Waarom rijd jij dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:55

Ik vind het leuk en uitdagend, en mijn paard word er sterker van.
Ik vind ook dat het bij de basis van recreatie hoort.
Wil ooit wedstrijd gaan rijden, nu doe ik dat nog niet.

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:00

Omdat... Ik in eerste instantie alleen de stap,draf en galop wilde leren maar nu ik les heb ik er veel plezier in heb wat je allemaal met je paard kunt.

Ik weet nu ook hoe ik m'n paard bij een buitenrit in kan houden en kan sturen naar het punt waar ik wil! Is toch wel handig.

Ik heb 1x p/w les en rijdt daarnaast nog 2x in de bak of buiten...

Gentle_Vival

Re: Waarom rijd jij dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:49

Dressuur is de basis van bijna alle takken van de paardensport ;)
Daarnaast leren de meeste mensen paardrijden op een (dressuur) manege.
Ik vind dressuur leuk, in mijn ogen is het goed voor het paard.
Ook op buitenritjes neem ik dressuurmatige oeveningen mee.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:52

mijn paardje wordt er soepel van. en ik zind het ook leuk om te doen :).
en als je dressuur goed is, kan je een stuk gecontroleerder springen denk ik :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:15

Eigenlijk omdat ik het zo gewend ben! :D

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:59

kelly85 schreef:
Ik ben bezig met een artikel over dressuur en vraag me af waarom mensen graag dresuur rijden.

Is het:
- het wedstrijdelement?
- het mooie plaatje?
- het samenzijn met je paard?
- omdat iedereen het doet?
- een combinatie van bovenstaande?
- iets anders?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken!

OPMERKING.
Dressuur is voor het paard nodig.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:38

omdat ik er door ontspan en er echt van kan genieten om samen te werken met mijn paard, en omdat doordat je het paard gymnastiseert je het paard een beter en vooral langer leven geeft.

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:42

Dressuur is het gymnastiseren van je paard en staat aan de basis van bijna alle andere takken van de paardensport. Wat mijn springinstructeur altijd zei: springen is dressuur voor en na de sprong.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:50

Ik rijdt dressuur om het paard te gymnastiseren (en daarmee leniger, bespierder en mooier te maken) en gehoorzamer te maken (attent op de hulpen, gericht op de ruiter) en harmonie te creëren.
Dat is toch het doel van dressuur?
Van goede dressuur worden ze monter en werklustig, van te zware training of verkeerd rijden dwarser en luier (of juist heter).
Het gedrag van je paard is dus de beste spiegel van je inzicht :D

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:54

ik zou het ook graag willen dressuur! maar ik heb weinig keus, het kan niet. Heb ten 1e geen ouders die in de paardensport zitten ( zijn er eerder bang van ). We hebben geen auto waar trailer achter kan, auto is te licht. Al zouden we 'n goede trailer hebben, moet ik er eerst een kopen + aanhangerrijbewijs :( . Het is aan mij niet besteed helaas, ik denk dat je van thuis uit ook wat hulp nodig heb!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:56

Waarom? Mijn ouders hebben nooit wat voor me gedaan hoor. En dressuur kun je overal rijden, daar heb je geen rijbaan voor nodig.
We hebben het niet over wedstrijden...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:41

Ik vind paardrijden harstikke leuk, dressuur is de basis, maar dat rijd ik ook omdat ik het leuk vind. Ik hou niet van het soort paard, wat je ziet springen op wedstrijden en dat is ook helemaal niet waar mijn interesses liggen. Ik hou van Friezen, die zie je niet springen, die zie je niet aan crossen meedoen, daar liggen ook mijn interesses niet. Ik wil gewoon met mijn zesjarige fries lekker dressuren en misschien nog wel wat western gaan rijden, maar voor nu is dit gewoon nog leuk genoeg.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:45

