Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:quote="Sjolvir"]Ik ga eens kijken of ik nog een filmpje heb van de levade, laden gaat dan echter wel even duren.
Handig, kan nog editten.. link.. naar filmpje.. http://www.youtube.com/watch?v=9RgM1Z6A4Jg
Wel vanuit "bijzondere" basis gang.
Professor schreef:liberty22 schreef:Als tegenindicatie geldt echter dat er bij het nu uitgestorven paardenras, Equus occidentalis, ook het KSS werd vastgesteld, terwijl dit species niet bereden werd (Klide, 1989)
Waarom zou dit soort ook uitgestorven zijn????
In de evolutie zijn vele dwaalsporen geweest en is niet relevant voor ons huidige paard, men ziet vele ondersoorten die gewoon uit gestorven zijn omdat deze niet functioneerde.
Het is wel leuk zo´n onderzoek voor de onderzoekers maar brengt ons niets verder voor huidige paard.
Mijn theorie is dat verkeerd rijden de grote oorzaak is bij vele dingen, en dat men de belasting van de werkewillige paarden veel te hoog schroeft op jonge leeftijd.
Het geraamte is pas met 7 jaar uitgegroeid en heeft de volle sterkte, bovendien dient men merries en hengsten te onderzoeken of zij aanleg ervoor hebben en deze dan niet in zetten in de fok.
ponyzotje schreef:Sjolvir mooi filmpje vanuit de terre a terre, is op zich ook al een zeer verzamelde gang natuurlijk. Maar ik vind het verkeerd om de traditionele dressuur te laten eindigen in de grand-prix. Een levade is op het "allerhoogste" niveau zeker ook op zijn plaats, ook met een niet-barok ras
Jade ja dat klopt, maar uitverdoven zegt wel dat in die regio echt iets aan de gang is en in combinatie met röntgenopnames kan dat al veel sterker indicatief zijn (immers, wanneer worden er foto's gemaakt? als met een rugprobleem vermoedt... evengoed kunnen er paarden lopen met een nauwe tussenruimte, die men als KS zou kunnen beschouwen, maar die geen symptomen vertonen... dan zou KS dus niet meer zo eenvoudig op RX te zien zijn).
liberty22 schreef:interresant kan er helaas niet goed over mee discuseren weet er niet genoeg van af.
In feite is er ook weinig mis mee, denk ik. Het is alleen nogal ingrijpend en vereist uiteraard een algemene narcose

liberty22 schreef:jade erg mooi samengevat helaas heb ik wel enige kennis van deze aandoening vanuit de praktijk dus ook theoretisch me in verdiept alleen doel ik meer op de behandel al dan wel de diagnostisering van de kss , @ ponyzotje en jade hebben jullie enige medische achtergrond ?

Jade schreef:Nope, krijg daar normaal gezien volgend semester meer uitleg overzowel koperen balletjes als afzagen zijn mij onbekend, heb je hier een link van naar het onderzoek?
maar daar heb je natuurlijk niets aan he. Ik heb tot nu toe alleen geleerd dat het bestaat en helpt, en niet zo moeilijk schijnt. De spinaaluitsteeksels zitten immers "vlak" onder de huid, als je een deel afzaagt van een uitsteeksel raakt het "gewoon" het andere niet meer. ponyzotje schreef:Jade schreef:Nope, krijg daar normaal gezien volgend semester meer uitleg overzowel koperen balletjes als afzagen zijn mij onbekend, heb je hier een link van naar het onderzoek?maar daar heb je natuurlijk niets aan he. Ik heb tot nu toe alleen geleerd dat het bestaat en helpt, en niet zo moeilijk schijnt. De spinaaluitsteeksels zitten immers "vlak" onder de huid, als je een deel afzaagt van een uitsteeksel raakt het "gewoon" het andere niet meer.

. Het is 'gewoon' een operatie maar 'gewoon' een operatie betekent uiteraard zo a-traumatisch mogelijk. Ik bedoel dat het uiteindelijke resultaat simpel is, namelijk de uitsteeksels raken elkaar niet meer => probleem weg. Extra botgroei, ja ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar blijkbaar lukt het wel.ponyzotje schreef:O-oh, dat zou ik zomaar niet durven zeggen, het is natuurlijk een operatie, geen slachthuis! Natuurlijk gebeurt er zo weinig als mogelijk beschadiging van het botvlies en omliggende structuren, ze zouden wel gek zijn. Het is 'gewoon' een operatie maar 'gewoon' een operatie betekent uiteraard zo a-traumatisch mogelijk. Ik bedoel dat het uiteindelijke resultaat simpel is, namelijk de uitsteeksels raken elkaar niet meer => probleem weg. Extra botgroei, ja ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar blijkbaar lukt het wel.
Ik zal er even aan moeten denken tegen dan maar als ik het niet vergeet stuur ik je de extra informatie door!
ponyzotje schreef:O-oh, dat zou ik zomaar niet durven zeggen, het is natuurlijk een operatie, geen slachthuis! Natuurlijk gebeurt er zo weinig als mogelijk beschadiging van het botvlies en omliggende structuren, ze zouden wel gek zijn. Het is 'gewoon' een operatie maar 'gewoon' een operatie betekent uiteraard zo a-traumatisch mogelijk. Ik bedoel dat het uiteindelijke resultaat simpel is, namelijk de uitsteeksels raken elkaar niet meer => probleem weg. Extra botgroei, ja ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar blijkbaar lukt het wel.
Ik zal er even aan moeten denken tegen dan maar als ik het niet vergeet stuur ik je de extra informatie door!