Aansporen bij IEDERE stap...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:50

Nemurin schreef:
Ponieszlover: Dan zijn we het eigenlijk dus gewoon eens. _O- Pardon voor het maken van een misverstand!

Ja ik denk dat we het idd gewoon eens zijn! :j

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:25

ja, ben ik het helemaal mee eens.
Het is echt irriterend. Paarden begrijpen zo ook niet meer wat je bedoelt. Als jij elke pas aandrijft, denken zij dat het normaal is.
En moeten ze van de ruiter dan meer voorwaarts of naar een andere gang en ze geven been en het paard reageert niet, dan vinden ze het ook nog raar.

Danielle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:43

Wanneer het paard niet aan het been is kun je nog zo vaak aan blijven sporen maar dat heeft geen nut..
maar omdat het paard niet van het been is gaan die mensen de hele tijd aansporen..

Daarom heb ik heel vaak een binnen pretje.. op wedstrijd
want mijn paarden zijn beide heel goed van het been misschien iets te goed.. maar goed dat maakt niet uit..

wanneer het paard niet aan het been luistert moet je gewoon 1x streng zijn en dan is het duidelijk.,

UrbanL

Re: Aansporen bij IEDERE stap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:49

Ben toch wel erg benieuwd naar filmpjes van de mensen die hierover vallen?. meestal staan de beste stuurlui aan wal en zijn geen haar beter........

Sprangrytter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:16

Vind het gewoon misselijk om te zien, die paarden zullen wel eens een beurse zij hebben. Als je stapt en geeft de hulp voor draf moet je paard bijna 'elektrisch' reageren. Als je dan je been stil houdt moet het paard hetzelfde blijven lopen tot er een volgende hulp volgt. Als hij niet genoeg reageert dan 'schop ik er even hard in met beide benen' en doe dezelfde overgang nog aantal keer. Als het paard er dan weer bij is wordt hij beloond. Het is belangrijk om hier zeer consequent in te zijn want voor je het weet zit je onnodig been te geven en komt er nogsteeds geen reactie, vaak onbewust. Elektrisch voor het been is iets dat iedere dag weer terugkomt in de training en goed onderhouden moet worden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:48

Toch leuk dat de gemiddelde penny ruiter reageerd...nou kom op met jullie filmpjes?.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:49

Prisca: Mijn filmpjes wat dat betreft zouden zeer beschamend zijn (zeker van een jaar geleden), maar ik heb mezelf ook al schuldig verklaard. :+

Hm nu is het net of ik me aangesproken voel als iemand penny-ruiter zegt. Getver.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:50

Prisca? Welke filmpjes heb jij het over? Filmpjes waar ik naar refereerde in mijn Post staan volgens mij op pagina 1 maar hebben weinig betrekking tot het onderwerp.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:09

Nou ja vaak als mensen dit soort topics plaatsen en ze worden geconfronteerd met hun eigen rijstijl is er ook behoorlijk wat mis. vaak zelfs nog erger. Dit soort topics zijn zo nutteloos en geven geen extra waarde.

Iedereen doet zijn best op zijn manier de ene maakt fouten de andere niet. Nog steeds leer je van iedere fout. En met een hoop begeleiding komen dingen heus wel goed.

Als ik de gemiddelde penny ruiter zie hobbelen in een weiland op een verzorgpony bij een boer dan doet het pijn aan mijn ogen. Maaaar aan de andere kant wie is er niet zo begonnen?. Nu ben je ouder en wijzer en leer je het te laten want je bent zelf geen haar beter. En ik ga mij er niet schuldig aan voelen er is nog steeds geen dier aan doodgegaan of wat dan ook.

Dus iemand die zonder been en zonder sporen rijdt maar mega vet zit op een paard kan wel?. Begin daar ook een topic over want dat is veel erger...

OP het paard zitten is nog steeds het allerslechtse daar stoppen we toch ook niet mee?.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:17

Okee, volgens mij ben jij de enige die zo moeilijk doet maar prima. :+
Het is toch geen nationaal afzeik topic? Men deelt ervaringen en kan vragen stellen, en er is gebleken dat men dat toch wel fijn vindt.

Door fouten onder ogen te zien kun je er van leren. Anderzijds kun je ook leren van mensen die het wél goed doen.

