TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:44

Ayasha schreef:
Met elk type tuigage moet IMO bewust gereden worden, of dat nu met of zonder bit is... :)

Gast9373: Jouw interpretatie. Ik leg je uit dat ik enkel benieuwd ben en je blijft er bij dat ik je naar beneden wil halen (kan zelfs als een vorm van hoogheidswaanzin opgevat worden maar goed), nou prima. Als je je zo graag aangevallen voelt, ga dan je goddelijke gang. :) Ook je volgende conclusie slaat weer eens nergens op en is al evenmin ergens op gebaseerd. :D Ik hoef bij die van mij ook niets af te dwingen. :D Maar als jij graag denkt van wel, en dat toevallig beter in jouw referentie kader past, dan mag je dat denken hoor. Wederom: Ik ga je niet tegen houden. Áls je maar gelukkig bent!

Je rijd toch met bit? Dat is toch echt een dwangmiddel hoor :) Men gebruikt een stuk ijzer in de o zo gevoelige mond op de nog o zo gevoeligere lagen ( en ik heb het met mijn eigen vinger gevoeld in de mond van mn pony, hoe scherp dat bot is en hoe dun het velletje is, lekker geknelt tussen bit en bot jummie dat is een lekker gevoel ) Dusja kennelijk heb je een dwangmiddel nosig anders liet je het wel achterwege :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:45

Tuurlijk moet overal goed mee gereden worden. Maar ik heb het idee dat er genoeg rondhobbelen met een halster of een zelf in elkaar gezet "bitloos hoofdstel" die totaal geen idee heeft wat voor werking het heeft. Misschien nog wel minder dan met een gewoon hoofdstel met bit.

Ik heb nog steeds het gevoel dat je z'n neusbeentje kan breken. Kan zo zijn, kan ook niet zo zijn maar zo voel ik het. En ja, ik heb wel eens met zo'n ding gereden en vond het he-le-maal niks!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:46

Cinnepin schreef:
Ayasha schreef:
Met elk type tuigage moet IMO bewust gereden worden, of dat nu met of zonder bit is... :)

Cinnepin: Jouw interpretatie. Ik leg je uit dat ik enkel benieuwd ben en je blijft er bij dat ik je naar beneden wil halen (kan zelfs als een vorm van hoogheidswaanzin opgevat worden maar goed), nou prima. Als je je zo graag aangevallen voelt, ga dan je goddelijke gang. :) Ook je volgende conclusie slaat weer eens nergens op en is al evenmin ergens op gebaseerd. :D Ik hoef bij die van mij ook niets af te dwingen. :D Maar als jij graag denkt van wel, en dat toevallig beter in jouw referentie kader past, dan mag je dat denken hoor. Wederom: Ik ga je niet tegen houden. Áls je maar gelukkig bent!

Je rijd toch met bit? Dat is toch echt een dwangmiddel hoor :) Men gebruikt een stuk ijzer in de o zo gevoelige mond op de nog o zo gevoeligere lagen ( en ik heb het met mijn eigen vinger gevoeld in de mond van mn pony, hoe scherp dat bot is en hoe dun het velletje is, lekker geknelt tussen bit en bot jummie dat is een lekker gevoel ) Dusja kennelijk heb je een dwangmiddel nosig anders liet je het wel achterwege :)

Jij rijdt met bitloos hoofdstel wat evenzeer een dwangmiddel is. En ik gaf al aan dat ik ze net zo rustig zonder tuig rond stuur. :) Maar inderdaad, ik rijd voornamelijk mét tuigage gezien ik graag wedstrijden wil rijden en dat bitloos nog niet kan. (in Nederland wel, in België niet.) Bovendien zie ik geen enkele reden om over te stappen op bitloos daar mijn paard geen enkele moeite heeft met het bit.

Arabesk: dat snapte ik, ik bedoelde met die vraag welk antwoord van mij je bedoelde.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-12-10 20:48, in het totaal 3 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:47

Sleeper schreef:
vibabu schreef:
Even helemaal ontopic. Ik ben niet geheel voor bitloosrijden. Waarom niet? ik vind het nogal een nare druk geven op de neus. Bij geen goed gebruik ben ik bang dat het net zo werkt als een hackamore en z'n neusbotje kan breken. Ook heeft het zo'n andere inwerking dan een gewoon bit dat er wel heel erg bewust mee gereden moet worden en ik heb ook het idee dat niet iedereen dat ook doorheeft. Verder lijkt het me best leuk om een keer mee rond te hobbelen maar niet om mee te trainen :)

Ik ken veel mensen die bitloos rijden en nog nooit gehoord van het breken van het neusbotje. Ik weet dat het een argument is dat veel gebruikt wordt. Maar je gaat toch niet zo hard aan je paard lopen trekken dat er iets kan breken. Met een bit kan je gescheurde mondhoeken krijgen, een enkelgebroken bit kan in het gehemelte zitten prikken. Ik bedoel voor allebei is een tegen argument te verzinnen.

