Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:18

Dan is het sperriempje toch neit slecht maar de ruiter? een wapen is ook pas gevaarlijk als ie word gebruikt door een mens. Het 'ja maar die, en sommige mensen zo" heeft er helemaal niks noppes nada mee te maken of een sperriem 'slecht' is of niet, en dat is de vraag van de TS toch? Om nou direct met filmpjes te komen over hoe een bit werkt, zo kan ik ook filmpjes neerzetten van paarden die geslagen worden met appelbomen. want appelbomen DIE! zijn pas slecht, dat.. en rechts gedraaide yoghert.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:20

Voor de mensen die hier MET sperriem MOETEN rijden omdat het paard anders de mond opendoet:

Probeer eens met een ongebroken bustrensje te rijden.
Deze kan niet knevelen en ligt doordat deze gen knikpunten heeft heel stabiel in de mond van het paard.

Mensen denken namelijk dat een dubbelgebroken bitje het meest vriendelijk is. Denk even logisch na en je zult zien dat dit niet het geval is.

Ik zal nu uiteraard als een vreselijke betweter klinken maar dat boeit me niet.

Ik rij dagelijks heel wat verschillende paarden en het zijn allemaal jonge paarden en paarden die gecorrigeerd moeten worden.

Een veel voorkomend probleem is dan ook: ik kan mijn paard niet houden want hij is zoooooooo sterk!!!
Een blok beton dus in de hand.

Nou zeg ik echt niet dat een ongebroken trens voor elk paard werkt hoor, maar voor de meeste toch wel.

Ik had laatst een 4 jarige merrie die ook een blok beton was en ze had een dubbelgebroken knevelbit in.uiteraard MET een sperriempje waar je je vinger niet meer tussen kan steken.
Het arme paard zette het op een lopen zodra je druk nam.
Helemaal niet gek want ze had vreselijk last van het bit.

We zijn nu slechts een paar weken verder en nu rij ik haar met een ongebroken bustrens met tongboog(mevrouw heeft een behoorlijke tong) en ZONDER sperriem.

Het "rennen" is over en het "blok beton" is een "puppy" geworden.

Misschien compleet offtopic maar wel een heel goed voorbeeld van hoe het ook kan.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:23

sabine1985 schreef:
Voor de mensen die hier MET sperriem MOETEN rijden omdat het paard anders de mond opendoet:

Probeer eens met een ongebroken bustrensje te rijden.
Deze kan niet knevelen en ligt doordat deze gen knikpunten heeft heel stabiel in de mond van het paard.

Mensen denken namelijk dat een dubbelgebroken bitje het meest vriendelijk is. Denk even logisch na en je zult zien dat dit niet het geval is.

Ik zal nu uiteraard als een vreselijke betweter klinken maar dat boeit me niet.

Ik rij dagelijks heel wat verschillende paarden en het zijn allemaal jonge paarden en paarden die gecorrigeerd moeten worden.

Een veel voorkomend probleem is dan ook: ik kan mijn paard niet houden want hij is zoooooooo sterk!!!
Een blok beton dus in de hand.

Nou zeg ik echt niet dat een ongebroken trens voor elk paard werkt hoor, maar voor de meeste toch wel.

Ik had laatst een 4 jarige merrie die ook een blok beton was en ze had een dubbelgebroken knevelbit in.uiteraard MET een sperriempje waar je je vinger niet meer tussen kan steken.
Het arme paard zette het op een lopen zodra je druk nam.
Helemaal niet gek want ze had vreselijk last van het bit.

We zijn nu slechts een paar weken verder en nu rij ik haar met een ongebroken bustrens met tongboog(mevrouw heeft een behoorlijke tong) en ZONDER sperriem.

Het "rennen" is over en het "blok beton" is een "puppy" geworden.

Misschien compleet offtopic maar wel een heel goed voorbeeld van hoe het ook kan.

Kan offtopic zijn, maar zeker een goed punt :j

Ikzelf rij mijn pony wel op dubbelgebroken watertrens, maar hier loopt hij gewoon lekker op (had er eerst een ongebroken bustrens in). Rij hem ook met sperriem, maar die zit niet strak (evenals de neusriem niet). En hij kan zijn mond prima opendoen, zie ik vaak genoeg op foto's. Maar zonder heb ik eigenlijk nooit geprobeerd, misschien toch eens doen, ook bij mijn paard :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:25

