Theorie gaat praktijk ervaring voorbij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:38

Tja ik kan heel veel boeken lezen, maar helaas niet heel veel paarden rijden en ik wil mijn liefde voor die dieren niet negeren, kan het niet eens, ik voel paarden! Diep van binnen, als kind al. Van rij-praktijk heb ik misschien minder verstand dan velen hier, maar ik ken een paard. Wat is er op tegen met die liefde wat te doen, ik draag haar niet uit, ik draag haar met me mee. Voor sommige, wel geslaagde ruiters, zou het niet verkeerd zijn om eens wat te lezen over hoe paarden in elkaar zitten.
Door te lezen ben ik gaan snappen ook rij technisch, ik ga niet verbeten een houding afdwingen als ze niet doet wat ik wil, ik zoek wat ik fout doe en probeer opnieuw. Ik weet bv.dat een slofteugel jezelf voor de gek houden is en niks met paardrijden te maken heeft. Maar meer met geen geduld.

En dat spreekwoord: De beste stuurlui staan aan wal. Is dat wel zo gekscherend kan het niet ook eens gewoon waar zijn, soms?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:44

jolin schreef:
En dat spreekwoord: De beste stuurlui staan aan wal. Is dat wel zo gekscherend kan het niet ook eens gewoon waar zijn, soms?

Dat is een goede verwoording van wat ik dacht. Soms staan de beste stuurlui idd gewoon aan wal.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:21

Citaat:
Waarom zou dat moeten? Ik ben van mening dat iemand me heel veel kan leren zonder dat zelf op mijn paard te kunnen presteren. Iemand met een scherp observatievermogen en veel theoretische kennis kan soms meer bereiken dan iemand die oefeningen zo uit een paard rijdt maar niet kan zien en kan uitleggen waar het bij mij dan verkeerd gaat.

ik heb een instructeur gehad die nog nooit op een paard had gezeten en dat gaat goed tot er een apart
dier tussenzit die niet volgens het boekje gaat. Uiteindelijk was hij ten einde raad en kwam hij me sporen
en een slof aanzetten en heb ik hem vriendelijk bedankt..

En wat mij opvalt van de stuurlui, er staan hele goede langs de kant maar dat zijn vaak niet de mensen die zich
zomaar met iemand bemoeien :). Bij die mensen kun je wel terecht met vragen en ze zijn vaak echt wel bereid om even te helpen maar doen dit niet ongevraagd. En dat doen mindere stuurlui wel vaak...

Anoeska

Re: Theorie gaat praktijk ervaring voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:30

Het blijft wel allemaal een beetje boekjeswijsheid. Als je het niet echt hebt meegemaakt mis je toch een stuk van hoe het echt zit. Dan kan je 100 boeken en 1000 DVD's bekijken. Je weet niet echt hoe het in elkaar zit. Daarmee wil ik niet de waarde van theoretische kennis bagateliseren, maar er is meer dan theoretische kennis, en die praktijkervaring is wat ik zoek in bv een instructeur.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:56

Ik denk ook dat ik meer in theorie weet dan dat ik het in de praktijk toe kan passen xd
Is sowieso wel handig dat als je iets nieuws gaat leren dat je eerst weet wat je moet doen en hoe en dat je dan pas gaat oefenen? Tenminste dat lijkt mij een vrij logische volgorde...
En praktijk kun je ook niet in 1x leren... sommige dingen wel , de een wel de ander weer niet
Een voorbeeldje bvan mij is dat ik wel weet hoe je rond moet rijden dat is me vaak genoeg uitgelegd, maar ik vind het gewoon heel moeilijk om het toe te passen. Het zou wel makkelijk zijn als je de theorie kent dat je dan ook de praktijk foutloos uit kan voeren, xd

Vind dus jouw discussiepunt eigenlijk vrij logisch...

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:03

jolin schreef:
Door te lezen ben ik gaan snappen ook rij technisch, ik ga niet verbeten een houding afdwingen als ze niet doet wat ik wil, ik zoek wat ik fout doe en probeer opnieuw. Ik weet bv.dat een slofteugel jezelf voor de gek houden is en niks met paardrijden te maken heeft. Maar meer met geen geduld.

