Bitloos en B0omloos rijden beter voor jong en oud paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:13

Als jij denkt een bit nodig te hebben omdat je je paard anders niet onder controle zou kunnen houden... paardrijden is geen krachtsport. Wanneer jou jonge paard gevaarlijk wordt moet je toch eens kijken of er niet iets verkeerd gaat in de opleiding, ga je bijvoorbeeld te snel etc. etc.
Een paard wordt echt niet vanuit het niets gevaarlijk, ook niet een jong paard.

Ik vind dat onzin is nogsteeds geen argument.
Als je denkt dat niet te kunnen: waarom zou dat niet kunnen volgens jou?
Onderbouw je mening dan ook.

Bitloos en of boomloos is niet dat gebeuren.. zo praat ik toch ook niet over met bit rijden?

Dressagegirl

Re: Bitloos en B0omloos rijden beter voor jong en oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:21

meis, is het een schande dat iemand niet zonder bit kan rijden?! :). Is het erg dat iemand niet aan bitloos begint.. Is het erg dat ik dat bijv onzin vind! Er zijn genoeg mensen die dat niet onzin vinden dat vinden hun en dat maakt me ook helemaal niks uit! :). Daarbij een jong paard wat net een half jaar onder het zadel is gaat niemand bitloos rijden. Dat is vragen om ongelukken. En in de opleiding gaat het niet verkeerd daar zijn mijn lessen zeker te goed voor! ;).

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:24

melissaxx94 schreef:
meis, is het een schande dat iemand niet zonder bit kan rijden?! :). Is het erg dat iemand niet aan bitloos begint.. Is het erg dat ik dat bijv onzin vind! Er zijn genoeg mensen die dat niet onzin vinden dat vinden hun en dat maakt me ook helemaal niks uit! :). Daarbij een jong paard wat net een half jaar onder het zadel is gaat niemand bitloos rijden. Dat is vragen om ongelukken. En in de opleiding gaat het niet verkeerd daar zijn mijn lessen zeker te goed voor! ;).

Kom dan iniedergeval met redelijke argumenten: er zijn genoeg mensen die jonge paarden bitloos rijden, dat is een non-argument.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:25

dat zijn dan hele brave paarden Killyenn, alleen niet alle paarden zijn het zelfde helaas! ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:26

Ja dat vind ik een schande, dat betekend namelijk dat je verkeerd rijdt. En als je het dan ook nog eens onzin vindt klinkt het bij mij in de oren dat je niks wil verbeteren aan je rijden... en wanneer je je niet wil verbeteren is paardrijden nou niet echt een geschikte hobby.

Als je werkelijk denkt dat bitloos levensgevaarlijk is en dat het inrijden van een paard niet zonder grote risicos kan raad ik je aan om eens een kijkje te nemen bij iemand die haar paard vriendelijk opleidt en misschien bitloos.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:28

melissaxx94 schreef:
dat zijn dan hele brave paarden Killyenn, alleen niet alle paarden zijn het zelfde helaas! ;)

Bullshit. Niet brave paarden komen 9 van de 10 keer voort uit mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn of zich blind staren op 1 iets.
En die 1 van de 10 keren zijn hittepetitjes die ze in de top(OS etc.) gebruiken, die heb jij nu niet onder je want die worden door andere mensen opgeleid. Maar dat is ook weer niet een kwestie van niet braaf maar van pittiger.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:29

Heb mijn welshje ingereden (niet zelf hoor, ben te zwaar) met een boomloos. Rijdt nu zo'n 5jaar boomloos en vind het geweldig.
laatst een Friesje ingereden ook boomloos. DE welsh heb ik ook bitloos ingereden, en zo gaat ze ook mee op buitenritjes. Friesje wilden we ook bitloos, maar was echt te sterk. Dus toch maar bitje.
Denk dat boomloos ook per paard bekeken moet worden, ken een aantal paarden die er super op reageren, maar ken er ook een paar die er echt niet over kunnen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:33

