Slofteugel en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:57

hmm lastig...
ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens gesprongen heb met slof :j
maar dat was tijdens de dressuurtraining, gewoon even vlug een laag sprongetje, maar niet hoger dat 60 cm :n

als je een slof goed gebruikt hou je het paard zeker niet tegen in zijn bewegingen...
echter als je je slof goed gebruikt hangt hij los als je paard een goede houding heeft, tijdens de sprong gebruikt hij zijn hals, en doe jij je handen naar voren, de kans dat de slof dan aan de verkeerde kant van de benen terecht komt is groot...
en dan is het leed niet te overzien...
moet er niet aan denken dat dta gebeuren zou he :brr:

1 meter met een 4,5 jarig paard is NIET, en dan bedoel ik ook NIET, hoog!!!!!!

Chaos

Re: Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:59

Daarom gespje los, dan is het nog steeds rot, maar iig kan het paard zijn benen dan nog gebruiken. :D
Hee, btw. :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:02

Chaos schreef:
Daarom gespje los, dan is het nog steeds rot, maar iig kan het paard zijn benen dan nog gebruiken. :D
Hee, btw. :D

:') _O- toevallig dat ik jou weer eens zie :+

ik had idd ook het gespje los,
maar dan nog, ik ben van mening dat het te hard op de hindernis afgaan heel anders opgelost kan worden...
majah, zoals we vandaag ook weer gehoord hebben ;)
de nederlanders willen veels te snel resultaat ten koste van alles... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:03

Professor schreef:
Voor geen ruiter is het weggelegd met slofteugel te springen, en de dooddoener vele wegen naar Rome, daar lach ik hartelijk om, er zijn veel wegen maar de mooiste weg is voor het paard die zonder hulpmiddelen.
En verboden op wedstrijden is niet voor niets, daar dient men thuis zich ook aan te houden.Elk normaal paard kan in de houding gereden worden, verreden paarden daar zijn andere oplossingen voor. Ben niet tegen hulpteugels, maar springen met een slofteugel is uit ten boze.
Iemand die kan rijden heeft geen slofteugel nodig bij het springen, daar heeft deze teugel ook niets te zoeken.

Al zou je thuis met stang en trens, slofteugel matringaal en thiedemann tegelijk willen rijden...... heeft niemand wat over te zeggen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:07

levensgevaarlijk....springen met een slofteugel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:25

denk dat het er van af hangt hoe je hem gebruikt geerke ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:29

M_D_H schreef:
denk dat het er van af hangt hoe je hem gebruikt geerke ;)

misschien dat 50 cm nog gaat maar hoger is het gewoon gevaarlijk...ik heb niets tegen een slof,integendeel.
Maar 1 meter springen met een slof is geen strak plan,als het paard met zijn benen erin komt ben je erg ver van huis.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:33

Waar de rijkunst ophoudt beginnen de hulpmiddelen......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:34

klopt, maar je kunt een slofje ook aan de zijkant van de singel vast maken ;)
dan gebeurt het niet zo snel dat ze er met de benen in komen...
daarnaast, gespje los :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:34

kyraliam schreef:
Waar de rijkunst ophoudt beginnen de hulpmiddelen......

je rijdt toch ook met bit?
en zadel?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:39

hahah wist dat dat zou komen, en ja daar rijd ik ook mee.
Dat heet ook wel basisuitrusting.
Heb ook een heet paard dat stormt naar de hindernis en ik heb in de buurt net zolang gezocht naar goede instructie...
Met slofteugel een 4 jarige springen is geen oplossing, wel voor dat moment maar niet voor lange termijn.
Eerlijk duurt het langst!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:47

hulpmiddelen worden hier bedoeld als hulpteugels .. Beetje dooddoener M_D_H

Ik ben het eens met professor. Een slof dient niet om je paard naar beneden te krijgen, maar als begrenzing naar boven. Dus voor sterrekijkende paarden en dan nog kan je dat fixen zonder hulpteugels. Duurt wat langer en meer rijkunst/lessen voor nodig.
Meer respect voor mensen die een paard correct aan het lopen krijgen zonder hulpteugels die het dier de tijd geven om zijn spieren te ontwikkelen, ookal ben je ZZZ of wat dan ook, zonder met behulp van slof die spieren te overwerken/ te hard oprekken/.. . Het paard zal wel aangeven hoe en wat en hoe ver ie staat.Heb je slof nodig om je paard los te krijgen of naar beneden te krijgen kan je imo niet correct rijden en rijd je voor het plaatje en niet voor je paard.

