Goede band, geen hulpmiddelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:50

Nou, om ook maar een ander voorbeeld van bitloze site te geven:
www.equihof.be/bitloos

Beginnen met een röntgenfoto die gewoon laat zien dat twee bitten prima passen en beweren daarbij dat het niet zo is.
Veel bit weinig paard? Ahem, omdat je alleen het mondgedeelte toont en niet het hele hoofd, en röntgen ook pakt wat niet in de mond ligt maar erbuiten...

De volgende foto is meteen wat ik al zei -gewoonte op anti bit sites- een straf gereden dressuurpaard.
Ernaast een stuk over eten met volle mond. Een paard dat iets voor in de mond heeft, kan daar rustig een martahon mee lopen. Het is anders als een paard eten aan het malen is tussen de kiezen. Dus niet geheel correcte info.
Slikken speelt wel een rol. Een paard dat in de krul getrokken wordt kan slechter slikken, de speekselkleiren komen in de verdrukking etc, maar dat geldt net zo goed voor zonder bit. Deze info melden ze dus eventjes niet...
De tekst die volgt is overigens wel correct. Dat je onbewust een paard pijn zou KUNNEN doen, dat vind ik een prettige nuance die ik op andere sites vaak mis, maar alleen belicht via het idee dat een bit slecht zou zijn.
Er staat ook iets over vluchten voor het pijn van het bit als je de druk opvoert als het paard te hard wil. Dit klopt ook. Echter de oplossing is dan niet alleen "doe het bit maar uit", maar is simpelweg :"Niet gaan trekken".
Dat is dus zo'n feit gebruiken in je voordeel en gewoon weglaten dat er ook een andere oplossing is.

Het kan heel makkelijk naar het voordeel van bitloos getrokken worden, maar het is niet zo dat met bit persee op zich zo slecht is, daar kunnen ze echt nog steeds geen wetenschappelijk onderbouwde feiten van vinden.

Echt, als je teksten onder de loep neemt, kun je ze met kleine toevoegingen al van de anti bit kant trekken.

Voor dat vluchten voor het bit hebben ze trouwens de kineton neusriem uitgevonden. Dan komt de druk niet meer op de mond maar op de neus, als je harder zou moeten gaan trekken, of het paard tegen het bit gaat.
100% succes bij renpaarden (zeer moeilijk terug te brengen naar stap van rengalop). Maar zoiets vermelden ze dus ook niet.

Er bestaan meerdere dingen die druk naar de neus brengen bij teveel druk op het bit. Dus het bit hoeft niet persee altijd maar weggelaten.

Ik kan het nog veel duidelijker zeggen.
Je zou een site op kunnen zetten pro hanekam (haarstijl) en alle voordelen er van noemen en alle nadelen van andere stijlen.
Dat maakt nog niet dat een hanekam het enige goede kapsel is om te dragen en alle andere kapsels ongezond/slecht.

Je moet echt uitkijken met info van een site die duidelijk aan een kant staat en niet beide producten objectief naast elkaar legt en de keuze aan de lezer/consument laat.

RianneH

Re: Goede band, geen hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 05:37

Ah naar dit topic was ik op zoek. Ik heb geen tijd gehad, maar wou al even antwoord geven. Ik denk dat Lusitana al heel goed op weg is en het erg fijn uit legt. Ik ben met name fan van de vergelijking oorbel :)

Wat lastig is is de term hulpmiddel. Ik snap inmiddels dat er een bit wordt bedoeld, waardoor de vraag beter specifiek daarop gericht kon zijn. Iets minder interessant als het brede hulpmiddel gebruik en verschil tussen hulp en dwang ;)

