Tips zadelmak maken en inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:49

Joolien schreef:
sporter schreef:
Mijn tip als je tips van bokt nodig hebt voor het zadelmak maken, dan moet je er niet aan beginnen.

Dat bedoel ik dus ook. Tuurlijk kun je brainstormen over hoe de ander het doet, maar dat komt in mijn ogen al snel over als gebrekkige kennis.

Neeheej dit komt niet over als gebrekkige kennis maar als een niet-koppig en zelf ingenomen persoon die graag de visie van andere mensen hoort zodat ze er wat mee kan doen ;)[/quote]
eens, vindt het wel een beetje vervelend hoor, ze wil ervaringen uitwisselen.
als jij weet hoe het wel moet waarom geef je dan zelf geen tips ofzoiets.
mijn paard wordt op dit moment zadelmak gemaakt,
ze kan nu gewoon aan de longe versnellen en remmen,
ze waren overigens verrast dat ze zo ''cool'' was. ( mijn boerenknol KWPN ;) )

poeliwoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:56

zoals velen al gezegd hebben: eerst stemhulpen, stemhulpen vervangen door been/ zit hulpen. galop is en blijft voor ieder paard een moeilijke gang om te leren. ik ga met de galop vaak gewoon net zo hard draven en met stem en been hulpen pushen tot ze in galop zitten.. dan prijs ik ze de hemel in en probeer ze onder tussen zo lang mogelijk in galop te houden zodat ze gelijk leren dat ze niet bang hoeven te zijn om ZOMAAR het evenwicht te verliezen.
Ik rij momenteel een hele domme pony in. Die snapt pas na een keer of 10 wat je bedoeld. galop snapt ze echt nog niet, en vind ze ook heel spannend omdat ze dus bang is om het evenwicht te verliezen. Daarom doe ik nu ( alleen met de galop ) een zweepje erbij, een tikje op haar schouder, als ze het dan nog niet snapt een tikje op haar billen.. dan gaat ze heel gemakkelijk in galop.. dat werkt echt goed bij haar!
En vooral belangrijk bij het inrijden: stop op het moment dat je je hoogtepunt behaald hebt! als je nog een keer voor een hoogtepunt gaat verpest je het voor jezelf en het paard.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:24

poeliwoepi schreef:
zoals velen al gezegd hebben: eerst stemhulpen, stemhulpen vervangen door been/ zit hulpen. galop is en blijft voor ieder paard een moeilijke gang om te leren. ik ga met de galop vaak gewoon net zo hard draven en met stem en been hulpen pushen tot ze in galop zitten.. dan prijs ik ze de hemel in en probeer ze onder tussen zo lang mogelijk in galop te houden zodat ze gelijk leren dat ze niet bang hoeven te zijn om ZOMAAR het evenwicht te verliezen.
Ik rij momenteel een hele domme pony in. Die snapt pas na een keer of 10 wat je bedoeld. galop snapt ze echt nog niet, en vind ze ook heel spannend omdat ze dus bang is om het evenwicht te verliezen. Daarom doe ik nu ( alleen met de galop ) een zweepje erbij, een tikje op haar schouder, als ze het dan nog niet snapt een tikje op haar billen.. dan gaat ze heel gemakkelijk in galop.. dat werkt echt goed bij haar!
En vooral belangrijk bij het inrijden: stop op het moment dat je je hoogtepunt behaald hebt! als je nog een keer voor een hoogtepunt gaat verpest je het voor jezelf en het paard.

vat het niet verkeerd op hoor, maar mijn instructrice zei me juist dat ik m'n paard rustig moeten laten draven en vanuit rustige draf in galop moet laten aanspringen. Als dit niet lukt en hij alleen harder gaat draven, moet ik hem eerst terugnemen en nogmaals proberen. Mag hem dus niet hard laten draven voor de galop.

betadine

Re: Tips zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 11:44

Mijn paardje staat ondertussen al een tijdje bij een pro daarvoor. Hij heeft me uiteindelijk toch nog opgebelt met de meedeling dat hij eindelijk plaats had voor haar.
Was heel blij want was best moeilijk om altijd de piste vrij te hebben om met haar te werken.
Hij was wel positief over haar. Met dat ik er al had opgezeten en al het zadel had geleerd enzo deed ze niet moeilijk. Ondertussen ben ik al gaan paar keer gaan kijken en is ze al wat spieren rijker.
Ik zou het zelf wel gehaald hebben, maar het is echt niet simpel als je de installaties niet zelf hebt en een pro doet het toch wel beter dus al bij al ben ik toch wel tevreden dat ik mij er zelf niet meer mee moet bezighouden. Binnen maandje opstappen en wegwezen ;)

_lizzyhorse_

Re: Tips zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:56

ik heen shetlanderhengst die we nu aan het inrijden zijn.
kan al zadeltje op en hoofdstel om maar als mijn vriendin (kleine) erop zit gaat hij niet meer vooruit
iemand tips?

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:22

_lizzyhorse_ schreef:
ik heen shetlanderhengst die we nu aan het inrijden zijn.
kan al zadeltje op en hoofdstel om maar als mijn vriendin (kleine) erop zit gaat hij niet meer vooruit
iemand tips?

Niet banketstaaf bedoeld, maar misschien moet je gewoon hulp zoeken. In je profiel staat dat je pas 12 bent dus misschien heb je gewoon iemand nodig die meer ervaring heeft..

_lizzyhorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:51

ik doe het niet alleen maar met mijn nicht en dan een vriendin.
mijn nicht is 24 en heeft al een paard ingereden maar alsnog bedankt dat je ff hebt gereageerd!!
xx