Jong paard: beter te diep of met het hoofd in de lucht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:30

Ik zie ze liever iets hoger dan dat ze zich opkrullen.
Tegenwoordig beleer ik ze bitloos zodat ze makkelijker mijn hand durven op te zoeken.
Het eerste wat een jong paard imo moet leren is voorwaarts te zijn en zijn balans in zijn natuurlijke houding terug te vinden.
Pas als ze het bit fijn aan willen nemen en ik ze goed tegen de hand aan kan rijden ga ik proberen ze wat uit te schuiven, richting voorwaarts neerwaarts en dan wissel ik de houdingen regelmatig af.

Een paard kan zowel in een te diepe als een te hoge houding zijn rug weg drukken en dat is natuurlijk altijd erg fout!

Jentel ik weet niet hoe oud jouw dochter is en hoeveel rij ervaring ze heeft, maar de meeste pony ruiters zijn niet kundig genoeg om een pony echt fijn over de rug te rijden, misschien kan iemand met veel gevoel de pony goed longeren, dan zal het onder het zadel ook makkelijker worden.

Moi_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:17

Wat bedoel je met jong? Net aan het inrijden? Dan is het beter dat je de aanleuning nog een beetje natuurlijk houdt, het paard zal eerst moeten wennen aan de ruiter op zijn rug en daarin een goed evenwicht vinden. Dan pas ga je lichtjes nageeflijkheid vragen, en inderdaad te is nooit goed, hoog of laag...

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:22

Het hangt natuurlijk af van de situatie, maar ik zou er voor kiezen ze inderdaad in het begin op een natuurlijke manier te rijden, vervolgens iets lager in stellen, maar niet té diep.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:43

SparklingApp schreef:
Ik zie ze liever iets hoger dan dat ze zich opkrullen.
Tegenwoordig beleer ik ze bitloos zodat ze makkelijker mijn hand durven op te zoeken.
Het eerste wat een jong paard imo moet leren is voorwaarts te zijn en zijn balans in zijn natuurlijke houding terug te vinden.
Pas als ze het bit fijn aan willen nemen en ik ze goed tegen de hand aan kan rijden ga ik proberen ze wat uit te schuiven, richting voorwaarts neerwaarts en dan wissel ik de houdingen regelmatig af.

Een paard kan zowel in een te diepe als een te hoge houding zijn rug weg drukken en dat is natuurlijk altijd erg fout!

Jentel ik weet niet hoe oud jouw dochter is en hoeveel rij ervaring ze heeft, maar de meeste pony ruiters zijn niet kundig genoeg om een pony echt fijn over de rug te rijden, misschien kan iemand met veel gevoel de pony goed longeren, dan zal het onder het zadel ook makkelijker worden.

hoi,
Mijn dochter heeft ervaring met pony's, rijd na mijn mening netjes een paard lang laag maar we twijfelen.. willen natuurlijk zo min mogelijk hand gebruiken.. pony reageert goed op been zit en stemhulpen. is al redelijk in balans dus daar zou het niet aan liggen..
ik weet dat de pony bezig is met wisselen dus hou daar ook rekening mee.
Maar het lijkt ons niet goed dat de pony zo hoog loopt.
Zijn nu inderdaad bezig met longeren, morgen ga ik eens proberen hoe hij het doe op die longeerhulp(dat touw die over de rug door de voorbenen loopt.
Tevens gaan we tijdelijk bitloos rijden, dan kan hij rustig wisselen ;)
We hebben tijd zat met deze kleine spruit

PetraVANL

Re: Jong paard: beter te diep of met het hoofd in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:00

Gezien alle reacties die hier geplaatst zijn toch mijn visie,

ik heb een 5 jarige die dus wel laag en diep (getrokken) gereden is, zodra je licht contact op de teugels aanneemt duikt het paard met het hoofd tussen de benen omdat het zich daar "veilig" voelt, contact is nu niet meer zo'n drama (na 3 maanden 4-5dagen pw rijden) maar om zon paard nog omhoog te krijgen is een hel, geef mij maar een jong ding die het hoofd zelf nog draagt en die desnoods nog te hoog loopt ook. Ontspanning kan niet zonder een ontspannen kaak, een paard wat te lang naar beneden getrokken is leert dat veel moeilijker dan een 3 jarige die je het zelf uit kan leggen

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:03

Schangah schreef:
Dat onderste plaatje van de foto's hierboven is wat ik bedoelde te diep en tussen de knieen getrokken.

