Klassiek scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:45

Professor schreef:
En het voordeel van de Klassieke Rijkunst is dat men vele gebreken of te kortkomingen bij paarden kan verbeteren door de spieren het werk te laten doen.
En door gericht te werken aan deze, maar dan dient de instructeur wel te weten welke spieren door welke oefeningen meer of minder belast worden.
Bovendien dient een goed instructeur aan te voelen wanneer het paard het wel of niet bevatten kan, en bovendien goed in de gaten te houden dat het paard geestelijk en lichaamelijk niet overbelast word.

Ik denk dat er weinig ECHT goede instructeurs rondlopen.... helaas.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:45

Equimotion schreef:
@Ninx: die uitleg is hierboven al duidelijk gegeven door oa Professor en Moll.

Volgens mij is het niet zo moeilijk om je eigen conclusies te trekken, ik heb nog nooit een paard zien opknappen van AR. De beweging verslechterd, er is geen sprake van verzameling, paarden zijn niet losgelaten in het lijf... need I say more?

Ik hoop maar dat TS Anky belt voor een lesje, daar is ze beter af dan bij de gemiddelde goeroe :))

Bovenstaande ben ik het mee eens. Heb paarden gezien die niet meer normaal konden galopperen onder de man. Dan werd er gezegd, ja hij is nog niet sterk genoeg. Eerst handwerk en dan komt de galop wel..... Dan heb je ook nog het zogenaamd in verzameling draven aan de hand, een beetje gehups meer is het niet te noemen. Dat hupsen in een langzaam tempo leren we weer aan door er een kandare in te hangen en een kaptoom te gebruiken met daarin een fietsketting. Vriendelijk????

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:46

Professor schreef:
En het voordeel van de Klassieke Rijkunst is dat men vele gebreken of te kortkomingen bij paarden kan verbeteren door de spieren het werk te laten doen.
En door gericht te werken aan deze, maar dan dient de instructeur wel te weten welke spieren door welke oefeningen meer of minder belast worden.
Bovendien dient een goed instructeur aan te voelen wanneer het paard het wel of niet bevatten kan, en bovendien goed in de gaten te houden dat het paard geestelijk en lichaamelijk niet overbelast word.

Maar dat idee heb ik ook bij de AR, tenminste wel bij mijn instructrice.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:47

Citaat:
En Sijs15, verwar niet de klassieke HOGESCHOOL, met de klassieke rijkunst. Dit verschilt enorm, en is niet bedoeld voor de doorsnee dressuurruiter, die zijn paard fijn en ontspannen wilt rijden.

Klassieke Hogeschool bestaat niet, het heet Hogeschool.
Hogeschool is alle oefeningen op de achterhand zoals Pessade, Levade Capriolle enz...
Klassieke Rijkunst of Klassiek is precies hetzelfde, deze woord gehandhaafd in Wenen.
Klassiek is Steinbrecht, en die verfoeide alle irrewegen die vergeten voorwaarts te rijden de Schwung is de basis van vele dingen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 08-01-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:47

Ninx schreef:
Navanja schreef:
Wie weet er tegenwoordig nog of iemand kundig is?!

.

Ik zal je zeggen dat ik dat niet altijd weet of zeker weet.... Ook dat is en blijft in ontwikkeling bij mij. Voor nu 'voelt' het goed, en mijn paard doet het geweldig... en dat is de meest relevante maatstaf voor mij.

In elke methode zitten goede dingen, ik probeer altijd overal uit te halen wat bij mij past, en wat mij een goed gevoel geeft. Maar in de AR word er zo op dingen gehamerd, begrijp mij niet verkeerd, ik schrijf de methode niet af. Dat doe ik nooit.
Het lijkt mij alleen veel prettiger voor paard en mens, als er wat meer losgelaten word, je gaat voelen. IPV over de correcte lengte buiging na te hoeven denken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:48

Ninx schreef:
Prima dat anderen iets uitleggen, maar zeker voor een instructeur vind ik het gewaagd een ander/ andere methode onderuit te halen op deze wijze.
AR is een onderdeel van hetgeen ik met mijn paard doe, en geen heilig middel of de enige weg... mijn paard wordt er echter wel degelijk beter van.
Dat dat niet voor alle paarden geldt geloof ik direct... Marijke's paarden (eerlijk is eerlijk) vind ik ook niet altijd even 'los'. Bovendien kan ik mijn paard wel opknopen als ze iedere dag hetzelfde moet doen.
En ja, er is dus ruimte voor kritiek... maar om nu de gehele methode bij de vuilnis te zetten.