?

Hier ga je mijn inziens de mist in. In ben niet pro slof en rijd er amper mee. Maar soms.........soms heb je een paard ertussen waar je rustig een uur mee kan vechten, terwijl je met dat slofje er binnen 5 minuten doorheen was geweest. Wel zo prettig voor paard en ruiter.

Dat ding moet je wel gebruiken zoals ie te gebruiken hoort te zijn. Nogmaals ik ben niet pro slof.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 14:05

slof gebruik ik maar voor 1 ding en dat is lange teugel werk, waar te kennis van de ruiter ophoud begind het tuigage en kracht, ik ben echt zwaar anti slof

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:11

Moll schreef:
slof gebruik ik maar voor 1 ding en dat is lange teugel werk, waar te kennis van de ruiter ophoud begind het tuigage en kracht, ik ben echt zwaar anti slof

Vind het voor longeren anders een ideaal ding.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 14:13

bastiano680 schreef:
Moll schreef:

Oftopic: om het dier bij te zetten bedoel je, dit kan inderdaad de inwerining is dan alleen heel andes, en kan ook met touwtjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:04

Met een slofteugel kan een paard helemaal niet op de hand nageven en daar gaan veel mensen de mist in bij het geklooi met een slof. Een slofteugel heeft een heel beperkte werking en daar hoort dus ook een beperkt gebruik bij.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:07

bastiano680 schreef:

Legt u het eens uit????????
De voor en de nadelen van de slof bij het longeren, in vergelijk met andere hulpteugels bij het longeren.
Geef Moll gelijk, voorwaarts neerwaarts longeren.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:07

Professor schreef:
bastiano680 schreef:

Legt u het eens uit????????
De voor en de nadelen van de slof bij het longeren, in vergelijk met andere hulpteugels bij het longeren.
Geef Moll gelijk, voorwaarts neerwaarts longeren.

Dat doe je met een slof toch ook :?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:13

bastiano680 schreef:

Daarmee bedoeld denk ik Moll dat dat erg primitief longeren is meer voor "zieke" "jonge" paarden, Moll werkt meer met zijn paarden wanneer hij die longeerd, de meeste zien het als beweging´s therapie en niet als werkelijk werken.
De slof heeft bovendien het nadeel dat de paarden achter de loodlijn gaan, men zou dan veel beter met een chambon kunnen longeren.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:16

Professor schreef:
bastiano680 schreef:

Daarmee bedoeld denk ik Moll dat dat erg primitief longeren is meer voor "zieke" "jonge" paarden, Moll werkt meer met zijn paarden wanneer hij die longeerd, de meeste zien het als beweging´s therapie en niet als werkelijk werken.
De slof heeft bovendien het nadeel dat de paarden achter de loodlijn gaan, men zou dan veel beter met een chambon kunnen longeren.

Zolang jij niet weet hoe ik de slof bevestig en hoe ik ermee longeer, is je bericht een grote aanname!!!!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:21

bastiano680 schreef:
Zolang jij niet weet hoe ik de slof bevestig en hoe ik ermee longeer, is je bericht een grote aanname!!!!

Hoe u die ook beverstigd de werking blijft zo, denk dat u daarvoor hoe u uw uit te weinig ervaring heeft met een chambon.
Een slofteugel kan men op vele manieren bevestigen maar een slofteugel is niet voor longeren gedacht aangezien men deze alleen met knopen aan het paard kan aanbrengen wat niet precies genoeg is.
Met een Köhlerteugel kan men dat wel, maar dat is een slof uit twee delen en niet een slofteugel die alleen door een gesp gedeeld is.
Denkt u er eens over na hoe een slofteugel werkt, en dat het veel meer nadelen heeft bij het longeren dan een chambon.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:28

Professor schreef:
bastiano680 schreef:

Hoe u die ook beverstigd de werking blijft zo, denk dat u daarvoor hoe u uw uit te weinig ervaring heeft met een chambon.
Een slofteugel kan men op vele manieren bevestigen maar een slofteugel is niet voor longeren gedacht aangezien men deze alleen met knopen aan het paard kan aanbrengen wat niet precies genoeg is.
Met een Köhlerteugel kan men dat wel, maar dat is een slof uit twee delen en niet een slofteugel die alleen door een gesp gedeeld is.
Denkt u er eens over na hoe een slofteugel werkt, en dat het veel meer nadelen heeft bij het longeren dan een chambon.