Bleuh, effe niet alles gelezen, zal rap mijn mening geven :P
Bitloos vind ik altijd beter, minder brol in die mond, kunt ge paard ook minder pijn doen (fin ja als ge wilt kunt ge een paard met alles mishandelen, lijkt mij zowizo aangenamer voor het paard, zit die niet te knoeien met iets in de mond :P )
Boomloos vind ik eigenlijk niet zo goed. Een goed passend boomzadel is veel beter, verdeelt beter de druk.
Ergensin dit topic las ik dat boomloos geen ruggengraatvrijheid geeft. Vind ik niet waar, kheb een barefoot, en wanneer er iemand op zit kan gans mijn arm nog onder het zadel over de ruggengraat, dus ruggengraatvrijheid is er WEL! Enkel de druk wordt niet zo goed verdeeld.
aangezien het vooral voor recreatie is, zo af en toe wandelingskes, en ge weegt ook niet zo veel, lijkt mij dat geen kwaad te kunnen ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:37

melissaxx94 schreef:

Een paard wordt als 'niet braaf' bestempeld door mensen, omdat het niet aan de menselijke wensen voldoet. Dan is het in mijn ogen altijd 'You either asked the wrong question or you asked the question wrong'; of je vraagt het verkeerde (te veel), of je vraagt het verkeerd. Elk paard is in te rijden zonder bit: als hij dit niet is is hij uberhaupt niet geschikt om op te rijden, want dan zul je hem zo erg 'onder de duim' moeten houden met het bit dat het geen rijden, maar mishandelen is. Dat jij het niet kunt (en dat is geen aanval, slechts een constantering. Ik en velen zullen dat evenmin nog niet kunnen) betekent niet dat het onmogelijk is. Je moet er alleen hard voor werken. En dat willen veel mensen niet.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:47

Air schreef:
melissaxx94 schreef:

Bullshit. Niet brave paarden komen 9 van de 10 keer voort uit mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn of zich blind staren op 1 iets.
En die 1 van de 10 keren zijn hittepetitjes die ze in de top(OS etc.) gebruiken, die heb jij nu niet onder je want die worden door andere mensen opgeleid. Maar dat is ook weer niet een kwestie van niet braaf maar van pittiger.

Ik ook ik word ook opgeleid door marlies van baalen! ;)
Ook een ruiter die mee draait in de top! ;).
Heb ook meegereden bij anky van grunsven in een clinic die zeer over me te spreken was.
beide anders lesgevers vinden mij ook een zeer goede ruiter. Die zeker wel weet waar ze mee bezig is! ;).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:49

Dat iemand hoog rijd zegt nog niks over het lesgeven, en dat bewijst dit maar weer eens.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:51

melissaxx94 schreef:
Air schreef:

Ik ook ik word ook opgeleid door marlies van baalen! ;)
Ook een ruiter die mee draait in de top! ;).
Heb ook meegereden bij anky van grunsven in een clinic die zeer over me te spreken was.
beide anders lesgevers vinden mij ook een zeer goede ruiter. Die zeker wel weet waar ze mee bezig is! ;).

Drogrede... Niet iedereen is evenzeer te spreken over de rijmethodes die in de moderne dressuur top rijden. Dat is slechts een manier: maar wel de bekendste omdat dat de manier is van de internationaal overkoepelende organisatie voro ruiters, de FEI. Er zijn echter genoeg ruiters die op andere manieren rijden, zoals de klassieke dressuur. En de ene methode hangt hele andere waarden aan dan de andere. Dus laten we het vooral niet hebben over wel of niet kennis van zaken hebben naar mening van anderen, maar toon dat je kennis van zaken hebt door met goede argumenten te komen! :)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:55

Even zodat ik het ook snap want nu snap ik er niks meer van!