TS, zet eens een sprong neer en rijdt rond in de piste zonder over de sprong te gaan. Doe gewoon of die er niet staat.Na een paar dagen is die 'aantrekkingsfactor' verminderd. Pas als je paard rustig richting sprong gaat mag hij erover.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 29-12-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:48

kyraliam schreef:
hahah wist dat dat zou komen, en ja daar rijd ik ook mee.
Dat heet ook wel basisuitrusting.
Heb ook een heet paard dat stormt naar de hindernis en ik heb in de buurt net zolang gezocht naar goede instructie...
Met slofteugel een 4 jarige springen is geen oplossing, wel voor dat moment maar niet voor lange termijn.
Eerlijk duurt het langst!

ben ik het overgens wel mee eens hoor :+
maar die opmerking vind ik zo cliche :')
net als dat alleen goede ruiters met slof kunnen rijden, maar dat die het niet nodig hebben :+
ik kan super rijden met slof, maar schaar mij toch echt neit onder de goede ruiters hoor :') _O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:50

Dorienn schreef:
hulpmiddelen worden hier bedoeld als hulpteugels .. Beetje dooddoener M_D_H

Ik ben het eens met professor. Een slof dient niet om je paard naar beneden te krijgen, maar als begrenzing naar boven. Dus voor sterrekijkende paarden en dan nog kan je dat fixen zonder hulpteugels. Duurt wat langer en meer rijkunst/lessen voor nodig.
Meer respect voor mensen die een paard correct aan het lopen krijgen zonder hulpteugels die het dier de tijd geven om zijn spieren te ontwikkelen, ookal ben je ZZZ of wat dan ook, zonder met behulp van slof die spieren te overwerken/ te hard oprekken/.. . Het paard zal wel aangeven hoe en wat en hoe ver ie staat.Heb je slof nodig om je paard los te krijgen of naar beneden te krijgen kan je imo niet correct rijden en rijd je voor het plaatje en niet voor je paard.

oh joh? meen je dat?
wat grappig? dat had ik nou nooit gedacht :+ :')

en ik denk niet dat er maar zo gezegd kan worden dat mensen die met slof rijden voor het plaatje rijden of dat ze niet correct kunnen rijden...
dat is net zo'n doodoener :n

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:55

Tja ik zie er( buiten dan voor echt kapotgereden paarden) geen doel in, buiten naar beneden werken van het hoofd.. Een slof activeert achterhand niet, laat geen buikspieren werken. Het énige wat dat doet is toch hoofd naar beneden krijgen?? Of is er nog een functie wat ik over het hoofd zie.. En echt, wat ik zie hier zou ik liefst alle slofteugels verbranden. Mensen die 1 keer pw dressuur rijden en dan verwachten van paard dat hij correct nageeflijk loopt. Zelf kunnen ze voor geen meter rijden maar dan knuppen ze er een slof aan om toch maar dat hoofd naar beneden te krijgen..

Ah oke had even niet door ;)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:00

LarissaH schreef:
Jaa inderdaad, ik kan maar zeer beperkt rijden. Ik ben 'maar' Z dressuur, ZZ springen en Z sgw..........

