Een ander op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:14

erg bekend dit.. mijn paard was ook alleen doormij te rijden. terwijl ik veel paarden voor anderen heb gereden en daar nooit problemen mee gehad heb. toen mijn paard verkocht werd was ook dit een ramp..hij werd door een ander verkocht maar die zag er gelukkig wel wat in..deels is het bij mij geweest dat het paard zo gehecht aan mij is geraakt dat hij een ander er helemaal niet op wou hebben.. dus denk dat het licht aan de persoon die er op ging zitten.. en met wat voor gevoel..

nikki_nikki1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:03

Ja ik heb er ook wel is een keer iemand anders opgezet, maar dat viel mij ook tegen!
Naja aan de ene kant vind ik het zielig om nee te zeggen maar ik heb het ook liever niet!
XX :(:) Nikki :+

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:53

Ik ben nou toch ook wel van mening dat gelijk wie met je paard moet kunnen wegrijden.

Van mensen die zeggen dat er niemand anders op mag vraag ik me toch af of ze niet bang zijn om te zien dat die persoon het evenwel kan !?

Ken er zo wel, beweren dat hun paard te moeilijk is en zo proberen te doen geloven dat ze goede ruiters zijn omdat ze alles kunnen met moeilijk paard. Maar als je dit paard dan ooit in handen krijgt en je ziet dat het een doodleuk paardje is, ja dan weet je genoeg over de ruiter.

Met een manege paard waar iedereen opzit moet je ook kunnen dressuur rijden, dit gaat moeilijker omdat het paard veel gewoon is en niet zo scherp staat op de hulpen, maar het moet toch kunnen, op enkele uitzonderingen na.

Van dat paarden verpesten enzo daar geloof ik gewoon geen bal van, vind ik flauwekul en lijkt me meer een jaloerse reactie.

Een paard kan wel een harde mond krijgen enzo als er iemand continu op rijd die aan de teugels hangt enzo, maar met een iets meer ervaren ruiter erop zou dat geen probleem mogen zijn. Ik vind het toch geen probleem als een ander op mijn paard zit. Ik reed vroeger ook met andermans paarden en ben daar nu heel dankbaar voor. Blij dat ik niet te veel van die egoistische trutten ben tegengekomen die nooit hun hand uitsteken naar een paardloze ruiter, want niet iedereen kan het zich veroorloven en dan is het leuk om andere opties te hebben als enkel manege paarden van 20 jaar oud.

Denk dat ik hier op enkele hun tenen trap :Y)

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:31

Betadine, ik ben het niet helemaal met je eens. Oké de ervaren doorgereden paarden zullen geen problemen geven, maar ik ervaar met de jonge hengsten dat wanneer er een ander op zit ze toch wat gaan uitproberen, en als het ze dan ook lukt, dan proberen ze het de volgende keer bij een ander ook weer. Zo kan je wel degelijk een paard verpesten. Jonge paarden moeten consequent gereden worden, en niet iedereen kan dit. En een jong paard hoeft maar 1 keer een flinke ruk aan de teugels gehad te hebben(bedoeld of onbedoeld) en hij kan bang worden.
Bij ons komen de stagiaires niet op een jong paard, hoe braaf deze ook is, tot hij genoeg kilometers heeft gemaakt. De oudere paarden(nee dit is niet 10 +)kan niets verkeerd mee gaan,mits goed begeleid.

Er bestaan by the way ook echt wel paarden die echt eenkennig zijn, hoewel er uiteraard ook mensen zijn die dat anderen graag doen geloven.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:51

Ja maar normaal dat je niet om het even wie op een jonge hengst zet.
Maar moet toch kunnen dat er iemand anders op je paard zet. Hoort bij de opvoeding van het paard.
Maar een goede ruiter kan ook zijn paard gemakkelijk terugnemen en weer op normale manier doorwerken.
Het gaat hier vooral over iemand anders op je paard en niet iemand die weken aan een stuk alle dagen met je paard rondhobbelt. Dit moet gewoon kunnen en denk dat er veel te veel egoisme heerst in de paardenwereld. Waar ik rijd, mag ik op bijna iedere ruiter zijn paard is zitten en met mijn vorig paard reed iemand anders 2-3 keer per week. Laat liever iemand anders op mijn paard dan het 3 dagen te laten staan op stal en dit in het belang voor het paard.