Heb je helemaal gelijk in :) maar het gaat toch om mensen die anti bitloos zijn? nou daar reageer ik dan ook op waarom ik er tegen ben. Net zoals mensen tegen hulpteugels zijn en daar zo hun (misschien onzinnige) rede voor hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:49

Ik heb meestal ook licht doorhangende teugels (of zo dat ze nét recht staan maar geen druk want dan krijg ik pijn in mijn schouder :+). Waarmee dwing ik mijn paard?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-12-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:49

Dat breken van dat neusbot vind ik ook erg ver gezocht, mijn pony heeft me er al lang afgebokt voordat ik genoeg kracht heb verzameld om dat bot te kunnen breken :')

Verder snap ik het punt van Ayasha wel, rijden is toch altijd een vorm van dwang. Ik bepaal tijdens een training waar mijn pony loopt. Als ik dat niet deed dan ging ze in een hoek staan grazen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:51

vibabu schreef:
Ik heb nog steeds het gevoel dat je z'n neusbeentje kan breken. Kan zo zijn, kan ook niet zo zijn maar zo voel ik het. En ja, ik heb wel eens met zo'n ding gereden en vond het he-le-maal niks!

Als jij dat gevoel hebt, dan heb je
A. de neusriem te laag hangen
B. te harde handen

En verder vraag ik me af met wat voor optoming je dan rijdt (de hack? Bedoel je die?). Met een hackamore zie je mij niet rijden, nee, maar er is bitloos nog zoveel meer dan een hack.

Ik kan met mijn sidepull (Marylot) het echt niet voor elkaar krijgen om mijn paard's neusbeen te breken, hoor. Ik heb er de kracht in mijn handen/armen niet voor, maar ook optoming die totaal niet scherp is, EN de plek waar mijn neusriem hangt, het KAN gewoon niet. ;)
Ik vind het zo'n non argument ondertussen.... zucht.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:52

Ayasha schreef:
Ik heb meestal ook licht doorhangende teugels (of zo dat ze nét recht staan maar geen druk want dan krijg ik pijn in mijn schouder :+). Waarmee dwing ik mijn paard?

Een bit geeft constante druk op de lagen, ongeacht of er druk staat op de teugels of niet :) Het rust immers op de gevoelige lagen. Prik eens met je nagel in je tandvlees, lekker he?
En als je dan toch met losse teugels rijd en je het bit zoals je zelf zegt niet gebruikt, waarom hang je hem erin dan? Voor de sier?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:53

Jouw hoofdstel geeft ook constante druk op de neus. Het zit er immers op en de neus is evenzeer gevoellig. :) Net zoals je kleren constante druk geven op jouw huid.

En dat antwoord staat er ook al. Ik wil wedstrijden rijden en dat kan in België (nog) niet bitloos, bovendien zie ik geen enkele reden om over te schakelen daar paardlief zich prima voelt met bit. En van de pony wil ik nog geloven dat ie een enorme will to please heeft maar de merrie laat het wel weten als het haar niet aan staat. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-12-10 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:53

capopjekop schreef:
Dat breken van dat neusbot vind ik ook erg ver gezocht, mijn pony heeft me er al lang afgebokt voordat ik genoeg kracht heb verzameld om dat bot te kunnen breken :')

Verder snap ik het punt van Ayasha wel, rijden is toch altijd een vorm van dwang. Ik bepaal tijdens een training waar mijn pony loopt. Als ik dat niet deed dan ging ze in een hoek staan grazen.

Ja ok, maar je kunt ook je paard laten luisteren zonder pijnlijke dwang middelen. Je gaat een ander mens of je kind toch ook niet met ijzer bewerken als het ff een keer niet luiaterd? Waarom zou je dat je geliefde dier dat zoveel respect heeft voor een mens en zoveel doet voor een mens wel aandoen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:55

Neusbeen breken gaat idd alleen met een te laag aangebrachte hackamore.
Dat is duidelijk verkeerd gebruik van bitloos.

