doorgaan met rijden als je paard niet mee wil werken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waar kiezen jullie voor??

als mijn paard niet mee wil werken stop ik met rijden.
28 (28%)
als mijn paard niet mee wil werken rijd ik net zo lang door totdat het wel goed gaat.
69 (71%)

Totaal aantal stemmen: 97

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:34

Qimm schreef:
lichaamstaal, demotivatie tijdens de voorbereidingen (uit de wei halen, tijdens poetsen etc.) Soms staat ze echt ongedurig te doen en lijkt het of ze wil zeggen, 'komop we gaan ervoor' en soms gaat het echt van 'aaa nee he? niet wééér' nu kunnen paarden natuurlijk niet letterlijk zo denken. maar soms heeft ze er echt geen zin aan en soms is ze heel vrolijk en meewerkend en dat merk ik al op de grond, ja

Mmmm en als je dan toch gaat rijden, dan wil ie inderdaad niet? of heb je dat nog niet geprobeerd?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:35

Tja ik wil ook vaak niet werken maar ja moet wel...zo denk ik er ook over bij een paard. Belangrijk is wel dat je afwisseling in het werk houdt ivm afstomping waardoor de lol er idd vanaf gaat.

Ga ik vanuit dat er niet niets medisch aan de hand is :D.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:46

vur schreef:
Qimm schreef:
lichaamstaal, demotivatie tijdens de voorbereidingen (uit de wei halen, tijdens poetsen etc.) Soms staat ze echt ongedurig te doen en lijkt het of ze wil zeggen, 'komop we gaan ervoor' en soms gaat het echt van 'aaa nee he? niet wééér' nu kunnen paarden natuurlijk niet letterlijk zo denken. maar soms heeft ze er echt geen zin aan en soms is ze heel vrolijk en meewerkend en dat merk ik al op de grond, ja

Mmmm en als je dan toch gaat rijden, dan wil ie inderdaad niet? of heb je dat nog niet geprobeerd?

oh ik ga wel rijden en dan zie ik wel wat 'kan'. ik ben daar heel vervelend in, als ik kom om te rijden dan doen we dat ook. maar ik pas de exacte planning wel aan om het voor ons beiden leuk te houden. als ze niet echt wil dan doe ik wat op dat moment goed gaat, de meestal alleen de eenvoudige dingen of we gaan gewoon een beetje spelen. maar ze zal wel wát moeten doen. maar doorzetten met iets wat ze echt niet wil, dat is oorlog en onvrede voor beide partijen, paardrijden is mijn hobby en het is niets aan als het paard er met tegenzin bij loopt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:22

vur schreef:
Sassol schreef:
Als mijn paard niet mee wou werken had ik dat al op de grond gemerkt en was ik niet eens opgestapt;)

Hoe merk je dat dan dat je paard in de training niet van plan is om mee te gaan werken? Hoe vertelt hij je dat dan? Dat vind ik wel knap als je dat van je paard zo zou merken nog voordat je je ook maar met hem aan het werk gaat onder het zadel. Daarom kan ik deze opmerking niet begrijpen. Leg eens uit...

Ik doe altijd een beetje grondwerk voor ik erop stap. Merk ik met uit de wei halen dus al dat ze moeilijker naar me toekomt, wat slomer aan het touw loopt, minder vrolijk is, de grondwerk oefeningen met minder plezier doet, weet ik dat ik niet moet gaan dressuren. Een buitenrit is dan meer op z'n plaats.
Soms ga ik er dan nog wel opzitten en een beetje rondhobbelen zonder optoming, maar echt serieus trainen zit er dan niet in. Vaak wordt het gewoon een knuffeluurtje/staart uitpluizen.
Ze zal het wel voor me doen hoor, maar niet met plezier, waardoor het toch minder lekker gaat. Ga dan liever de volgende dag dressuren.

Edit: ik vraag ook toestemming om op te mogen stappen, dus had ik het niet door met het grondwerk, had ik het daar wel te horen gekregen;)

corina21

Re: doorgaan met rijden als je paard niet mee wil werken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:26

ik heb een merrie gehad die geweldig in de ring ging vond ze echt leuk,
maar met trainen kreeg ik haar er echt niet doorheen,heb haar helemaal laten onderzoeken door tandarts,smid dierenarts,osteopaat en een masseer niemant vond wat,dus heb ik voor mezelf besloten haar te verkopen.
moet voor het paard leuk zijn en voor mezelf ook.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:22

Aha Qimm, duidelijk verhaal. Dat is voor mij eigenlijk ook zo. Ik probeer altijd het werk zo goed mogelijk voor ze te laten verlopen en zorg dat ze er zelf ook beter van worden door beloning en het zich fit gaan voelen. Zo zorg ik ervoor dat ze altijd graag naar me toe komen als ik wil gaan rijden en ik de mindere stemmingen voor ben. Dat lukt aardig moet ik zeggen en het wordt ook steeds makkelijker naarmate ze ouder worden. ;)
Ja Sassol, als die van mij minder gretig zijn bit in wil, dan doe ik het ook rustiger aan. De dag erna vreten ze het bit dan weer bijna op bij het aandoen van het hoofdstel. Dus in wezen verschillen wij daar niet zo in. Behalve dan dat ik wel met ze dressuurtraining doe, maar daarnaast ook wel eens een poetsbeurt of massagbeurt in las ed. Het is zowiezo belangrijk om ze fris in hun hoofd te houden. Die laatste opmerking van je is wel grappig. :D

charlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:48

Wanneer je paard moeilijk doet en je stopt met rijden, zal hij de volgende keer dat je op je paard kruipt gewoon hetzelfde doen omdat hij weet dat hij dan terug naar zijn stalletje of weide mag. Bv.: Wanneer je op wandeling bent en je paard wilt ergens niet door. Dan zou je hem/haar er eigenlijk wel moeten voorbijdrijven, want wanneer je terugkeert, weigert hij de volgende keer gewoon ook. }:0