Dus jullie zeggen nu.
Ik moet boomloos en bitloos gaan rijden want dat is beter voor mijn paard.
Ook heb ik geen goed les van deze internationale amazone!?
En daarbij rijd ik me paard ook verkeerd! :oo

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:01

Zucht wat een discussie.. Nee, ik zeg niets van dit alles (uberhaupt vind ik het onbeschoft om op deze wijze van 'jullie' te spreken in een discussie), ik zeg enkel dat melden dat 'deze en die' jou een goede ruiter vinden geen enkel nut dient in een discussie: ik zal mijn mening over jou daar niet op baseren, die baseer ik op wat je schrijft. Verder was er hier een zeer goede discussie gaande over het gebrek van bitloos en boomloos, die jij onderbrak met niet onderbouwde posts. Gebasseerd op jouw posts kan ik zeggen, ja, ik denk dat jij je paard naar mijn mening verkeerd rijd, maar waarom kan jou dat zoveel schelen? Je lijkt me niet het type dat echt van stijl zou veranderen, dus waarom trek je je zoveel aan van wat anderen vinden? Heb vrede met het feit dat er nu eenmaal mensen zijn die niet zo onder de indruk zijn van de moderne dressuur, of ga de discussie aan, geef argumenten, stel je open en wees bereid nieuwe dingen te leren.

Kunnen we nu dan verder gaan met de discussie en de offtopic onderwerpen achterwege laten?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:03

Ik heb beide opties geprobeerd, nouja met bit en zonder bit dan, en ik
kan zeggen dat bitloos mijn absoluut niet bevalt. Boomloos sta ik sowieso
niet achter ivm de juistheid van het te verdelen gewicht.

Met een bitloos hoofdstel is mijn pony tegen de hand, en geloof me
ik heb het maanden geprobeerd. (ja ook met les ;) ) Maar het werkte gewoon niet. Ze wilde
niet ontspannen, en nam gewoon een loopje met me. Drammen, racen en
geen stelling/buiging. Met bit (een simpel ongebroken HM bitje, supervriendelijk dus)
dus ze prima te rijden :j In stap en galop heb ik een geweldige aanleuning, zonder
dat daar enige kracht bij komt kijken. In draf hebben we wel wat problemen maar dat
ligt absoluut niet aan bit/geen bit. Dit is mijn kijk hierop: bit en boomloos is dus niet beter
voor mijn jonge/oude paard :)

En de discussie dat je niet kunt rijden als je niet bitloos kunt rijden vind ik echt heel
ondoordacht en een beetje onnozel overkomen. Als je dat zegt rij je vast geen Jazz
paarden om even een voorbeeld te noemen :)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:06

ik ga helemaal mee met jou manon! ;).
Met mijn pony overigens reed ik wel vaak gewoon zoo aan het halster en kon ik er wel makkelijk mee om gaan. Maar met een paard wat 4 is 1.70 en zeker een paard wat zeker niet makkelijk is! ;). durf ik dat gewoon niet aan! ;).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:08

Welk bitloos hoofdstel heb je geprobeerd? Tegen de hand klinkt namelijk als kaakgekruist/kingekruist. Niet ieder paard kan daar tegen.

Een loopje met je nemen? Dat klinkt meer als een rijtechnisch probleem wat tot uiting komt bij bitloos. Dat racen ook. Een bit moet niet je rem zijn.

Zijn toch ook Jazz paarden die als springpaard gebruikt worden? Worden namelijk genoeg springpaarden bitloos gereden en die zijn ook behoorlijk heet tijdens het springen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:13

Air schreef:
Welk bitloos hoofdstel heb je geprobeerd? Tegen de hand klinkt namelijk als kaakgekruist/kingekruist. Niet ieder paard kan daar tegen.

Een loopje met je nemen? Dat klinkt meer als een rijtechnisch probleem wat tot uiting komt bij bitloos. Dat racen ook. Een bit moet niet je rem zijn.