Alleen met knopen? U kent dus de huidige slofteugels niet.
Ik weet de werking van de chambon en kan er mee longeren.

U bent zo vastgeroest in uw gedachtengang, dat is echt niet normaal meer. Je bent nooit te oud om te leren en er zijn diverse wijzes waarop je in Rome kan komen.

Vraag eens ipv altijd maar aan te nemen dat u wel weet hoe anderen het doen, zonder dat u dat ooit gezien hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:30

Een chambon heb ik nog wel ergens in de kast liggen geloof ik, is ook als gogue te gebruiken :j. Kohler, is die getrouwd met Thiedemann toevallig?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:37

Citaat:
Alleen met knopen? U kent dus de huidige slofteugels niet.
Ik weet de werking van de chambon en kan er mee longeren.

U bent zo vastgeroest in uw gedachtengang, dat is echt niet normaal meer. Je bent nooit te oud om te leren en er zijn diverse wijzes waarop je in Rome kan komen.

Vraag eens ipv altijd maar aan te nemen dat u wel weet hoe anderen het doen, zonder dat u dat ooit gezien hebt.

Denk dat u nu uw mond verbrand, denkt u nu werkelijk dat ik de werking van de slofteugel niet ken, vastgeroest bent u, u kunt alleen met dat onding rijden en denkt mij monddood te maken door de onnozele bemerking meer wegen naar Rome, ja natuurlijk maar veel omwegen en verkeerde wegen.

Denk ook niet dat u kan beoordelen dat wat ik doe wat ik kan en wat ik gezien heb, maar mooie beelden bij het longeren met slofteugel heb ik nog nooit gezien, heb paarden gezien bij de slacht die jaren met slof gereden en gelongeerd werden daar word men echt niet vrolijk van.
U heeft denk ik geen notie daarvan hoeveel kracht u zet op het paard zijn wervelkolom.
Denk ook dat u ook weinig notie heeft van wat er werkelijk gebeurd met de spieren en pezen bij het paard door dat gelongeer met slofteugel.
Dat is oh zo jammer dan zou u sneller met een chambon gaan longeren dan met een slofteugel.
Wat ik wil zeggen is dat een slofteugel voor het rijden is, een Köhlerteugel voor het longeren en bij de paarden van jongeruiters die nog niet de hulpen beheersen.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:42

Professor schreef:
[

Denk ook niet dat u kan beoordelen dat wat ik doe wat ik kan en wat ik gezien heb, maar mooie beelden bij het longeren met slofteugel heb ik nog nooit gezien, heb paarden gezien bij de slacht die jaren met slof gereden en gelongeerd werden daar word men echt niet vrolijk van.
U heeft denk ik geen notie daarvan hoeveel kracht u zet op het paard zijn wervelkolom.
Denk ook dat u ook weinig notie heeft van wat er werkelijk gebeurd met de spieren en pezen bij het paard door dat gelongeer met slofteugel.
Dat is oh zo jammer dan zou u sneller met een chambon gaan longeren dan met een slofteugel.
Wat ik wil zeggen is dat een slofteugel voor het rijden is, een Köhlerteugel voor het longeren en bij de paarden van jongeruiters die nog niet de hulpen beheersen.

Maar u weet nog steeds niet hoe ik met een slofteugel longeer. Dus het is een grote aanname wat u maakt.

Zit net een stuk over Johann Hinnemann te lezen. Hoe interessant hij het vind om de diverse trainingswijzes te volgen, want je bent nooit te oud om te leren en open minded zijn de eerste stap naar succes is.