Dan is er ook nog een groot verschil tussen band met een paard en het kunnen rijden van een paard. Mijn zusje rijdt niet bijzonder, maar redt zich prima op het goed opgeleide paard van een vriendin van mij zonder zadel en hoofdstel. Maar een band hebben ze niet echt, immers, ze kent het paard amper.
Om een paar zonder of met hulpmiddelen te kunnen rijden heb je geen band nodig. Wel is het hebben van een goede band met het paard fijn wanneer je eruit wil halen wat erin zit.
Ik vind het bit een bijzonder fijn hulpmiddel om de dingen te kunnen bereiken met (mijn) een paard die ik rijtechnisch nog niet met mijn lichaam kan vragen. Ik wou dat ik zo goed was als enkele paardenmensen die dat wel kunnen, maar dat is hooguit 1% van de mensen die met paarden werken. En die hebben daar ook jaren voor moeten werken en leren. Er is dus niets schandalig aan aan het gebruik van hulpmiddelen, in dit geval het bit. Wel vind ik het taak van de gebruiker om altijd naar de hoeveelheid druk in verhouding met het gevraagde te kijken. Hmm.. lastig verwoord..
Neem mijn paard. Ontzettend moeilijk te rijden, jaren terug, met bit. Overgestapt op bitloos, meer geleerd kwa rijden, paard werd rustiger en nu ben ik weer een bit gaan gebruiken omdat ik geen bitloos hoofdstel kon vinden waarmee ik hetgeen kon bereiken wat ik wou. Nu met bit snapt ze wat ik bedoel en loopt ze 10x beter dan daarvoor en is ze fysiek ook beter in elkaar komen te zitten. Zonder bit had ik dit misschien nooit bereikt. Is dit een tekortkoming aan mijn kant? Ja, eigenlijk wel. Heb ik dit hulpmiddel nodig gehad om (imo toch vriendelijk) te kunnen bereiken wat ik wil, ja. Wanneer mijn paard dusdanig opgeleid is dat alleen aan mijn lichaamstaal af te lezen is wat ik wil, dan kan ik weer terug naar bitloos, wellicht optomingsloos. Maar ons, en met name mijn niveau is daar gewoon nog niet.

Wat mij verder ook wel wat op valt, zeker bij sommige naïeve bitloosruiters, is dat het vaak meiden zijn die erg dressuurmatig, met veel druk reden in de bit-periode. Daarna zijn ze overgestapt op bitloos, maar viel niet alleen de druk van het bit af, maar wordt ook vaak de manier van rijden aan gepast. Dan vraag ik me af, ligt de verbeterde band aan het stukje ijzer uit de mond, of aan de totale veranderde manier van rijden? Laatst lijkt mij :P

En dan nog kort over het filmpje. Natuurlijk is dit een mooi streven, maar een realistisch voorbeeld, nee. Lusitana noemde het al vrijheidsdressuur, ben het er redelijk mee eens. Dit paard loopt op deze manier, door het opleidingsniveau. De ruiter is in dit geval iemand die bij die 1% hoort denk ik, iemand die een paard dusdanig kan trainen met enkel zijn lichaamstaal. Dit is ongelooflijk moeilijk en heb je echt niet zomaar onder de knie, zeker niet op dit niveau. Dan moet je ook nog eens het juiste paard hebben. Ik weet 100% zeker dat het zelfde niet gaan lukken met mijn paard, niet omdat ik het beter kan of enkel alleen met een bit zou kunnen, maar omdat het niet het juiste type ervoor zou zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:09

RianneH schreef:
Wat mij verder ook wel wat op valt, zeker bij sommige naïeve bitloosruiters, is dat het vaak meiden zijn die erg dressuurmatig, met veel druk reden in de bit-periode. Daarna zijn ze overgestapt op bitloos, maar viel niet alleen de druk van het bit af, maar wordt ook vaak de manier van rijden aan gepast. Dan vraag ik me af, ligt de verbeterde band aan het stukje ijzer uit de mond, of aan de totale veranderde manier van rijden? Laatst lijkt mij :P

Oftewel:Als je een paard eerst van voren flink in de weg zit en daarna niet meer, krijg je uiteraard een verandering in het paard. Maar het is niet het bit dat in de weg zat, maar hoe de ruiter het gebruikte.

Citaat:
Lusitana noemde het al vrijheidsdressuur, ben het er redelijk mee eens. Dit paard loopt op deze manier, door het opleidingsniveau. De ruiter is in dit geval iemand die bij die 1% hoort denk ik, iemand die een paard dusdanig kan trainen met enkel zijn lichaamstaal. Dit is ongelooflijk moeilijk en heb je echt niet zomaar onder de knie, zeker niet op dit niveau. Dan moet je ook nog eens het juiste paard hebben. Ik weet 100% zeker dat het zelfde niet gaan lukken met mijn paard, niet omdat ik het beter kan of enkel alleen met een bit zou kunnen, maar omdat het niet het juiste type ervoor zou zijn.