Voorwaarts neerwaarts:

Afbeelding

overigens bedoel ik met te diep alles wat meer naar beneden gericht is dan deze afbeelding

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:12

PetraVANL schreef:
Schangah schreef:
Dat onderste plaatje van de foto's hierboven is wat ik bedoelde te diep en tussen de knieen getrokken.

Voorwaarts neerwaarts:

Afbeelding

overigens bedoel ik met te diep alles wat meer naar beneden gericht is dan deze afbeelding

na dit beeld willen we graag na toe werken met de pony, maar hij gooit nu zijn hoofd ver omhoog..

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:22

Ik heb zelf een paard met een hoge nekimplant die het moeilijk vind haar onderhals los te laten, als de pony zijn nek niet teveel aanspant en vooral zijn rug niet hol maakt zou ik er niet teveel aan veranderen.. als dat niet het geval is zou ik beginnen om aan de longe meer stelling te vragen en natuurlijk niet door hulpteugels aan het bit vast te maken maar gewoon simpelweg aan een kaptoom (je wilt natuurlijk niet de mond al kapottrekken voor je zelf onder het zadel aan de slag gaat.).

Een misschien voor de pony ook al een geniale tip, ik weet namelijk niet met wat voor hoofdstel er gereden wordt maar als dit te strak is gaat een paard nooit bewegen.

neusriem moeten twee vingers tussen passen(zonder dat je vingertoppen na 10 seconden blauw aan lopen) een sperriem is uit den boze! je wil een paard/pony laten ontspannen, ontspannen begint met flexie in de onderkaak wat een sperriem ernstig belemmerd verder zou ik ook eens voorstellen de pony's bit iets lager in de mond te hangen (hoe lager hoe beter maar let wel op dat het bit(inclusief de werking) niet tegen de tanden of het rooster aankomt..

Hoop dat je dat een keer wil proberen, ik help veel mensen uit de droom dat 2 wangrimpels en een sperriem de oplossing zijn...

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:47

PetraVANL schreef:
Ik heb zelf een paard met een hoge nekimplant die het moeilijk vind haar onderhals los te laten, als de pony zijn nek niet teveel aanspant en vooral zijn rug niet hol maakt zou ik er niet teveel aan veranderen.. als dat niet het geval is zou ik beginnen om aan de longe meer stelling te vragen en natuurlijk niet door hulpteugels aan het bit vast te maken maar gewoon simpelweg aan een kaptoom (je wilt natuurlijk niet de mond al kapottrekken voor je zelf onder het zadel aan de slag gaat.).

Een misschien voor de pony ook al een geniale tip, ik weet namelijk niet met wat voor hoofdstel er gereden wordt maar als dit te strak is gaat een paard nooit bewegen.

neusriem moeten twee vingers tussen passen(zonder dat je vingertoppen na 10 seconden blauw aan lopen) een sperriem is uit den boze! je wil een paard/pony laten ontspannen, ontspannen begint met flexie in de onderkaak wat een sperriem ernstig belemmerd verder zou ik ook eens voorstellen de pony's bit iets lager in de mond te hangen (hoe lager hoe beter maar let wel op dat het bit(inclusief de werking) niet tegen de tanden of het rooster aankomt..

