Hoe stappen jullie op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:40

Ik stap zoveel mogelijk via een opstapje op; bakrand, boomstam, picknicktafel...
Om de hoogte van mijn paardje zou dat niet hoeven (1.41) maar voor z'n rug toch fijner.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:45

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:49

Ik stap op met mn kont richting het paard zn hoofd, zet mn voet in de beugel, draai half rondje zonder tenen en buik te porren en stijg zo op.. :')

Nies_

Re: Hoe stappen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:53

Ik heb geen idee eigenlijk :+

Volgensmij sta ik niet precies met mijn rug naar het hoofd, maar ook niet er recht voor. Zal er een beetje tussenin liggen.

cloudya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:29

Ik stap ook op via een krukje, hangt niet steeds je volle gewicht aan een kant van je paard.
En ik vind het ook nog handiger voor mezelf (eleganter dan urgh en ah hehe ik zit ... ben niet meer zo lenig als vroeger ;-) )

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:38

Ik stap afwisselend links of rechts op. Waarschijnlijk vaker rechts dan links.
Als ik links opstap doe ik:
Mijn gezicht richting het paard, mijn linkerhand op de hals/manenkam van het paard en mijn rechterhand op de voorboom van het zadel. Mijn knie zit eigenlijk al bijna op de plek van waar ik straks ook zit als ik ga zitten en ik blijf zo dicht mogelijk bij mijn paard. Ik hups twee keer om te waarschuwen en zet af vanuit mijn linkerknie, been eroverheen en in slow motion ga ik zitten.

Rechtsom het zelfde alleen dan net in spiegelbeeld he :P
Op deze manier schuiven zadels bij mij bijna niet, ik breng paarden niet uit balans en als ze aanlopen maakt dat niets uit want ik heb allebei de handen al voor het zadel en kom daarmee dus niet in de knoop als ik mijn been over het zadel zwaai. Ik heb de teugels ook meteen goed vast, dus ook mijn rechterhand heeft de teugel vast.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:02

Hebben degenen die zonder krukje opstappen wel eens nagedacht dat je dan dus met je hele hebben en houden A aan je zadel hangt, wat dan B weer rechtgesnokt moet worden als je zit, C volgens metingen op HE paar jaar terug kwam dat je op dat moment behoorlijk veel zwaarder bent dan je daadwerkelijke aantal kilo's omdat je een heel end omhoog moet en D dat echt niet fijn is voor de rug van je paard?

We hebben geen sabels/zwaarden ed meer, zitten ook niet meer in harnas op het paard dus we kunnen best opstappen op een manier die ook fijn(er) is voor de paardenrug. Beestje heeft er ten slotte maar één. ;)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:08

_Sanne schreef:
En als jullie er op zitten. Wat doen jullie dan met dat krukje?
Ik persoonlijk vind het verschrikkelijk als er iets in de bak ligt :=

ik stap met een krukje op mn reus, ik stap ik de hoek van de bak op, daar blijft het krukje dan ook staan en daar heb ik er geen last van :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:29

Bij de ingang van de buitenbak steken 2 stukken biels omhoog, daar gebruik ik er 1 van als opstapje. Als ik geen krukje of opstapje in de buurt heb stap ik op zoals TS, met de rug naar het hoofd van mijn paard toe is vragen om problemen, hij wil altijd even proberen of hij een stukje uit mijn billen of bovenbenen kan bijten. Hij is namelijk heel slecht opgevoed in het verleden en ik vrees dat ik dat er niet meer uit ga krijgen nu hij ruim 18 is.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:52

Zelfs met krukje gaat het bij mij niet erg vloeiend.
-eerste 10 seconden; 1:53 afstappen-

Vroeger klom ik via een hek zonder zadel erop.
Dan stond ik op beugelhoogte met mijn voeten en sprong ik opzij naar zijn rug.

Als het met zadel zonder opstapje moet, dan sta ik meestal met mijn neus richting staart.
Voet in de beugel, teen richting staart van het paard en dan een paar keer hupsen.