Ik noem het vrijheidsdresuur omdat het paard op tekens reageert die (deels)afwijken van normale rijkunstige dressuurhulpen.
Dat aanleren is overigens niet zo moeilijk als het lijkt.
Er is ook een filmpje van een meisje dat crosscountry gaat op een bitloos en ongezadelde pony. Dramatisch muziekje eronder en het is ineens iets heel geweldigs... ;)
Let op ze gebruikt wel een stokje als hulpmiddel (richting aangeven oa). FILMPJE
Ditzelfde meisje laat ook een grote controle vanaf de grond zien. Maar dat is, wat ik zeg, echt niet anders dan het africhten van een hond.

Ik begrijp niet hoe iedereen het maar normaal vindt dat je een hond af kunt richten zodat hij loslopend allerlei opdrachten uitvoert (zie schapendrijf honden, jachthonden, speurhonden), maar dat het van een paard plots iets heel byzonders wordt gevonden.
Dat komt alleen omdat we niet gewend zijn om ze los te laten lopen. Als je dat wel doet, en bij Catita heb ik dat van veulen af aan gedaan, krijg je echt gewoon een grote hond. Die luistert naar stemcommandos en let op je lichaamstaal.

Ja, er zijn paarden die minder geschikt zijn omdat er wel intelect en mensgerichtheid bij komt. Dat heb je ook bij honden. De hond die ik nu heb voorlopig niet eens op commado zitten. Een eerdere hond kon op grote afstand nog commandos uitvoeren en een ander hond het na laten doen!

Verder maak ik zelf wat hulpmiddel betreft geen onderscheid tussen bit een bitlooshoofdstel. Want met een bitlooshoofdstel zit je ook gewoon aan het hoofd de hulpen door te geven. En feitelijk heb je het over:
"je mag naar voren gaan;langzamer;stop;links en rechts.
Een en ander kan in combinatie met zit- en beenhulpen een andere nuance betekenen.
Achterwaarts is bv feitelijk voorwaarts gaan (been), maar dan zonder het "je mag naar voren gaan" van voren (geen gevende hand) en vrijheid geven naar achteren met je zit.

Hetzelfde kun je ze aanleren met een stokje of een handgebaar of een geluidje of alleen op je zit en benen. Dat is niet zo moeilijk als je denkt. Kwestie van "ja dit wel" en "nee dit niet" bevestigen. En gebruik maken van natuurlijke reacties.

Waardoor ik steeds terug kom op inzicht en kennis.
Dát en zelfbeheersing, geduld en een goed humeur is nodig bij paardrijden om het paardvriendelijk te houden.

Ik begrijp dat misschien niet zo'n hoog percentage ruiters precies weet wat een paard gaat doen als je een bepaalde houding aan neemt (ernaast of erop), en ook niet iets kunnen aanleren naar een teken, maar ik denk wel dat het hoger ligt dan 1%. Ik HOOP het, of het is wel heel erg gesteld met ruiterschap tegenwoordig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:42

Lusitana schreef:
Oftewel:Als je een paard eerst van voren flink in de weg zit en daarna niet meer, krijg je uiteraard een verandering in het paard. Maar het is niet het bit dat in de weg zat, maar hoe de ruiter het gebruikte.

Precies. De totale rijstijl veranderd vaak drastisch waardoor het plaatje ook veranderd. Een bit kan een goed hulpmiddel zijn om te bereiken wat je wilt (ik praat nu dus dressuurmatig) maar de basis moet altijd bij de rijtechniek liggen, niet bij de optoming.

Citaat:
Waardoor ik steeds terug kom op inzicht en kennis.
Dát en zelfbeheersing, geduld en een goed humeur is nodig bij paardrijden om het paardvriendelijk te houden.

