Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SparklingApp schreef:Ik zie ze liever iets hoger dan dat ze zich opkrullen.
Tegenwoordig beleer ik ze bitloos zodat ze makkelijker mijn hand durven op te zoeken.
Het eerste wat een jong paard imo moet leren is voorwaarts te zijn en zijn balans in zijn natuurlijke houding terug te vinden.
Pas als ze het bit fijn aan willen nemen en ik ze goed tegen de hand aan kan rijden ga ik proberen ze wat uit te schuiven, richting voorwaarts neerwaarts en dan wissel ik de houdingen regelmatig af.
Een paard kan zowel in een te diepe als een te hoge houding zijn rug weg drukken en dat is natuurlijk altijd erg fout!
Jentel ik weet niet hoe oud jouw dochter is en hoeveel rij ervaring ze heeft, maar de meeste pony ruiters zijn niet kundig genoeg om een pony echt fijn over de rug te rijden, misschien kan iemand met veel gevoel de pony goed longeren, dan zal het onder het zadel ook makkelijker worden.
PetraVANL schreef:Schangah schreef:Dat onderste plaatje van de foto's hierboven is wat ik bedoelde te diep en tussen de knieen getrokken.
Voorwaarts neerwaarts:
overigens bedoel ik met te diep alles wat meer naar beneden gericht is dan deze afbeelding
PetraVANL schreef:Ik heb zelf een paard met een hoge nekimplant die het moeilijk vind haar onderhals los te laten, als de pony zijn nek niet teveel aanspant en vooral zijn rug niet hol maakt zou ik er niet teveel aan veranderen.. als dat niet het geval is zou ik beginnen om aan de longe meer stelling te vragen en natuurlijk niet door hulpteugels aan het bit vast te maken maar gewoon simpelweg aan een kaptoom (je wilt natuurlijk niet de mond al kapottrekken voor je zelf onder het zadel aan de slag gaat.).
Een misschien voor de pony ook al een geniale tip, ik weet namelijk niet met wat voor hoofdstel er gereden wordt maar als dit te strak is gaat een paard nooit bewegen.
neusriem moeten twee vingers tussen passen(zonder dat je vingertoppen na 10 seconden blauw aan lopen) een sperriem is uit den boze! je wil een paard/pony laten ontspannen, ontspannen begint met flexie in de onderkaak wat een sperriem ernstig belemmerd verder zou ik ook eens voorstellen de pony's bit iets lager in de mond te hangen (hoe lager hoe beter maar let wel op dat het bit(inclusief de werking) niet tegen de tanden of het rooster aankomt..
Hoop dat je dat een keer wil proberen, ik help veel mensen uit de droom dat 2 wangrimpels en een sperriem de oplossing zijn...
Elsskippy schreef:HTM: Ik ben het daar ook helemaal mee eens.
Hij mag bij mij ook eerst diep en over de rug lopen om elastisch te maken.
Als het paard hierdoor eerst elastisch word gemaakt kan het zich later ook aanspannen.
Een paard wat niet elastisch is en vast houd in de rug kan zich ook niet aanspannen.
Quir schreef:Geen van twee, je dient te werken aan de juiste nageeflijkheid, dus niet te diep en niet met de kop in de lucht.
Liezewies schreef:Ik zie ze liever wat te diep.
De paarden uit de Balkenhol tijd waren van rug uit sterk genoeg om bijna onmiddellijk zelfdragend de lopen. Alleen is die tijd, met onze huidige sportpaarden wel wat voorbij.
Het hangt dus wat af van paard tot paard. Maar ik zie een jong paard liever te diep en over de rug lopen, dan te hoog. Naar later toe komt dit de beweging alleen maar ten goede.
Echt serieus nog nooit van gehoord.