Hoe vaak per week springen is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wammus

Re: Hoe vaak per week springen is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:58

Het ligt aan het paard, het ligt aan de leeftijd en het ligt eraan wat je onder springen verstaat

balkjes lopen en cavaletti kan zelfs iedere dag....

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:18

Dressuur op hoog niveau is ook slijtage voor een paard.

Maar kijk maar eens naar de landing bij springen van een paard, pezen rekken gigantisch uit en de kogel komt vaak ook
op de grond terrecht....en als je dan regelmatig springt en veel traint met hindernissen gaat dat sneller als met dressuur rijden.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:28

Ik ben niet zo'n springer, dus jullie zullen me wel een zeur vinden :o

Ik vind zowizo dat het af hangt van de bouw/leeftijd van je paard.
Persoonlijk vind ik dat je niet meer als 2x per week parcour moet springen, een sprongetje kan bijna geen kwaad.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:50

1 a 2 keer, vind ik!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:40

ik spring vaak 1 a 2 keer in de week maar licht denk ik ook aan wat het paard leuk vind en hoe gezond / hoeveel conditie kracht enz die heeft moet je per paard kijken

sharida1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:45

ik rij in het Z met een 18 jarige e pony (dit zal je dan ook niet zeggen) maar ik spring thuis toch wel 5dgn in de week en de anderre 2 dressuur ik of ga ik met haar naar buiten..

Nadineh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:51

2x in de week is echt genoeg, ik zou niet 2 keer in de week dan hoog springen. Maar gewoon 1 dag lage sprongetjes, en de andere dag springen op de hoogte van je wedstrijd. het is niet goed om je paard altijd heel hoog te laten springen, dan vind hij/zij het straks niet meer leuk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:53

5 dgn in de week vind ik echt teveel...

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:53

1,2 of 3 x per week vind ik wel kunnen. :)

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:09

3 x vindt ik persoonlijk te veel, dan heeft je paard niet genoeg tijd om te herstellen na een training, en dan gaan zijn prestations achteruit. dus dat werkt ook niet goed, ik zou het gewoon op 1x intensief houden, en dan 1 a 2 dagen rust!

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:37

het ligt helemaal aan de conditie en leeftijd van je paard, wat hij gewend is en hoe intensief je springt.

een paar keer per week wat sprongetjes en simpele lijntjes meepakken is heel wat anders dan 3x per week thuis een paar keer een heel parcours rondgaan.

heb op een springstal gewerkt, de paarden hadden 1 dag per week vrij 1 a 2 keer longeren 1 a 2 keer dressuur en de rest was springen afgewisseld van het complete parcours en dan de grens op zoeken van wat ze kunnen tot lage basislijntjs en in-uitjes om de techniek te verbeteren

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:28

meer dan 2x per week vind ik veel...
af en toe springen lijkt me wel goed voor je paard.
maar je hoeft toch niet elke week intensief te springen?
als je een hindernis in de bak hebt en je neemt elke week een paar x dat sprongetje mee tussen het dressuuren door oke. maar elke week 2x intensief springen vind ik (behalve als voorbereiding voor een wedstrijd) erg veel. 1x per week intensief springen is genoeg.

en het ligt verder aan conditie enzo van je paard. een jong paard met veel conditie en veel bespiering kan het beter aan dan een oud ingezakt paard.. dat is wat iedereen wel weet.
maar misschien moet je er ook naar kijken hoe je paard het vind om te springen. als ie het niet leuk vind moet je het minder vaak doen dan wanneer je paard er superveel plezier in heeft..

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:56

2 x per week vind ik wel kunnen hoor!

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:14

ik spring 2x per week en de rest dressuur. Zo hou je het voor het paard en jou leuk.

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:29

een keer in de week les en in het weekend wedstrijd is acceptable.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:03

Ik ben van plan 1x in de week wedstrijd springen en dan 1 of 2x per week springles.

