Wijken voor de kuit: stlling naar binnen of naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:15

Kaja schreef:
:oo Hoe bizar dat hier een discussie over is/kan zijn :=

Wijken voor de kuit is een oefening waar geen verzameling of lengtebuiging bij komt kijken.
Je paard is recht in hals en lichaam. Wanneer je de oefening correct rijd heb je lichte stelling in de nek, tegenovergesteld aan de bewegingsrichting. Je binnenteugel geeft het paard stelling en je buitenteugel regelt de stelling.

Natuurlijk rijd ieder op zijn eigen manier, maar sommige antwoorden zijn echt op z'n zachts gezegd niet juist :D

Zo is het en niet anders.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:19

NicoleHorses schreef:
met wijken is de stelling na binnen
appuyement naar buiten. :)

het klopt idd dat je paard met binnenstelling wijkt over de schouder weg kan lopen,
dat is de moeilijkheidsgraad er ook van.
dit is mij verteld door een jury.

en ja wijken is een zijgang :?

Ten eerste is wijken voor de eenzijdige kuitdruk geen zijgang maar een zijwaartse beweging.
Ten tweede wat al eerder opgemerkt is de stelling is tegenovergesteld van de beweging, dan heeft men nooit iets met binnen of buitenstelling te doen, aangezien binnen altijd de kant van de stelling is in de paardenwereld.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:51

wijken is steling niet naar de kant waar je paard heen gaat. appuyeren en met stelling wél naar de kant waar hij heen gaat.

NicoleHorses

Re: Wijken voor de kuit: stlling naar binnen of naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:07

ik bedoelde het zelfde als maaikdewit hierboven.
ik had het over 'gewoon wijken' voor het been.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:02

Het heet geen wijken, maar wijken voor de kuit, ook wel wijken voor de eenzijdige kuitdruk.
Aangezien men het met eenzijdige (laterale) hulpen geeft.
Kuit is niet altijd het been, aangezien wij een bovenbeen en een onderbeen (kuit) hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:40

Sorry Professor, maar volgens mij geef je bij wijken helemaal geen eenzijdige hulpen. Er vanuitgaande dat je van de middellijn naar de hoefslag wijkt, geef je met je binnenbeen aan dat je paard opzij moet, en met je buitenbeen behoud je het voorwaartse in de beweging.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:31

Nouks schreef:
Sorry Professor, maar volgens mij geef je bij wijken helemaal geen eenzijdige hulpen. Er vanuitgaande dat je van de middellijn naar de hoefslag wijkt, geef je met je binnenbeen aan dat je paard opzij moet, en met je buitenbeen behoud je het voorwaartse in de beweging.

Waar haalt u de waarheid vandaan dat wijken voor de eenzijdige kuithulp alleen vanuit de middelijn gereden word? Het gaat over welke stelling het paard gegeven word bij het wijken van de kuit.
Dit is altijd gesteld in de richting waar het vandaan komt.
U geeft twee hulpen aan en wat met de handen??? Wij hebben toch de zithulpen (gewicht) teugelhulpen en de kuithulpen(benen).

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:48

Dat binnenbeen buitenbeen stelling naar binnen en stelling naar buiten maakt het allemaal erg ingewikkeld omdat je zowel vanuit het midden naar buiten kan wijken als vanaf buiten naar de middellijn

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:06

sporter schreef:
Dat binnenbeen buitenbeen stelling naar binnen en stelling naar buiten maakt het allemaal erg ingewikkeld omdat je zowel vanuit het midden naar buiten kan wijken als vanaf buiten naar de middellijn

Wat is dit voor algebra.
Binnen bij het rijden heeft niets te doen met de hand waarop men rijdt, maar de stelling is maatgevend.
Dus heel makkelijk te begrijpen.
Meestal zegt men wijken voor het linkerbeen of omgekeerd.
Linkerbeen wijken linksstelling.
Rechterbeen wijken rechtsstelling.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:55

Quir schreef:
sporter schreef:
Bij het wijken is je paard recht.

