Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joycebunny schreef:als je paard zo loopt omdat hij merkt dat er wat hangt kan je misschien beter los martingaaltje gebruiken.
Ik ben nog steeds van mening dat je je paard zonder enige vorm van hulpteugel netjes ontspannen moet kunnen rijden. Dit vraagt veel oefening (mits tuig, tanden en rug in orde zijn natuurlijk), bij m'n vorige paardje duurde het 1,5 jaar voordat ze helemaal ontspande en ik haar ook maar 5m nageeflijk kon rijden. als je je paard niet ontspannen krijgt moet je de oplossing niet gaan zoeken in hulpteugels vind ik. einde verhaal.
haha en is de pony naar mijn broertje gegaan en ik heb een andere gekocht. Deze is iets luxer en gebruik ik het niet bij. Ik gebruik het alleen bij pony's die het nodig hebben. En alleen een elastiek. Dat andere vind ik zelf minder prettig voor een pony. 
Joycebunny schreef:Hulpteugels zijn 'uit den boze' op bokt omdat bokt gelooft in nageeflijkheid ten gevolge van ontspanning
Als je je paard 'vastzet' aan een bijzet met rijden kan hij onmogelijk ontspannen en 'dwing' je hem dus in de krul ipv hem nageeflijk te rijden
corientjuhh schreef:Een meer gevorderde ruiter is er ook opgezet
Geen verandering
Liep eigenlijk slechter
Dus ligt denk ik niet aan mij
En met bontjes rijden doe ik niet
vur schreef:Joycebunny schreef:Hulpteugels zijn 'uit den boze' op bokt omdat bokt gelooft in nageeflijkheid ten gevolge van ontspanning
Als je je paard 'vastzet' aan een bijzet met rijden kan hij onmogelijk ontspannen en 'dwing' je hem dus in de krul ipv hem nageeflijk te rijden
Is dat ook jou mening, of zet je hier alleen de mening van bokt.
Ik geloof namelijk in een bijzet om je paard de hulpen te leren om hem nageeflijk te maken. Met een bijzet zet je hem juist niet vast, maar leer je hem dat er op een zeker moment (telkens hetzelfde moment) zijn hoofd niet verder naar voren kan. Als je hem daarbij dan voorwaarts houdt (aan de longe met zweep oid), dan leert hij precies de hulpen voor nageeflijkheid.
Hoe rij je anders je paard nageeflijk? Het is toch met je been naar de hand toe en dan begrenzen? Dan moet ie wel weten wat begrenzen inhoudt en wat van hem verwacht wordt.
vur schreef:Joycebunny schreef:Hulpteugels zijn 'uit den boze' op bokt omdat bokt gelooft in nageeflijkheid ten gevolge van ontspanning
Is dat ook jou mening, of zet je hier alleen de mening van bokt.
Ik geloof namelijk in een bijzet om je paard de hulpen te leren om hem nageeflijk te maken. Met een bijzet zet je hem juist niet vast, maar leer je hem dat er op een zeker moment (telkens hetzelfde moment) zijn hoofd niet verder naar voren kan. Als je hem daarbij dan voorwaarts houdt (aan de longe met zweep oid), dan leert hij precies de hulpen voor nageeflijkheid.
Hoe rij je anders je paard nageeflijk? Het is toch met je been naar de hand toe en dan begrenzen? Dan moet ie wel weten wat begrenzen inhoudt en wat van hem verwacht wordt.

VMwis schreef:Het ligt eraan hoe je hem gebruikt, maar ik vind het toch dat je je paard een beetje dwingt. Maar stel dat je paard de hele tijd met zijn hoofd in de lucht loopt en gaat rennen vind ik het wat anders, maar als het goed is moet je het ook zonder kunnen. Als je een goede band hebt met je paard moet het lukken, anders moet je goed les nemen en beter gaan rijden!! Maar misschien ligt het bij jou anders..
XX
margriet78 schreef:Waarom mag je bij alle sporten hulpmiddelen gebruiken alleen niet bij het paardrijden?
Waarom houden mensen steeds vast aan de klassieke rijkunst?
Men schaats toch ook niet meer op een friese doorloper?
Je moet geen dingen verbieden maar mensen leren hoe het te gebruiken.
Als je met een slofteugel rijdt moet je erop letten dat je gewone teugel altijd de meeste druk van de paardemond krijgt. (Teugel onder je ringvinger)
Als je de slof even nodig hebt heb je dus tijdelijk meer druk op de slofteugel.( teugel onder je pink)
Daarna weer direct druk (aanleuning)op je gewone teugel en niet meer op de slof.
Die moet dus grotendeels los hangen.
Vaak rijden ruiters steeds op de slofteugel. Dat is slecht.

margriet78 schreef:Waarom mag je bij alle sporten hulpmiddelen gebruiken alleen niet bij het paardrijden?
Waarom houden mensen steeds vast aan de klassieke rijkunst?
Men schaats toch ook niet meer op een friese doorloper?
Je moet geen dingen verbieden maar mensen leren hoe het te gebruiken.
Als je met een slofteugel rijdt moet je erop letten dat je gewone teugel altijd de meeste druk van de paardemond krijgt. (Teugel onder je ringvinger)
Als je de slof even nodig hebt heb je dus tijdelijk meer druk op de slofteugel.( teugel onder je pink)
Daarna weer direct druk (aanleuning)op je gewone teugel en niet meer op de slof.
Die moet dus grotendeels los hangen.
Vaak rijden ruiters steeds op de slofteugel. Dat is slecht.