Een bit rust bij een paard dat min of meer op de loodlijn loopt met het hoofd, niet op de lagen. Daarbij zit er ook nog een tong in de mond en alleen bij en stang met kinketting en tongvrijheid rust een bit altijd op de lagen, die daar verder prima tegen kunnen net als de neus.
Verder heeft een paard ook nog lippen waar het bit deels op rust en soms zelfs helmaal, als je het hebt over een ophaaltrens, of bij bepaalde hoofdhoudingen.

Pijnlijk of dwingend is niet het middel, maar de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-12-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:56

Ayasha schreef:
Jouw hoofdstel geeft ook constante druk op de neus. Het zit er immers op en de neus is evenzeer gevoellig. :)

En dat antwoord staat er ook al. Ik wil wedstrijden rijden en dat kan in België (nog) niet bitloos, bovendien zie ik geen enkele reden om over te schakelen daar paardlief zich prima voelt met bit. En van de pony wil ik nog geloven dat ie een enorme will to please heeft maar de merrie laat het wel weten als het haar niet aan staat. :D

Ten eerste is een stukje leer veeeeeel lichter dan een metaal voorwerp en is de neus op de plek waar het stukje leer hoort te liggen zovele malen minder gevoelig dan de mond :)
Druk eens met je nagel op je neus en dan op je tandvlees met dezelfde druk ( we gaan niet vals spelen ) dan is dat in je mond toch echt gevloeger. Nee eigenlijk moet je in de mond harder drukken want het bit is zwaarder dan het stukkie leer :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:57

Twiggy2008 schreef:
vibabu schreef:

Als jij dat gevoel hebt, dan heb je
A. de neusriem te laag hangen
B. te harde handen

En verder vraag ik me af met wat voor optoming je dan rijdt (de hack? Bedoel je die?). Met een hackamore zie je mij niet rijden, nee, maar er is bitloos nog zoveel meer dan een hack.

Ik kan met mijn sidepull (Marylot) het echt niet voor elkaar krijgen om mijn paard's neusbeen te breken, hoor. Ik heb er de kracht in mijn handen/armen niet voor, maar ook optoming die totaal niet scherp is, EN de plek waar mijn neusriem hangt, het KAN gewoon niet. ;)
Ik vind het zo'n non argument ondertussen.... zucht.....

Ik zeg toch ook niet dat het moet kunnen? ik heb dat gevoel. En of ik veel met m'n handen rij? neuh dat valt wel mee maar ik heb gewoon dat gevoel. Niks meer en niks minder. Het zal vast tussen m'n oren zitten maar dan nog... IK heb dat gevoel en daarom rij IK niet met een bitloos hoofdstel. En ik snap ook best dat mensen het wel fijn vinden dus ik zie je probleem niet zo :) ik leg alleen uit waarom ik het niet fijn vind.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:57

Cinnepin schreef:
capopjekop schreef:

Ja ok, maar je kunt ook je paard laten luisteren zonder pijnlijke dwang middelen. Je gaat een ander mens of je kind toch ook niet met ijzer bewerken als het ff een keer niet luiaterd? Waarom zou je dat je geliefde dier dat zoveel respect heeft voor een mens en zoveel doet voor een mens wel aandoen?

Nou ik vind een bit met lichte aanleuning echt niet te vergelijken met iemand met een stuk ijzer bewerken hoor. En daarbij rijd ik ook bitloos, ik wissel af. Ik merk 0,0 verschil op mijn pony. Waarom ik dan toch met bit rijd? Omdat ik het idee heb dat ik haar er soms net wat meer kan doorvragen als ze geen zin heeft. Mss ben ik rijtechnisch dan nog niet ver genoeg, maar daar word aangewerkt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:58

Eh buiten het feit dat ik denk dat mens en paard niet met elkaar te vergelijken zijn, zijn beide eigenlijk even gevoellig bij mij. _O- Maar dat ligt misschien gewoon aan mijn neus. :') Desalniettemin weet ik dat de merrie niet graag druk op haar neus heeft, die zal ook niet tegen het halster in gaan bv. Als je veel controle over Pret wil moet je een halster er rond hangen, geen hoofdstel. :) Lijkt me dus dat het bij paarden ook verschilt...
Verder zou ik zeggen: Wat Lusitana zegt. Ze legt het beter uit dan ik ooit zou kunnen. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-12-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:58

Een bit hoeft natuurlijk niet van metaal te zijn... en de tong is een dikke spier die het prima kan hebben, druk maar eens op je dij... als je toch wilt vergelijken.