Hoeveel zie je er niet dat hun paarden weken laten staan op stal en gewoon te egoistisch zijn om er iemand anders op te zetten, dit is voor mij niet paarden graag zien.

M_D_H

Re: Een ander op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:06

waarom zijn mensen egoistisch die een ander niet op hun paard laten rijden?
ik heb de tijd, het plezier en kan mijn paard 7 dagen in de week rijden, wat ik dus ook doe :j
waarom moet ik dan een ander op mijn paard laten rijden?
daar heb ik het paard niet voor gekocht, en daar betaal ik hem ook niet voor :n
ik heb mijn paard voor mezelf gekocht...
het is mijn verantwoording, en een verantwoording die ik met plezier op me neem...
ik zorg dus ook dat ik mijn paard zelf kan doen, zoals ik ook aan hem verantwoord ben :j

ik ben het overgens wel met je eens over dat ruiters vaak overdrijven, ow mijn paard is zo moeilijk, bladiebladiebladiebla... stap je op, nog nooit zo'n fijn dier onder je kont gehad :D
maar ik weet uit, van mijn paard, dat sommige paarden echt eenkennig zijn, en sommige paarden echt geen andere op hun rug willen :P
mijne is b.v. echt selectief, mijn groom rijd er zo mee weg...
mijn broertje vind hij niet leuk, maar laat hij toe omdat ik in de bak sta en hem aan de longe heb :j, de moeder van mijn groom(en tevens de pensionhoudster rijd er ook zo mee weg :j)
nu ik op krukken loopt rijd mijn groom al 2 weken mijn paard,
rijden en longeren, maar ik weet dat hij bij haar niets doet...

en dan nog een belangrijk punt waarom ik snap dat sommige mensen geen ander op hun paard laten...
je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor wat jou paard doet...
valt er iemand van jou paard af de zijn nek breekt is dat jou verantwoording, dus jou schuld :j

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:16

@ M_D_H; Ik ben het ook met je eens.

Als het niet nodig is dat andere op mijn paarden hoeven, hoeft het ook niet van mij. Maja, als ik me botten breek of toetsenweken noem maar op, dan is de situatie anders maar ik ben selectief over wie ik erop zet aangezien ik ze allemaal heel fanatiek in de sport rij.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:29

precies dat bedoel ik :j
en daarnaast bepaald mijn paard toch (helaas) voor mij wie er wel of niet op komt :') _O- :+

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:35

Mwa, mijn paarden bepalen dat niet altijd.
Als het resultaat goed is vind ik het prima, zo lang er maar geen ongelukken gebeuren.

Maar als het resultaat mij niet bevalt, dan is diegene er net zo snel weer af als ie erop was gekomen.

Zo heb ik een heel flexibel paardje die zich aanpast aan de ruiter, zo had ik een tijdje iemand die hem reed omdat ik even niet in de buurt was, maar die maakte mijn paard gigantisch dood aan het been, nou toen ik daar achter kwam was ik er ook zo weer klaar mee.
De paarden worden wel gereden zoals ik dat wil, mag prima op je eigen manier, maar ik moet het er uiteindelijk mee doen!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:47

njaa mijn pony is gewoon lastig...
ook bij mij :P
ik heb er vaak zat mijn handen vol aan :j

even een lijstje gequote :P
Citaat:
als ik een bijrijder zou zoeken,
je hoeft niet te betalen voor het feit dat je mijn paard rijd.
ik wil graag een bijrijder, dus ik vind dat je daar niet voor hoeft te betalen.
echter je krijgt een goed paard onder en daar verwacht ik veel voor terug waaronder een 100% inzet... en komen op de dagen dat is afgesproken, kan je niet, laat je het me weten, 1 dag vrij is niet erg... maar ik wil wel weten wanneer dat was
verder wat ik zoek in een bijrijder is:
dan zou ik iemand zoeken die op mijn manier kan rijden,
iemand die les wilt nemen bij de instructeur die ik bij mijn paard wilt(ook al is het de duurste, dat moet je er voor over hebben )
ik wil iemand die niet bang is om fouten te maken, maar als je een fout hebt gemaakt moet je er eerlijk voor uitkomen
ik wil iemand die alles overlegd(en dan niet zal ik vandaag dressuur rijden) nee het is logisch dat je dressuur rijdt, je vraagt, mag ik vandaag springen, of mag ik vandaag naar buiten, dat soort dingen...
gil heeft een strak schema waarin hij getraind wordt, en daar mag niet zo maar vanaf geweken worden
ik wil iemand die niet alleen voor mijn paard zorgt, maar ook voor mijn spullen...