Ik heb liever jouw eigen uitleg, dan dat je naar de uitleg van een ander verwijst.

onderuit halen? er word niets onderuit gehaald, er worden vraagtekens gezet bij het consept en met namen de benoeming van.
Kritiek en het benoemen van, is belangrijk dit houd een mens scherp, en blijft die voor zichzelf denken, openheid van zaken, is dat in de AR aanwezig? naar mijn idee niet zelfd het forum is besloten, als je zo zeker bent van iets dan deel je dat met iedereen, en ga je dus ook in gesprek met sceptishie

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:53

Rijden volgens de uitgangspunten van de klassieke rijkunst, en deze toepassen in de dressuur, heeft niks te maken me levade e.d.
Dit is weer voor mensen die daar graag hun levenswerk van willen maken. En bovendien hoort dat jaren te duren voordat je dat op een correcte manier met je paard bereikt.
Ik ben een groot fan van Ernest van Loon, die vasthield aan de klassieke rijkunst, maar op een nuchteren duidelijke manier zonder extra gedoe en vreemde termen.
Zodoende zijn zijn boeken ook echt een aanrader. (ruiters en rechters)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:54

@ Moll: deze quote doet toch anders veronderstellen...

Equimotion schreef:
Wat prettig om eens een duidelijk kritisch geluid te lezen over AR. Want met goed paardrijden heeft dat niet zoveel te maken.

Hetzelfde geldt voor de uitspraken van The_Stig..

Beetje discussie is gezond, houdt je scherp... maar wees inhoudelijk: zeik niet alles in zijn geheel af.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:01

Navanja schreef:
Rijden volgens de uitgangspunten van de klassieke rijkunst, en deze toepassen in de dressuur, heeft niks te maken me levade e.d.
Dit is weer voor mensen die daar graag hun levenswerk van willen maken. En bovendien hoort dat jaren te duren voordat je dat op een correcte manier met je paard bereikt.
Ik ben een groot fan van Ernest van Loon, die vasthield aan de klassieke rijkunst, maar op een nuchteren duidelijke manier zonder extra gedoe en vreemde termen.
Zodoende zijn zijn boeken ook echt een aanrader. (ruiters en rechters)

Dan heeft u veel gemist, Ernest van Loon balanceerde op Poedeldressuur en Klassiek.
Hij heeft veel boeken geschreven die zeer tegenstrijdig zijn, alleen ruiters en rechters kennen de meeste.
Bovendien haalt u nu weer 2 dingen door elkaar Kassiek en Hogeschool.
Hogeschool heeft te maken met levade e.d..
Jammer dat u het niet begrepen heeft dit laatste.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:05

Citaat:
In elke methode zitten goede dingen, ik probeer altijd overal uit te halen wat bij mij past, en wat mij een goed gevoel geeft. Maar in de AR word er zo op dingen gehamerd, begrijp mij niet verkeerd, ik schrijf de methode niet af. Dat doe ik nooit.
Het lijkt mij alleen veel prettiger voor paard en mens, als er wat meer losgelaten word, je gaat voelen. IPV over de correcte lengte buiging na te hoeven denken.

Een paard kan men alleen Losgelassen rijden wanneer men hem in de lengtebuiging kan rijden, het een sluit aan met het anderen het is als een tandrad in een horloge wanneer er een tandrad niet functioneerd doen de anderen het ook niet.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:05

Dat komt door uw vorige post, uw zins opbouw loopt nogal door elkaar, en daarom lees ik soms wat verkeerd. Ik weet dat hogeschool en klassiek niet hetzelfde zijn. Maar het word wel vaak aan elkaar gehaakt.

Ernest van loon was een zeer invloedrijk persoon in de klassieke dressuur, en blijkbaar kunt u alleen maar afzeiken, dan wil ik graag wel eens horen en zien wat u dan correct vind.
Want boe roepen kunnen wij allemaal wel.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:07

Professor schreef:
Citaat:

Een paard kan men alleen Losgelassen rijden wanneer men hem in de lengtebuiging kan rijden, het een sluit aan met het anderen het is als een tandrad in een horloge wanneer er een tandrad niet functioneerd doen de anderen het ook niet.