Zijn toch ook Jazz paarden die als springpaard gebruikt worden? Worden namelijk genoeg springpaarden bitloos gereden en die zijn ook behoorlijk heet tijdens het springen.

De dingen die opnoemt ben ik het niet mee eens.
Ik heb met een bit een geweldige aanleuning/stelling/buiging/controle.
(zonder kracht !)
Kan je mij dan vertellen waarom ik al die moeite zou doen van uitproberen van al die
bitloze hoofstellen?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:13

Ik vind dat bitloos of met bit geen verschil zou hoeven te maken. Natuurlijk heeft ieder paard ook een voorkeur, maar er zijn zoveel verschillende bitten en bitloze optomingen dat daar vast iets van ieders gading bij zit.
Het zit tussen onze oren..
Ik rij met bit omdat ik dat wil. Daar ben ik mee opgegroeid en als ik daarmee niet vriendelijk zou kunnen rijden, zou ik mijn rijden moeten aanpassen en geen andere optoming moeten kiezen. Daar wordt mijn rijden nl echt niet beter van.
Boomloos heb ook ik geen ervaring mee. Een goed passend boomzadel ligt en zit prima, heb geen behoefte aan iets anders.

In de eventingsport lopen geloof ik 2 jazzen op een behoorlijk niveau..
Melissa, een hackamore werkt scherper in dan een simpel bitje dus dat je niks te vertellen hebt met bitloos ben ik niet met je eens.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:16

xApple schreef:
Air schreef:

De dingen die opnoemt ben ik het niet mee eens.
Ik heb met een bit een geweldige aanleuning/stelling/buiging/controle.
(zonder kracht !)
Kan je mij dan vertellen waarom ik al die moeite zou doen van uitproberen van al die
bitloze hoofstellen?

Kan je de vraag ook gewoon even beantwoorden?
Die dingen die je opnoemt komen echt niet van het bitloos rijden.

Je kan anders toch niet zeggen dat bitloos niks is? Zeg je dat ook van een bit als je alleen een enkelgebroken bit uitgeprobeerd hebt?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:17

xApple schreef:
En de discussie dat je niet kunt rijden als je niet bitloos kunt rijden vind ik echt heel
ondoordacht en een beetje onnozel overkomen. Als je dat zegt rij je vast geen Jazz
paarden om even een voorbeeld te noemen :)

Maar als het niet lukt zonder bit, ga je je dan niet afvragen welke rol het bit in je rijden vervuld? Is het die van communicatiemiddel of van controlemiddel? Ik rij namelijk met mijn bit enkel als communicatiemiddel, zoals het in mijn ogen ook zou moeten zijn: een controlemiddel heb ik niet nodig omdat ik er voor zorg dat mijn paard voor me wil werken, dat hij begrijpt wat ik bedoel, en dat hij aankan wat hij van me vraagt. Als mijn paard in verzet komt omdat hij pijn heeft, niet wil, niet kan, of niet durft, is dat voor mij reden om te zorgen dat hij het wel kan, wel wil, wel durft, en bovenal dat hij het kan zonder pijn. Ik ga hem niet dwingen, want daar beleven wij beide geen plezier aan.

Jij zegt dat wij een onnozele en ondoordachte discussie voeren: jou laatste opmerking is echter ook niet bepaald doordacht, daar het een aannaame is. Ik geloof dat elk paard dat niet zonder bit gereden kan worden, niet bereden zou moeten worden. Als het paard niet zonder bit gereden kan worden, wordt het bit gebruikt als controlemiddel, wat betekent dat het voor pijn en dwang zorgt, en daar doe ik niet aan mee. Daar is niets ondoordachts nog onnozel aan: dan is juist zeer doordacht, ik kan het prima beargumenteren. Nu jij :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:23

Citaat:

Dit komt op mij een beetje onvriendelijk over, maar ik zal je vraag beantwoorden:

Een Dr. Cook hoofdstel. Een kingekruiste dus. Hij functioneerde verder prima, gleed goed en bleef niet
vastzitten zoals de goedkope versie van HH.