En alweer, dat zegt niks over die sperriem, dat zegt wat over de ruiter. Alles is zo slecht als je het zelf maakt het middel zelf zegt helemaal niks. Met een ongebroken bit kun je ook gruwelijke dingen doen, kun je met een btiloos hoofdstel ook, net als met grondwerk buiten lasten staan 24/7 en met teddy beren net zo. Wij zijn diegene die het product op een zo normaal mogelijke manier te gebruiken, alles is schadelijk zolang je het als dusdanig gebruikt. Dat er mongolen rondlopen die niet snappen dat een paard een dier is en ze allemaal verschillend zijn in hun doen en laten is zelfs iets dat je ziet bij de NH'rs hier.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:29

Benfan schreef:
En alweer, dat zegt niks over die sperriem, dat zegt wat over de ruiter. Alles is zo slecht als je het zelf maakt het middel zelf zegt helemaal niks. Met een ongebroken bit kun je ook gruwelijke dingen doen, kun je met een btiloos hoofdstel ook, net als met grondwerk buiten lasten staan 24/7 en met teddy beren net zo. Wij zijn diegene die het product op een zo normaal mogelijke manier te gebruiken, alles is schadelijk zolang je het als dusdanig gebruikt. Dat er mongolen rondlopen die niet snappen dat een paard een dier is en ze allemaal verschillend zijn in hun doen en laten is zelfs iets dat je ziet bij de NH'rs hier.

JUIST! en DAT probeerde ik hier dus ook mee te vertellen dus een sperriem of niet, sporen of niet, je kan het allemaal gebruiken als je er goed mee omgaat. Maar dat is nou juist het probleem!!! "hulpmiddelen" worden vaak misbruikt of onderschat in de werking ervan. En dan kom je dus op vragen zoals deze uit van de TS. Pure onwetendheid. En daar is niks mis mee hoor, want wie niet weet moet vragen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:30

Benfan schreef:

Klopt, het gaat er idd om hoe de ruiter/amazone het gebruikt :j Wordt het slecht gebruikt is dat dus de fout van de ruiter en is het paard de pineut.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:34

Mijn paard kauwt met z´n mond open. Vind ik dit lelijk? nee hoor, en heb er nog nooit commentaar op gehad ook dat het "lelijk" zou staan. Ook kan een sperriem dit echt niet tegenhouden. Het zal niet minder worden met een sperriem maar ook niet meer zonder een sperriem.

En dat een paard "lekkerder" loopt zonder sperriem. zonder sperriem ligt het bit gevoeliger in de mond dus ja, je moet idd minder doen en voelt het lekkerder maar of het ook beter is?

Dat je naar je paard moet luisteren dat weten we in ons achterhoofd allemaal. Als je paard z'n mond open doet als je aan de teugels trekt dan kan elke idioot wel verzinnen dat je iets niet goed doet. maar een sperriem helpt niet tegen het openen van de mond en verdoezeld het probleem dus ook niet.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:34

Ashley__ schreef:
Benfan schreef:

Klopt, het gaat er idd om hoe de ruiter/amazone het gebruikt :j Wordt het slecht gebruikt is dat dus de fout van de ruiter en is het paard de pineut.

Dat is ie toch altijd? daar heeft een sperriem niks mee te maken :)

Ashley__

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:38

Wat is ie altijd? Sorry, snap je even niet :+

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:39

vibabu schreef:
Mijn paard kauwt met z´n mond open. Vind ik dit lelijk? nee hoor, en heb er nog nooit commentaar op gehad ook dat het "lelijk" zou staan. Ook kan een sperriem dit echt niet tegenhouden. Het zal niet minder worden met een sperriem maar ook niet meer zonder een sperriem.

En dat een paard "lekkerder" loopt zonder sperriem. zonder sperriem ligt het bit gevoeliger in de mond dus ja, je moet idd minder doen en voelt het lekkerder maar of het ook beter is?

Dat je naar je paard moet luisteren dat weten we in ons achterhoofd allemaal. Als je paard z'n mond open doet als je aan de teugels trekt dan kan elke idioot wel verzinnen dat je iets niet goed doet. maar een sperriem helpt niet tegen het openen van de mond en verdoezeld het probleem dus ook niet.

Bij goed gebruik niet nee maar de sperriem word vaak zo dusdanig aangesnoerd dat je paard de mond echt niet meer zo ver kan opendoen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:40

Ashley__ schreef:

Het is altijd hoe de ruiter/amazone er mee omgaat ;)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:41

Ashley__ schreef:

Never mind, snap het al.

Tja, klopt ergens wel, maar echt altijd??