Er zijn even veel ruiters die door prutsen en klooien in de Z rijden, dan die het doen door te trainen op een juiste manier. Dat wilt dus niks zeggen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:06

mijn paard krijgt de beste training die het zich kan wensen, heeft alle tijd gekregen om zich te ontwikkelen etc (ik heb hem vanaf zijn derde en pas vanaf 5 jaar begon ik hem wat nageevelijk te rijden)
en ik heb ook gewerkt op de stal waar ik hem heb gekocht, dus ken hem eigenlijk vanaf het moment dat hij in nl is aangekomen...
echter ben ik hem in een periode van 6 weken uit het oog verloren omdat hij bij een kansloos stel terecht kwan die niet konden rijden, maar waarvan de intstructrice hem wel even mak zou maken...
ik weet niet wat ze met hem gedaan hebben, maar hij kwam gecastreerd en agressief terug(en hij had al wel een aardig handje van agressieve buien, dus moet je nagaan :+)
en liep in oprichting met zijn rug weggedrukt en kon alleen nog maar kei en keihard rennen...

njaa om een lang verhaal kort te maken, de mijne hoef je niet tijdens het longeren aan te komen met touwtjes, want hij gaat finaal door het lint...
en hij heeft nog steeds buien dat hij in eens van uit het niets tegen alles begint te vechten (zowel als je er naast staat als dat je er op zit) en wordt dan gewoon gevaarlijk, op dat soort momenten kom je er niet doorheen, en weg zetten heeft geen zin, want de dag erna gebeurt er gewoon het zelfde...
op zo'n moment MOET je er door heen, dat moet...
doe je dat niet blijft hij doorgaan en wordt hij pas echt gevaarlijk, zowel voor mij als voor omstanders stalhouder groom etc...
ik weet wanneer dit gaat gebeuren, ik voel het, ik merk het, ik weet het...
op zo'n moment knoop ik wel de slof er aan :))
want op dat moment kan ik zijn hoofd naar beneden houden(waar het voor bedoelt is) en kan hij zich niet sterk maken etc...
en vaak, als hij gewoon het idee heeft dat het slofje er aan zit... heb ik hem niet aan meer nodig en hangt hij gewoon los :))

maar goed, dit is dus even een voorbeeld waarbij het wel handig is, en zo ken ik nog een aantal paarden waarbij een slofje handig is...
ja, 98% rijd er een paard mee naar de kloten... meer scheer die overige 2% niet over een kam ;)
ik heb het beste met mijn diertje voor, het is mijn grote liefde, en wat hij in die 6 weken ook heeft mee gemaakt(waar we nooit achter zullen komen) dat zal hij nooit meer mee maken, maar soms kan het gewoon niet anders, voor zijn eigen bestwil, en de mijne en die van de omstanders ;)

overgens moet ik vermelden dat ik sinds eigenwijze ik er een slofje bij heb gepakt dit jaar, die buien steeds minder worden... :))
en de slof steeds vaker ter versloffen :') hangt in de kast :))
ik heb ook altijd geroepen dat een slof slecht was etc...
maar sinds ik er mee gereden heb ben ik wel om...
maar zoals ik al zei... alleen bij specifieke gevallen, en alleen bij ruiters die er mee kunnen rijden :j

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:14

Ik scheer ze niet allemaal over 1 kam, misschien dat dat uit mijn post wel bleek.. Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Jouw voorbeeld vind ik correct gebruik van slof, van TS niet. En eigenlijk ook niet van alle mensen die slof gebruiken als handige manier om paard zijn hoofd naar beneden te krijgen, ookal doet dier niets verkeerd (niet zoals jouw karaktertje :+ )
Mijn paard kan ook niet tegen touwtjes, dan raakt hij in paniek. Veel met dat dier gebeurt en twas nie allemaal even fijn.. Vroeger zodra je normaal contact nam, ging hij van angst rug wegdrukken en hoofd omhoog.. Ik heb ongeveer een jaar? met losse teugels gereden, daarna een jaar laten wennen aan normaal contact en pas dit jaar zijn we wat beginnen dressuur te rijden met een prima instructrice die hem helemaal begrijpt en niet werkt met druk en dwang. Want daar kan hij nog steeds niet tegen.. Het heeft allemaal wat lang geduurd omdat ik tijdens school niet zo vaak kon rijden en nog wat andere dingetjes. Maar hij heeft wel genoeg tijd gehad zo :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:32

denk dat het ook komt omdat er altijd zo bevooroordelend wordt geoordeelt als je met slof rijd, net als je dan niet kan rijden ofzo :+ daarom zet ik denk ik ook sneller mijn stekkels op hoor :j