Niet waar, het paard is ligt gebogen om het been heen waar je voor moet wijken.
Dat is idd waar, je moet een lichte stelling in tegen de richting hebben waar je naartoe rijd maar geen halsbuiging!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:32

Kaja schreef:

Wijken voor de kuit is een oefening waar geen verzameling of lengtebuiging bij komt kijken.
Je paard is recht in hals en lichaam. Wanneer je de oefening correct rijd heb je lichte stelling in de nek, tegenovergesteld aan de bewegingsrichting. Je binnenteugel geeft het paard stelling en je buitenteugel regelt de stelling.

Natuurlijk rijd ieder op zijn eigen manier, maar sommige antwoorden zijn echt op z'n zachts gezegd niet juist :D

Het meeste is heel goed beschreven en ook de waarheid.
Alleen bewaakt de buitenteugel ook nog het tempo.

Het is heel duidelijk dat bij wijken voor de kuit geen buiging is aangezien de hulpen niet daar voor gegeven worden.
Het binnenbeen ligt nl een handbreedte achter de singel daardoor is het biomechanisch al niet mogelijk buiging te verkrijgen.
Dus geen halsbuiging en geen lengtebuiging.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:46

marijkiiii schreef:
Quir schreef:

Niet waar, het paard is ligt gebogen om het been heen waar je voor moet wijken.
Dat is idd waar, je moet een lichte stelling in tegen de richting hebben waar je naartoe rijd maar geen halsbuiging!

8)7 8)7 8)7

_-:( _-:(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:48

Citaat:

Dat is ook waar.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:58

Paard moet recht zijn en lichte stelling naar de kant waar ie vndaan komt.

Zag nog een fout over appuyeren, dat is namelijk geen stelling. In een appuyement is het paard gebogen in bewegingsrichting, dit noemt met lengtebuiging. Dus, wijken = recht en stelling in de richting waar ie vandaan komt. Appuyeren = lengtebuiging in de richting waar ie heen gaat.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:05

Professor schreef:
Kaja schreef:

Het meeste is heel goed beschreven en ook de waarheid.
Alleen bewaakt de buitenteugel ook nog het tempo.

Het is heel duidelijk dat bij wijken voor de kuit geen buiging is aangezien de hulpen niet daar voor gegeven worden.
Het binnenbeen ligt nl een handbreedte achter de singel daardoor is het biomechanisch al niet mogelijk buiging te verkrijgen.
Dus geen halsbuiging en geen lengtebuiging.

Als je nu op alle slakken zout gaat leggen, kan ik er ook nog wel wat van.

De druk van mijn binnenbeen, welke wat naar achter ligt, laat mijn paard zijwaarts stappen, mijn buitenbeen houdt mijn paard voorwaarts en waakt ervoor dat de achterhand niet voor de voorhand komt.
Mijn binnenteugel geeft de stelling en mijn buitenteugel regelt de stelling.
Ik gebruik mijn BEIDE teugels om, indien nodig, mijn paard terug te nemen.

Mijn paard blijft recht in lichaam en in de hals, met een lichte stelling in de nek, tegenovergesteld aan de bewegingsrichting. De voorhand komt altijd iets voor de achterhand, maar hij blijft vrijwel parallel aan de zijde waar hij zich naar toe beweegt.

Zo goed?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:07

Professor schreef:
Citaat:

Dat is ook waar.

Vervelend als je stelling en buiging niet uit elkaar kan houden :(:)

Maar dan had je het bericht er boven ook moeten quote. Want het dikgedrukte stuk klopt zo niet he :(:)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:09

hoezo gebruikt u beide teugels om het paard terug te nemen waar is het terug nemen op de zit gebleven?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:23

Kaja schreef:
Als je nu op alle slakken zout gaat leggen, kan ik er ook nog wel wat van.

Wanneer men niet precies weet wat men doet en alles plus minus doet is het geen rijden.

Kaja schreef:
De druk van mijn binnenbeen, welke wat naar achter ligt, laat mijn paard zijwaarts stappen, mijn buitenbeen houdt mijn paard voorwaarts en waakt ervoor dat de achterhand niet voor de voorhand komt.