Sphie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:57

Ik denk dat een keer per week intensief springen genoeg is.
Misschien kun je onder het dressuur rijden een paar keer een sprongetje nemen, dan heb je ook al wat springtraining.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:16

Sphie__ schreef:
Misschien kun je onder het dressuur rijden een paar keer een sprongetje nemen, dan heb je ook al wat springtraining.

En hoe doe je dat dan met wedstrijd? Veel springruiters springen ieder weekend wedstrijd, en met inspringen en parcourtjes met barrages is dat toch best intensief, vooral als je al op hoog niveau springt.. Een paar keer een sprongetje nemen onder het dressuurrijden vind ik dan echt niet genoeg training..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:19

Geryon schreef:
Sphie__ schreef:

En hoe doe je dat dan met wedstrijd? Veel springruiters springen ieder weekend wedstrijd, en met inspringen en parcourtjes met barrages is dat toch best intensief, vooral als je al op hoog niveau springt.. Een paar keer een sprongetje nemen onder het dressuurrijden vind ik dan echt niet genoeg training..

ja daar heb je gelijk in maar voor de hogere springsport wat jij nu zegt ;
springen ze echt niet vaak ik weet dat zeker want ik werk zelf op een springstal en daar rijden ze voornamelijk dressuur en voor de wedstrijden rijden ze vaak eerder moeilijke lijnen met niet zulke hoge hindernissen dan dat ze altijd maar op hoogte springen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:30

Ja dat klopt. Vaak springen ze niet hoger dan 80 cm geloof ik, dat is al voldoende. Maar ook dat kan intensief zijn voor het paard als je er intensief mee om gaat zegmaar.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:07

wat bedoel jij met intensief ermee omgaan?
bijv een uur rijden of een uur gallopperen bij wijze van spreken niet letterlijk

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:12

Het springen zo maken/doen, dat het toch wel intensief uitpakt. Je kan veel dingen doen met een sprong van 80 cm. Ga je er gewoon een paar keer overheen, is het niet intensief, maar je kan er wel moeilijke dingen bij doen dat het toch al gauw intensief word. Ik probeer geen discussie aan te gaan, maar ik vraag me gewoon af hoe je je paard wel traint terwijl je maar 1x in de week intensief springt. Mijn springles gaat ook niet hoger dan 1.10 (behalve vorige les 1.40 maar dat was springpaard uitproberen, ook de eerste keer dat ik zelf zo hoog ben gegaan :P), rond de een meter, en toch is die les behoorlijk intensief.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:19

Ik spring 1x per week in de les (dus wel meer dan 1 sprongetje). Ik doe de 1e en 3e donderdag van de maand oefenparcour in de winter en zoek elke wedstrijd in de buurt van 30 km van mijn woonplaats op. Ddus wel een aantal weekenden in de maand (niet meer dan 1 per week hoor). Dat wil dus zeggen soms drie keer in de week.
Dit is meer voor mij (gezien ik moeilijk vind om parcoursen te rijden (geen ervaring). Mijn paard vind het superleuk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:28

Geryon schreef:
Het springen zo maken/doen, dat het toch wel intensief uitpakt. Je kan veel dingen doen met een sprong van 80 cm. Ga je er gewoon een paar keer overheen, is het niet intensief, maar je kan er wel moeilijke dingen bij doen dat het toch al gauw intensief word. Ik probeer geen discussie aan te gaan, maar ik vraag me gewoon af hoe je je paard wel traint terwijl je maar 1x in de week intensief springt. Mijn springles gaat ook niet hoger dan 1.10 (behalve vorige les 1.40 maar dat was springpaard uitproberen, ook de eerste keer dat ik zelf zo hoog ben gegaan :P), rond de een meter, en toch is die les behoorlijk intensief.

ahh op die manier :P
wilde ook geen discussie maar ik snap helamaal wat je bedoelt ja
bij mijn springstal doen ze het wel echt intensief ja moelijke lijnen in uitjes dubbelsprongen enz

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:24

Geryon schreef:

Conditioneel heb je springen echt niet meer dan 1x per week nodig hoor...