Ik ben het hier niet mee eens, omdat ik mijn eigen paard goed ken :) Ze is een fjord met een bijzonder
dominant karakter. Mijn bit is ook geen rem, dat heb ik ook niet gezegd. Met controle bedoel ik
de stelling/buiging en de fijne aanleuning die ik met bit helemaal zelf bepaal. En ja , ik wil 100% controle
hebben over mijn paard.

Ik nam de Jazz lijn even als voorbeeld. Bij enorm hete, hoog in het bloed staande paarden wordt liever
een bit gebruikt in de grote lijnen. Logisch en waarschijnlijk ook voor het wedstrijd regelement. :)

Oh en een enkelgebroken bit vind ik inderdaad ook niets ;)

Beantwoord jij dan nu mijn vraag ?

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:36

@killyenn, een bit is geen pijn en dwang omdat het op een leeg plekje in de mond hangt! ;). Waardoor zou een paard pijn krijgen en met dwang van de ruiter wanneer jij wel met een bit rijd?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:42

xApple schreef:
Citaat:

Dit komt op mij een beetje onvriendelijk over, maar ik zal je vraag beantwoorden:

Een Dr. Cook hoofdstel. Een kingekruiste dus. Hij functioneerde verder prima, gleed goed en bleef niet
vastzitten zoals de goedkope versie van HH.

Ik ben het hier niet mee eens, omdat ik mijn eigen paard goed ken :) Ze is een fjord met een bijzonder
dominant karakter. Mijn bit is ook geen rem, dat heb ik ook niet gezegd. Met controle bedoel ik
de stelling/buiging en de fijne aanleuning die ik met bit helemaal zelf bepaal. En ja , ik wil 100% controle
hebben over mijn paard.

Ik nam de Jazz lijn even als voorbeeld. Bij enorm hete, hoog in het bloed staande paarden wordt liever
een bit gebruikt in de grote lijnen. Logisch en waarschijnlijk ook voor het wedstrijd regelement. :)

Oh en een enkelgebroken bit vind ik inderdaad ook niets ;)

Beantwoord jij dan nu mijn vraag ?

Dat je paard dominant is heeft niks met het rijden te maken. Als dat werkelijk zo zou zijn zou je dat ook moeten hebben zonder bit.
Waarom scheer je dan alle bitten voor het gemak ook niet over 1 kam? :+
Dat kaakgekruist niks voor jou paard was betekend dus niet dat alle bitloze optomingen dan maar niks zijn.

melissaxx94 schreef:
@killyenn, een bit is geen pijn en dwang omdat het op een leeg plekje in de mond hangt! ;). Waardoor zou een paard pijn krijgen en met dwang van de ruiter wanneer jij wel met een bit rijd?

Ik zie nergens iets staan waarin ze dit beweerd. Overigens klopt je zin ook niet helemaal, hij is in ieder geval niet echt te begrijpen.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:43

@ air, waarom zou je paard pijn krijgen wanneer jij met een bit rijd en gebruikt een ruiter dwang zo moest die zijn! :=

[quote="Killyenn'']
Jij zegt dat wij een onnozele en ondoordachte discussie voeren: jou laatste opmerking is echter ook niet bepaald doordacht, daar het een aannaame is. Ik geloof dat elk paard dat niet zonder bit gereden kan worden, niet bereden zou moeten worden. Als het paard niet zonder bit gereden kan worden, wordt het bit gebruikt als controlemiddel, wat betekent dat het voor pijn en dwang zorgt, en daar doe ik niet aan mee. Daar is niets ondoordachts nog onnozel aan: dan is juist zeer doordacht, ik kan het prima beargumenteren. Nu jij :)[/quote]