Misschien een kleine tip :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:52

Citaat:
Maar u weet nog steeds niet hoe ik met een slofteugel longeer. Dus het is een grote aanname wat u maakt.

Zit net een stuk over Johann Hinnemann te lezen. Hoe interessant hij het vind om de diverse trainingswijzes te volgen, want je bent nooit te oud om te leren en open minded zijn de eerste stap naar succes is.

Johann Hinnemann zegt te volgen, dat doen wij niet anders, het vervolgen van training opvattingen en die vergelijken.
U bent vastgeroester dan ik dacht, heeft u IJslanders gereden, Western gereden Barock gereden, Dameszadel gereden en daarmee gesprongen, heeft u Spaans gereden of Eventing, juist wij wel zowel Johann Hinnemann als vele met dezefde opleiding.
Dus vastroesten doen wij niet, met wij bedoel ik diegene van de leeftijd waarop ik ook ben, en die constant met elkaar in verbinding staan om zg nieuwe opvatingen te bekijken en te vervolgen.
Helaas is dat met de slofteugel oer oud, in 1600 reden ze daarmee dus het is eigenlijk stilstand en niet een verder ontwikkeling, ze reden daarmee dressuur en springen en bemerkten dat het op den duur niet zo voordelig was voor het paard en ook niet voor de rijkunst.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:53

Professor schreef:
Citaat:

Johann Hinnemann zegt te volgen, dat doen wij niet anders, het vervolgen van training opvattingen en die vergelijken.
U bent vastgeroester dan ik dacht, heeft u IJslanders gereden, Western gereden Barock gereden, Dameszadel gereden en daarmee gesprongen, heeft u Spaans gereden of Eventing, juist wij wel zowel Johann Hinnemann als vele met dezefde opleiding.
Dus vastroesten doen wij niet, met wij bedoel ik diegene van de leeftijd waarop ik ook ben, en die constant met elkaar in verbinding staan om zg nieuwe opvatingen te bekijken en te vervolgen.
Helaas is dat met de slofteugel oer oud, in 1600 reden ze daarmee dus het is eigenlijk stilstand en niet een verder ontwikkeling, ze reden daarmee dressuur en springen en bemerkten dat het op den duur niet zo voordelig was voor het paard en ook niet voor de rijkunst.

Alleen het dameszadel springen heb ik niet gedaan. De rest wel :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:54

Na wat googlen kwam ik erachter dat een Köhlerteugel hetzelfde is als een thiedemann. Maar die ken ik niet als hulpteugel voor het longeren. Kan de professor dat nog wat uitleggen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:57

Anoeska schreef:
Na wat googlen kwam ik erachter dat een Köhlerteugel hetzelfde is als een thiedemann. Maar die ken ik niet als hulpteugel voor het longeren. Kan de professor dat nog wat uitleggen?

Dat kan ik, Thiedemann heeft de Köhlerteugel gebruikt als eerste in de springsport Meteoor is een voorbeeld daarvan maar vele anderen ook.
De Köhlerteugel daar was ook een longeer variant op, deze is een verstelbare slofteugel voor het longeren, lijkt niet op de Thiedemannteugel, daarom noemt men nu de rijteugel die de heer Köhler ontwikkeld heeft Thiedemannteugel en de longeerteugel à la Slofteugel Köhlerteugel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:59

Citaat:
Alleen het dameszadel springen heb ik niet gedaan. De rest wel

Het is typisch dat u steeds de makkelijkste dingen uit een vraagstelling beantwoord, dingen die men onderbouwen moet ontwijkt u aan lopende band.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:59

Hmmm, dan google ik nog even verder. Ik dacht dat ik de gewone standaard Thiedemann teugel aan m'n paard moest hangen tijdens het longeren. En dat zag ik niet direct voor me.

Eigenlijk longeer ik meestal met niets of met losse touwtjes, dus het was meer interesse dan dat ik er in de praktijk mee aan de slag ga. Maar wat extra theoretische kennis kan nooit kwaad ;)