Inderdaad, omdat dresuur ook nodig is voor het paard. Het is een basis voor vele andere disciplines.
En ik vind het ook belangrijk voor het verfijnen van de reactie bij het paard.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:49

khalid schreef:
ik zou het ook graag willen dressuur! maar ik heb weinig keus, het kan niet. Heb ten 1e geen ouders die in de paardensport zitten ( zijn er eerder bang van ). We hebben geen auto waar trailer achter kan, auto is te licht. Al zouden we 'n goede trailer hebben, moet ik er eerst een kopen + aanhangerrijbewijs :( . Het is aan mij niet besteed helaas, ik denk dat je van thuis uit ook wat hulp nodig heb!
Ik heb 'dezelfde soort' ouders met auto als jij :+ Maar paardrijden bepaal ik lekker zelf (en ja, dat kost me ook wat maargoed dat heb ik er voor over).
Heb het nu ook niet over wedstrijden, daar heb ik momenteel helaas geen tijd voor (tijd is dan ook het enige wat mij in de weg zit).

Het hoeft niet zo te zijn dat het niet aan je besteed is, je kan ook later beginnen met wedstrijden wanneer je zelf geld gaat verdienen en een rijbewijs e.d. hebt :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:19

Waarom zou je wedstrijden koppelen aan dressuurrijden?
Dat hoeft toch helemaal niet?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:51

Zoals al gezegd, dressuur is de basis van alles, je kunt nooit goed springen als je paard dressuurmatig niet correct is. Verder om gewoon alle spieren op peil te houden, zorgen dat ze soepel blijven en ik vind het gewoon erg leuk:)

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:49

Moll schreef:
omdat ik me paard wil onderhouden en verbeteren tot dat geen wat hij is en hem een kwalitatief beter leven geven dan wanneer ik het niet doet, het is namelijk een feit da wanneer het paard gimnastish word beleerd en oderhouden zijn leeftijd aanzienlijk verhoogt word voor dat hij overlijd.

Bravo voor die mensen die zo denken.
Als drie jarige afstammeling v Plesman gekomen, heeft mijn oude vriend Wilson mede dank zij,zijn gymnastische oefeningen een leeftijd behaald van 29 jaar.
Wilson is te zien op mijn site.
Met de complimenten van de Hr E Offereins toen des tijds.
Helaas duurt het leven niet eeuwig.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:50

dressuur is tog de basis en ik vid het wel belangrijk dat het paard fijn door sn rug kan lopen en gewoon de basis daarnaast kan ik lekker andere dingen doen:D

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:20

Omdat dressuur de basis is van alles en ik vind het belangrijk om dat eerst gewoon echt helemaal onder controle de hebben daarnaast vind ik dressuur ook gewoon veel leuker als bijv. Springen af en toe een sprongetje is leuk maar dressuur spreekt mij gewoon veel meer aan :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:22

Vooral om een paard lekker los door zn lijf te laten lopen en de juiste spieren te gebruiken.
Verder omdat het leuk is (wat moet je anders in de winter in de bak als het sneeuwt buiten en glad is :+ ).

Jewey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:25

Omdat ik mijn paard los en soepel wil krijgen in haar lichaam. De manier om dit te bereiken is in mij ogen dressuur rijden. Daarnaast vind ik dat het de basis is van bijna alle andere disciplines. Ik spring ook liever met mijn paard, maar daarvoor moet ik haar dressuurmatig tot op zekere hoogte wel voor elkaar hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:17

Ik doe het om te gymnastiseren en het gewicht over 4 benen te verdelen.

Het is een goede basis mits je de basis gebruikt en niet om zo snel mogelijk winstpunten te halen.

pukhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:55

omdat ik van springen houd en vaak op wedstrijd gaat. daar heb je een goede basis voor nodig. ook heb je dan meer controle over je paard :D

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:32

Zonder rust en tijd is het voor geen enkele sporter mogelijk om in overeenstemming met zijn lichaam met zijn geest op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling zijn ten volle te benutten en daarbij gezond te blijven.
Mijn paard Wilson had een leeftijd van 29 jaar bereikt.
Mede dankzij de juiste rijtechnieken ,heb ik zijn zwakke schakel kunnen versterken. Waardoor hij in staat was om de zwaardere oefeningen te leren en te kunnen doen.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:38

khalid schreef:

Waar een wil is ,is een weg.