waarschijnlijk was ik niet duidelijk genoeg'.
Ik kijk altijd eerst naar mezelf Mijn pony kan best veel, alleen ik weet het er niet altijd goed uit te krijgen. Daarbij vind ik haar soms lastig met rijden, en weet ik dingen niet altijd juist op te lossen. Dit bespreek ik dan in mijn les, en dan werken we eraan.
Ik probeer ook mijn eigen fouten te zien, al lukt dat niet altijd meteen. Soms gebeurt er tijdens het rijden iets waardoor je uit emotie eerst denkt dat het aan het paard ligt, maar even later zodra dat moment weer voorbij is, zie je dan dan het toch gewoon je eigen schuld was.
Ik ben nu tijdelijk Toos Paardloos, dus ik rijd op veel verschillende paarden van anderen. Op die paarden word ik eigenlijk nooit boos, zoek ik soms de fout bij mezelf, maar regelmatig denk ik dat de fout ligt bij de inconsequente eigenaar. Maar dat is ook logisch, wat ik als een 'probleem' ervaar, vindt een ander misschien juist wel een prettige eigenschap van het paard. Voorbeeld: Zodra je je binnenbeen aanlegt, galoppeerd het paard aan. Ik vind dat onpraktisch, om een binnenbeen moet een paard buigen, de hulp voor het aanspringen naar galop is imo anders. Dat paard heeft deze reactie aangeleerd, de eigenaar heeft waarschijnlijk vrede met deze afspraak, wie ben ik dan om daar over te zeuren of dat te moeten veranderen?
kellymeup84
Geplaatst: 11-01-11 09:53
Hoi
9 van de 10 fouten/problemen die er ontstaan komen door een fout van de ruiter.Dit is een feit. Het gaat dan niet altijd om een hele grote fout maar het kan ook gewoon een miscomminucatie zijn.Een paard geeft meestal die reactie die hij heeft aangeleerd van de ruiter of vanuit zijn natuur.(vluchtreactie)
Als je tegen een probleem aanloopt ga dan eens kijken wat de reden is en word niet direct boos.Met slaan en schoppen los je helemaal niets op.
Groetjes
Sassol
Geplaatst: 11-01-11 13:09
Ik kijk altijd eerst naar mezelf, kon ik niet bedenken wat ik fout heb gedaan doe ik het nog een keer over en doe dan bewust alles volgens mijn boekje, lukt het dan nog niet, weet ik dat ik me op m'n paard moet richten.
Ik train ook mensen die een probleem hebben met hun hond. Dan hoor ik bijv. "hij trekt aan de riem". Dan zeg ik altijd: vertel het probleem nu nog eens maar begin de zin met: "Ik...". Er worden dan direct ogen geopend^^
aangezien ik vrijwillig op het paard ben gaan zitten, en het paard dus niet op mij....geef ik mezelf altijd de schuld
horsesluvers
Geplaatst: 11-01-11 20:44
het kan heel erg verschillen. soms is het echt het paard maar vaak ligt het aan de ruiter of aan iets anders. ik ben wel eens van een paard af gebokt omdat ik niet goed oplette en er iemand net door het gat bij de bakdeur verscheen. maar bij ons op de manege hangt ook een tekst: "het ligt niet altijd aan de onwillendheid van het paard maar aan de inperfectie van de ruiter"
Het ligt een beetje aan de situatie, maar ik denk dat we eerst naar de ruiter moeten kijken en dan naar het paard. Als de ruiter 'alles' goed doet, heeft het paard misschien wel medische klachten. Ze kunnen er dan nog niets aan doen.
Het ligt aan de situatie. maar als ik bijv. van stap naar galop wil aanspringen en ze reageert niet. doe ik het nog een x en let ik extra goed op mijn hulpen. reageert ze niet ,tikje. ik check eerst of de fout bij mij ligt en als dat niet het geval is dan ligt de fout bij mijn paard. maar als ze bijvoorbeeld uit het niets heel erg begint te bokken dan straf ik dat gelijk af want daar moet je niet te lang mee wachten anders zijn ze het alweer vergeten.
Fritsfrats
Geplaatst: 12-01-11 17:48
als er iets fout gaat denk ik altijd van paard waarom deed je dat? denk dat de meeste dat wel hebben.
het is niet dat ik gelijk mijn paard helemaal de schuld geef, want ik ga dan ook wel bij mezelf na om te kijken of het niet gewoon aan mij lag. meestal ligt het dan ook wel aan mij, dan kwam de hulp gewoon niet goed door.
Rider01
Geplaatst: 12-01-11 17:51
Ik geef altijd mezelf de schuld Denk altijd dat het paard niet zomaar iets fout doet maar dat ik hem tot die fout heb aangezet.
missielissie
Geplaatst: 16-01-11 14:40
ligt een beetje aan de situatie. ik kijk meestal eerst of ik zelf niet iets verkeerd doe. maar als het echt duidelijk niet mijn fout kan zijn dan kijk ik wel naar het paard. maargoed het kan best dat het paard je niet begrijpt.
Indra_S
Geplaatst: 16-01-11 20:36
Op het moment zelf heb ik wel de nijging om het paard de schuld te geven, maar word er wel steeds bewuster van dat dat niet het geval is. Soms vind ik wel dat mensen er echt helemaal niet bij nadenken en hun paard onnodig klappen uit delen omdat het 'het paards schuld is' Dus mensen denk eerst een beetje na!
Ik ben best wel geniegd mn paard (of hond/kat/whatever) de schuld te geven, maar als ik effe nadenk weet ik vaak wel beter. Overigens handel uit mn eerste gedachte gedachte hoor (dus geen slaan, schreeuwen)
Daarom is het werken met dieren zo leuk, ze zijn en spiegel van onszelf, ik leer zoveer meer van mijzelf
Bedoel dus dat ik NIET vanuit mn eerste gevoelens handel
_Hoefslag_
Geplaatst: 17-01-11 13:18
als ik van mijn paard val probeer ik op te staan en naar het paard. ik ben wel eens tijdens een springwedstrijd er hard vanaf gevallen waarbij ik direct naar het ziekenhuis moest maar ze kregen mij die wagen niet in omdat mijn pony het terein was afgerend. even later kwam er een man aanlopen en mijn vader ving hem op daarna ging ik pas die wagen in.
lailapri
Geplaatst: 17-01-11 13:40
Ik probeer te kijken naar de combi en niet te (ver)oordelen. Het paard mag best eens niet meewerken, maar dan probeer ik daar de oorzaak van te zoeken. Het is dan niet fout wat het paard doet en de oorzaak is ook niet fout, maar kan wel verbeterd.