Snap jou dus totaal niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:20

Wat versta jij eigenlijk onder pennyruiter? :+ Want volgens mij heb ik daar een heel ander idee bij.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:36

Hoe werkt dat dan precies met die touwtjes wat jullie hierboven beschreven.. Kan me er wel vaag wat bij herinneren maar weet niet meer hoe het precies zat :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:40

Hier iemand die er ook veel moeite mee heeft, ik drijf niet elke pas maar heb wel wiebelbenen. Gelukkig snap ponylief precies wanneer ik wiebel (daar reageert hij niet op) en wanneer ik aandrijf (dan is hij met een lichte hulp meteen weg), maar het blijft er storend uitzien natuurlijk. Ik blijf voorlopig nog stug door aan het oefenen :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:53

Nrkee: van wat ik heb gezien doe je dan een touwtje om je stijgbeugel en je singel heen, niet helemaal strak vast natuurlijk maar wel dat het gewoon recht blijft hangen en niet te veel schommelt.

Ik vind het er heel potsierlijk uitzien maar er was hier voor één zo'n kerel dat advies gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:58

Ik vraag me altijd af, als je met een touwtje de beugels aan de singel vastmaakt, zit je jezelf dan niet enorm in de weg als je bijvoorbeeld een galophulp wil geven en je je buitenbeen naar achteren moet leggen?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:07

Ja dat zou ik niet weten, ik zou er niet aan willen maar voor die kerel was het goed vond ie. Of je doet de touwtjes zodanig los genoeg dat je die galophulp wel kunt geven maar dan slingeren je benen alsnog wel denk ik.

Hij doet het nu ook niet meer... maar beweegt alsnog veel met zijn benen. Dus misschien dat het toen goed was maar nu niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:09

Nouja, ik vind het sowieso een eng idee, van die extra touwtjes, ik blijf gewoon dooroefenen en een zitles op z'n tijd :)

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:12

ja... echt erg.. geef ze dan een tikje, en probeer ze aktiever op je been te krijgen..
maarja. dat is echt bij zoooo veel maneges.. :n
mijn lerares zegt: als je je paard iedere stap aanspoort, word het een gewenning, net zoals een singel om de buik....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:18

Een vriendin van mij zet me af en toe gewoon los op haar Fjord... :+
Dat is dan zonder zadel en zij heeft hem aan de longe dus ik krijg alleen teugels voor het uitstappen aangeklikt.

Dan krijg ik dus echt wel zitles, want ik moet het dekje ook loslaten. _O-
Kan het iedereen aanraden maar je moet natuurlijk wel zo'n lieverd hebben. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:22

Nemurin: Das geen zitles, dat is puur je zit forceren en blokkades in je lichaam steken.

Verder maak ik niet al te veel woorden vuil aan het onderwerp, valt weinig over te zeggen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:41

Hoe weet jij dat nou, krijg er toch instructies bij. :P

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:43

Zie je vaak ja, echt zonde, maak je het paard echt dood voor het been,
zelf moet ik doorzitten in de proeven, en klapperen je benen wel iets, maar ik raak mijn pony niet aan met mijn sporen (lijkt soms wel zo ;)) maar er zijn ook mensen die dat echter wel doen, echt overbodig, maar moeilijk af te leren..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:48

Nemurin schreef:
Hoe weet jij dat nou, krijg er toch instructies bij. :P

Heb zelf zitles gehad, nouja, een introductieles.

Aan de longe werd afgeraden, omdat het heel moeilijk is recht te zitten in een bocht, omdat je hulpen moet geven. Daarbij is zonder zadel/beugels ook afgeraden, omdat je je zit gaat forceren en dus blokkades krijgt.
Vanaf de grond kan het anders lijken dan het in werkelijkheid is.
Zo lijkt het bij mij alsof ik het recht zitten forceer. Maar dat komt in werkelijkheid doordat ik een stijl bekkentype heb, waardoor ik dus maar moeilijk mijn lendenen kan buigen.

En ik ben nog elke keer bezig met kijken of ik echt goed zit.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:50

Ah zo - aansporen etc. hoef ik alvast niet te doen want het gaat er puur om dat ik mijn benen stil en recht hou.
Verder zou ik het niet weten, ik weet alleen dat ik nu ook beter op een paard met zadel zit. Echt geweldig zal het nog niet zijn, maar een paar gespannen dingetjes zijn er nu wel uit gewerkt.

En die pony is gewoon leuk. _O-

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:51

Ik zie dat ook heel vaak gebeuren.. En maar aansporen!
Ik zelf doe het volgens mij niet, ik probeer het in ieder geval niet te doen.

Ik rij trouwens niet met sporen :)