njaa precies, en bij sommige paarden helpt dat, bij andere helpt iets anders... bij die van mij helpt tegenwoordig afleiding heel goed...
okey, vind je iets moeilijk? njaa dan gaan we weer terug naar de basis, en kleden we de oefening anders aan... en zo voorkom ik het tegenwoordig redelijk, maar ach... this nog vaak zo'n bommetje, en zo onvoorspelbaar... kan een 55 minuten super lopen, om in de laatste 5 minuten te beginnen en het zo voor elkaar te krijgen dat hij weer langer door moet...
op concours is het heel balen, als hij zijn buien krijgt dan is het vaak of me afmelden, of afgroeten, of (als het in de laatste paar oefeningen gebeurt) doorrijden en dan hopen dat heel lang galopperen zijn spanning/stress/paniek/woede of wat het dan ook is afvloeit en hopen dat hij zich weer laat rijden...
egeburt dit niet? als nog afmelden, naar huis gaan en daar opnieuw beginnen, en dan met het slofje er aan... anders heb ik de dag er na een probleem(wat ik dus al tot in den treuren heb ondervonden)

ik werk ook zonder druk of dwang, omdat hij dat gewoon niet pikt...
en het is zo'n lekker dier als hij zich gewoon gedraagt...
en ik heb het geduld(tegenwoordig wel) en ik heb de tijd, dus ach, dan duurt het maar wat langer met mijn kleine draakje <3

en nogmaals, het heeft 5 jaar aan trammelant gekost voor ik pas de slof er bij pakte :P
en ik heb ook een hekel aan mensen die hem te pas en te onpas gebruiken omdat nederland steeds meer en sneller prestaties wil zien...
maar ik ken wel wat meer paarden die een slofje nodig hebben (nou val ik ook voor karakter paardjes met het karakter zoals die van mij :'))
maar dat neemt niet weg dat ik altijd blijf proberen zonder slofje :))

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:02

He bedankt allemaal voor de reacties!
Heb deze week les van een nieuwe instructeur, :)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:14

Hoop dat zij je op een positieve manier kan leren omgaan met je "hete"paard, zodat je op een leuke manier en zonder al te veel hulpmiddelen toch fijn kunt springen!
Ik heb nl gemerkt dat die hete beesten vaak erg graag voor je willen werken mits je met hun karakter om kunt gaan!
En wees niet bang om tegen je nieuwe instructrice te zeggen wat je wel en niet wilt!
Enne domme vragen bestaan niet domme antwoorden wel!
Veel plezier

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:33

@ kyraliam: ik hoop het ook, maar hij weet al wat van mijn paard af, want hij zit bij mij op stal.
En ja hij wilt graag genoeg voor mij werken soms!
Dankjewel!

Sharen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:50

Een meter springen met slof zou ik ook niet doen.
Maar als je hem op de goede manier gebruikt kan het geen kwaad!

Als je paard voor de sprong zijn neus eruit drukt,
en jij hebt daardoor geen controle meer,
kan je een slof gebruiken.

Dit is niet om je paard in de krul te trekken,
maar het heeft dan een beetje hetzelfde effect als een martegaal.
Zolang je je paard maar goed vrijgeeft boven de sprong.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:03

nee zou ik niet doen en ook niet aanraden.(ben absoluut niet tegen slof)
het lijkt mij wel eng want stel nou dat er een been blijft haken ofzo, en je vertelt dat je nog geen ervaring had om met slof te rijden en dan gelijk al springen dan is het moeilijk aanvoelen hoeveel je moet meegeven met je slof

oh ts ik zie al dat je probleem is opgelost :D gelukkig maar veel succes verder!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:11

Ik denk dat mensen er zich over gaan verbazen op hoeveel springstallen er met slof gesprongen worden.
Op internationale concoursen zie je juist meer ruiters trainen met slof dan zonder. En die paarden zijn lijkt me toch wel voor elkaar op 1.45 niveau. Bij mij op het werk word ook vaak gesprongen met slof en dan met name met de onstuimige paarden die voor de hindernissen te heet of oncontroleerbaar worden.
Let wel, deze ruiters zijn proffesioneel en weten met begeleiding wat ze doen.

Maarja bokt weet het vaak beter ;)