Dat is waar dat het binnenbeen het paard zijwaarts drijft, het ligt een handbreedte achter de singel.
Dat het buitenbeen passief is en alleen in werking komt wanneer het paard meer zijwaarts gaat als voorwaarts is zo, de voorhand stuurt men dus de voorhand wanneer deze neigt voor de achterhand te komen dan corriseert men dat door middel van de buitenhand gaat van de hals af (1e teugelwerking) de binnenhand gaat tegen de hals (3e teugelwerking) men stuurt de voorhand weg, men kan niet de achterhand terugbrengen.
Kaja schreef:
Mijn binnenteugel geeft de stelling en mijn buitenteugel regelt de stelling.
Ik gebruik mijn BEIDE teugels om, indien nodig, mijn paard terug te nemen.

Waarom terug nemen in de oefening die zijwaarts voorwaarts gereden dient te worden, de buitenteugel regelt het tempo, de binnenteugel onderhoud de stelling en verfijnert deze.
Kaja schreef:
Mijn paard blijft recht in lichaam en in de hals, met een lichte stelling in de nek, tegenovergesteld aan de bewegingsrichting. De voorhand komt altijd iets voor de achterhand, maar hij blijft vrijwel parallel aan de zijde waar hij zich naar toe beweegt.

Dit is logisch het paard is dus lineaal recht wanneer de buitenschouder op gelijke hoogte is als de buiten heup, dit heeft te maken met het feit dat de achterhand breeder is dan de voorhand.
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-12-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:24

Kaja schreef:

Maar is het wel mogelijk dat de voorhand voor de achterhand komt, terwijl het paard tegelijkertijd recht is? Ik ben geen dressuur-expert, maar dit klinkt me ergens tegenstrijdig.

Edit, hierboven staat het al deels. Het paard is niet recht maar de buitenlijn van het paard is wel parallel aan de rechte lijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:26

Citaat:
hierboven staat het al deels. Het paard is niet recht maar de buitenlijn van het paard is wel parallel aan de rechte lijn.

Welke rechtelijn???????

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:28

De hoefslag, de AC-lijn, de denkbeeldige lijn waar men naartoe wijkt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:29

veerledec schreef:
De hoefslag, de AC-lijn, de denkbeeldige lijn waar men naartoe wijkt.

En hoe op de grotevolte, en bij een keertwending, of aan de langezijde, of bij grotevolte verkleinen en vergroten???
Begrijp niet werkelijk wat u ermee bedoeld?
U schreef parallel dat begrijp ik niet helemaal?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:33

Ook dan wijk je vanaf een lijn. Ik doel op de quote van Kaja dat het paard parallel blijft aan de zijde waar hij zich naartoe beweegt, in combinatie met de opmerking van Professor dat het paard lineaal recht is omdat de achterhand breder is dan de voorhand. Dus lineaal recht aan de zijde waarnaar toe wordt geweken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:37

Het paard gaat in een hoek van 45 graden ten opzichte van de lijn waarop hij gaat.
Dat is op een schuinelijn net zo als op een rechtelijn of een gebogenlijn, daarom snap ik dat parallel niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:02

Professor schreef:
[***] schreef:

Waar haalt u de waarheid vandaan dat wijken voor de eenzijdige kuithulp alleen vanuit de middelijn gereden word? Het gaat over welke stelling het paard gegeven word bij het wijken van de kuit.
Dit is altijd gesteld in de richting waar het vandaan komt.
U geeft twee hulpen aan en wat met de handen??? Wij hebben toch de zithulpen (gewicht) teugelhulpen en de kuithulpen(benen).

Beste niet-zo-slimme-professor,

Er staat "er vanuitgaande", dat laat ruimte over voor andere locaties in de bak (of wei, of bos) om te wijken, maar het geeft iedereen de gelegenheid het even te visualiseren. Eerder in ditzelfde topic is al gebleken wat een spraakverwarring "binnen- en buitenbeen" kan geven wanneer je niet weet waar een ander de oefening uitvoert.

Ik zeg nergens dat u uitsluitend kunt wijken vanaf de middellijn, dit is een visualisatiehulpmiddel. Een voorbeeld. Én daarbij een reactie op uw foutieve bewering dat de hulpen bij het wijken lateraal zijn.

Met vriendelijke groet,

[***]