Ja maar voel je dat, of ga je dat staan opmeten?
Dit begrijp ik ook wel, maar het is een hoop er-om-heen geklets. Rijden heeft niets met horloges en tandwielen te maken, en u laat hier ook niet duidelijk weerzien hoe het dan wel moet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:09

Navanja schreef:
Ernest van loon was een zeer invloedrijk persoon in de klassieke dressuur, en blijkbaar kunt u alleen maar afzeiken, dan wil ik graag wel eens horen en zien wat u dan correct vind.
Want boe roepen kunnen wij allemaal wel.

Nee dat was hij in Nederland een korte tijd nadat de werkelijke "grote" uitgestorven waren, voor mij is hij een immitator, en dat is geen afzeiken dat is weten het weten dat men verkrijgt door tijdgenoten van hem.
Hij was een leerling van H.J. Lijsen die ook boeken geschreven heeft en veel aan poedeldressuur deed, dit is men allemaal vergeten aangezien de meeste de tijdgenoten niet gesproken hebben.

Navanja

Re: Klassiek scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:11

U vind dat , en dat is uw goedrecht, ik vind dat niet.

Maar u beantwoord mijn andere, toch voor mij belangrijkere vragen niet..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:12

Navanja schreef:
Dit begrijp ik ook wel, maar het is een hoop er-om-heen geklets. Rijden heeft niets met horloges en tandwielen te maken, en u laat hier ook niet duidelijk weerzien hoe het dan wel moet.

U wil of kan mijn vergelijking niet begrijpen?
Het gaat daarom dat men paard traint en dat men geen stap mag overslaan anders functioneerd het niet.
Aanvoelen is goed, maar of het dan werkelijk goed is dat is vaak een tweede, van onderuit ziet het dan vaak verschrikkelijk uit, daarom het vergelijk met het horloge, alles moet n.l. kloppen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:18

Navanja schreef:
Professor schreef:

als je stenbrecht leest zegt hij het volgende, (vrij vertaalt)
De voorwaarde van dit werk op de hurken, die leidt tot evenwicht was de deblokkering van alle spieren van het bewegingsapparaat, waarvoor we de gebruikte buigen werk. Dit is ook ons in staat om het paard recht te maken. We nooit uit het oog verloren het belangrijke beginsel dat het succes van elk werk met het paard is afhankelijk van hem resterende se ... nsitive aan het rijden te bevorderen, dat wil zeggen dat hij naar voren gaat.

Het buigen werk werd gedaan op rechte en gebogen lijnen, op een enkel spoor en op twee sporen. Het gericht zijn op te brengen een achterpoot in een tijd vooruit onder het centrum van de zwaartekracht door de laterale bocht om te buigen en soepel te maken."

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:21

Daar ben ik het volledig mee eens.
Ik houd alleen niet van vergelijking met mechaniek. Dat is het denk ik.
Ik vraag mij nu alleen nog steeds af, wie u nou goed en correct vind rijden. Ik ben daar erg nieuwschierig naar.

Alleen, ik denk dat je inderdaad ook verkeerd kan voelen, en daarvoor heb je een instructeur nodig die met je mee kijkt. Die samen met jou de theorie kan aanhalen en opnieuw het voelen te scherpen.
Maar het begint niet met theorie, het begint met onafhankelijk alle lichaamsdelen van elkaar kunnen bewegen zodat je je paard niet hinderd, en dan pas kan je theoretisch dingen toepassen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:21

Moll schreef:
De voorwaarde van dit werk op de hurken, die leidt tot evenwicht was de deblokkering van alle spieren van het bewegingsapparaat, waarvoor we de gebruikte buigen werk. Dit is ook ons in staat om het paard recht te maken. We nooit uit het oog verloren het belangrijke beginsel dat het succes van elk werk met het paard is afhankelijk van hem resterende se ... nsitive aan het rijden te bevorderen, dat wil zeggen dat hij naar voren gaat.

Het buigen werk werd gedaan op rechte en gebogen lijnen, op een enkel spoor en op twee sporen. Het gericht zijn op te brengen een achterpoot in een tijd vooruit onder het centrum van de zwaartekracht door de laterale bocht om te buigen en soepel te maken."