Wat wel pijnlijk kan zijn is het samenknijpen en het in het verhemelte prikken van een gebroken trens bv, maar daarvoor moet die dus wel flink aangetrokken, wederom werk van de ruiter, niet van het bit.

Maar het gaat wel heel erg op een tegen bit discussie lijken zo... ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:02

Wouw dit topic gaat wel heel snel. Ben even in de boekenkast gedoken waarin ik een boek had van Claus Hempflinger die zonder teugel (dus ook zonder bit) de paarden in verzameling rijdt. Heb helaas het boek niet meer waarschijnlijk uitgeleend. Wel heb ik ooit een film van hem gezien waarin hij dat liet zien. Dus ik denk dat zeer verzameld rijden zowel met als zonder bit kan en dat dit dus ook geldt voor de hogere niveaus. (Kan dat zelf niet met en zonder bit hoor). Dat is een reactie op een in het begin geschreven argument.
Het argument van controle willen hebben klopt zeker als het om mij gaat. Ik ben ooit als jong meisje met paarden op hol geslagen en heb daar een behoorlijk trauma aan over gehouden. Vandaar dat ik nooit zonder bit zal gaan rijden. Ik voel me toch iets zekerder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:06

vibabu schreef:
Ik zeg toch ook niet dat het moet kunnen? ik heb dat gevoel. En of ik veel met m'n handen rij? neuh dat valt wel mee maar ik heb gewoon dat gevoel. Niks meer en niks minder. Het zal vast tussen m'n oren zitten maar dan nog... IK heb dat gevoel en daarom rij IK niet met een bitloos hoofdstel. En ik snap ook best dat mensen het wel fijn vinden dus ik zie je probleem niet zo :) ik leg alleen uit waarom ik het niet fijn vind.

Het zit inderdaad tussen je oren, vrees ik ;) , en je brengt het alsof bitloos rijden heel gevaarlijk is voor je paard's neusbot. Jij vindt het niet fijn, het is jouw gevoel, maar je moet daardoor geen feiten om gaan draaien. Daar viel ik effe over. ;)

Het laatste wat ik wil is mijn paard's neusbot breken of hem belasten met nare druk o.i.d., omdat ik toevallig wel bewust gekozen heb voor bitloos rijden op hem (overigens rij ik op anderman's paarden meestal met bit, maar dat is omdat zij met bit rijden, niet omdat het mijn eigen keuze is ;) ). Maar goed......

En verder (en dat heb ik het over dit topic in het algemeen) is het jammer dat men weer in oude ruzies terecht komt..... :+

Verzameling aan de losse teugel, heet dat boek van Klaus Ferdinand Hempfling. Heb ik hier in de kast staan.
Overigens ben ik er vroeger ook wel eens gigantisch vandoor gegaan met een paard. Met bit. Het kan allemaal en ik heb mijn paard ook graag onder controle, hoor, ben ook geen held meer op mijn 40e. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:10

Een paard is prima in verzameling te rijden zonder bit. Hulpen zijn ook maar aangeleerde tekens, dus je kunt dingen ook via andere tekens aanleren. Ik heb zelf een Akhal Teké gehad die zuiver op beenknijpen (ja geen hulp, geen druk, maar knellen) enorm verzamelde. Die kon op de plaats galopperen aan een hangend teugeltje... Ze kon ook galoppirouettes draaien zonder teugeldruk. Ze had trouwens "geen mond" toen ik haar pas had. Ze ging dus niet "aan de teugel maar altijd er achter.
Piaffe wordt overigens ook over het algemeen met zeer lichte druk of met een hangend teugeltje gedaan... toch de opperste verzameling...

Maar ik moet wel erbij zeggen dat ik vermoed dat Klaus op een Andalusier zijn kunstjes vertoond? Die verzamelen van nature (net als de Lusitano). Ik zou dat dus dan niet echt als bewijs nemen.
Als hij het op ander paarden laat zien, heb ik niks gezegd.
En ik had al gezegd dat het gewoon mogelijk is.