Soms sta ik ook wel richting zijn hoofd en tenen ook die kant op.
Dat is makkelijker omdat je niet zo hoeft op te passen met je tenen en zijn buik bij het draaien.
Ik denk dat ik die andere manier nog doe omdat het destijds zo aangeleerd is.

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:55

altijd met een krukje, niks geen
gesjor aan het paard, en voor
mezelf ook beter *D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:58

Met krukje. En anders.. gewoon.. Geen idee hoe uit te leggen. :P
Ik wissel elke keer van kant waar ik opsta, zodat het paard niet heel de tijd naar links 'getrokken' word. rechts gaat even makkelijk als links. :)

Daantje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:26

ik stap op met en krukje

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:29

Ik probeer altijd via een opstapje op te stappen, dus het hek, een stoel oid. Is voor mijn paard toch prettiger.
Ik hen er alleen 1 die vast niet blijft staan naast het opstapje, maar altijd ervan wegdraait, dus daar stap ik wel gewoon op. vraag me neit precies hoe, want daar let ik nooit zo op, maar volgens mij niet met me rug naar het hoofd toe....

XxEvitaMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:38

Ik heb een groot paard en ben zelf niet zo groot. Ik maak me beugel altijd wat langer, ga dan met me kont naar z'n hoofd staan en klim er dan zo op. :D

Mijn paard blijft namelijk niet stil staan als ik er een krukje of stoel naast zet.

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:05

ik heb wel altijd geleerd om met mijn rug naar het hoofd van het paard op te stappen,
maar ik doe het tegenwoordig ook met mijn hoofd naar haar hoofd, dan prik ik haar niet.
als ik zonder zadel rij, en er op wil stappen sta ik wel met mijn rug naar haar hoofd.

Elena91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:21

Precies zoals bij jou op de foto :)
Alleen heb ik meestal nog iemand aan de andere kant staan en die hangt dan aan mijn beugel. Dit is zodat mijn zadel niet gaat schuiven! :)

cloudya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:16

Macs schreef:
Met krukje. En anders.. gewoon.. Geen idee hoe uit te leggen. :P
Ik wissel elke keer van kant waar ik opsta, zodat het paard niet heel de tijd naar links 'getrokken' word. rechts gaat even makkelijk als links. :)

Dat lijkt me echt lastig, aan de andere kant opstappen!
(nooit geprobeerd)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:47

Altijd met krukje en opstapje. Als dat niet in de buurt is, stap ik met gezicht naar het hoofd toe op volgens mij *moet hard nadenken*d

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:10

Met krukje. Is voor mij ideale oplossing en voor mijn paard ook.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:37

Ik ook met krukje... beter voor mijn rug en die van me pony :D

Heb begin oktober mn ruiterbewijs gehaald. Daar moet je dus opstijgen met je rug naar je paard zn hoofd. Rechterteugel iets korter dan linker. met je rechterhand je beugel vasthouden zodat je je voet erin kan zetten. Linkerhand op de schoft, rechterhand aan t zadel en dan hup hup hup, opstijgen. Eerst je rechtervoet in de beugel doen voordat je gaat zitten... Ehm, dat doe je dus ook 1x! namelijk, tijdens je examen! hahahaha!
Laatst bijgewerkt door djuulsie op 11-11-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KimDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:42

ik stap altijd op met mijn hoofd naar de het hoofd van mijn paard, en dan men voet naar voren toe, anders prik ik hem.
dus Idemdito als de rest eigenlijk!

melissjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:46

Meestal met mijn hoofd en voet richting het paard z'n hoofd en soms met een krukje.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:57

Via de bakrand, en anders met een opstapje.

Beter voor de rug van je paard, en je beugelriemen blijven even lang.

pukhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:15

ik heb geleerd bij mijn cbr bewijs dat je met je rug naar het hoofd moet staan dit doe ik dus ook altijd. waarom geen idee :+