Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
RianneH schreef:Wat mij verder ook wel wat op valt, zeker bij sommige naïeve bitloosruiters, is dat het vaak meiden zijn die erg dressuurmatig, met veel druk reden in de bit-periode. Daarna zijn ze overgestapt op bitloos, maar viel niet alleen de druk van het bit af, maar wordt ook vaak de manier van rijden aan gepast. Dan vraag ik me af, ligt de verbeterde band aan het stukje ijzer uit de mond, of aan de totale veranderde manier van rijden? Laatst lijkt mij
Citaat:Lusitana noemde het al vrijheidsdressuur, ben het er redelijk mee eens. Dit paard loopt op deze manier, door het opleidingsniveau. De ruiter is in dit geval iemand die bij die 1% hoort denk ik, iemand die een paard dusdanig kan trainen met enkel zijn lichaamstaal. Dit is ongelooflijk moeilijk en heb je echt niet zomaar onder de knie, zeker niet op dit niveau. Dan moet je ook nog eens het juiste paard hebben. Ik weet 100% zeker dat het zelfde niet gaan lukken met mijn paard, niet omdat ik het beter kan of enkel alleen met een bit zou kunnen, maar omdat het niet het juiste type ervoor zou zijn.
Lusitana schreef:Oftewel:Als je een paard eerst van voren flink in de weg zit en daarna niet meer, krijg je uiteraard een verandering in het paard. Maar het is niet het bit dat in de weg zat, maar hoe de ruiter het gebruikte.
Citaat:Waardoor ik steeds terug kom op inzicht en kennis.
Dát en zelfbeheersing, geduld en een goed humeur is nodig bij paardrijden om het paardvriendelijk te houden.
Citaat:Ik begrijp dat misschien niet zo'n hoog percentage ruiters precies weet wat een paard gaat doen als je een bepaalde houding aan neemt (ernaast of erop), en ook niet iets kunnen aanleren naar een teken, maar ik denk wel dat het hoger ligt dan 1%. Ik HOOP het, of het is wel heel erg gesteld met ruiterschap tegenwoordig.
RianneH schreef:Owh, ik denk dat je mij verkeerd begrijp. Die 1% zijn de ruiters/trainers die met elk onbekend paard direct of vrijwel direct de juiste hoeveelheid hulp kunnen geven om te krijgen wat ze willen (binnen het kunnen van het paard). Dit kan druk zijn via een lijn, maar ook enkel lichaamshulpen.