pfffffff dat zijn mijn eisen voor een bijrijder
gellukig zoek ik er geen XD
want met mijn eisen moet dat echt een crime zijn

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:00

M_D_H schreef:
waarom zijn mensen egoistisch die een ander niet op hun paard laten rijden?
ik heb de tijd, het plezier en kan mijn paard 7 dagen in de week rijden, wat ik dus ook doe :j
waarom moet ik dan een ander op mijn paard laten rijden?
daar heb ik het paard niet voor gekocht, en daar betaal ik hem ook niet voor :n
ik heb mijn paard voor mezelf gekocht...
het is mijn verantwoording, en een verantwoording die ik met plezier op me neem...
ik zorg dus ook dat ik mijn paard zelf kan doen, zoals ik ook aan hem verantwoord ben :j

ik ben het overgens wel met je eens over dat ruiters vaak overdrijven, ow mijn paard is zo moeilijk, bladiebladiebladiebla... stap je op, nog nooit zo'n fijn dier onder je kont gehad :D
maar ik weet uit, van mijn paard, dat sommige paarden echt eenkennig zijn, en sommige paarden echt geen andere op hun rug willen :P
mijne is b.v. echt selectief, mijn groom rijd er zo mee weg...
mijn broertje vind hij niet leuk, maar laat hij toe omdat ik in de bak sta en hem aan de longe heb :j, de moeder van mijn groom(en tevens de pensionhoudster rijd er ook zo mee weg :j)
nu ik op krukken loopt rijd mijn groom al 2 weken mijn paard,
rijden en longeren, maar ik weet dat hij bij haar niets doet...

en dan nog een belangrijk punt waarom ik snap dat sommige mensen geen ander op hun paard laten...
je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor wat jou paard doet...
valt er iemand van jou paard af de zijn nek breekt is dat jou verantwoording, dus jou schuld :j

Er rijd dus wel een ander op je paard, je groom, de mama ervan. Het kan niet met iedereen klikken, maar het moet toch kunnen, Je kan nu niet anders omdat je op krukken loopt. Ben je dan niet blij dat je paard toch beweging krijgt ? Veel mensen laten hun paard in zo een geval gewoon op stal omdat ze het niet kunnen verdragen dat er iemand anders opzit en net dat kan ik niet begrijpen.

Je hebt wel een belangerijk punt over de verantwoordelijkheid. Ik train een ander haar paard met springen en breng die ook uit op jumping, soms voel ik mij daar echt niet gemakkelijk bij omwille van die verantwoordelijkheid. Dit is dan wel omdat het tamelijk sportief is want dat gevoel heb ik niet als ik gewoon in de bak rijd, dan kan er ook niet zoveel gebeuren als er normaal op gereden word

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:11

Maar is degene die nooit never een ander op hun paard zet egoistisch of gewoon onzeker?
Bang dat ze zien dat iemand anders wèl hun paard voor elkaar krijgt waar zij heel lang naar streven?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:20

ik denk onzeker :j
ik zou het ook verschrikkelijk vinden als ik jaren lang met iets aan het klooien ben, en een ander er op stapt en het ff doet :P
(moet wel eerlijk zeggen dat het een mangefiqe gevoel geeft als jij degene bent "die het ff doet")

betadine, mijn groom zit er alleen op als de prijsuitrijking vrijwel meteen na mijn proef is en hij nog uitgestapt moet worden,
en als ik weer is een blessure heb :j
verder nooit :P
de moeder van me groom zit er op als mijn groom niet kan(die heeft nu 2 paardjes om te rijden :P)
dus eigenlijk zit er gewoon vrijwel nooit een ander op :P
maar je hebt gelijk, ik ben blij dat ik ze heb :j

maar zelfs in de bak kan iets gebeuren ;)
maar goed... dat kan ook als iemand je paard scheert of er zelfs maar naast staat :P

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:23

Haha, dat lijkt me ook knap banketstaaf voelen.
Al heb ik wel eens een bijrijder gehad voor me eerste pony, van haar heb ik enorm veel geleerd!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:30

heb het zelf nooit gehad...
maar heb het wel meegemaakt als "bijrijder" en ik kan j vertellen...
dat is best zuur voor de ruiter die het niet lukt

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:32

Haha heb dat ook gehad, uiteindelijk kocht ik die pony. Oh-Oh me allereerste pony.