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:42

sabine1985 schreef:
Ashley__ schreef:

Het is altijd hoe de ruiter/amazone er mee omgaat ;)

Ja, dat zei ik dus ;) En helaas zijn er heel wat die dit niet goed doen, met wat voor middelen dan ook.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:43

sabine1985 schreef:
vibabu schreef:

Bij goed gebruik niet nee maar de sperriem word vaak zo dusdanig aangesnoerd dat je paard de mond echt niet meer zo ver kan opendoen.

bij goed gebruik van een hulpteugel is die toch ook niet slecht? Dat is bij alles zo. Maar bij geen gebruik van een sperriem kan het ook heel erg naar voor het paard zijn.

@ Ashley__: Nou als jij iets niet wil dan doe je het toch niet. Een paard moet toch altijd doen wat jij wil ;) Als jij naar buiten wil heeft hij maar mee te gaan. Als jij op wedstrijd wil zal ie het ook moeten doen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:45

Vibabu: Klopt :j Maar het ging hier om dingen waar je paard slechter van wordt ;) Als je paard lekker de wei in mag in plaats van de gehele dag op stal is je paard niet echt de pineut lijkt me? En zo met wel meer dingen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:45

@Vibabu:

Dat klopt helemaal en bij correct gebruik maakt het niet uit waar je gebruik van maakt maar dit topic ging over de sperriem dus vandaar mijn antwoord ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:48

ik rijd ook altijd met een spréreriempje, dit is puur en alleen om z'n mond dicht te houden, hij doet z'n mond namelijk heel ver open als hij het bit in krijgt, verder niks mis met zijn tanden, want dit doet hij altijd al..
dit is gewoon makkelijker voor mij ook.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:48

oliebol comming in in 3 .... 2.... 1...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:49

Snap niet dat er sperriempjes bestaan, haal ze altijd meteen uit het hoofdstel.
Snap het nut er echt niet van?

Ik rijd dus nooit met sperriem, daarbij zit de neusriem bij mij ook altijd vrij los. Hoofdstel is een communicatiemiddel geen martelwerktuig...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:50

@ moelly: jij doet dus aan symptoombestrijding. Steek je kop maar in het zand...

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:50

Benfan schreef:
oliebol comming in in 3 .... 2.... 1...

???????????????????

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:51

moelly schreef:
ik rijd ook altijd met een spréreriempje, dit is puur en alleen om z'n mond dicht te houden, hij doet z'n mond namelijk heel ver open als hij het bit in krijgt, verder niks mis met zijn tanden, want dit doet hij altijd al..
dit is gewoon makkelijker voor mij ook.

Weet je ook waarom hij zijn mond opendoet????

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:53

@Sabine, mensen leggen net uit waarom een paard de mond open doet, en waarom je een sperrriem niet moet gebruiken om de mond te snoeren...

LIFTOFF!

ik bedoelde dus dat ze een hoop shiat over zich heen gaat krijgen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:53

Simpel gezegd: goed als je hem gebruikt voor een stillere ligging van het bit; slecht als je hem gebruikt om de mond van je paard dicht te snoeren.
Zoals bij eigenlijk alles ligt het er dus maar net aan hoe je het gebruikt. Bij mijn paard zit de sperriem vrij los. Puur en alleen dus voor een stillere ligging van het bit. Hij kan zijn mond nog gewoon openen als hij wilt; er wordt niets dichtgesnoerd.

Arabesk: jouw mening vind ik (wederom) behoorlijk kort door de bocht en bevooroordeeld. Zou het denk je niet eens kunnen dat een sperriem om een andere reden gebruikt wordt dan om te voorkomen dat een paard aangeeft pijn te hebben?
En wat betreft het filmpje: hoezo bevooroordeeld?!? Je ziet een bitloos opgetoomd paard met losse teugels en vervolgens paarden met een optoming met bit die in de mond gerukt worden. Niet bepaald een eerlijke vergelijking vind je? Ik zie genoeg mensen aan hun hackamore hangen onder het motto "bitloos is goed", en ik zie ook genoeg mensen die met een eerlijke, stille hand rijden met een bit dat het paard volledig accepteert, zonder enige vorm van pijn. Ook hier geldt: de hand van de ruiter bepaalt de scherpte van de inwerking. Bitloos en zonder sperriem is echt niet per se beter dan met bit en met sperriem, het is maar net hoe de ruiter handelt.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:56

Benfan schreef:
@Sabine, mensen leggen net uit waarom een paard de mond open doet, en waarom je een sperrriem niet moet gebruiken om de mond te snoeren... LIFTOFF!

ik bedoelde dus dat ze een hoop shiat over zich heen gaat krijgen.

Hier heb ik overheen gelezen denk ik????