Hoop dat je dat een keer wil proberen, ik help veel mensen uit de droom dat 2 wangrimpels en een sperriem de oplossing zijn...

hij druk wel zijn rug af en toe weg.. longeren doe ik inderdaad niet met een hoofdstel, maar aan het halster..neusriem heb ik 2 vingers tussen wist ook dat het niet te strak moest zitten.
de sperriem heb ik er wel aan maar mijn gedachte hierachter was dat het bit dan stiller in de mond ligt..
Wat ik ga proberen is inderdaad het hoofdstel losser te zetten, hou me zowiezo niet aan de theorie van de twee wangrimpels, het is een gevoel wat ik er bij heb.
bedankt voor de tip, ga het proberen.
Trouwens morgen krijg ik een bitloos hoofdstel, dus dan kan mijn dochter daarmee gaan rijden, dan hebben we helemaal geen gerommel meer in dat jonge bekkie ;)
Pony reageert goed op zit en stemhulpen, dus dat moet lukken ;)

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:04

Wat hier ook al vaak gezegd is geen van twee is het goed! Hoe moeilijk het ook is je moet je paard eerst in natuurlijke houding krijgen dan later kun je hem nog wel mooi nageefelijk krijgen je hebt alleen veel geduld nodig maar de gezondheid van je paard gaat natuurlijk wel voor neem ik aan :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:01

Het hangt er vanaf waarom het paard te diep loopt, zoekt het een aanleuning of rijdt de ruiter het paard daar? Sommige in hun zoektocht willen wel eens te diep lopen, as je het paard dan een beetje helpt vinden ze het wel. Willen ze weg voor de teugeldruk of trek je als ruiter je paard in die houding wordt het alweer een ander verhaal. Je kunt geen aanleuning hebben als het paard weggaat voor druk dus dan zou ik daar mee aan het werk gaan. Trek je hem zelf zo zou ik mezelf eens achter de oren krabben. Is het paard tegen de hand en trekt het zich omhoog en hol is dat anders als dat het gewoon met zijn hoofd in de natuurlijke houding loopt (lang met de neus eruit).
Bij alles denk ik dat het belangrijker is wat de achterhand doet en kan (invloed van ruiter, bouw van paard, etc) dan komt het hoofd vaak vanzelf wel mee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:36

Een paard wat van zichzelf graag diep gaat lopen en duikt zou ik graag liever met de neus eruit zien, paarden die in eerste instantie sterrenkijken, en gaan zoeken waarbij ze te diep komen, dan graag dat. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:52

Ik leer jonge paarden ook altijd om een stuk zonder teugelcontact te lopen. Dat is goed voor de balans.
Sterrenkijken corrigeer ik, te diep lopen zonder teugelcontact niet. Dat herstel je later makkelijker.
Een paard dat achter de teugel kruipt bij normaal contact corrigeer ik uiteraard weer wel.

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:56

Ik ken een pony die met slof is ingereden en hij loopt in een 'houding' omdat hij denkt dat dat goed is. Dus niet over de rug maar gewoon kin op de borst en totaal geen onstspanning. Ik zie dan liever de neus in de lucht en als hij zn evenwicht heb gevonden dan zakt hij vanzelf wel en ontspant hij ook. Ik denk ook als je op jonge leeftijd een paard in de krul rijd hij niet goed zijn spieren en gewrichten kan ontwikkelen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:23

Elsskippy schreef:
HTM: Ik ben het daar ook helemaal mee eens.
Hij mag bij mij ook eerst diep en over de rug lopen om elastisch te maken.
Als het paard hierdoor eerst elastisch word gemaakt kan het zich later ook aanspannen.
Een paard wat niet elastisch is en vast houd in de rug kan zich ook niet aanspannen.

Hier kan ik me bij aansluiten,en dan vanuit het diepe,zodra hij de hulpen begrijpt ervan voor uitrijden en sterk maken van achter!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:09

Quir schreef:
Geen van twee, je dient te werken aan de juiste nageeflijkheid, dus niet te diep en niet met de kop in de lucht.