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:54

ik heb dit probleem vaak van anderen gehoor en somigen daarvan hebben een curcus van terra natura genomen ( equi libre training commeniseren met paarden bijvele mensen helpt het wel dus mischien moet je daar eens gaan kijk

p.s zorry dat ik niet de naam van de website ken maar als je bij google terra natura intyppt krijg je hem meteen

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:58

Als mijn paard niet wilt meewerken, ga ik niet zo lang doorrijden tot hij het wel doet, maarrrrrr ik geef ook echt niet op.

Voorbeeldje:
Vandaag lekker gereden met Yankee, samen met een vrouw van stal. Zij stopte -moest eerder weg- maar ik wilde nog een extra rondje uitstappen, want we hadden nog maar 1 rondje gestapt (op de drafbaan> grote rondes). Hij wilt natuurlijk niet, maar op dit soort momenten MOET hij door van mij. Dan compenseer ik wel met hem :) hij hoeft geen 5 rondjes uit te stappen, maar dan doen we gewoon 1 rondje ofzo, als hij maar wel snapt dat ik hem zeg wat hij moet doen :P

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:02

Het ligt eraan. Misschien ook bij je zelf gaan kijken of je goed aan he rijden bent. Als het een beetje klieren is, dan rijd ik door.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:04

Qimm schreef:
Yontheke schreef:
Bij mij ligt het er ook aan. Merk ik dat hij echt zijn dag niet heeft, dan kan ik er beter mee ophouden want dan lukt het toch niet en dan worden we er beiden slecht gezind van (paardrijden is een hobby geen verplichting) en natuurlijk om medische redenen ook.

idem
ik zorg dan wel dat ik afsluit met een succesvolle oefening

Hier sluit ik me bij aan. Natuurlijk, als het paard ergens last van heeft stop ik, maar als ie gewoon loopt te ouwehoeren, ga ik wel door ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:05

Ik heb gekozen voor "stoppen met rijden".
Omdat je, als je geen goede changementen kunt krijgen, die ook niet gaat krijgen als je een uur gaat proberen en het paard moe is.
Ik sluit altijd wel positief af.
Dus met iets wat wel goed gaat.
En dan is er morgen weer een dag om aan dat te gaan werken wat de dag daarvoor niet goed ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:07

als mij paard zich anders gedraagt onder het rijden dan anders stop ik ermee. Vaak voelt ze zich dan gewoon niet lekker ( kan ik ook ien met hoe ze kijkt enzo ) Ik ga niet met dr lopen vechten, tis ook een dier met gevoel, en als wij een koudje hebben of een griepje gaan we ook niet naar t werk. Gelukkig kloot mijn paard niet onder t rijden om er onderuit te komen, maarja maak er ook voor haar naar dr zin. We hebben eigenlijk nooit problemen tijdens t rijden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:09

Cinnepin schreef:
en als wij een koudje hebben of een griepje gaan we ook niet naar t werk.

grapje zeker? voor ik thuis blijf mag er wel heel wat meer aan de hand zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:22

Qimm schreef:
Anoniem schreef:
en als wij een koudje hebben of een griepje gaan we ook niet naar t werk.

grapje zeker? voor ik thuis blijf mag er wel heel wat meer aan de hand zijn

ik ook hoor, maar er zijn er bij die voor elke scheet thuis blijven, kijk er al nie meer van op. Ken zo iemand, ie blijft wel 4 keer per 2 maanden thuis omdat diegene weer eens *ziek* is...zou mijn personeel niet moeten wezen :P. En dan wel hun paard dwingen te werken als het zich niet goed voelt, zo bedoel ik het meer

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:29

Professor schreef:
Wanneer er geen medisch probleem is, goed gaan rijden, goed les nemen en doorzetten.
Het paard motieveren en niet ermee stoppen, dan een andere sport kiezen. :D

zou je als ruiter dan ook niet af moeten vragen waarom het dier niet wil mee werken?
vind de stelling erg kort zichtig, de stelling gaat ervanuit dat het paard het niet wil, 9 van de 10 keer is de ruiter fout bezig en het paard begrijpt het niet.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:14

Als het rijden eventjes niet wil en hij gewoon even vervelend is ga ik natuurlijk door, anders krijgt hij zijn zin en wordt het 10x zo erg. Als hij er echter even totaal geen plezier meer in heeft en het totaal zat is houd ik meestal eventjes op en ga een weekje iets anders doen. Longeren, wandelen, vrijspringen en Vd en grondwerk doe ik sowieso wel veel :)