Maar die pony was zo gigantisch moeilijk ( scheen later medisch te zijn) dus hadden we iemand voor 1x in de week die gewoon wat groter enz was en meer ervaring, nou heb daar zeker wat aan gehad.
Maja, ik sta dan ook open voor dat soort dingen,
maar als iemand er niet voor openstaat lijkt het mij dat het erg moeilijk voor diegene is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:35

ik sta er ook voor open hoor :j
maar moet wel zeggen dat ik het toch zeker niet leuk zou vinden :P

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:39

Hangt denk ik ook van de situatie af,
ik vroeg in deze situatie of deze persoon mij wou helpen.

Maja, als je eens voor de grap op je paard laat en diegene rijdt er met zn vingertopjes ermee weg, dat is wel anders denk ik ahhaha

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:41

:j :+

ja ligt idd wel aan de situatie hoor :j
maar dan nu een andere vraag...
hoe zou jij het vinden, als je bijrijdster heel veel andere mensen op je paard laat rijden?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:56

Ik laat niemand anders op mijn paard rijden, ja hooguit keertje uitstappen maar meer ook niet. Sommige mensen die zelf niet zo goed kunnen rijden laten wel anderen erop om de knopjes erop te zetten zodat ze er zelf zo mee weg kunnen rijden. Maar ik leer mijn paard liever alles zelf aan en als het dan goed gaat dan ben ik extra tevreden omdat we dat samen gedaan hebben. En het gaat supergoed dus zie het nut er ook niet van in om er andere(n) op te laten rijden, rijd er veel liever lekker zelf op. En idd wat hierboven ook al werd gezegd ben je ten alle tijde verantwoordelijk als er iets gebeurd.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:04

Als ik een bijrijdster had en ze liet andere op MIJN paarden rijden?

Dan was zij nog lang niet jarig ...

En jij dan?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:14

bij mij?
dan mag ze hopen dat ze heul hard kan rennen met al haar zooi :j

ik heb het zelf 1 x gehad...
ik ging op vakantie, en mijn groom kon niet voor gil zorgen, dus ik had een ander meisje van stal gevraagd en die er meteen ff op gezet, ging niet super, maar goed bij gebrek aan beter :P
ik had 6 a4tjes volgeschreven met wat niet mocht (b.v. springen, naar buiten, met zweep rijden) en ze heeft alles verbroken...
en het ergste is nog...
ze heeft een ander op die van mij naar buiten laten gaan ZONDER cap -:(- ik heb van me groom gehoord (die die bewuste dag net terug kwam van vakantie en ze weg zag gaan...) dat dat bewuste meisje huilend met gil aan de hand terug is gekomen...
tjah... hij is niet echt verkeers mak en al helemaal niet makkelijk :=

en ik zie het nu weer, het paardje van mijn beste vriendin, daar rijd een vriendin van ons op als bijrijdster...
en ik heb al wel eens eerder gemerkt dat die gerust vriendinnen mee neemt en die dan op het paardje laten rijden...
maar ik zit te twijfelen of ik dit moet melden...

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:26

Uhm ja moeilijke situatie met je vriendin, ik zou het heerlijk gezegd brengen zoals, ik heb het vermoeden dat ... En dan moet ze zelf maar kijken wat ze ermee doet.

Tja, sommige mensen snap je toch niet?! Hoe halen ze het in hun hoofd om lekker iemand anders op je paard te zetten en niet aan jouw regels te houden, ik vat dat echt niet...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:33

echt he...
oh wat was ik pist...
de eerste dag al, ze belde me op, ik ben met gil door het hek heen gegaan (en niet tact vol brengen, nee ze zei letterlijk, ik ben met gil door het hek heen gegaan)
ik: "WAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?"
ja, hij begon te rennen, en toen ik hem op de rem trok kwam hij omhoog...
en dat bleef hij doen, dus ben ik afgestapt en heb ik de zweep gepakt...
waarna het paard dus vol tegen het hek aan is gerend en het hek brak -:(-

njaa en toen ik later hoorde wat ze allemaal nog meer had gedaan...
toen kwam het stoom helemaal uit me oren,
heb haar wel ff gevraagd waar ze in hemelsnaam mee bezig dacht te zijn :(

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:38

Jezus, wat een dom ... vul zelf maar in :p

Wat was haar antwoord erop toen jij vertelde wat je allemaal gehoord had?!