Totaal mee eens.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:55

Quir schreef:
Geen van twee, je dient te werken aan de juiste nageeflijkheid, dus niet te diep en niet met de kop in de lucht.

ik denk dat je je paard beter met z'n kop in de lucht kan rijden dan te diep, voorwaarts en dan komt het van zelf, buigen en voltes achtjes en slangenvoltetjes, zodat je je paard nageefijk kan laten rijden, en als je voelt dat hij diep gaat of wilt lopen, naar voren, maar wel contact en aanleuning met je paard houden.

ps: als je paard te diep rijd kan ( als hij er vandoor gaat en bokt ) ze kop tussen ze benen doen, omdat hij al te diep is en het dan makkelijker is voor hem, dus liever met z'n kop omhoog dan te diep!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:24

een paard dat te diep loopt probeer ik altijd wel zijn hals wat te laten uitschuiven. Een paard dat sterrenkijkt probeer ik toch altijd een beetje te laten ontspannen omdat ie met een gepannen rug ook bijna geen evenwicht heeft. Maar inderdaad wat Quir schrijft allebij niet.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:53

Hoe jong is je paard en hoe lang inmiddels onder het zadel? Ik heb zelf bij mijn 3-jarige gemerkt dat hij de eerste (2) maanden liefst lekker met zijn neus te ver eruit wilde lopen, en vaak ook echt koppie te hoog. Heb ik hem lekker laten doen, wel constant goed contact gehouden met het bit. Inmiddels is hij dik 3 maanden onder het zadel en begint hij zelf aan te geven lager te willen lopen. Vind ik ook prima, zolang hij maar niet op de voorhand gaat lopen. Zal per paard verschillen wat ze handig vinden om in balans te komen. Ik vind het op eigen benen lopen, niet op de voorhand en met netjes teugelcontact belangrijk. En of dat nou te wat diep is of net te hoog maakt mij nog niet uit.

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:48

Ik zie ze liever wat te diep.
De paarden uit de Balkenhol tijd waren van rug uit sterk genoeg om bijna onmiddellijk zelfdragend de lopen. Alleen is die tijd, met onze huidige sportpaarden wel wat voorbij.

Het hangt dus wat af van paard tot paard. Maar ik zie een jong paard liever te diep en over de rug lopen, dan te hoog. Naar later toe komt dit de beweging alleen maar ten goede.

HorsesNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:19

ik zou zeggen hoofd in de lucht...
Want als je hem zo jong te diep laat lopen kan hij later last van zijn rug lopen Groetjes

_vinette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:27

Ik zie zelf liever een paard met zijn neus de lucht in als te diep,
als je paard te diep loopt heeft hij een minder goed balans en kan hij later last van zijn rug krijgen. :wave:

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:42

Ben ik het niet mee eens Vinette, een paard dat met zijn neus in de lucht loopt, neemt de achterhand niet mee en houdt zich strak in kaak, nek, hals, rug en lendenen. Een paard dat iets de diep loopt kan wél de rug opbollen, bovenhalsspier aanspannen, buikspieren aantrekken etc. Je moet er dan alleen voor waken dat ze niet op de voorhand vallen en dat geen "eigen" houding wordt. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:45

Liezewies schreef:
Ik zie ze liever wat te diep.
De paarden uit de Balkenhol tijd waren van rug uit sterk genoeg om bijna onmiddellijk zelfdragend de lopen. Alleen is die tijd, met onze huidige sportpaarden wel wat voorbij.

Het hangt dus wat af van paard tot paard. Maar ik zie een jong paard liever te diep en over de rug lopen, dan te hoog. Naar later toe komt dit de beweging alleen maar ten goede.

Oh! Ik mis wat!!
Wat is de Balkenhol tijd? :) Echt serieus nog nooit van gehoord.
Althans, geloof ik. Wellicht na je uitleg wel? :D

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:55

Beide is niet goed, want beide keren gebruiken ze hun rug niet goed.

Afbeelding
Naar dit beeld moet je indd toewerken.