Wil wel even kwijt dat aan een losse teugel rijden mét bit, toch niet te vergelijken is met bitloos rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:16

Klaus Hempfling doet van alles met een breed scala aan paarden. Dus ik geloof niet dat het persé Andalusiërs zijn. Misschien wil ik ook wel graag geloven dat iemand zo geweldig de paarden zonder iets zo verzameld kan rijden. Ik vind het gewoon machtig om te zien dat soort mensen.
En het verhaal van de Akhal Teké vind ik ook wel gaaf :9

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:21

Carlijnx schreef:
Geen idee. Waarom zou je erop tegen zijn? Het is juist fijner voor je paard :j. Zelf rij ik wel gewoon met bit.

oa om die reden: mensen gaan er vanuit dat het fijner en vriendelijker is terwijl dat niet vanzelfsprekend is en dus vaak met meer druk op de teugels rijden en hun paard iets geven om in te hangen.

En ik ben er niet tegen(heb zelf een bitloos hoofdstel en touwhalster in de kast hangen :+ ) maar heb er genoeg van dat in zo'n beetje elk topic in [RT-P] wel 1tje is die post: ''misschien eens bitloos proberen?'' en dat het als een oplossing wordt gezien voor veel problemen terwijl iedereen altijd zegt dat een ander bit geen oplossing is? Waarom bitloos dan wel? Is toch ook een andere optoming?

Een enkelgebroken bit werkt in op de lagen, tong, gehemelte en lippen, dubbelgebroken bit werkt in op de lagen, tong en lippen en een ongebroken bit op tong en lippen. Met een bit met hefboom komen de kingroeve en achter de oren er nog bij.

Afhankelijk van de bitloze optoming wordt deze druk verlegd naar de neus, kin, wang en achter de oren en dat kan toch niet een zachtere optoming zijn voor een paard met een hele gevoelige neus?

Daarbij, willen we niet allemaal 1 hulp geven die een paard direct begrijpt ipv eerst 10x moeten vragen? Er komt een moment waarop een optoming voor een paard niet duidelijk genoeg is, en dus TE zacht is op een manier die voor paard en ruiter het beste werkt, en dat is zeker niet altijd bitloos maar ook niet altijd met bit.

Daarbij gebruiken veel SGW ruiters 2 hoofdstellen, het waarom weten we allemaal: de optoming is ook afhankelijk van de discipline die beoefend wordt en de opleiding van het paard. Want dat is een bitloos hoofdstel: een optoming zoals vele andere, niet meer, niet minder. Niet geschikt voor elke combinatie of elke discipline maar voor sommige combinatie's het ideale communicatiemiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:24

ik vind bitloos best een goeie zaak en snap ook dat mensen met een bitloos hoofdstel willen rijden. Vind het idd jammer van degenen die met hack oid gaan rijden en er nog niet aan toe zijn. Maarja zulke heb je overal tussen.
het echte dressuurmatige werk en dan bitloos vind ik altijd wel mooi, is toch een bevestiging dat je geen bit nodig hebt om tot op zeker niveau je paard goed voor elkaar te hebben.

Ben wel heel benieuwd naar filmpjes van een paard en ruiter op hoog niveau (dressuur)en dan bitloos, heb ik nog nooit gezien. Behalve dan een meisje in het z1 die een proef met neckring reed maar dat was echt bagger..

Overigens heb ik wel een mooie reining proef gezien, niet bitloos, niet met een neckring maar gewoon zonder iets om het hoofd. Dat vond ik echt top, met dat rondgehobbel en op de voorhand gevallen maar wel trots zijn dat je bitloos rijd heb ik niks hoor... Het leren houd nl niet op bij alleen bitloos rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:31

Diegene die een bit zonder pardon een marteltuig noemen, bedenk dan even dat een paard in feit nooit is gemaakt om ons te dragen. Bitloos of niet ;)

Bitloos kan je ook je paard martelen, met bit evengoed. Standaardantwoord voor Arabesk: het is maar hoe hard je bent :7

Ik wil binnenkort wel bitloos proberen, ik weet alleen niet hoe ik eraan moet beginnen om een goed goofstel te kiezen. Goedkoop zijn ze immers ook niet...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:33

Bitloos rondrijden etc. is absoluut mogelijk, zelf rijd ik mijn haflinger ook vaak op een halsring en hierop loopt hij prachtig :) Bit, bitloos... dat is een discussie die al zólang voortduurt, ben báng dat daar geen eind aan komt :n Daarbij ben ik het niet eens met een bitloos hoofdstel dat op de neus ligt en voor druk zorgt. Dus een loshangend halster zonder druk van touw oid. levert ook druk? ;)

Varekaj; je zou ook gewoon een stalhalster oid. kunnen pakken om kennis te maken met bitloos :D

sporten

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:36

Ben niet tegen bitloos rijden

Zelf rij ik liefst met zadel en hoofdstel