Wanneer u mij de pagina aan kunt geven waar dit staat dan zou ik het wel duidelijker willen vertalen, heb het boek in zijn orginaal in de oud Duitse taal.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:24

Het boek is er toch alleen in het duits of ook in het engels?

edit: ik zie dat het boek er ook in het nederlands is geweest, maar die worden niet meer uitgegeven?
Laatst bijgewerkt door Navanja op 08-01-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:27

Professor schreef:
Moll schreef:

Wanneer u mij de pagina aan kunt geven waar dit staat dan zou ik het wel duidelijker willen vertalen, heb het boek in zijn orginaal in de oud Duitse taal.

volgens mij is het dit stuk, ik heb het van het engels, en dit is het duits

Vorbedingung für diese, die Gleichgewichtshaltung des Pferdes vermittelnde Bearbeitung der Hinterhand war die Lösung der gesamten Muskeln des Bewegungsmechanismus aus der Spannung, wozu wir uns der Biegearbeit bedienten, die uns zugleich ermöglichte, das Pferd geradezurichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:28

Citaat:
Ik vraag mij nu alleen nog steeds af, wie u nou goed en correct vind rijden. Ik ben daar erg nieuwschierig naar.

Alleen, ik denk dat je inderdaad ook verkeerd kan voelen, en daarvoor heb je een instructeur nodig die met je mee kijkt. Die samen met jou de theorie kan aanhalen en opnieuw het voelen te scherpen.
Maar het begint niet met theorie, het begint met onafhankelijk alle lichaamsdelen van elkaar kunnen bewegen zodat je je paard niet hinderd, en dan pas kan je theoretisch dingen toepassen.

Om met het laatste te beginnen, theorie en praktijk gaan hand in hand, een instructeur is een spiegel maar een spiegel die het beeld gecorrigeerd terug geeft,wanneer de ruiter de theorie niet kent dan begrijpt hij deze correcties ook niet.
Vind de bereiters in Wenen goed op paard zitten en correct rijden.
Een elegante zit met souplesse heeft Martin Rath, zijn voorbeeld was R. Klimke een mooie zit had maar dat is helaas niet zo meer was Anky van Grunsven voor de tijd van Sjefke Jansen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:28

Navanja schreef:
Het boek is er toch alleen in het duits of ook in het engels?

edit: ik zie dat het boek er ook in het nederlands is geweest, maar die worden niet meer uitgegeven?

het is ook in het nederlands uit gegeven hoor ;)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:31

Daar heeft u gelijk in professor, en hoe weet u tegenwoordig nog of iemand de correcte theorie beheerst? Ik zie zoveel mensen die maar wat doen..
Ik ben nog lerende, en ik vind het zeer ingewikkeld iemand te vinden waarvan ik weet/denk/voel dat diegene de juiste theorie in handen heeft, en ook kan toepassen en overdragen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:32

Het boek is alleen in het Duits.
C
Von Gustav Steinbrecht, bearbeitet, vervolständigt en herausgegeven durch Paul Plinzner (leerling van Steinbrecht) in Postdam Verlag von Eduard Döring. Könliche Hofbuchhaltung 1886.

Helaas weet ik uit ervaring dat vertalingen altijd er iets aan veranderen, aan de gedachte van diegene die het geschreven heeft.
Laatst bijgewerkt door Professor op 08-01-11 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:39

Navanja schreef:
Daar heeft u gelijk in professor, en hoe weet u tegenwoordig nog of iemand de correcte theorie beheerst? Ik zie zoveel mensen die maar wat doen..
Ik ben nog lerende, en ik vind het zeer ingewikkeld iemand te vinden waarvan ik weet/denk/voel dat diegene de juiste theorie in handen heeft, en ook kan toepassen en overdragen.

Geef u gelijk, er zijn zoveel dwalingen, dat is dood zonde.
Wat mij wel opvalt is dat de eenvoudige theorie in Nederland ver zoek is, wanneer ik dit vergelijk met waar ik woon waar jonge kinderen de eenvoudige theorie moeten leren aangezien zij dan eerst wedstrijden mogen starten doet mij dat zeer.
Eenvoudige theorie: Onstaan van de rijkunst, hoe voer ik mijn paard, wat zijn de hulpen voor stap, draf, galop, de beweging van stap draf en galop, de uitleg der Skala der Ausbildung, dus elk begrip eenvoudig kunnen uitleggen.
Toen ik mijn examen afgelegd had als Reitlehrer in Münster bij P. Stecken vertelde hij wanneer u allen 30% kunt verdergeven van wat u geleerd heeft ben ik zeer te vreden.
Helaas word er nu veel onzin geleerd de kern van de zaak is hoe breng ik het de combinaties bij en leg het hun uit.
Dan moet men motieveren elke kleine stap voorwaarts in de ontwikkeling aangeven en elke seconde die het paard "licht" gaat aangeven zodat de ruiter dat gevoel krijgt en hongerig word om dit gevoel constant te kunnen ervaren.