Helemaal mee eens. En kleine aanvulling, blijf natuurlijk ook altijd kritisch kijken naar je eigen rijtechniek.

Citaat:
Ik begrijp dat misschien niet zo'n hoog percentage ruiters precies weet wat een paard gaat doen als je een bepaalde houding aan neemt (ernaast of erop), en ook niet iets kunnen aanleren naar een teken, maar ik denk wel dat het hoger ligt dan 1%. Ik HOOP het, of het is wel heel erg gesteld met ruiterschap tegenwoordig.

Owh, ik denk dat je mij verkeerd begrijp. Die 1% zijn de ruiters/trainers die met elk onbekend paard direct of vrijwel direct de juiste hoeveelheid hulp kunnen geven om te krijgen wat ze willen (binnen het kunnen van het paard). Dit kan druk zijn via een lijn, maar ook enkel lichaamshulpen. Voorbeeldje: ik was eens een paard aan het longeren, maar kreeg hem niet in de juiste houding. Maar toen ik uitleg kreeg van degene die mij hielp en hij alleen maar voordeed wat hij wou, liep het paard perfect. En dat was terwijl ik het touwtje vast hield en een neutrale houding aan hield, maar het paard was direct gericht op hem en zijn houding.
Deze mensen zijn zo gericht in het geven van de juiste druk en hulp op het perfecte moment, dat het paard dat direct snapt. Ik ben nog lang niet zo ver en heb nog hulpmiddelen nodig om het geen te bereiken wat ik wil. Snapje?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:27

RianneH schreef:
Owh, ik denk dat je mij verkeerd begrijp. Die 1% zijn de ruiters/trainers die met elk onbekend paard direct of vrijwel direct de juiste hoeveelheid hulp kunnen geven om te krijgen wat ze willen (binnen het kunnen van het paard). Dit kan druk zijn via een lijn, maar ook enkel lichaamshulpen.

Ik bedoel toch exact hetzelfde, en hoop gewoon dat het percentage hoger ligt of ik hoor wel bij een zeer exclusieve groep en dat weiger ik te geloven.
Ik denk dat een en ander wel te maken heeft met ervaring met veel verschillende paarden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:46

Een band is een breed begrip. Dan moet je eerst gaan bedenken wat je onder een goede band bestaat, is dit dat je paard naar je hinnikt als je komt, of dat je paard je overal volgt, of is dit als het paard heel eenkennig is en alleen naar jou luisterd? Misschien heb je wel pas een band als je waar dan ook je paard kan aanvoelen en in verbinding staat ookal zitten er 10000km's tussen beide.

Stel het laatste, dan heeft dat verder nog geen betrekking op het rijden. Het paard voelt de ruiter aan en doet precies wat de ruiter vraagt, doch zit de ruiter hem in de weg of geeft onbewust (tegenstrijdige) hulpen. Misschien moet je de oorzaak wel zoeken in pijn en ongemak.

Kortom hoe goed je ook kan omgaan met je paard, rijden is een vak apart, echter hoef je niet alle problemen met een hulpteugel of middel op de lossen want er zijn meestal meerdere wegen die naar rome leiden.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:16

dat je een goede band hebt met je paard wil niet zeggen dat je geen hulpmiddelen nodig hebt, je paard kan no zo lief aan komen rennen in de wei als je hem roept, maar tijdens het rijden kan dat toch anders zijn, jij weet hoe hij in elkaar zit en als jij vind dat je bijvoorbeeld sporen moet gebruiken omdat ie anders niet vooruit te branden is, moet jij dat doen, je moet aleen wel weten hoe je bijvoorbeeld sporen moet gebruiken.

lailapri

Re: Goede band, geen hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:32

dan moet je bedenken waarom hij niet vooruit te branden is.
Ik gebruik dan zelf liever een zweepje om even achter me been aan te tikken als sporen.

Neem vandaag, reed mijn hengst. Aantal weken geleden nog goed aan me been, vandaag leek de rem erop te zitten (net een auto met de handrem erop), ik denk dat de bijrijdster anders rijd als mij maar om nu meteen maar sporen te pakken, volgende keer weer proberen want het kan ook zijn dat hij gewoon niet zo lekker in zijn vel zat.